Yrittäjä, tiedätkö kenelle markkinoit?

Kaikki, jotka ovat joskus saaneet vertaansa vailla olevaa palvelua kivijalkaliikkeessä, muistavat sen varmasti pitkään. Ylivertainen palvelu yleensä tarkoittaa asiakkaan kannalta sitä, että hänet tunnetaan läpikotaisin. Asiakas haluaa tukea yritystä ja tehdä hankintoja kyseisestä paikasta, koska se on vaivatonta ja helppoa. Ei tarvitse kuin kävellä liikkeeseen, kun tuttu myyjä jo tervehtii iloisesti ja tietää, millaisia tuotteita ja palveluita juuri tämä asiakas haluaa.

Asioiminen liikkeessä muodostuu tavaksi, sillä kukapa ei haluaisi säästää aikaa ja kokea parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen. Asiakaskokemukseen ja ennen kaikkea sen onnistumiseen, vaikuttaa valtavasti asiakkaan ja yrityksen välinen suhde, eli kuinka hyvin yritys tuntee asiakkaan.

Voit vaan kuvitella, kuinka hienoa on marssia esimerkiksi vaatteita myyvään kivijalkaliikkeeseen, kävellä suoraan sovituskoppiin ja saada sovitettavaksi juuri omaan tyyliin, kokoon ja sen hetkisiin tarpeisiin sopivia vaatteita myyjän toimesta. Ei tarvitse kuin sovittaa, valita mieluisat vaihtoehdot, maksaa kassan kautta ja siirtyä muihin askareisiin. Ihanan kätevää, eikö?

Mutta entä nykyään, kun asiakkaat etsivät tietoa tuotteista ja palveluista verkosta ja ennen kaikkea tekevät ostoksia entistä enemmän suoraan verkossa? Digitaalinen markkinointi, tai paremmin sanottuna digitaalinen asiakashankinta, on yrittäjän elinehto tänä päivänä. Jos et markkinoi, et ole olemassa.

Digitaalisessa asiakashankinnassa markkinointia tehdään verkossa erilaisten digitaalisten markkinointityökalujen avulla. Markkinoinnin tavoitteena on mainostaa tuotteita ja palveluita olemassa oleville asiakkaille, mutta ennen kaikkea tavoittaa uusia, potentiaalisia asiakkaita. Varmasti jokaisen yrittäjän tahtotila on muodostaa pitkäaikaisia asiakassuhteita, jotka tuottavat iloa ja hyötyä niin yrittäjälle kuin asiakkaallekin.

Vaikka palvelu ja markkinointi ovat siirtyneet suurelta osin verkkoon, tulee yrittäjän silti tuntea asiakkaansa. Markkinointia tulisi suunnitella ja toteuttaa tavoitteiden kautta: kenelle me markkinoimme ja mitä tuotteita tai palveluita?

Yrittäjä, tiedätkö kenelle markkinoit

Digitaalinen asiakashankinta on helposti kohdennettavaa

Digitaalinen asiakashankinta on monipuolista, tarkasti kohdennettavaa ja helposti mitattavaa. Voit valita useista eri digitaalisen markkinoinnin muodoista yrityksesi kannalta parhaiten toimivat ratkaisut, olivat ne sitten Google- tai sosiaalisen median mainonta, hakukoneoptimointi tai esimerkiksi responsiiiviset ja helppokäyttöiset verkkosivut.

Digitaalinen asiakashankinta on helposti kohdennettavaa. Erilaiset digimarkkinoinnin muodot tukevat asiakasta oston eri vaiheilla. Ensin herätellään mielenkiintoa, jonka jälkeen lisätään liikennettä verkkosivustolle, mikä lopulta johtaa uusiin asiakaskontakteihin ja kauppojen syntyyn. Jotta voit suunnitella mainoksesi näkymään oikeille asiakkaille, kerää tietoa olemassa olevista asiakkaistasi ja pohdi, keitä ovat potentiaaliset uudet asiakkaat.

Voit kohdistaa mainontasi näkymään eri kohderyhmille, esimerkiksi:

  • Demografisten tietojen perusteella (ikä, sukupuoli, sijainti)
  • Kiinnostuksen kohteiden perusteella
  • Verkkokäyttäytymisen perusteella (verkkosivustolla vierailut, ostotapahtumat, hakukoneissa tehdyt haut)
  • Olemassaolevien asiakaslistojen perusteella
  • Samankaltaisten yleisöjen perusteella (asiakkaista, jotka ovat jo ostaneet, luodaan samankaltaisia yleisöjä, jotka ovat todennäköisesti kiinnostuneita tuotteistasi).

Jotta mainonta olisi onnistunutta, tulee sen olla kohderyhmää kiinnostavaa. Näin ollen mainonnan tarkoituksena ei ole ampua mainoksia sattumanvaraisesti sinne tänne, vaan tarkoituksena on selvittää, kuka on oikeasti kiinnostunut tuotteistasi ja palveluistasi. Kuitenkin välillä törmää tilanteisiin, jossa markkinointi ei mene asiakkaan näkökulmasta täysin maaliin.

On äärimmäisen turhauttavaa saada uudelleenmarkkinoinnin myötä alekoodeja tuotteista, jotka olet juuri ostanut tai sähköpostitarjouksia aikakausilehdistä, joiden tilauksen olet jo lopettanut.

Joten muista tämä, kun markkinoit verkossa: tunnista yrityksesi kannalta potentiaalinen kohderyhmä ja opettele tuntemaan heidät, jotta tiedät, kenelle markkinoit, miten ja milloin.

FaceFacebook-mainonnan perusteet

Digitaalinen asiakashankinta on helposti mitattavaa

Kaikilla verkkosivuilla on jokin tarkoitus. Verkkokaupan tarkoitus on tietysti tehdä myyntiä verkossa ja perinteisten verkkosivujen tarkoitus antaa tietoa käyttäjälle esimerkiksi tuote- ja palvelutarjoamasta, sijainnista ja yhteystiedoista, tai esimerkiksi antaa mahdollisuus tehdä verkkoajanvaraus sekä jättää yhteydenotto- tai tarjouspyyntö.

Jotta mainontasi olisi mahdollisimman tehokasta ja tuloksekasta, mainonnan tuloksia tulee mitata ja seurata jatkuvasti. Mainontaa aloittaessa tulee asettaa tavoitteet, jotka sisältävät sekä isoja tavoitteita (makrotavoitteet) että pienempiä tavoitteita (mikrotavoitteet).

Pienempi tavoite voi olla esimerkiksi liikenteen lisääminen verkkosivuillesi tai korkeampi orgaaninen hakusijoitus Googlessa. Isommat tavoitteet, kuten myynnin lisääminen, ovat tärkeitä tavoitteita, jotka toteutuessaan muuttavat mainontaan käytetyt eurot tuotoksi.

Harmittavan usein yrittäjät saattavat tavoitella mainonnassa ainoastaan pienempien tavoitteiden täyttymistä, vaikka niiden tulisi olla vain välillisiä tavoitteita matkalla myynnin kasvattamiseen, tai yhteystietojen / ajanvarausten määrän lisäämiseen.

Esimerkiksi korkeat hakusijoitukset Googlessa saattavat lisätä kyllä kävijöiden määrää verkkosivuillasi, mutta mikäli kävijät eivät konvertoidu – eli tee haluttua toimenpidettä kuten ostosta – tulee mainontaa kehittää konversioiden täyttymistä kohti.

Tunne asiakkaasi myös verkossa!

Siinä missä ennen pitkäaikaisia asiakassuhteita luotiin liikkeessä kasvotusten, tehdään se nyt verkossa. Riski epäonnistua on suurempi, jos et tiedä, mitä markkinoinnin saralla tapahtuu.

Miten siis sinä yrittäjänä voit pitää huolen siitä, että asiakkaasi saavat edelleen loistavia asiakaskokemuksia, vaikka palvelu on siirtynyt suurelta osin verkkoon kivijalkaliikkeen sijasta? Varmista, että digitaalinen asiakashankintasi on suunnitelmallista, tunnet asiakkaasi ja tiedät, mitä milloinkin heille markkinoit.

Asiakkaiden verkkokäyttäytymistä on helppo mitata: voit selvittää esimerkiksi millaisia toimenpiteitä verkkosivuilla tehdään tai millainen on kohderyhmäsi. Näin varmistat palvelevasi heitä yhtä laadukkaasti verkossa, kuin kasvotusten kivijalkaliikkeessä.

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

Jos digimarkkinoinnin eri muodot eivät ole hallussa, mainonta ei tuota tuloksia tai aika ei tahdo riittää – kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen. Ammattitaitoinen kumppani kartoittaa yrityksesi kannalta olennaisimmat digimarkkinoinnin ratkaisut sinun toiveidesi ja tavoitteidesi perusteella. Digitaalinen asiakashankinta on tehokasta, silloin kun mainonta on tuottavaa. Vaadi siis kumppaniltasi tuloksia!

Jätä viesti meille ja kerro mitä haluat digitaalisella markkinoinnillasi saavuttaa. Räätälöidään yhdessä sinulle parhaimmat ratkaisut!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Veera Pelkonen

MarkkinointiAkatemian oman markkinoinnin parissa työskentelevä Veera tekee samalla maisteriopintoja Tampereen yliopistossa.

Vapaa-ajalla onnea tuovat sunnuntaibrunssit, livemusiikki, lumilautailu ja muu sporttailu.

takaisin ylös