Verkkosivut ovat yrityksen eteinen – katso reittiohje konversioon!

Yrityksen verkkosivut ovat ikään kuin yrityksen eteinen. Kun käyttäjä päätyy verkkosivuillesi, vierailuun kannattaa panostaa ja pyrkiä tekemään käyttäjäkokemuksesta mahdollisimman mielekäs. Jos verkkosivut ovat kehnot eivätkä palvele käyttäjää, yksi merkittävä voimavara valuu täysin hukkaan.

On sanomattakin selvää, että verkkosivut ovat välttämättömät yritykselle. Pelkkä verkkosivujen olemassaolo ei silti vielä riitä, niiden tulee palvella käyttäjää. Ei kannata mennä sieltä, mistä aita on matalin, vaan panostaa kerralla kunnolla. Laadukkaat verkkosivut ovat välttämätön perusta onnistuneelle liiketoiminnalle!

verkkosivut

Mikä on verkkosivujen tarkoitus?

Ennen verkkosivujen rakentamista tulee selvittää, mikä on verkkosivujen tarkoitus. Mitä niillä halutaan saavuttaa, eli mitä käyttäjän toivotaan tekevän sivulla vieraillessaan? Vaikka erilaisia pienempiä tavoitteita olisi useampia, kannattaa verkkosivut suunnitella yrityksen ydintoimintaan perustuvan yhden tärkeimmän tavoitteen ympärille.

Verkkosivujen tarkoitus voi olla esimerkiksi:

  •       Tuotteiden myynti verkkokaupassa
  •       Tarjota tietoa tuotteista, palveluista tai toimipisteestä
  •       Kerätä yhteystietoja tai tarjota mahdollisuus verkkoajanvaraukseen.

Verkkosivujen suunnittelussa on tärkeää ottaa huomioon, miten sivuston sisältö tukee liiketoiminnallisten tavoitteiden saavuttamista. Hyvätkin tekstit voivat olla hukkaan heitettyä aikaa, jos niiden tavoite ei ole selvillä. Verkkosivujen sisällöillä ohjataan kävijän liikkeitä hänen vieraillessaan verkkosivulla ja tavoitteista riippuen kannustetaan yhteydenottoon tai ostoon.

Onko verkkosivusi kohennuksen tarpeessa? Kokosimme tähän artikkeliin verkkosivujen muistilistan, jonka tarkistettuasi tiedät, mitkä tekevät verkkosivuista laadukkaat. Hyödynnä nyt syyskuun verkkosivutarjous, jonka löydät tekstin lopusta!

Verkkosivujen tekninen alusta

Verkkosivujen alustalla on suuri merkitys siihen, miten sivusto palvelee yritystä ja asiakkaita mahdollisimman hyvin ja mahdollisimman pitkään. Alustavalinta on merkittävä myös sivuston käytettävyyden ja päivittämisen helppouden kannalta.

Kun verkkosivujen alusta on laadukas, se luo samalla myös pohjan rakentaa digitaalisen markkinoinnin kokonaisuutta. On turhaa käyttää esimerkiksi suuria summia mainontaan, jos laskeutumissivu johon mainonta ohjaa, on sekava eikä palvele käyttäjää.

Verkkosivujen selkeä visuaalinen kokonaisuus jättää muistijäljen ja luo uskottavuutta

Verkkosivujen visuaalinen ilme, eli värimaailma, logo, typografia ja kuvien tyyli antaa vierailijalle ensimmäisen mielikuvan yrityksestä. Yrityksen visuaalinen ilme kulkee käsi kädessä yrityksen tavoitteiden ja vision kanssa. Harmoninen värimaailma myös esimerkiksi sosiaalisessa mediassa auttaa asiakasta muistamaan yrityksesi jatkossa.

Verkkosivujen laadukas sisältö on kaikista tärkeintä

Kaikista olennaisin asia toimivissa verkkosivuissa on laadukas sisältö. Jos asiakas ei ymmärrä, mitä yrityksesi tekee ja tarjoaa, ei hän tule myöskään ostamaan sinulta mitään ja siirtyy surffailemaan kilpailijan sivustolle.

Sisältöjen tuottamisessa tulee ymmärtää yrityksesi kohderyhmä ja tuottaa heitä kiinnostavaa sisältöä. Keitä ovat yrityksesi asiakkaat ja mitä heille halutaan viestiä?

Laadukas sisältö tarkoittaa ennen kaikkea kokonaisuutta, joka on vierailijalle ymmärrettävää. Sen lisäksi oikeinkirjoitus ja selkeys kasvattaa luottamusta, joka vie asiakasta kohti ostopäätöstä.

Looginen sivustorakenne parantaa käyttäjäystävällisyyttä

Selkeä verkkosivujen sivustorakenne parantaa sivuston käyttäjäkokemusta. Sivuston rakenteessa tuotteet tulee järjestellä loogisesti omille alasivuilleen, jolloin esimerkiksi maksettu mainonta ohjaa liikennettä mainostettavan tuotteen tai palvelun omalle alasivulle. Sivuston rakenne tulee suunnitella niin, että kävijää johdatetaan sivulta toiselle ja sivustolla eteneminen päättyy toivottuun toimenpiteeseen.

Kun käyttäjä liikkuu sivustolla loogisesti ja löytää sieltä tarvittavan tiedon, nostaa se myös arvoa Googlen silmissä ja näin ollen hakukonenäkyvyys paranee.

Hakukoneoptimointi parantaa orgaanisia sijoituksia hakukoneissa

Jos verkkosivusi alusta ja kooditekniset seikat ovat pielessä, myöskään hakukoneoptimointi ei tuota tulosta. Hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on kehittää sivustoa palvelemaan käyttäjäänsä mahdollisimman hyvin laadukkaan sisällöntuotannon avulla, sekä tehdä sivustosta hakukoneille ymmärrettävää. Hakukoneoptimointi nostaa sivuston orgaanisia sijoituksia korkeammalle hakukoneissa.

Lataa verkkosivujen ostajan opas!

Verkkosivut MarkkinointiAkatemialta

Aucor Oy:n toiminta liittyi osaksi MarkkinointiAkatemiaa ja jatkossa MAK:n asiakkaille tarjotaan entistä laadukkaammat verkkoratkaisut kaikenlaisiin tarpeisiin eri hintaluokissa. MarkkinointiAkatemian verkkoratkaisut ja nettisivut tunnetaan jatkossa Aucor Verkkopalveluina. Aucor Verkkopalveluista löytyy loistavat ratkaisut niin pienille kuin suurillekin yrityksille. Yksinkertaiset nettisivut ja monipuoliset verkkokaupat tehdään jokaiselle asiakkaalle tavalla, joka parhaiten tukee yrityksen liiketoiminnan tavoitteita.

MarkkinointiAkatemialla verkkosivujen rakennukseen osallistuu graafikko, web-kehittäjä, sisällöntuottaja, sekä hakukoneoptimoinnin spesialisti. Näin ollen saat vuosien kokemuksen ei osa-alueista, joka nivoutuvat tiukasti yhteen tiimin työskennellessä yhdessä. Kunnolliset verkkosivut tukevat myös mainontaa ja mittaamista. Ostaessasi verkkosivut MarkkinointiAkatemialta, saat kaikki digitaalisen markkinoinnin palvelut saman katon alta, kuten sosiaalisen median markkinoinnin (esimerkiksi Facebook, Instagram ja LinkedIn), Google-mainonnan, joka kattaa hakusanamainonnan sekä Display-mainonnan ja videomainonnan palvelut. Näin kotisivuihin ja mainontaan liittyvät muokkaukset ovat nopeita, sillä niihin pystytään reagoimaan heti.

Jos listan luettuasi koet, että nykyiset verkkosivusi eivät palvele yritystäsi haluamallasi tavalla, jätä viesti ja pyydä tarjous!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Veera Pelkonen

MarkkinointiAkatemian oman markkinoinnin parissa työskentelevä Veera tekee samalla maisteriopintoja Tampereen yliopistossa.

Vapaa-ajalla onnea tuovat sunnuntaibrunssit, livemusiikki, lumilautailu ja muu sporttailu.

takaisin ylös