Verkkokauppa yritykselle – Tee liiketoimintasi sijainnista riippumattomaksi

Verkkokauppa tuo yrityksesi ja liiketoimintasi tiedon valtaväylälle, potentiaalisten asiakkaittesi saataville sijainnista riippumatta. Verkkokaupan on jo vuosia puhuttu tekevän kivijalkaliikkeet tarpeettomiksi. Vaikka näin ei ole vielä käynyt, verkkokaupan arvoa on kenenkään vaikeaa haastaa. Verkkokauppa on Suomessakin miljardien eurojen liiketoimintaa, joten ei ole ihme, että tästä kakusta haluaa palansa jokainen.

Verkkokauppa sopii sekä B2C- että B2B-yritykselle

Yllättävänkin usein ajatellaan, että verkkokauppa on tarkoitettu vain kuluttajakauppaa varten. Käsitykseen on helppo takertua, sillä Suomen suurimmat verkkokaupat painottavat valikoimiaan ja käytettävyyttään nimenomaan kuluttajia ajatellen. Verkkokaupalle on kuitenkin paikkansa myös B2B-kaupassa.

Monet B2B-yritykset ovat ottaneet verkkokaupan käyttöönsä suoraviivaistaakseen tilaustensa käsittelyä ja tehdäkseen ostosten tekemisestä asiakkailleen helpompaa. Yritysten välinen kauppa asettaa verkkokaupan toimivuudelle lisävaatimuksia, kuten asiakaskohtaisten sopimusten tai hinnastojen hallintaa. Kaikesta tästä on mahdollista tehdä helppoa ja vaivatonta sekä asiakkaalle että verkkokaupan omistajalle.

Verkkokaupan pelikenttä ei ole varattu vain suuryrityksille

Vaikka verkkokauppa voi tuntua ajatuksena merkittävältä investoinnilta, sellaisen perustamisesta voivat hyötyä pienimmätkin yritykset. Tuotteesi ovat suuremman yleisön saatavilla, eikä verkosta ostaminen tule ainakaan vähenemään tulevaisuudessa. Kun tuotteesi ovat saatavilla helposti ja vaivattomasti, tuot potentiaaliset asiakkaat lähemmäs yritystäsi ja edelleen myös lähemmäs ostosten tekemistä.

Mitattavuus on verkkokaupan merkittävin hyöty

Verkkokaupassa et joudu tyytymään mututuntumaan. Saat selvää tietoa mainontaan tekemiesi panostusten tehokkuudesta, sillä ostopolut voidaan jäljittää ensimmäiseen sivulle johtaneeseen klikkaukseen asti. Verkkokaupat tarjoavat myös kattavia mahdollisuuksia viestiä potentiaalisille asiakkaille äärimmäisen kohdennetusti ja tarjota esimerkiksi tuotesuosituksia ostoskoriin kerättyjen nimekkeiden perusteella. Kerrytät jatkuvasti tietoa verkkokaupan toiminnasta ja siitä, kuinka asiakkaat kaupassa toimivat. Tämän tiedon avulla voit tunnistaa kehityskohtia kaupan käytettävyydessä.

Käytettävyys ja ostopolut ovat verkkokaupan suunnittelun keskiössä

Verkkokauppaa suunniteltaessa kiinnitetään erityistä huomiota käytettävyyteen ja ostopolkuihin. Käytännössä suunnittelulla haetaan ratkaisuja kahteen kysymykseen ja ongelmaan:

Löytääkö verkkokaupan asiakas etsimänsä tuotteen helposti ja nopeasti?

Onko ostotapahtuman viimeistely selkeää ja vaivatonta?

Verkkokaupan on palveltava sekä uusia asiakkaita, jotka ovat tulleet selaamaan tuotevalikoimaa, että kävijöitä, jotka tietävät jo ennalta, mitä haluavat ostaa. Huomioita on kiinnitettävä myös asiakkaisiin, jotka ovat luoneet jo aiemmin tunnukset verkkokauppaan. Kuinka heitä voidaan palvella vielä paremmin? Mitä etua nämä kävijät saavat verkkokaupan järjestelmään rekisteröitymisestä? Samoihin tekijöihin on kiinnitettävä huomiota sekä kuluttajakaupassa että B2B-liiketoiminnassa. Verkkokaupan kohderyhmän ostokäyttäytymisen tuntemus on olennaisessa asemassa, kun tavoitteena on toimivan kokonaisuuden rakentaminen.

Tunnetut ja luotettavat teknologiat

Me MarkkinointiAkatemialla luotamme verkkokaupoissa WooCommerce-alustaan. Toimivaksi todettu, luotettava ja helposti ylläpidettävä WooCommerce antaa mahdollisuudet luoda tarpeitasi parhaalla mahdollisella tavalla vastaava verkkokauppa, joka palvelee tehokkaasti myös omia asiakkaitanne.

Ota meihin yhteyttä – kerromme mielellämme lisää siitä, kuinka liiketoimintasi voi hyötyä verkkokaupan perustamisesta!

Ota yhteyttä!
takaisin ylös