Valloita hakukoneet Google Ads -mainonnan ja hakukoneoptimoinnin yhteistyöllä

Suomessa tehdään päivittäin kymmeniä miljoonia Google-hakuja. Käyttäjät etsivät Googlesta runsaasti tietoa eri tuotteista ja palveluista sekä vertailevat eri palveluntarjoajia. On siis sanomattakin selvää, että myös laaja joukko juuri sinun potentiaalisia asiakkaitasi on mahdollista tavoittaa Googlen välityksellä.

Googlen hakutuloksissa on mahdollista näkyä kahdella tapaa: maksettuna mainoksena, joita löytyy useimmiten sekä hakutulossivun ylä- että alalaidasta, tai orgaanisissa hakutuloksissa, joita näytetään useimmiten 10 yhtä hakutulossivua kohden. 

Monia yrittäjiä askarruttaa kuitenkin samat kysymykset:

  • Kumpi on minun yritykselleni kannattavampaa: näkyä maksetuissa mainoksissa vai orgaanisissa hakutuloksissa?
  • Jos orgaaniset hakukonesijoitukseni ovat jo hyviä, onko järkeä maksaa hakukonemainonnasta?
  • Jos mainostan jo hakukoneissa, onko minun enää tarvetta näkyä korkealla luonnollisissa hakutuloksissa?

Tässä artikkelissa me vastaamme näihin kysymyksiin, sekä kerromme sinulle, mitä eroa Google Ads -mainonnalla ja hakukoneoptimoinnilla on – sekä miten ne tukevat toisiaan. 

Google Ads vs hakukoneoptimointi

Google Ads

Google Ads -mainonnassa maksat siitä, että sivustosi näkyy tietyillä hakutermeillä haettaessa hakutulosten kärjessä. Mainostyyppejä on useita erilaisia: voit rajata tarkasti, minkälaisilla hauilla haluat näkyä, tai vaihtoehtoisesti antaa Googlen algoritmin valita puolestasi, milloin mainostasi näytetään. 

Google Ads -mainonnassa maksat jokaisesta mainoksen klikkauksesta. Voit itse määrittää kuinka paljon olet enintään valmis maksamaan yhdestä klikkauksesta sekä kuinka paljon haluat enintään käyttää päivän aikana rahaa mainontaan.

Google Ads -mainonta on erityisen tehokasta, kun haluat tavoittaa käyttäjiä, jotka ovat ostopolun loppupäässä ja googlettavat, mistä voisivat ostaa etsimänsä tuotteen. Mainonnan tavoitteena on ohjata potentiaalisia asiakkaita suoraan sivustollesi, itse valitsemallesi laskeutumissivulle – ja tietenkin näin ohjata heidät konversioon, eli esimerkiksi ottamaan yhteyttä tai ostamaan tuotteen.

Lataa hakusanamainonnan opas!

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnilla pyritään kehittämään verkkosivustoa siten, että sen sijoitus hakukoneissa paranee. Hakukonesijoitukseen vaikuttavat sivuston tekninen rakenne, sivuston sisällön laatu ja relevanssi, sivuston käyttäjäkokemus sekä sivustolle osoittavien linkkien määrä. 

Luonnollisten hakutulosten kautta sivustolle klikanneista käyttäjistä ei tarvitse maksaa, sillä hakukoneen ainut tehtävä on tarjota käyttäjälleen mahdollisimman tarkasti hänen etsimäänsä tietoa. Sivuston sijoittuminen hakukoneissa on siten aina ansaittua, eikä siihen voi vaikuttaa vippaskonsteilla.

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä, joka kuitenkin palkitsee ruhtinaallisesti. Kolme ensimmäistä luonnollista hakutulosta saattavat kerätä jopa 70 % kaikista luonnollisten hakutulosten klikeistä, joten korkeat hakukonesijoitukset vaikuttavat suoraan myös sivustollasi vierailevien potentiaalisten asiakkaiden määrään.

Lataa hakukoneoptimoinnin opas!

Google Ads -mainonta vs. Hakukoneoptimointi

Moni ajattelee, että mikäli luonnolliset hakukonesijoitukset ovat jo erinomaisia, ei ole mitään järkeä maksaa hakukonemainonnasta – ja toisinpäin. Asia ei kuitenkaan ole aivan näin mustavalkoinen.

Miksi minun kannattaisi toteuttaa yhtäaikaisesti sekä hakukoneoptimointia että Google Ads -mainontaa?

1. Tavoitat suuremman joukon potentiaalisia asiakkaitasi

Olet ehkä joskus kuullut sanonnan: “paras paikka piilottaa ruumis on Googlen toinen sivu”. Tässä sanonnassa piilee totuus – vain murto-osa hakukoneen käyttäjistä jatkaa hakutulosten selaamista toiselle sivulle.

Tila Googlen ensimmäisellä sivulla on kuitenkin rajallista. Mitä laajemman pinta-alan tuosta ensimmäisestä sivusta pystyt valtaamaan, sitä varmemmin kiinnität potentiaalisen asiakkaasi huomion juuri sinun yritykseesi. 

Myös käyttäjien verkkokäyttäytyminen eroaa toisistaan. Karkeasti voidaan sanoa, että meitä on kolmeen junaan:

  • Ne, jotka eivät periaatteesta koskaan klikkaa mainosta, vaan aina luonnollisia hakutuloksia
  • Ne, jotka useimmiten klikkaavat hakutulosten mainoksia, koska ne sijaitsevat kaikkein ylimpänä hakutulossivulla
  • Ne, ketkä täysin sattumanvaraisesti klikkaavat sekä mainoksia että luonnollisia hakutuloksia

Mikaili käyttäjän verkkokäyttäytyminen mitä tahansa yllä mainituista, hän voi silti olla potentiaalisesti ostava asiakas. Jos siis pystyt tarjoamaan jokaiselle käyttäjäryhmälle vaihtoehdon klikata juuri sinun sivullesi, sinulla on entistä suurempi mahdollisuus saada kävijöitä sivustollesi.

2. Maksat vähemmän hakukonemainonnasta

Google Ads -mainosten klikkihinnat määräytyvät kahden luvun perusteella: hinta, jonka olet enintään valmis maksamaan yhdestä klikistä sekä sivustosi laatupisteytys. Näiden kahden luvun kautta Google laskee mainoksillesi klikkihinnan.

Google määrittää jokaiselle sivustolle laatupisteen asteikolla 1–10. Laatupisteet perustuvat Googlen tekoälyn arvioimaan odotettuun klikkausprosenttiin (kuinka moni mainoksen nähneistä klikkaa sitä), mainoksen relevanssiin (eli kuinka mainoksen sisältö ja laskeutumissivu vastaavat käyttäjän hakua) sekä laskeutumissivukokemukseen. Mitä korkeampi laatupiste sivustollasi on, sitä vähemmän maksat mainonnasta.

Kuten jo aiemmin kerroimme, hakukoneoptimointi perustuu sivuston käyttäjälähtöiseen kehittämiseen ja paranteluun. Jos siis mainonnassa käyttämäsi laskeutumissivu – tai jopa koko sivustosi – on hakukoneoptimoitu mahdollisimman relevantiksi ja käyttäjäystävälliseksi, sinulla on hyvät mahdollisuudet saada myös korkeammat laatupisteet

3. Sijoitut paremmin luonnollisissa hakutuloksissa

Vaikka luonnollisissa hakutuloksissa sijoittumiseen vaikuttavat ensisijaisesti sivuston sisällön laatu ja relevanssi sekä sivuston rakenne, Google arvioi myös sivuston suosiota – kuinka moni sivustolla vierailee ja kuinka moni heistä löytää tarvitsemansa tiedon sivustolta, eli ei enää palaa takaisin jatkamaan hakuaan.

Google Ads -mainonnalla sinulla on hyvät mahdollisuudet saada kasvatettua sivustosi kävijämäärää sekä muutettua kävijät ostaviksi asiakkaiksi. Näin ollen, kun Google huomaa, että sivustollasi vierailee paljon ihmisiä ja siellä viihdytään – oli se sitten mainonnan, suorien vierailujen tai luonnollisten hakutulosten kautta – se sijoittaa sivustosi korkeammalle myös luonnollisissa hakutuloksissa.

Miten saavutan parhaat tulokset mahdollisimman tehokkaasti?

Google Ads -mainonnan ja hakukoneoptimoinnin yhteistyötä voidaan toteuttaa monella tapaa:

  1. Käytä ensin aikaa sivustosi hakukoneoptimointiin, mikä vaikuttaa positiivisesti laatupisteisiin ja täten mainontasi hintaan. 
  2. Aloita keräämällä yrityksellesi sekä tuotteillesi/palveluillesi näkyvyyttä sekä sivustollesi lisää kävijöitä Google Ads -mainonnalla, mikä vaikuttaa positiivisesti sivustosi hakukonesijoituksiin sekä luo yrityksellesi tunnettuutta ja luottamusta käyttäjien keskuudessa.
  3. Aloita sekä hakukoneoptimointi että Google Ads -mainonta suunnitelmallisesti yhtä aikaa – ja nauti kaikista yhteistyön eduista nopeammalla tahdilla.

Ihannetilanteessa jokainen varmasti valitsisi vaihtoehdon numero kolme, eli nopealla tahdilla kasvavat edut. Todellisuus on kuitenkin se, että sekä Google Ads -mainonnan toteuttaminen kannattavasti että onnistunut hakukoneoptimointi vaatii aikaa, kärsivällisyyttä ja osaamista.

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

Jos sinusta tuntuu, että taitosi tai resurssisi eivät riitä parhaimman mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi – älä epäröi ottaa yhteyttä. Asiantuntijamme kartoittavat huolellisesti lähtötilanteesi ja tekevät johdonmukaisen suunnitelman, jotta sinulle saadaan parhaat mahdolliset tulokset mahdollisimman tehokkaasti.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Juuli Tappura

MarkkinointiAkatemian sisällöntuotannon ja hakukoneoptimoinnin asiantuntijana Juuli pukee asiakkaidemme liiketoiminnan sanoiksi, kiteyttää ydinviestit ja nostaa sivustot hakukoneiden palkintopaikoille.

Vapaa-ajallaan Juuli nauttii keittiössä häärimisestä, rikosten ratkaisemisesta televisioruudun turvallisemmalta puolelta, sekä spontaaneista seikkailuista.

takaisin ylös