Upposiko Facebook-mainontasi Some-hypeen?

Tällä mainosmedialla on Suomessa 2,8 miljoonaa katsojaa, joista huimat 2,2 miljoonaa sitä mobiililaitteella eli älypuhelimella tai tabletilla. Ja moni päivittäin. Sen videomateriaalia katsotaan lisäksi päivittäin eniten verrattuna kaikkiin Suomessa liikkuvaa kuvaa välittäviin medioihin. Silti moni mainostaja, yrittäjä ja suuryritys nukkuu tunnilla julkisen puolen toimijoista puhumattakaan. Mitenkö niin? Siten, että Facebookiin varattu markkinointibudjetti käytetään pääasiassa sisällöntuotantoon – siis kissavideoiden jakamiseen tai tuottamiseen. Ehkä kärjistän vähän, mutta tarkoituksena on herättää ajatuksia. Miten on mahdollista, että suurelta määrältä suomalaisia toimijoita on mennyt ohi Facebookin hyödyntäminen perinteisenä mainoskanavana?

Somesisältöhype iskee

Kun katsoo suomalaisia Facebook-markkinointiin tai sosiaalisen median markkinointiin keskittyneitä yrityksiä, törmää huimaan määrään sisällöntuotantoa, sosiaalisen median strategiaa ja sosiaalisen median käytön koulutusta tarjoavia toimijoita. Näiden yritysten toteuttamat Facebook-markkinoinnin ratkaisut ovat käytännössä tilapäivitysten tekoa ja niiden sponsorointia, jotta sisältö saataisiin todellisuudessa edes yritystä seuraavien käyttäjien näkyville.

Yritykset ovat luoneet ensin tuskan sisällön tuottamisesta ja sitten tarjoavat tapaa ulkoistaa tuskan muualle tai koulutusta siihen, että yrityksen oma henkilökunta tuottaa sisältöä oman työnsä ohella. Sisällön hallintaan ja jakamiseen hyödynnetään kolmannen osapuolen automaatiojärjestelmiä, jotka sitten tykkäävät ja jakavat sisältöä pyrkien maksimoimaan näkyvyyttä. Koska sisältöä ja tykkääjien ja seuraajien haalintaa tarjoavia yrityksiä on kuin sieniä sateella, uppoaa Facebookin käyttö yksinkertaisena mainosalustana muuhun soppaan, jossa on keittäjiä vaikka muille jakaa.

Facebookin hyödyntäminen – 3 tapaa

1. Sisällöntuotanto ja jakaminen

Se tällä hetkellä hypetetyin tapa hyödyntää Facebookia. Yritetään kehittää omaa potentiaalista asiakaskuntaa mahdollisesti kiinnostavaa sisältöäja jaetaan sitä laittamalla sisällön sponsorointiin kiinni enemmän tai vähemmän rahaa. Sisällöstä pyritään rakentamaan linkityksiä yrityksen tarjoamiin palveluihin ja tuotteisiin. Jos edetään vielä astetta pidemmälle tasolle, hyödynnetään julkkiksia, jotka sitten tuottavat sisältöä ja jakavat sitä omille seuraajilleen ja muille kiinnostuneille. Tämä tapa toimii silloin, kun sisällöntuotantoon ja bloggareihin sijoitetaan sellaisia summia rahaa, joiden käyttöön yrityksillä suurimpia toimijoita lukuunottamatta ei ole varaa. Eikä toimivuus aina ole taattu suurilla summillakaan. Haasteena on se, että sisällöstä on suhteellisen pitkä matka itse tuotteisiin ja niiden ostamiseen. Toki ei pidä vähätellä sitä, että mitä enemmän positiivista sisältöä tuotteesta tai palvelusta on, sitä suuremmalla todennäköisyydellä niistä tietoa etsivä saa positiivista tukea ostopäätökselleen.

2. Asiakaspalvelukanava

Moni yritys harjoittaa Facebookin kanssa samanlaista lähestymistapaa kuin verkkosivujen kanssa 90-luvun lopulla ja 2000-luvun alussa. Facebook samoin kuin nettisivut aiemmin ulkoistetaan yrityksen oman liiketoiminnan ulkopuolelle ja pääasia on, että yrityksellä on nettisivut – tai Facebook-sivut. Harvemmin aiemmin nettisivujen ja nykyään Facebookin osalta ymmärretään, että ne ovat asiakaspalvelun rajapinta samoin kuin kivijalkaliike. Verkkokauppiaat ovat luonnostaan joutuneet kehittämään verkkosivuistaan asiakaspalvelukanavia, vaikka moni vieläkin käyttää verkkokauppaa vain tuoteluettelon jatkeena olevana tilausputkena. Verkkokauppa saattaa kuitenkin olla kuin ”kylmä myymälä”, jossa asiakaspalvelua tai myyntiä ei ole paikalla. Ja sama pätee Facebookiin. Ja verkkosivuihin. Kaikki digitaaliset palvelut, joita asiakkaat käyttävät, ovat kuitenkin lähtökohtaisesti asiakaspalvelurajapintoja, joissa olisi hyvä olla palvelua. Ja palvelu ei synny itsestään vaan siihen pitää panostaa samoin kuin kivijalkamyymäläänkin. On kuitenkin täysin mahdollista palvella asiakkaita Facebookissa samoin kuin missä tahansa muussa paikassa, jossa asiakkaita liikkuu. Haasteena on vain se, miten asiakaspalvelu toteutetaan.

3. Mainoskanava

Jos jossain on potentiaalisia asiakkaita, joille voidaan kohdistaa mainontaa kustannustehokkaasti ja tarkasti, se usein kannattaa. Toki mainonnan suunnittelulla, viestillä ja aktivoinnilla on oma osansa. Jos ne eivät ole kohdallaan mainonta ei toimi. Se ei ole mainoskanavan vika. Jos lähdetään siitä, että näissä onnistutaan, jää jäljelle vain kysymys – haluatko tavoittaa 2,8 miljoonan suomalaisen ryhmästä potentiaaliset asiakkaasi edullisesti ja mitattavasti? Mainonta on periaatteessa Facebookissa helppoa, mutta moni ei osaa hyödyntää oikein kohdentamista ja Facebookin tarjoamia monia mainosvaihtoehtoja, saati sitten mainonnan kytkemistä myynnnin ja liiketoiminnan tavoitteisiin. Haasteena onkin ymmärtää, että myös mainonnan ideoinnilla, suunnittelulla ja toteutuksella on omat ammatilaisensa, jotka saavat mainonnasta paljon enemmän irti kuin satunnaisesti sisältöä ja niihin liittyviä sponsorointeja tekevät.

Mitä sitten pitäisi tehdä?

Parhaimmillaan yritys voi tehdä kaikkea edellä mainittuja kolmea asiaa. Tällä hetkellä ikävä kyllä numero 1 on ylikorostunut. Parhaimmin kolmijalkainen tuoli toimii kuitenkin silloin, kun sen jalat ovat yhtä pitkiä. Siksi kannattaa panostaa sisällön tuottamisen lisäksi myös asiakkaan palvelemiseen ja tuotteiden ja palveluiden mainontaan. Me MarkkinointiAkatemiassa osaamme ja voimme halutessasi sparrata kanssasi kaikista kolmesta asiasta. Soita, laita viestiä verkkosivujemme kautta tai heitä meitä viestillä Facebookissa, niin jatketaan keskustelua. Meidän kauttamme saat toteutettua Facebookin mainoskampanjat laadukkaasti ja ammattitaidolla.

 

Jari Lindholm

Jari työskentelee MarkkinointiAkatemialla kaiken digimarkkinoinnin ja yritysten digitalisaatioon liittyvien haasteiden parissa luotsaten samalla markkinoinnin tuotantoa. Merenkulkutausta (saaristo, rannikko ja avomeri) näkyy Jarin johtamis- ja kirjoitustyylissä vahvasti ja muutenkin hänellä on vahva mieltymys pyrkiä selkiyttämään digitaalisuuteen liittyen asioiden monimutkaisuutta erilaisten mielikuvien kautta. Joskus siinä jopa onnistuen.

takaisin ylös