Työkaverit, jotka treenaavat yhdessä, onnistuvat yhdessä

Työnantajan tukemalla liikunnalla on suuri painoarvo sekä henkilöstön työhyvinvoinnin, yritys- ja työnantajakuvan että henkilöstön yhteishengen kannalta (Henkilöstöliikuntabarometri, 2017). MarkkinointiAkatemialla on jo pitkään ollut käytössä perinteinen henkilöstön virike-etu. Myös taukojumppaan tarkoitetut TRX-nauhat ovat roikkuneet toimiston katosta jo pitkään. Ne ovat tosin saaneet roikkua aika rauhassa – itsenäinen verryttely kesken työpäivän on jäänyt meillä vähälle. Siksi makkilaiset ovat tämän vuoden alusta lähtien jumpanneet yhdessä kesken työpäivän kerran viikossa.

Jokaviikkoinen lounastreeni tarjoaa mahdollisuuden kokeilla eri lajeja

Kaikki makkilaiset saavat osallistua joka keskiviikko personal trainerin vetämään, puolen tunnin mittaiseen lounastreeniin. Matka kuntosalille ei ole ongelma, sillä treeni järjestetään liikuntakeskuksessa suoraan toimiston alakerrassa. Nopeimmat voivat treenin päälle levähtää hetken vaikkapa infrapunasaunassa. Ohjelmassa on ollut monia eri lajeja: spinningiä, pilatesta, HIIT-treeniä, keppijumppaa, kuntopiiriä, kahvakuulaa sekä rentoutusharjoituksia ja mielikuvamatkoja Karibialle.

Lounastreeni sopii kaikille – iästä ja kunnosta riippumatta

Lounastreenin suosio on kasvanut viikko viikolta. Mukana on ollut työntekijöitä yrityksen nuorimmasta vanhimpaan, satunnaisesta liikkujasta tavoitteelliseen aktiivitreenaajaan. Erityisen aktiivisia ovat olleet ruuhkavuosiaan elävät pienten lasten vanhemmat: lounastreenin ansiosta muutenkin kortilla olevaa vapaa-aikaa ei tarvitse käyttää liikkumiseen.

Yhdessä liikkuminen on parantanut työtehoa ja yhteishenkeä

Olemme huomanneet, että lounastreenin jälkeen työntekijät ovat virkeämpiä ja että heidän työtehonsa on parempi. Myönnettävä tosin on, että kunnon yläkroppatreenin jälkeen tärisevillä käsillä tietokoneen näpyttely voi olla hankalaa, ja jalkatreenin jälkeisenä päivänä toimistorakennuksen hissi tuntuu jostain syystä olevan normaalia kovemmassa käytössä. Myös yhteishengelle treeni on tehnyt hyvää: uuteen työkaveriin tai toisen tiimin tyyppeihin tutustuu aivan uudella tavalla, kun hikoilee vierekkäin.

Lounastreeni kerran viikossa ei riitä – päätetyöntekijä tarvitsee jaloittelua

Lounastreeni on siis todettu hyväksi tavaksi nostaa vireystasoa ja työtehoa. Mutta millä muilla keinoilla voimme vaikuttaa yhteiseen hyvinvointiin ja jaksamiseen? Seuraava tavoitteemme on istumisen vähentäminen työpäivän aikana. Meillä onkin jo sähköpöytiä, joiden ääressä voi työskennellä seisten, mutta myös taukojumppa tai säännöllinen jaloittelu ovat päätetyöntekijöille ehdottoman tärkeitä.

Mirka Riikonen

Kauppatieteiden opintojensa loppusuoralla oleva Mirka toimii MarkkinointiAkatemialla henkilöstökoordinaattorina. Työhönsä intohimolla suhtautuva Mirka on kiinnostunut erityisesti työhyvinvoinnista ja työnantajakuvan kehittämisestä. Vapaa-aikaansa Mirka käyttää seikkailukisojen, suunnistuksen ja street-tanssin parissa – sen verran kuin kahden lapsen äitinä ehtii.

takaisin ylös