Tiesithän nämä digimarkkinoinnin perusasiat?

 

Digimarkkinoinnin asiantuntijat Antti, Mikko, Aapo ja Toni valmiina palvelemaan! (Kuva: Teemu Silvennoinen)

Digimarkkinoinnin asiantuntijamme Antti, Mikko, Aapo, Toni ja Teemu osallistuivat 8.–9.3.2017 järjestetyille eCommerce-messuille yhteistyössä Googlen kanssa. Tarjosimme Googlen osastolla ilmaisia konsultointeja, joiden aikana kävimme läpi konsultoitavan yrityksen digimarkkinoinnin nykytilannetta ja kehitysmahdollisuuksia.

Konsultointien suosio yllätti meidät: kiinnostuneita riitti molempina päivinä jonoksi asti. Jos et ehtinyt saada omaa konsultointiaikaa, luethan tämän tekstin loppuun – sieltä löydät hyviä uutisia…

Messuilla käydyissä keskusteluissa nousi toistuvasti esiin kolme digimarkkinoinnin perusasiaa: markkinoinnin toimenpiteiden järjestys, digimarkkinoinnin mittarit ja AdWords-mainonnan tehostaminen.

Digimarkkinoinnin toimenpiteiden oikea järjestys

Moni posottaa digimarkkinoinnin toimenpiteitä käyntiin pohtimatta toimenpiteiden järjestystä. Sillä, missä järjestyksessä digimarkkinointiin liittyviä toimenpiteitä tehdään, voi olla valtava merkitys markkinoinnin kannattavuudelle.

Hyvä esimerkki tästä on hakukoneoptimoinnin ja digitaalisen mainonnan oikea ajoittaminen. Mainontaan käytetyistä euroista saadaan kaikkein suurin hyöty silloin, kun sivustolla on sopivia laskeutumissivuja hakumainonnasta tai sosiaalisesta mediasta tulevalle liikenteelle. Yleisenä neuvona voikin sanoa, että sivuston optimointitaso kannattaa selvittää ennen kuin haku- tai somemainontaan tehdään suuria panostuksia.

Muista mitata digimarkkinoinnin tehokkuutta

Toinen aihe, joka toistui monissa keskusteluissa, oli digitaalisen markkinoinnin mitattavuus. Moni juttusillamme käynyt oli jo aloittanut digitaalisen markkinoinnin, mutta markkinoinnin tehokkuuden mittarit puuttuivat. Digimarkkinoinnin kenties suurin etu perinteisiin markkinoinnin keinoihin verrattuna on juuri se, että digitaalisen markkinoinnin tuloksia voidaan mitata luotettavasti. Siksi asia on syytä hoitaa pikemminkin päinvastaisessa järjestyksessä: asettaa ensin mainonnan mittarit ja aloittaa digimainonta vasta sen jälkeen.

AdWords-tili kuntoon!

Analysoimme messuilla monien AdWords-tilien rakennetta ja sisältöjä. Toistuvasti havaitsemiamme kehityskohtia olivat huonosti valitut avainsanat mainosten kohdentamisessa, mainoslaajennusten ja negatiivisten avainsanojen puute sekä se, että sivustolle ei ollut asennettu konversioseurantaa. Jos teet hakumainontaa itse, kannattaa sinunkin pyytää asiantuntijan arvio AdWords-tilisi sisällöstä.

Kiinnostaako digimarkkinoinnin kehittäminen?

Koska emme ehtineet palvella eCommerce-messuilla kaikkia kiinnostuneita, tarjoamme nyt ilmaista 30 minuutin konsultaatiota puhelimitse! Jos haluat kehittää digimarkkinointiasi, tahdot arvion AdWords-mainontasi nykytilasta tai suunnittelet digimarkkinoinnin aloittamista, tämä konsultointi on juuri sinua varten.

Heini Lindfors

Heini työskentelee MarkkinointiAkatemialla sisällöntuotannon ja hakukoneoptimoinnin parissa. Heinin mielenkiinnonkohteisiin kuuluu se, kuinka markkinointiviestintä voidaan suunnata yrityksen strategisiin tavoitteisiin mahdollisimman tehokkaasti.

takaisin ylös