“Tein itse ja säästin…” – Näin vältät AdWords-mainonnan kompastuskivet

Isompi mainosbudjetti tarkoittaa automaattisesti suurempaa myyntiä – eikö? No ei. Rahan tuuttaaminen huonosti suunniteltuun mainoskampanjaan on kuin kasvattaisi vedonlyönnin summaa häviävän joukkueen puolesta. Budjetin paisuttamisen sijaan kannattaa panostaa siihen, että mainoskampanjan speksit ovat linjassa. Näin varmistat, että mainonta ei ole kuluerä, vaan reilusti kauppaa tuottava sijoitus.

Koko ei ole kaikki kaikessa

Luin alkuvuodesta hääsuunnittelijan Anu Beadlen haastattelun suomalaisten häiden massatrendeistä, joihin myös hääsuunnittelijan käyttö kuuluu (ks. Häät ja Juhlat, sivu 2). ”Mitä pienempi budjetti häillä on, sitä enemmän kannattaa käyttää hääsuunnittelijaa, koska hääsuunnittelija voi antaa rahalle enemmän vastinetta”, sanoo Beadle.

En voisi olla asiasta enempää samaa mieltä. On selvää, että häitä työkseen suunnitteleva ammattilainen saa parin budjetille enemmän vastinetta kuin omatoimijärjestäjä, joka yrittää arjen pyörittämisen rinnalla suunnitella, kilpailuttaa ja sopia kaikki häiden järjestämiseen liittyvät asiat.

Tämä on täysin rinnastettavissa markkinointiin. Pienellä budjetilla tai tiukassa taloudellisessa tilanteessa yrityksellä ei ole varaa opetella Facebookin tai Googlen teknisiä kommervenkkejä tai uhrata kallista aikaa markkinoinnin toteuttamiseen. Vanha sananlasku ”suutari pysyköön lestissään” pitää paikkansa tänäkin päivänä.

Näemme usein uusien asiakkaiden Google-tilejä, joissa kulutetaan tarpeettoman suuria summia huonosti suunniteltujen mainosryhmien vuoksi. Kollegani Heini kirjoitti jo aiemmin AdWords-mainonnan kustannusten leikkaamisesta. Nostan seuraavaksi muutaman konkreettisen esimerkin siitä, kuinka oikein tehdyllä mainonnalla voidaan saavuttaa paljon parempia tuloksia jopa pienemmällä budjetilla.

Kasvatimme AdWords-joulukampanjan myynnin 450 eurosta 12 000 euroon

Erään verkkokaupan itse toteuttama AdWords-joulukampanja vuodenvaihteelta 2016–2017 tuotti 450 euroa myyntiä 490 euron budjetilla. Kampanja oli siis euromääräisesti tappiollinen. Vuotta myöhemmin toteutimme samalle verkkokaupalle AdWords-kampanjan täsmällisemmillä asetuksilla ja 1 600 euron mainosbudjetilla. Nyt myyntiä tuli täysin vastaavalla ajanjaksolla peräti 12 000 euron arvosta. Kampanjan huolellisella viilauksella ja budjetin kolminkertaistamisella kauppaa tuli siis 26-kertaisesti edellisen vuoden myyntiin nähden.

Me vs. kilpailija: Sama myynti 70 prosenttia pienemmällä mainosbudjetilla

Verkkokauppayritys siirsi AdWords-mainontansa hallinnan toiselta alan toimijalta meille vuoden 2018 alussa.  Joulukuussa 2017 kilpailijan hoitaman tilin mainosbudjetti oli noin 840 euroa. Kauppaa tällä mainosbudjetilla tuli 8 400 euron arvosta.  Tammikuussa 2018 trimmasimme tilistä löysät pois, minkä seurauksena budjetti voitiin laskea 270 euroon. Tuotto pysyi käytännössä ennallaan: tammikuussa myyntiä tuli AdWordsin kautta 8 200 euroa. Mainonnan tuottoaste eli ROMI siis kolminkertaistettiin kuukaudessa. Ei hullumpaa!

Älä sählää, vaan etsi se oikea kumppani

Kun hääpari tilaa hääsuunnittelun Anu Beadlelta, kaikki tehdään parin yksilöllisten toiveiden mukaan. Palvelun luonteeseen kuuluu se, että asiakas voi olla hääsuunnittelijaan yhteydessä niin paljon kuin itse haluaa ilman, että se nostaa suunnittelun hintaa: ”Palvelun tilatessaan asiakas tietää paljonko se tulee maksamaan eikä mitään yllätyksiä tule”, Beadle kertoo. Vaikka hääsuunnittelu ja digimarkkinointi eroavatkin toisistaan merkittävästi, ovat Beadlen ja MarkkinointiAkatemian palvelufilosofiat hyvin lähellä toisiaan.

Lue lisää hakusanamainonnasta! Pyydä tarjous!

Teemu Silvennoinen

Teemu toimii MarkkinointiAkatemialla kouluttajana ja häärii myös rekry- ja virkistystiimeissä sekä myynnin Facebook tuotevastaavana. Teemua kiinnostaa erityisesti asiakassuhteen kehittäminen ja mainonnan mitattavuus. Teemu myös jeesii usein kollegeoitaan vaativampaa ideointia vaativissa asiakascaseissa. Vapaa-aika kuluu viisihenkisen perheen pyörittämisessä sekä hyvän ravinnon ja biohakkeroinin opiskelussa.

takaisin ylös