Someta sujuvasti: miksi tekisit ja miten teet yrityssivun Facebookiin?

Yksi markkinoinnissa esiintyvistä perusmantroista kuuluu “ole siellä, missä asiakkaasi ovat” – ja kuten kaikki tiedämme, asiakkaathan ovat siellä somessa. Vaikka välillä yritetään maalailla uhkakuvia Facebookin kuolemasta, voi näitä viitata kintaalla. Hidastunut käyttäjämäärän kasvu tarkoittaa todellisuudessa sitä, että suurin massa on jo Facebookissa, ja nyt sinne tulee enää luonnollinen määrä uusia käyttäjiä uusista ikäryhmistä. Tässä blogissa kerrotaan tiivistetysti miten luot yrityksellesi Facebook-sivun ja miten sitä kannattaa päivittää. 

Facebook-sivun perustaminen

Yrityssivun perustaminen Facebookiin

Yrityksen oma profiili Facebookissa luo lisää varmuutta asiakkaalle yrityksen olemassaolosta ja luotettavuudesta, jonka lisäksi se myös tarjoaa ennennäkemättömän ketterän tavan kehittää asiakkuussuhteita ja kommunikoida nykyisten sekä potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Some on kanava missä vietetään aikaa ja etsitään tietoa – on siis suorastaan hölmöä, jos et siellä ole tätä asiakkaiden etsimää tietoa tarjoamassa! Samalla kun tarjoat tietoa asiakkaillesi, pystyt myös keräämään mielettömät määrät tietoa, millä voit kohdentaa mainontaa ja kontaktoida uusia potentiaalisia asiakasryhmiä. Win-win!

Somealustat ovat tunnettuja siitä, miten paljon ne käyttäjistään tietävät. Saamme säännöllisesti lukea lehdistä, miten somet saattavat tietää käyttäjästään jopa enemmän, kuin käyttäjä itse itsestään tietää. Tiesitkö, että voit hyödyntää tätä valtavaa datamäärää yrityksen mainosten kohdentamisessa? Voit esimerkiksi kohdistaa mainoksen tietyllä alueella asuville, tietyn ikäisille naisille, jotka ovat kiinnostuneet hevosista. Mainoksen pyöriessä näet kuinka moni on mainoksen nähnyt, klikannut sitä, reagoinut jotenkin tai jakanut eteenpäin. Kuinka monta muuta mainoskanavaa keksit, missä samantasoinen datan keruu ja seuranta on mahdollista? Ennen mainonnan aloittamista, yritykselle tulee perustaa oma Facebook-sivu.

Näin perustat yrityksellesi Facebook-sivun

  1. Kirjaudu omalla tunnuksellasi Facebookiin
  2. Valitse yläpalkista Create / Luo sivu →  valitse Business or Brand /  Yritys tai Brändi →  Aloita ja syötä yrityksesi tiedot.
  3. Seuraa Facebookin ohjeita ja täydennä profiilin tietoja. Yrityksesi tyylistä riippuen klassinen tapa on käyttää profiilikuvana yrityksen logoa ja kansikuvana jotain hyvin brändiin sopivaa mainoskuvaa. Kansikuva voi olla myös video. Vinkki! Kansikuvan voit tehdä esimerkiksi Photoshop-kuvanmuokkausohjelmalla: avaa ensin uusi tiedosto, joka on kooltaan 820 x 360 pikseliä. Sen jälkeen tee laatikko kooltaan 640 x 312 pikseliä ja keskitä se keskelle piirtoaluetta. Kaikki sisältö, joka on sijoitettu tämän laatikon sisään näkyy sekä desktopissa että mobiilissa, kun taas sivuille jäävät alueet rajautuvat pois mobiililaitteilla katseltaessa, eivätkä ylä- ja alapuoliset alueet näy puolestaan tietokoneilla.
  4. Nyt yritykselläsi on oma Facebook-sivu! Aloita tykkääjien kerääminen esimerkiksi kutsumalla sopivat kaverisi tykkäämään sivusta ja julkaise ensimmäinen postauksesi. 

Tässä vaiheessa postaukset ovat ilmaisia, eivätkä maksa sinulle mitään.

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

Mitä tietoja profiilissa PITÄÄ olla?

Facebook on sovellus, jonka käyttöliittymä on mobile first, eli se on optimoitu ja rakennettu ensisijaisesti kännyköillä ja tableteilla käytettäväksi. Tämä vaikuttaa siihen, miten tiedot näkyvät ja ennen kaikkea MITKÄ tiedot näkyvät.

Yrityksen sivulla tulee ehdottomasti olla vähintään aukioloajat, kaikki mahdolliset yhteystiedot ja käyntiosoite. Kun asiakas selaa puhelinsovelluksella yrityksen tietoja, tarjotaan hänelle näitä tietoja ensimmäisenä. Facebook tekee näistä helposti klikattavat napit ja kartat, jotka houkuttelevat asiakasta ottamaan yhteyttä ja konvertoimaan yrityssivusi kanssa.

Sivun asetuksista aukeaa myös valtavasti mahdollisuuksia kaikkeen nippelitietoon, millä saat vahvistettua brändiä, tarjottua paljon lisätietoa ja minkä avulla erotut kilpailijoista. Arvostelut kannattaa klikata käyttöön ja pyytää esimerkiksi ostotapahtumien päätteeksi tyytyväisiä asiakkaita jättämään arvostelua Facebook-sivullesi. Lisäksi voit:

  • kirjoittaa lyhyen kuvauksen yrityksestäsi
  • valita yrityksen toimintaan liittyviä kategorioita
  • liittää muita some-kanavia (Instagram, Twitter, YouTube, Whatsapp) helposti saataville
  • valita, missä hintaluokassa yrityksesi palvelut ja tuotteet ovat
  • lisätä yrityksen saamia palkintoja tai tunnustuksia
  • kirjoittaa yritystarinan, eli lyhyen esittelyn yrityksen historiasta ja toiminnasta
  • lisätä yritykselle palveluita tai tuotteita, joita erityisesti haluat nostaa esiin.

Mitä persoonallisemman ja kattavamman Facebook-sivun jaksat tehdä, sitä parempi asiakkaiden kannalta! Jos et kuitenkaan ole ihan varma kuinka usein ehdit tai muistat päivittää tietoja, pyri täyttämään profiiliin ajattomia tietoja, jotka eivät vanhene ainakaan kovin äkkiä.

Facebook-sivun perustaminen yrityksille

Brändääminen on päivän sana

Täyttämällä Facebook-sivun huolellisesti ja käyttämällä yrityksesi näköistä kuvamateriaalia, vahvistat merkittävästi yrityksen brändiä ja imagoa. Luot siis asiakkaillesi fiilistä siitä, minkälainen yritys oikein olette ja millaisia palveluja tarjoatte.

Some on erinomainen kanava opettaa asiakkaille henkilöstöstä, joka heitä palvelee. Erilaiset henkilöesittelyt, kasvokuvat ja työntekijöiden kuvien käyttäminen postauksissa tekee yrityksestä helposti lähestyttävän ja postaukset istuvat paremmin käyttäjän uutisfeediin. Anna persoonallisuuden tulla läpi ja esittele yrityksen työntekijöiden erikoisosaamista ylpeydellä!

Mitä ja miten usein Facebookissa pitäisi julkaista?

Kappale voidaan aloittaa sillä toteamuksella, että kukaan ei pysty kertomaan, että postaa näin ja näin usein, niin menestys on taattua. Jokaisen yrityksen täytyy itse löytää oma kultainen keskitiensä, jossa yhdistyy säännöllisyys, laadukas sisältö ja kohderyhmän kiinnostuksen ylläpito.

Pyri monipuoliseen, visuaaliseen mutta yrityksesi näköiseen sisällöntuotantoon. Älä julkaise ainakaan jatkuvasti mitään asenteella “koska on pakko”. Suuri volyymi postauksissa voi olla hyvä asia, mutta tärkeämpää on sisällön laatu. Ota tavoitteeksi jokaisessa postauksessa tarjota lukijalle jotain hyötyä postauksen lukemisesta. Hyöty voi olla lisätiedon saamista, uuden oppimista, palveluista ja tuotteista kouluttamista, henkilöstön esittelyä, mielipiteiden herättämistä tai vaikkapa vain arkea piristävää hauskaa sisältöä. Ohjaa säännöllisesti liikennettä myös kotisivuillesi, jakamalla hyödyllisiä linkkejä postauksien yhteydessä.

Suunnittele, ajasta ja varaudu kiireisiin hetkiin jo hyvissä ajoin

Kenelläkään ei ole joka päivä aikaa olla Facebookissa kirjoittelemassa päivityksiä, ja vaikka olisikin, ei kenenkään kannata yrityksen somea näin hoitaa. Facebook tarjoaa oletuksena helpon mahdollisuuden siirtää postauksen julkaisua myöhemmäksi, ja tätä kannattaa ehdottomasti hyödyntää!

Tutustu esimerkiksi markkinoinnin vuosikelloon ja käytä yksi tai kaksi päivää siihen, että ajastat vaikkapa seuraavan kuukauden ns. rutiinipostaukset jo valmiiksi. Näin sivusi pysyy aktiivisena ja säännöllisenä minimaalisella vaivalla, sisältö on yhtenäistä ja voit keskittyä taas hetken aikaa siihen kilometrin pituiseen työlistaasi ennen seuraavaa postausurakointia!

Kun yrityssivu on perustettu, voit aloittaa Facebook-mainonnan

Kun yrityksellesi on perustettu Facebook-sivu, voit aloittaa seuraavaksi Facebook-mainonnan. Voit julkaista normaalisti yrityksesi Facebook-seinällä haluaamasi sisältöä, mutta samaan aikaan kannattaa tehdä myös maksettua mainontaa, kun tavoitteenasi on tavoittaa uusia kiinnostuneita asiakkaita ja saada lisää liikennettä verkkosivuillesi. Lue lisää Facebook-mainonnasta.

Facebookin orgaaninen näkyvyys laskee jatkuvasti, eikä enää pelkillä päivityksillä pääse uutisvirran kärkeen. Orgaaninen näkyvyys tarkoittaa siis sitä, kun sivusi julkaisut näkyvät sivusi seuraajien uutisvirrassa ja postauksiin reagoineiden kavereiden uutisvirroissa, eikä näkyvyydestä ole maksettu. Kasvavalla tahdilla uutisvirta pyrkii näyttämään enemmän käyttäjien ystävien julkaisuja, ja vähemmän yrityssivujen julkaisuja. Tämä pakottaa yrityksiä boostamaan julkaisuja rahallisesti, jos haluavat niille lisää näkyvyyttä.

Kun haluat tehdä itse tuloksekasta somemainontaa, lataa kattavat Facebook- ja Instagram-mainonnan oppaamme!

Lataa Instagram-mainonnan opas! Lataa Facebook-mainonnan opas!

Säännöllinen, aktiivinen ja laadukas Facebook-sivu on mahtava tapa saada yrityksellesi lisää näkyvyyttä ja uskollista asiakaskuntaa. Mikäli somessa markkinointi ei ole vahvinta osaamistasi, ota yhteyttä niin MarkkinointiAkatemian multitalentti ammattilaistiimi auttaa!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

 

Mirella Ruotsalainen

MarkkinointiAkatemian sisältösuunnittelija Mirella kuvailee itseään usein digitaalisen markkinoinnin monitoimiapinaksi. Vahva ict-alan osaaminen tukee sisällöntuotannossa teknisten kommervenkkien huomiointia.

Töiltä jäävä aika kuluu pitkälti hevosvalokuvaukseen liittyvän toiminimen parissa, vierellä seikkailevaa lampurikoiraa unohtamatta.

takaisin ylös