Sisältöoptimoinnin ABC – miten saat sivustosi näkymään Googlessa!

Google arvottaa hakutuloksissa ajankohtaisuutta, sivuston laatua ja sisällön liittymistä käytettyyn hakusanaan. Yhteen lauseeseen tiivistettynä se siis haluaa tarjota käyttäjilleen mahdollisimman tuoretta ja luotettavaa tietoa haetusta aiheesta. Sen takia sisältöä kannattaakin tuottaa ja päivittää säännöllisesti, muutama Googlea miellyttävä vinkki mielessä pitäen.

Kaikki tilastot ja varmasti sinun omakin hakukonekäyttäytyminen kertoo raa’an faktan: jos sivusi ei ole Googlessa ensimmäisten tulosten joukossa, laskee klikkausmäärä radikaalisti. Uusia tekstejä ja blogeja kirjoittaessa kannattaa hyödyntää tarkistuslistaa, joiden avulla saat viimeisteltyä vaivalla tehdystä sisällöstä sellaista, että myös hakukoneet tykkäävät siitä.

sisältöoptimoinnin abc

Hakukoneystävällinen sisältö alkaa otsikoista

Laitetaanpa heti alkuun vähän teknistä ohjetta otsikoihin ja niiden arvottamiseen. Lähes kaikilla blogialustoilla ja todennäköisesti sinunkin kotisivujesi muokkaustilassa on käyttöliittymä suunniteltu niin, että varsinaista koodia ei tarvitse tuijotella, jos et erikseen niin halua. Ymmärrys elementtien tarkoituksesta on kuitenkin iso etu tekstin kirjoittajalle.

Joka sivulla pitäisi olla ainoastaan yksi pääotsikko, mikä näkyy koodissa <h1>-tagilla. Graafinen, eli ei-koodattu tekstinsyöttö käyttää usein termiä Otsikko 1. Pääotsikko kannattaa muotoilla niin, että jo siinä tulee esiin sana, millä kyseisen sivun sisältöä haetaan Googlesta.

Loput sivulle tulevat otsikot menevät arvojärjestyksessä niin, että isompi numero tarkoittaa pienempää otsikkoa. Pääotsikoita eli 1-tason otsikoita tulisi olla vain yksi kappale, mutta väliotsikoita eli 2-tason otsikoita on suositeltavaa sijoittaa tekstin pituudesta riippuen pari kappaletta. Tarpeen mukaan voidaan käyttää lisäksi 3-tason otsikoita (h3 tai otsikko 3).

Esimerkki sivun otsikkorakenteesta: H1 →

H2 → H2 → H3 → H2

Sisällönoptimointi

Google Docs ja otsikkorakenne. Otsikko 1 = H1-pääotsikko, Otsikko 2 = H2-väliotsikko jne.

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

Avainsanat mainittu!

Jos olet ikinä etsinyt tietoa optimoinnista, hakukoneystävällisyydestä tai muusta vastaavasta temppuilusta, olet varmasti törmännyt termiin avainsana tai keyword. Jokaiselle sivulle kannattaa miettiä vähintään yksi avainsana. Koita valita avainsanaksi sellainen termi, millä tekemäsi sivun sisältöä todennäköisimmin haetaan Googlessa. Jos esimerkiksi kirjoitat ohjeet ikkunoiden pesemiseen, voisi avainsanasi olla “ikkunanpesu”.

Avainsana kannattaa sijoittaa vähintään 1-tason pääotsikkoon, urliin eli sivun osoitteeseen ja leipätekstiin. Avainsanan eri muotoja ja siihen liittyviä termejä kannattaa ujuttaa väliotsikoihin ja leipätekstiin. Kun hakutermi ja siihen läheisesti liittyviä sanoja esiintyy sivulla sopivasti, antaa Google sille paljon pisteitä ja katsoo sisällön olevan todennäköisesti sitä, mitä hakija haluaakin lukea.

Tavoitteena sivuilla viihtyminen

Kävijän sitouttaminen on se, millä tehdään kauppaa ja tulosta. Koita sijoittaa jokaiselle sivulle vähintään yksi linkki, nappi tai lomake, joka kasvattaa kävijän käyttämää aikaa ja mahdollisesti jopa ohjaa hänet suoraan ostotapahtumien äärelle.

Omille sivuillesi johtavien sisäisten linkkien lisäksi kannattaa harkiten käyttää myös ulkoisia linkkejä, eli osoitteita jotka ohjaavat pois sivustoltasi. Vaikka ne nostavat sisällön uskottavuutta kävijän silmissä ja vauhdittavat Googlen bottien kulkemista, saattaa se johtaa myös siihen, että kävijä jatkaakin matkaa pois sinun sivuiltasi eikä päätä käyntiä ostotapahtumaan.

Tiesitkö tämän linkeistä?

Google lukee sivustoja ns. crawlerien eli bottien avulla. Nämä pienet botit käyvät joko itsenäisesti tai kotisivujen kutsumana sivut läpi ja haistelevat sen teknisen rakenteen ja sisällön. Näiden perusteella botit kertovat Googlelle, onko kyseinen sivu sitä, mitä hakukoneen käyttäjille halutaan näyttää. Sivulta toiselle botit etenevät sivuilla olevien linkkien avulla.

Saisiko olla yksi kappale listaa?

Erilaisten listojen lisäksi myös taulukot ovat hyviä elementtejä tärkeimpien infojen korostamiseen: hinnasto tai käyttöohjeet ovat huomattavasti helpommin havaittavissa, jos niitä ei ole hukattu leipätekstin sekaan. Googlen botit ovat oppineet lukemaan lista- ja taulukkoelementtejä aiempaa paremmin, joten niiden hyödyntämistä kannattaa kokeilla aina mahdollisuuden tullen.

Listoissa on mahdollisuus pieneen bonukseen: saatat päästä hyvällä listalla Googlen nostamaksi hakutulokseksi. Etenkin käyttöohjeet, toimintaohjeet ja vaikka reseptit ovat sellaisia, mitä Google tarjoaa erityisnostoina, jotta käyttäjän ei enää tarvitsisi siirtyä pois Googlesta.

Saunanpesu sisältöoptimointi

Sisältö sivun kulisseissa

Sivulla näkyvän tekstin lisäksi hakukoneet lukevat myös ns. kulisseihin merkattavia metatietoja. Esimerkiksi kaikkiin kuviin olisi hyvä merkitä alt-teksti, joka liittyy jollain tapaa sivun avainsanaan. Alt-teksti näkyy sivun käyttäjälle silloin kun kuvatiedosto ei jostain syystä lataa, tai jos sivua käytetään lukulaitteilla, jotka lukevat sivuston ääneen. Vilkaise myös, miltä kuvan tiedostonimi näyttää – hyvä tiedostonimi lisää mahdollisuutta nousta näkyviin kuvahaussa.

Keskity kirjoittamaan mielenkiintoista, selkeästi rakennettua ja tarpeisiin vastaavaa sisältöä, niin olet jo puolivälissä voittoon!

Sisällön hakukoneoptimoinnista saa tehtyä aikamoista kikkailua ja teknistä taidetta, mutta hyviin tuloksiin pääsee vähemmälläkin vaivalla. Paina mieleesi termit käyttäjä on kuningas ja Googlen tehtävä on tarjota käyttäjille heidän haluamaansa tietoa, niin tekstisi on jo puolivälissä voittoon.

Lue lisää teknisestä hakukoneoptimoinnista!

Ja hei – jos homma ei nappaa, niin mekin teemme mielellämme kaikki tarvitsemasi sisältö vimpan päälle hakukoneet mielessä hiottuna. Ota vain yhteyttä ja kerro murheesi, niin mietitään miten niihin saataisiin ratkaisu aikaan!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

 

Mirella Ruotsalainen

MarkkinointiAkatemian sisältösuunnittelija Mirella kuvailee itseään usein digitaalisen markkinoinnin monitoimiapinaksi. Vahva ict-alan osaaminen tukee sisällöntuotannossa teknisten kommervenkkien huomiointia.

Töiltä jäävä aika kuluu pitkälti hevosvalokuvaukseen liittyvän toiminimen parissa, vierellä seikkailevaa lampurikoiraa unohtamatta.

takaisin ylös