Onko hakukoneoptimointisi kiljua vai vuosikertaviiniä?

Olet varmastikin saanut tarjouksia hakukoneoptimoinnista, joista useat lupaavat kuun ja tähdet taivaalta, ja tietenkin ensimmäisen sijan hakutuloksissa hakua kuin hakua tehdessä. Tuloksia vakuutetaan saavutettavan ja nopeasti, kassakoneeseen kehotetaan melkein tekemään jo tilaa. Tässä vaiheessa korvien pitäisi jo olla pystyssä ja hankkiessasi hakukoneoptimointia palveluna on hyvä ymmärtää muutamat perusperiaatteet, mitä siihen liittyy.

Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työskentelyä,
jolla ei saavuteta pikavoittoja

Hakukoneoptimointia voidaan hehkuttaa oikeana ratkaisuna välittömään ongelmaan tai nopeisiin hyötyihin vedoten. Nopeaan tarpeeseen hakukoneoptimointi on kuitenkin väärä ratkaisu. Kyse ei kuitenkaan ole maksetusta mainonnasta, jossa korkein tarjous klikkaushinnasta voittaa ja ensimmäinen mainospaikka voidaan saavuttaa rahalla. Hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työskentelyä, jonka hyödytkin kantavat pidemmälle, kun toimintatapa on oikea. On tosin myös totta, että esimerkiksi puolen vuoden jaksolla on mahdollista saavuttaa huomattaviakin parannuksia orgaaniseen näkyvyyteen, jos aloitetaan pohjalta ja tehdään oikeita asioita. Jos jokin kuitenkin tuntuu liian hyvältä ollakseen totta, se hyvin usein on.

Anna hakukoneoptimoinnille aikaa

Tähän nähden hakukoneoptimoinnin tulokset voivat olla aluksi melko vaatimattomia. Parinkin kuukauden jälkeen vedettävät johtopäätökset ovat kuitenkin vielä hataralla pohjalla ja työlle on hyvä antaa enemmän aikaa vaikuttaa. Kollegani Maxwell antoi hakukoneoptimoinnista oivaltavan vertauskuvan: jos kahden kuukauden jälkeen työskentely päätetään lopettaa sen takia, että tulokset eivät ole odotusten mukaisia, olisi sama asia ostaa viinitila ja lopettaa parin kuukauden jälkeen, kun viinistä ei tullutkaan tuossa ajassa herkullista.

Sisältö ja perusasiat ovat keskiössä

Hakukoneoptimoinnissa päästään pitkälle etenkin Suomen markkinassa ja muuallakin jo perusasioilla. Metatiedot kuvauksista titleihin, sisällön rakenne ja otsikkohierarkia, sitemapit, Google Search Console ja muut työkalut ovat kaikki valideja ja hyväksi todettuja keinoja menestyä hakukoneoptimoinnissa. Näiden teknisten perusasioiden lisäksi hakukoneoptimoinnissa tulisi aina käsitellä sisältöjä. Sisällöt ovat kuitenkin yksi olennaisimmista tarkastelun alla olevista elementeistä, jonka perusteella sivustoja sijoitellaan hakutuloksiin. Oikein muotoiltua, hyödyllistä ja kiinnostavaa sisältöä tarjoamalla hakutuloksissa pärjää todennäköisimmin ns. puhtaalla pelillä. Pidemmälle on mahdollista mennä, mutta nämä keinot ovat jo usein riittäviä.

Ole varuillasi, kun luvataan nopeita tuloksia

Jos myyntimies seuraavalla kerralla lupaa, että sopimuksen tekemisen jälkeen olet Googlen hakutuloksissa ensimmäisellä sivulla heti seuraavalla viikolla, ole varuillasi. Kyse voi olla tekniikoista, joilla voidaan saavuttaa nopeita, tilapäisiä hyötyjä, mutta jotka voivat pahimmillaan johtaa koko sivustosi poistamiseen hakutuloksista. Niin sanotut linkkifarmit ja vastaavat himmelit, jotka perustuvat nopeaan linkkiprofiilin rakentamiseen, saavat aikaan kyllä nopeita nousuja, mutta tästä kärähtäessä ongelmat alkavat. Tätäkin voisi verrata viinin tuotantoon siten, että jotkut viinitilat jäivät aikanaan kiinni myrkyllisten lisäaineiden käytöstä viinin valmistuksessa. Tilat yrittivät varmistaa nopeaan tuottoon panostamatta viinikasvien ja niiden kasvuympäristön todelliseen kehittämiseen. Harva kiinni jääneistä viinitiloista on enää olemassa.

Haluatko kuulla lisää, kuinka hakukoneoptimointia kannattaa tehdä?

Viinin valmistusta emme me MarkkinointiAkatemialla osaa ammattilaistasolla, mutta hakukoneoptimoinnin kylläkin. Keskitymme hakukoneoptimoinnissa perusasioihin varmistaaksemme, että asiakkaamme saavuttamat hyödyt ovat aitoja eivätkä tekaistun linkkiprofiilin aikaansaannoksia. Saavutettu kehitys on tällöin myös kestävämmällä pohjalla, vaikka takeita tuloksista tai niiden säilyvyydestä ei voi kukaan, edes mekään, antaakaan. Jos haluat kuulla lisää siitä, kuinka hakukoneoptimointia meillä tehdään ja miten tämä voi hyödyttää omaa verkkosivuasi, ota meihin yhteyttä!

Anssi Kosonen

Anssi luotsaa MarkkinointiAkatemialla sisällöntuotanto- ja hakukoneoptimointitiimiä, pitäen samalla myös omat kädet tiukasti savessa. Vankka kokemus markkinoinnin parista yhdistettynä sisältöjen hallintaan ja optimointiosaamiseen tekevät Anssin työkalupakista varsin kattavan. Viiniä hän nauttii lasillisen tai kaksi hyvän ruuan ja seuran yhteydessä.

takaisin ylös