Nopeusoptimointi

Sivustojen latausnopeus on tekijä, joka vaikuttaa enenevissä määrin lähestulkoon kaikkiin digitaalisen markkinoinnin osa-alueisiin vähintäänkin välillisesti. Nopeasti latautuvat ja toimivat verkkosivut tarjoavat hitaampiin vastapareihinsa verrattuna parempaa käyttökokemusta eikä käyttäjien kärsivällisyyttä tarvitse koetella. Googlen tekemän maailmanlaajuisen mittauksen mukaan jopa 50 % käyttäjistä jättää tutustumatta sivustoon, jonka latausnopeus on yli 3 sekuntia. Nopeusoptimointi on vastaus, mikäli verkkosivustosi latausnopeus tuottaa ongelmia.

Nopeusoptimoinnin edut korostuvat hitaammilla yhteyksillä

Nopeusoptimointi tarkoittaa sivustolla ja myös sen palvelimella tehtäviä toimenpiteitä, joilla pyritään edistämään sivuston latausnopeutta. Vaikka nykymaailmassa etenkin kiinteiden internetyhteyksien nopeudet ovat Suomessa korkealla tasolla, etenkin mobiilikäyttäjien joukossa yhteysnopeudet voivat olla 3G-tasoa tai heikompia. Näillä nopeuksilla nopeasti latautuvat sivustot tekevät pesäeroa hitaampiin eikä sivuston lataamista keskeytetä yhtä todennäköisesti verrattuna hitaasti latautuviin sivustoihin.

Nopeusoptimoinnin vaikutukset ovat yllättävän laajat

Optimoimalla sivuston nopeutta ja parantamalla sitä voidaan vaikuttaa moniin digitaalisen markkinoinnin osa-alueeseen. Vaikka konkretia tapahtuukin verkkosivustolla ja sen käyttökokemuksessa, välillisiä vaikutuksia on voitu havaita esimerkiksi:

  • Sivuston sijoittumiseen luonnollisissa hakutuloksissa
  • Hakusanamainonnan toimivuuteen ja tehokkuuteen
  • Hakusanamainonnan klikkauskohtaisiin kustannuksiin

Vaikutukset johtuvat siitä, että hakukoneet pyrkivät tarjoamaan käyttäjilleen parasta mahdollista tietoa laadukkaimmalla mahdollisella käyttökokemuksella varustettuna. Sivuston latausnopeus on olennainen osa käyttökokemusta ja mikäli sivusto latautuu hitaasti, hakukoneiden indeksointirobotitkin havaitsevat tämän.

 

Latausnopeus näkyy sivuston ja verkkokaupan käytössä

Toinen välillinen seuraus johtuu siitä, että liian hitaasti lataavilta sivustoilta poistutaan nopeasti toimivia herkemmin. Kävijöitä menetetään korjattavissa olevasta ongelmasta johtuen. Lisäksi korkeat poistumisprosentit sivuston eri osissa näyttäytyvät heikkona käyttökokemuksena, joka voi taas johtaa hankaluuksiin luonnollisissa hakutuloksissa sijoittumisessa.

Verkkokaupoissa tehtyjen mittausten perusteella on havaittu, että pahimmillaan sekunnin viive sivuston latausajassa voi johtaa 7 % vähennykseen konversioiden määrässä. Vastavuoroisesti sekunninkin parannus voi näkyä myös konversioiden positiivisena kehityksenä, joten verkkokauppasi latausnopeus on ehdottomasti asia, joka on syytä tarkastuttaa.

Nopeusoptimointi

Pyydä tarjous nopeusoptimoinnista

Me MarkkinointiAkatemialla teemme nopeusoptimointia WordPress-sivustoille ja WooCommerce-verkkokaupoille. Pyydä tarjous oman sivustosi tai verkkokaupan nopeusoptimoinnista!

Ota meihin rohkeasti yhteyttä!
takaisin ylös