Näin kohdistat Instagram-mainonnan oikein

Instagram on äärimmäisen ajankohtainen mainostusalusta, sillä käyttäjämäärät lisääntyvät jatkuvasti. Tällä hetkellä maailmanlaajuisesti Instagramissa on jo yli miljardi käyttäjää! Joko sinä olet päässyt tekemään kauppaa Instagramissa?

Instagram-mainontaa kehitetään jatkuvasti ja erilaisia mainostusvaihtoehtoja on tarjolla runsaasti. Erilaiset mainostushimmelit ovat kuitenkin hukkaan heitettyä rahaa, jos perusasiat eivät ole kunnossa: mainonta tulee kohdistaa tarkasti näkymään juuri sinun yrityksesi kannalta potentiaalisille asiakkaille, jotka todennäköisimmin ovat kiinnostuneita tuotteistasi ja palveluistasi.

Mainonnan oikein kohdistaminen pätee aina ja kanavasta riippumatta: jos mainontasi on hakuammuntaa liian suurelle yleisölle liian pienellä budjetilla, mainonnasta tulee kallis kuluerä, eikä se tuota tuloksia. Kun targetoit oikean kohderyhmän ja määrittelet ostajakuntasi tarkasti, mainonta on kustannustehokasta ja voit saavuttaa loistavia tuloksia pienelläkin budjetilla!

Mutta miten oikeanlainen kohdennus tapahtuu? Tässä artikkelissa kerromme sinulle vinkit, joilla toteutat tehokasta asiakashankintaa ja voit moninkertaistaa myyntisi! 

Instagram-mainonnan kohdentaminen

Mainonnan kohdistaminen alkaa tavoitteiden määrittelystä

Jotta Instagram-mainontasi olisi tuottavaa, mainonnan tavoitteet kannattaa pilkkoa osiin ja mainoskampanjat rakentaa noudattaen näitä tavoitteita.

Yleisimmät tavoitteet ovat:

  1. Uusasiakashankinta, jolloin mainonnan tavoitteena on tavoitella asiakkaita, jotka eivät ole vielä kuulleet yrityksestäsi, mutta ovat todennäköisesti potentiaalisia asiakkaitasi. Tällöin puhutaan kylmistä yleisöistä.
  2. Myynnin lisääminen uudelleenmarkkinoinnin avulla. Tällöin tavoitteena on viimeistellä ostopäätös mainostamalla ihmisille, jotka ovat jo jollain tavalla tietoisia yrityksestäsi.
  3. Yhteystietojen tai esimerkiksi työhakemusten kerääminen.

Sinulla voi olla useampi tavoite samanaikaisesti, mutta tavoitteiden vaihtuessa myös kohderyhmä yleensä vaihtuu, jolloin mainonta tulee kohdistaa eri menetelmillä.

Mainonnan kohdistaminen

Instagram on loistava mainosalusta tehdä uusasiakashankintaa! Facebook- ja Instagram-mainonta ovat tehokkaita keinoja herätellä asiakkaiden mielenkiintoa sekä luoda asiakkaalle tarvetta esittelemällä tuotteitasi ja palveluitasi.

Mainonta luodaan ja hallinnoidaan Facebookin Business Managerissa, jossa saat käyttöösi Facebookin äärimmäisen monipuoliset kohdennusvaihtoehdot. Facebookilla on käytössä miljoonien suomalaisten käyttäjien valtavat tietovarastot: Facebook tietää kiinnostuksen kohteemme jopa paremmin kuin me itse! Esimerkiksi kiinnostuksen kohteet Facebook tunnistaa tarkemmin kuin pelkästään sen perusteella, että käyttäjä on vaikkapa tykännyt jostain sivustosta.

Mainonnan kohdistaminen kylmälle yleisölle

Uusasiakashankinnassa kylmälle yleisölle mainonnan kohdistaminen tehdään yleensä demografisten tietojen perusteella. Tällöin on tärkeää tuntea yrityksesi olemassa olevat asiakkaat, joiden perusteella osaat tavoitella oikeaa uutta yleisöä.

Demografinen kohdentaminen voidaan toteuttaa esimerkiksi:

  • Iän, asuinpaikan tai sukupuolen perusteella
  • Kiinnostuksen kohteiden perusteella
  • Tehtävänimikkeen perusteella

On selvää, että naisille on turha mainostaa miesten tuotteita ja toisin päin. Kun mainostat kivijalkaliikettä, mainonta kohdistetaan luonnollisesti näkymään ainoastaan samassa kaupungissa kuin missä liike sijaitsee. Kun mainostat esimerkiksi urheiluvälineitä, voit määritellä kiinnostuksen kohteisiin urheiluharrastuksia ja muuta liikuntaan liittyvää.

Mainokset voit valita näkymään Instagramin syötteessä ja tarinoissa tai valita näistä vain toisen. Mainoksen kuvakoko kannattaa tarkistaa ja testata, sillä syötteessä ja tarinassa kuvan ja videon koolla on merkitystä. Huomioimalla Instagramin suunnitteluvaatimukset teet laadukkaampia mainoksia.

Instagram-mainonnan kohdentaminen

Samankaltaiset yleisöt

Yksi tehokas keino uusien asiakkaiden hankinnassa on käyttää mainonnan kohdentamisessa samankaltaisia yleisöjä. Facebookin tekoäly rakentaa samankaltaisen yleisön asiakkaista, jotka ovat jo ostaneet sinulta tai ovat jollain tavalla sidoksissa yritykseesi. Facebook tunnistaa asiakkaasi ja etsii samankaltaisia ihmisiä, joilla on jotakuinkin samanlainen profiili ja kiinnostuksen kohteet.

Samankaltaisuus voi perustua myös esimerkiksi ostokäyttäytymiseen. Jos potentiaalinen asiakas on ostanut samankaltaisia tuotteita toiselta yritykseltä, Facebook haravoi nämä käyttäjät ja näyttää sinun mainostasi heille, jolloin he ovat todennäköisimmin kiinnostuneita myös sinun yrityksestäsi.

Loistavat kohdennusmahdollisuudet tekevät Instagram-mainostuksesta mainion kanavan tehdä uusasiakashankintaa!

Mainonnan kohdennus lämpimälle yleisölle

Kun haluat kasvattaa myyntiäsi, lämpimille yleisöille mainostaminen on siihen todella tehokas keino! Lämmin yleisö on kohderyhmä, joka todennäköisimmin ostaa, sillä he koostuvat henkilöistä, jotka ovat jo jollain tavalla sitoutuneet yritykseesi.

Lämmin yleisö koostuu esimerkiksi henkilöistä, jotka ovat:

  • Vierailleet verkkosivuillasi
  • Tehneet jonkin toiminnon liittyen yritykseesi, esimerkiksi tykänneet tekemästäsi julkaisusta tai yrityksesi Facebook-sivusta.

Facebookin pikselin, eli seurantaevästeen, avulla nämä tiedot saadaan talteen, jolloin mainonta voidaan kohdistaa lämpimälle yleisölle. Konversion syntyminen on huomattavasti todennäköisempää henkilöillä, jotka ovat tutustuneet jo yritykseesi tai ostaneet sinulta.

Muista visuaalisuus Instagram-mainonnassa!

Kun olet tunnistanut potentiaaliset asiakkaasi ja kohdentanut mainonnan oikein, olet jo pitkällä! Jotta mainonta tuottaisi euroja kassaan, tarvitaan tietysti myös mielenkiintoinen mainos, joka herättää käyttäjän mielenkiinnon. Onnistuneet Instagram-mainokset sulautuvat käyttäjän uutisvirtaan, eivätkä tunnu lainkaan perinteisiltä mainoksilta.

Instagram-mainonnassa kannattaakin käyttää ihmisläheisiä, tunteita herättäviä tai visuaalisesti hyvin kauniita ja inspiroivia kuvia tai videoita. Mielikuvien luomien herättää tarpeita ja saa käyttäjän todennäköisimmin vierailemaan sivustollasi, sekä perehtymään paremmin tarjoamiisi tuotteisiin. Etenkin kauniit asukuvat tai sisustuskuvat toimivat Instagram-mainonnassa äärimmäisen hyvin!

Vaikka Instagram-mainontaa hallinnoidaan Facebookissa, Instagram-mainonta kannattaa silti pitää erillisinä Facebookista ja suunnitella mainosjoukot erikseen Instagramiin. Näin voit tehdä mainokset oikean kokoisina, jolloin mainonta onnistuu paremmin.

Asiakascase

Teimme eräälle verkkokauppa-asiakkaallemme Instagram-syötteessä brändimainontaa, jolla haimme uusia potentiaalisia asiakkaita peilaten asiakkaamme nykyistä ostajakuntaa. Tunnettuuden ohella tavoitteenamme olivat myös konversiot, eli tässä tapauksessa ostotapahtumat.

Saimme kerättyä kolmen viikon aikana yhteensä 45 ostoa yhteiseltä arvoltaan 2507 €, joka tarkoittaa keskimäärin 12 kertaista mainostuottoa!

Jos mainontasi takkuilee tai et saa muuten haluttuja tuloksia, ota yhteyttä – me toteutamme onnistuneet Instagramin kampanjat ja teemme sinulle lisää myyntiä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

 

takaisin ylös