Näin teet itse tehokkaampaa hakusanamainontaa

Selkeiden tavoitteiden asettaminen on ensimmäinen askel siihen, että saavutat päämääräsi – niin liiketoiminnassa kuin muussakin elämässä. Oli kyseessä sitten maratonin juokseminen ensi kesänä tai myynnin kasvattaminen verkkokaupassa, määrittele tavoitteet ja kirjaa ne ylös! Kun tavoitteet on merkitty muistiin, ne tuntuvat konkreettisemmilta, antavat motivaatiota ja auttavat suunnittelemaan toimenpiteet oikein.

Mainonnan kehitys alkaa tavoitteiden asettamisesta

Kun tiedät, mitkä tavoitteesi ovat, ne on syytä asettaa myös Google Analytics -kävijäseurantaan. Kävijäseurantaan asetettujen tavoitteiden eli konversioiden avulla voit mitata sitä, kuinka hyvin sivustosi ja mainontasi saavuttaa tavoittelemasi päämäärät ja kuinka hyvää vastinetta saat mainontaan käyttämällesi rahalle. Konversiotavoitteeksi kannattaa määrittää sellainen käyttäjän tekemä toimenpide, jolla on sinulle liiketoiminnallista arvoa – esimerkiksi uutiskirjeen tilaaminen, kuvaston lataaminen tai yhteydenottolomakkeen täyttäminen.

Konversiot voidaan jakaa kahteen luokkaan: pienempiin mikrokonversioihin ja merkittävämpiin makrokonversioihin. Tyypillinen ja helposti mitattava esimerkki verkkokaupan makrokonversiosta on ostoksen tekeminen. Mikrokonversio sen sijaan voi olla esimerkiksi verkkokaupan tuotesivulla vierailu, tuotteen laittaminen ostoskoriin tai jokin muu varsinaista ostosta edeltävä toimenpide. Makrokonversioiden määrittäminen on kaikkein tärkeintä, mutta myös mikrokonversioiden määrittely kannattaa erityisesti silloin, jos haluat kohdistaa sivustokävijöille uudelleenmarkkinointia – palataan tähän asiaan myöhemmin tässä tekstissä.

Kun mittausvälineistö on kunnossa, voi mainonnan kehittäminen todella alkaa.

Kohdista mainontasi heille, jotka oikeasti ostavat

Voit käyttää hakusanamainonnassa erilaisia hintatarjousstrategioita sen mukaan, mitä haluat mainonnalla saavuttaa. Sen jälkeen, kun konversiotavoitteet on määritelty ja asetettu Analyticsiin, voit käyttää mainonnassa erilaisia konversiotavoitteisiin perustuvia hintatarjouksia, joiden avulla voit saavuttaa parempia tuloksia pienemmillä kuluilla. Vaihtoehtoja on kaksi:

  • Jos olet päättänyt, että et halua maksaa yhdestä konversiosta tiettyä määrää enempää, voit CPA-hintatarjousstrategialla asettaa tavoitehinnan konversion toteutumiselle. CPA-tavoitteen kannattaa kuitenkin olla realistinen ja pohjautua aikaisempaan konversiodataan.
  • Jos haluat saada mahdollisimman paljon konversioita koko mainosbudjetillasi sen sijaan, että käyttäisit kohdistuksessa tiettyä hankintakohtaista hintaa, voit käyttää Maksimoi konversiot strategiaa.

Saat näistä strategioista enemmän irti silloin, kun käytössäsi on dataa aiemmista kampanjan tuottamista konversioista.

Kauppaan palaava asiakas on todennäköisempi ostaja

Remarketing-bannerimainonta on jo useimmille tuttua. Jokainen varmasti muistaa, kuinka ne verkkokaupan ostoskoriin unohtuneet juoksulenkkarit ja suunniteltu mutta varaamatta jäänyt ulkomaanmatka seuraavat bannereiden muodossa jokaisella verkkosivustolla pitkän aikaa. Vain harva kuitenkin tietää, että uudelleenmarkkinointiyleisöjä voi ja kannattaa käyttää myös hakusanamainonnassa.

Hakusanamainonnan uudelleenmarkkinointiyleisön avulla voit tavoittaa asiakkaat, jotka ovat jo vierailleet verkkosivustollasi, lisänneet tuotteita ostoskoriin tai jopa tehneet verkkokaupassa ostoksen. Usein nämä asiakkaat palaavat uudelleen hakukoneen ääreen etsimään lisää tuotetietoa tai hakemaan toisenlaisia tuotteita. Tässä vaiheessa mikrokonversioiden asettaminen palkitsee: voit esimerkiksi kohdistaa mainontaa niille sivustokävijöille, jotka ovat laittaneet tuotteen ostoskoriin, mutta eivät viimeistelleet ostosta.

Googlen mukaan mainostajat, jotka käyttävät uudelleenmarkkinointiyleisöjä hakukampanjoissa, saavat kaksinkertaisen määrän konversioita 44 prosenttia alhaisemmalla tavoitehinnalla normaaliin hakukampanjaan verrattuna. Siksi uudelleenmarkkinointiyleisöille näkyvistä mainoksista kannattaakin tarjota suurempia klikkauskohtaisia hintatarjouksia tai luoda heitä varten kokonaan omia mainoskampanjoita. Aivan pienten liikennemäärien sivustoilla uudelleenmarkkinointiyleisöjä ei voida käyttää, sillä yleisöluettelossa on oltava vähintään 1 000 istuntoa.

Joko tiedät, mitkä ovat sinun tavoitteesi hakusanamainonnassa? Jos mainonnan tavoitteet tuntuvat hämäriltä tai olet epävarma Google-mainontasi tehosta, ota yhteyttä! Saat meiltä tehokasta hakusanamainontaa sekä vinkkejä ja sparrausapua parempiin kampanjoihin.

Lue lisää hakusanamainonnasta! Pyydä tarjous!

Heidi Zaicew

Heidi Zaicew on osa MarkkinointiAkatemian piinkovaa hakutiimiä. Oppinsa hän on saanut Google AdWords Academystä ja tietenkin kokeneilta työkavereiltaan. Heidin tämänhetkisenä tavoitteena on kaivaa juoksulenkkarit esiin ja pistää sukset varastoon odottamaan ensi talven lumia. Hän pyörittää myös laadukkaiden lastenvaatteiden ja -tarvikkeiden myyntiin keskittyvää Baba Express -verkkokauppaa.

takaisin ylös