Näin tartut ajankohtaisiin ilmiöihin markkinoinnissasi: Case Curly Girl – googletitko sinäkin?

Curly Girl – googletitko sinäkin? Suomalaiset tekevät päivittäin yli 30 miljoonaa hakua hakukoneissa. Hakuja tehdään, kun halutaan tietää enemmän jostain asiasta, oppia jotain, ostaa palveluita tai mennä jonnekin. Palveluita, tuotteita ja yrityksiä haetaan miljoonia kertoja päivittäin. Yksi merkittävä hakujen kohde ovat erilaiset ilmiöt ja trendit. Ihmiset innostuvat helposti ja hakevat tietoa uusista ilmiöistä, tuotteista sekä palveluntarjoajista hakukoneista.

Viimeisimpänä ilmiönä Curly Girl -villitys on tyhjentänyt kauppojen hyllyjä ja lisännyt hiustuotteiden kulutuksen määrää merkittävästi viimeisen kuukauden aikana. Valtava suosio on yllättänyt sekä kosmetiikka-alan yrittäjät että tuotteiden valmistajat. Curly Girl -metodin ideana on korostaa luonnonkiharaa tukkaa kotikonstein ja erilaisien kiharrustuotteiden avulla.

Curly Girl erilaisine hakulausekkeineen on kerännyt viimeisen kuukauden aikana satoja tuhansia hakuja. Hakukoneista etsitään tietoa, miten metodi toimii ja mitä tuotteita siihen tarvitaan. Luonnollisesti hakukoneiden ensimmäiset tulokset nappaavat suurimman osan käyttäjistä vierailemaan sivuillaan ja pääsevät todennäköisimmin tekemään kauppaa kyseiseen metodiin liittyvistä tuotteista.

Ajankohtaiset ilmiöt ja erityisesti niihin reagoiminen markkinoinnin saralla voivat olla ratkaisu merkittävään myynnin kasvattamiseen. Kun käyttäjä hakee trendaavilla hakusanoilla tietoa hakukoneista ja päätyy vierailemaan juuri sinun sivullasi, et pelkästään lisää hetkellisesti myyntiäsi, vaan kasvatat samalla asiakaskuntaasi. Näin ollen voit saada pitkäaikaisia uusia asiakassuhteita kiitoksena siitä, että reagoit nopeasti ajankohtaiseen hittiin mainostamalla olemassaoloasi ja ilmiöön liittyviä tuotteitasi tai palveluitasi.

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

Curly girl

Miten reagoit ajankohtaisiin ilmiöihin markkinoinnin avulla – kolme kovaa vinkkiä!

Ajankohtaisiin villityksiin ja ilmiöihin kannattaa ehdottomasti reagoida markkinoinnin avulla silloin, kun ne liittyvät yrityksesi harjoittamaan toimialaan. Mitä silloin sitten kannattaa tehdä? Listasimme kolme tehokasta markkinointivinkkiä, joiden avulla teet lisämyyntiä ja hankit uusia asiakkaita.

1. Hakusanamainonta relevanteilla avainsanoilla

Hakusanamainonta on yksi tehokkaimmista keinoista tavoittaa käyttäjät, jotka etsivät tietoa tuotteista ja palveluista hakukoneista. Tekemällä avainsanatutkimusta aiheeseen liittyvistä sanoista voit saavuttaa hyviä hakukonesijoituksia ja näin ollen kiilata tulosten kärkeen.

Korkean volyymin saaneissa avainsanoissa ja hakulausekkeissa on luonnollista, että kilpailua on enemmän, jolloin klikkihinnat ovat kalliimpia. Tästä syystä avainsanojen valinnassa kannattaa miettiä yleisten hakulausekkeiden lisäksi myös hieman tarkempia hakuja.

Esimerkiksi Curly Girl on ilmiön yleinen hakulauseke, mutta esimerkiksi Curly Girl shampoo -hakulauseke on huomattavasti tarkempi ja tavoitat ne henkilöt, jotka ovat todennäköisesti jo halukkaita ostamaan tuotteita. Hakijoita on vähemmän, mutta toisaalta mainoksen klikkihinta on edullisempi ja sivuille päätyneiden konversioprosentti on korkeampi, sillä käyttäjät ovat pidemmällä ostoprosessissa. Mitä spesifimmän, tarjoamaasi tuotteeseen kohdentuvan hakulausekkeen käyttöösi löydät, sitä todennäköisemmin tavoitat kiinnostuneet ostajat.

Curly girl
Esimerkki erään kauneusalan asiakkaamme sivustolle tulleiden käyttäjien Curly Girl -hakulausekkeista. Tulokset ovat toukokuun ajalta.

2. Display-mainonta aiheeseen liittyvillä bannerimainoksilla

Display-mainonta on avainasemassa brändimainonnassa, mutta toimii myös hyvin erilaisten trendien, juhlapyhien ja sesonkien mainostamisessa. Display-mainonta on tehokas keino sitouttaa uusia asiakkaita yritykseesi ja ajankohtaisiin ilmiöihin tarttuminen Display-mainonnan avulla kasvattaa yrityksesi tunnettuutta.

Curly Girl -ilmiössä etenkin tuotekohtaiset tarjouskampanjat toimivat hyvin, kun ne osuvat käyttäjien silmiin heidän surffaillessaan eri sivustoilla.

Vinkki Display-mainontaan: Jos yrityksesi kotisivu ei sijoitu korkealle hakutuloksissa, voit kohdentaa Display-mainoksesi näkymään suosituilla, aiheeseen liittyvillä sivustoilla ohjatun mainossijoittelun avulla!

Lue lisää Display-mainonnasta!

3. YouTube-videomainonta aiheeseen liittyvällä videolla

Edellisessä YouTube-videomainonnan artikkelissa esittelimme kolme syytä, miksi YouTube-videomainonta on yksi tehokkaimmista brändimainonnan työkaluista. YouTube toimii ajankohtaisten ilmiöiden mainostamisessa erinomaisesti, sillä videot ovat loistava keino kasvattaa tunnettuutta ja herättää mielenkiintoa ilmiön ympärillä.

YouTube-videomainonnassa voit kohdistaa videon näkymään tarkasti potentiaaliselle kohderyhmälle. Curly Girl -ilmiössä esimerkiksi se voi tarkoittaa mainoksen näyttämistä vain naisille ja mainoksen voi rajata näkymään ainoastaan siinä kaupungissa, jossa yrityksesi sijaitsee.

Lisäksi YouTubessa saat helposti mainostajana ilmaista näkyvyyttä, sillä Google veloittaa mainostajaa ainoastaan, jossa katsoja jatkaa mainoksen katsomista ohitusmahdollisuuden jälkeen, katsoo videon loppuun asti tai klikkaa videon toimintakehotetta.

Yhteenveto

Curly Girlin kaltaiset ajankohtaiset ilmiöt tulevat varmasti tulevaisuudessa lisääntymään entistä enemmän, sillä sosiaalinen media mahdollistaa ilmiöiden nopean muodostumisen ja leviämisen. Mainostajana siihen kannattaakin tarttua heti ja hyödyntää mahdollisuus näkyä kiinnostuneiden käyttäjien hakutuloksissa ennen muita.

Kun kaipaat apua digitaalisen markkinoinnin hallinnassa, ota yhteyttä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

 

Veera Pelkonen

MarkkinointiAkatemian oman markkinoinnin parissa työskentelevä Veera tekee samalla maisteriopintoja Tampereen yliopistossa.

Vapaa-ajalla onnea tuovat sunnuntaibrunssit, livemusiikki, lumilautailu ja muu sporttailu.

takaisin ylös