Näin säästät hakusanamainonnan kuluissa

Monet kuluttavat hakusanamainontaan tarpeettoman suuria summia huonosti suunniteltujen mainoskampanjoiden ja verkkosivustoon liittyvien ongelmien vuoksi. Kuulutko sinäkin heihin?

Tietyillä aloilla kilpailu on kovaa, eikä klikkihintojen laskeminen aina ole mahdollista. Usein klikkihintaa on kuitenkin mahdollista tiristää jopa kymmeniä prosentteja pienemmäksi. Tässä muutamia vinkkejä, joilla voit pienentää hakusanamainontasi klikkihintaa ja saavuttaa mainonnalla parempia tuloksia.

Tee ainakin nämä: Tarkistuslista AdWords-mainonnan kehittämiseen

Klikkihintaan voidaan vaikuttaa ennen kaikkea AdWords-tililtä käsin. Tarkistat aivan ensimmäiseksi nämä asiat:

  1. Vastaavatko mainostekstisi asiakkaasi hakuja? Mainostekstin on syytä pitää sisällään hakutermi, jonka asiakas kirjoittaa hakukoneeseen. Mitä paremmin mainosteksti ja hakusana vastaavat toisiaan, sitä edullisempi on klikkihinta.
  2. Käytätkö mainoslaajennuksia? Oikein käytettyinä mainoslaajennukset tekevät mainoksistasi näyttävämpiä ja tehokkaampia sekä alentavat välillisesti klikkihintaa.
  3. Ohjaatko asiakkaan mainoksesta oikealle sivulle? Laskeutumissivun valitseminen on tärkeää klikkihinnan minimoinnin ja käyttäjäkokemuksen parantamisen vuoksi. Kun käyttäjä etsii tietoa esimerkiksi naisten farkut -hakusanalla, on hänet ohjattava mainoksesta sivulle, jolla esitellään naisten farkkuja – ei esimerkiksi sivuston etusivulle tai kaikkia naisten vaatteita esittelevälle sivulle.
  4. Seuraatko, millaisten hakujen yhteydessä mainoksesi ovat näkyneet? Jos mainoksesi näkyy sellaisen haun yhteydessä, joka ei liity tarjontaasi, on tätä hakua määrittävät avainsanat syytä lisätä negatiivisten avainsanojen listaan. – Negatiivisten avainsanojen avulla voit myös välttää noloja tilanteita. Jos myyt verkkokaupassa alusvaatteita, luultavasti toivot, että sivustosi löydetään alusvaatteet-hakutermillä. Tuskin kuitenkaan haluat, että kauppasi nousee esille likaiset alusvaatteet -hakulausekkeella. Sitäkin vähemmän haluat maksaa siitä, että likaisia alusvaatteita googlettavat tiedonhakijat päätyvät verkkokauppaasi. Siksi likaiset-sana kannattaa tässä tapauksessa lisätä negatiivisten avainsanojen listaan.

Voit siis tehdä AdWords-tilin hallinnassa paljon erilaisia toimenpiteitä mainoskulujen pienentämiseksi. Kehitystyö ei kuitenkaan rajoitu vain AdWords-tilin puolella tehtäviin asioihin – myös sillä, minne ohjaat mainonnasta tulevan liikenteen, on suuri merkitys mainonnan kustannusten ja tehokkuuden kannalta. Paneudutaan siis hetkeksi siihen, kuinka voit sivustoasi kehittämällä alentaa mainosten kustannuksia ja kasvattaa niiden tehoa.

Kehitä sivustoasi vastaamaan asiakkaiden tarpeita

Kuvittele, että etsit hakukoneesta pitopalvelua sukujuhliin. Kirjoitat hakukoneeseen sanan pitopalvelu ja asuinpaikkakuntasi nimen. Saat eteesi paikallisen ravintolan mainoksen, jossa kerrotaan, että ravintola tarjoaa pitopalvelua alueellasi. Klikkaat mainosta ja päädyt ravintolan kotisivujen etusivulle, jolla ei puhuta mitään pitopalvelusta. Sivusto näyttää sekavalta ja toimii hitaasti, mutta klikkailet silti hetken päämäärättömästi sivulta toiselle. Pitopalvelusta ei puhuta sivustolla sanaakaan. Eikö ravintola siis tarjoakaan etsimääsi palvelua? Poistut sivustolta hämmentyneenä.

Klikkauksesi on todennäköisesti maksanut ravintolayritykselle verrattain paljon, ja silti sen tuottama hyöty oli pyöreä nolla. Mikä meni pieleen? Näillä vinkeillä voit välttää ne virheet, joita esimerkkimme ravintolayritys teki.

  1. Kerro sivustollasi tarjonnastasi tarpeeksi laajasti. Älä oleta, että asiakkaat tietävät etukäteen tai osaavat arvata, mitä kaikkea tarjoatte. Kun haluat yrityksellesi pitopalveluasiakkaita, varmista, että sana pitopalvelu esiintyy sillä sivulla, jolle pitopalvelumainoksesta tuleva liikenne ohjataan.
  2. Tee kullekin tärkeälle palvelulle ja tuotteelle oma sivunsa. Jos tavoitteenasi on kustannustehokas ja tuottava mainonta, ei pelkkä palveluiden tai tuotteiden listaaminen yhdelle sivulle riitä. Varmista, että sivustollasi on oma sivunsa tärkeimmille tuotteille, palveluille ja tuoteryhmille. Mitä paremmin mainosteksti vastaa sivua, jolle käyttäjä ohjataan mainoksesta, sitä alhaisempi on klikkihinta.
  3. Varmista, että sivustosi on siisti, selkeä, mobiiliresponsiivinen ja nopea. Mainoskulut ovat sitä alhaisemmat, mitä laadukkaampi on sivustosi yleinen käyttökokemus. Liikenteen ohjaaminen hitaalle ja sekavan näköiselle sivulle on kalliimpaa kuin selkeälle ja nopeasti toimivalle sivustolle. Myös se, että sivusto ei ole skaalaudu mobiililaitteisiin, tekee mainonnasta kalliimpaa.

Olen nähnyt lukemattomia kotisivuja, joiden sisällössä, teknisessä toteutuksessa ja ulkoasussa on niin suuria puutteita, ettei mainonnan ohjaaminen sivustolle ole kannattavaa. Tällöin sivusto on syytä suunnitella ja toteuttaa uudestaan ennen hakusanamainonnan aloittamista. Näin voidaan varmistaa, että mainoseurot eivät mene hukkaan.

Kuinka kulujen alentaminen onnistuu käytännössä?

Vain harvalla on aikaa ja tietotaitoa AdWords-tilinsä ja omien kotisivujensa kehitykseen – kotisivujen uudelleenrakennuksesta puhumattakaan. Säästät työtuntejasi ja hermojasi, kun annat nämä työt ammattilaisten hoidettaviksi.

Meillä on vuosien kokemus AdWords-mainonnan kustannustehokkaasta toteutuksesta sekä kotisivujen kehittämisestä ja uudistamisesta. Eräs tyytyväisistä asiakkaistamme on ohjelmistoyritys Maestro, joiden kanssa olemme tehneet yhteistyötä hakusanamainonnan ja hakukoneoptimoinnin merkeissä. Yhteystyön seurauksena Maestron hakusanamainonnan klikkauskohtainen hinta laski 1,10 eurosta 0,52 euroon. Klikkihinta pieneni siis yli 50 prosenttia. Lue lisää asiakastarinasta: Optimointi ja hakusanamainonta toivat lisää sivustokävijöitä ja ajansäästöä Maestrolle

Haluatko sinäkin saavuttaa hakusanamainonnalla parempia tuloksia ja alentaa mainosbudjettia? Ota meihin yhteyttä – asiantuntijamme auttavat sinut kohti kustannustehokkaampaa hakusanamainontaa!

Heini Lindfors

Heini työskentelee MarkkinointiAkatemialla hakukoneoptimoinnin ja verkkosivustojen sisältöjen parissa. Hän on kiinnostunut erityisesti siitä, kuinka asiakas johdatetaan hakukoneesta verkkosisältöjen avulla kohti yhteydenottoa ja ostotapahtumaa.

takaisin ylös