Näin parannat konversion todennäköisyyttä sivustollasi!

Sijoittuuko sivustosi hyvin orgaanisissa hakutuloksissa ja saat sen myötä mukavasti sivustolle tasaisesti liikennettä? Oletko toteuttanut hakusanamainontaa hyvällä menestyksellä kasvattaen merkittävästi sivuston liikenteen määrää? Saathan myös muutettua (konvertoitua) nämä sivuston vierailijat ostaviksi asiakkaiksi?

Kysy itseltäsi seuraavat neljä kysymystä, niin tiedät miten parantaa sivustosi konversioiden (ostojen / yhteydenottojen) todennäköisyyttä!

Lataa ilmainen hakukoneoptimoinnin opas!

Konversio-optimointi

1. Minne kävijä siirtyy etusivulta?

Kun vieras kävijä saapuu verkkosivustosi etusivulle, hän saa ensivaikutelman yrityksestäsi jo parissa sekunnissa. Sivuston visuaalisella ilmeellä on tietenkin suuri merkitys ensivaikutelmassa, mutta kävijän pitää myös pian ymmärtää, keitä te olette ja mitä te tarjoatte.

Etusivun alussa kannattaa siis heti otsikolla tuoda ilmi yrityksesi nimi sekä sloganin tyyppisesti tuoda heti ilmi, mitä tarjoatte. Mieti myös, miten etusivusi visuaalinen sisältö tuo ilmi tarjontaanne.

Etusivun alkuun on myös hyvä kirjoittaa lyhyt ingressi, jossa kerrot mm. keitä olette, mikä on toimialueenne ja mitä tuotteita tai palveluita tarjoatte. Ingressissä voidaan tuoda myös esille joitain luottamusta herättäviä asioita, kuten pitkä kokemus, valtuutukset tai sertifioinnit. Tärkeintä kuitenkin on, että ingressiteksti on lyhyt, ytimekäs ja ennen kaikkea kiinnostuksen herättävä: kävijän on heti saatava vaikutelma, että yritys on luotettava ja pystyy vastaamaan hänen tarpeisiinsa.

Toiveena kuitenkin useimmiten on, että kävijä tekee jotain muutakin, kuin vain vierailee sivustonne etusivulla. Siksi etusivun tärkein tehtävä on ohjata kävijä eteenpäin sivustolla, sinun toivomaasi suuntaan. Voit ohjata kävijän esimerkiksi tutustumaan tarkemmin häntä kiinnostavaan palveluun kuvallisten palvelunostojen avulla. Ota kuitenkin huomioon asiakkaan ostopolku: kun olet tehnyt ensivaikutelman, asiakas kannattaa ensin ohjata tutustumaan yritykseesi ja palveluihisi paremmin, ennen kuin hänet ohjataan ottamaan yhteyttä.

2. Miten käyttäjä kulkee sivustolla?

Ensimmäinen kompastuskivi uuden kävijän muuttamiseksi asiakkaaksi on se, että hän ei löydä tarvitsemaansa tietoa ostopäätöksensä tueksi. Myös Google huomioi tämän asian: jos kävijä palaa takaisin hakutulokseen vierailtuaan ensin sivustolla, Google tulkitsee, että kävijä ei löytänyt tarvitsemaansa tietoa sivustolta – eli sivusto ei vastannut asiakkaan hakua. Tämä puolestaan saattaa vaikuttaa negatiivisesti hakukonesijoituksiisi.

Mieti siis tarkasti, miten kävijä löytää etsimänsä tiedon ja pääsee liikkumaan sivustolla. Pidä navigaatiopalkki selkeänä: joka ikisen sivustolta löytyvän sivun ei tarvitse löytyä päänavigaatiosta, vaan kävijä voidaan ohjata navigaation avulla ensin aiheen pääsivulle, josta hänet ohjataan esimerkiksi painikkeen kautta tutustumaan aiheeseen tarkemmin.

Sivustolle kannattaa myös lisätä muropolku, eli ns. linkkipolku, joka kulkee useimmiten sivun ylälaidassa. Polun avulla asiakas tietää, kuinka syvällä hän sivustolla seikkailee, sekä löytää helposti takaisin edellisille sivuille. Myös hakukoneet analysoivat sivuston rakennetta muropolun avulla! Polku näyttää useimmiten tältä:

Etusivu / Palvelut / Maalaustyöt / Sisämaalaukset

Konversio-optimointi

3. Miten ohjaan käyttäjän kohti konversiota?

Jos olet saanut luotua kävijällesi positiivisen ensivaikutelman ja kävijän on helppo kulkea sivustolla, hän todennäköisesti päätyy tutustumaan tarkemmin tarjoamiisi tuotteisiin ja palveluihin. Mutta miten ihmeessä käyttäjän kiinnostusta saadaan vahvistettua siten, että hän siirtyy pyytämään tarjouksen tai ostamaan tuotteen?

Pysähdy ensin pohtimaan, mitkä ovat tyypillisiä kysymyksiä, joita asiakkaasi esittävät koskien tuotteitasi tai palveluitasi. Entä mihin asioihin potentiaalinen asiakas tarvitsee vastauksen ennen ostopäätöksen tekoa?

Ihmiset ovat verkkoympäristössä melko laiskoja – he haluavat saada tarvitsemansa tiedon mahdollisimman helposti ja nopeasti, eikä heillä riitä mielenkiinto syventyä tuhansien sanojen tekstimuureihin tai selata sivua metritolkulla alaspäin. Tuo siis tärkeimmät tiedot mahdollisimman alkuun sivulla, sekä käytä tekstissäsi väliotsikoita, listoja, laatikoita tai boldauksia korostamaan merkittäviä pointteja.

Ihmiset ovat myös erilaisia – toisille riittää lyhyt listaus tuotteen perusominaisuuksista tai palvelun sisällöstä sekä hintatieto, jonka jälkeen he ovat valmiita ostamaan. Toiset puolestaan haluavat syventyä aiheeseen ja sen tuomiin hyötyihin tarkemmin. Ota siis nämä eri ihmistyypit huomioon ja tarjoa tarpeeksi usein mahdollisuus siirtyä ostopäätökseen – esimerkiksi linkkien ja painikkeiden avulla. Hyvä nyrkkisääntö on, että joka sivulta löytyisi vähintään kaksi painiketta, jotka ohjaavat ostoon tai yhteydenottoon – yksi sivun alkuosassa, toinen loppuosassa.

Muista myös kertoa kävijälle rohkeasti, miten haluat hänen toimivan. Klassiset “Lue lisää aiheesta”, “Kysy lisätietoja”, “Tilaa tästä”, “Osta” ja “Pyydä tarjous” ovat hyvin toimivia, selkeitä kehotteita, joiden myötä kävijän on helppo edetä ostoprosessissa.

4. Miten viimeistelen konversion?

Kun kävijä on saanut hyvän ensivaikutelman yrityksestäsi ja olet onnistunut sekä kasvattamaan hänen luottamustaan että herättämään hänen kiinnostuksena huolellisesti suunnitelluilla tuote- tai palvelusivuilla, on viimeisenä askeleena muuttaa kävijä asiakkaaksi, eli saada hänet toteuttamaan haluttu toimenpide – oli se sitten ostotapahtuma, yhteydenotto tai tarjouspyyntö.

Jos haluamasi toimenpide on yhteydenotto tai tarjouspyyntö, hyvä keino on tarjota jotain vastapalkkiota yhteydenottolomakkeen täyttämisestä. Jos kävijä on halukas antamaan sinulle yhteystietonsa, on hän jo niin pitkällä ostopolulla, että saat hyvin suurella todennäköisyydellä kaupan klousattua yhdellä puhelinsoitolla. Vastapalkkiona yhteystiedoista voit tarjota esimerkiksi maksutonta kartoitusta tai konsultaatiota. Tällöin voit tarjouspyynnön pyytämisen sijaan kehottaa kävijää tilaamaan maksuttoman kartoituksen. Kumpi sinun mielestäsi kuulostaa mukavammalta?

Mikäli toivomasi konversio on ostotapahtuma, tärkeintä on se, että asiakas jaksaa viedä ostotapahtuman loppuun asti. Pidä siis ostoskori mahdollisimman yksinkertaisena ja selkeänä. Jos tarvitset paljon tietoa, voi olla hyvä idea jakaa ostoskori useampaan sivuun siten, että asiakas näkee koko ajan, missä vaiheessa ostotapahtumaa hän on ja hänet ohjataan selkeästi seuraavaan askeleeseen aina tilauksen vahvistamiseen asti.

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

Ota ammattilainen avuksi konversio-optimointiin

Konversion todennäköisyyden parantaminen sivuston käyttäjäkokemusta kehittämällä ei ole rakettitiedettä, mutta joskus voi olla hyvä saada asiaan myös ulkopuolinen näkökulma.

Mikäli kaipaat apua liiketoimintasi täyden potentiaalin saavuttamiseen, ota yhteyttä – asiantuntijamme kartoittaa sivustosi ja kertoo sinulle, miten sivustoasi voitaisiin kehittää konversioiden määrän kasvattamiseksi.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Juuli Tappura

MarkkinointiAkatemian sisällöntuotannon ja hakukoneoptimoinnin asiantuntijana Juuli pukee asiakkaidemme liiketoiminnan sanoiksi, kiteyttää ydinviestit ja nostaa sivustot hakukoneiden palkintopaikoille.

Vapaa-ajallaan Juuli nauttii keittiössä häärimisestä, rikosten ratkaisemisesta televisioruudun turvallisemmalta puolelta, sekä spontaaneista seikkailuista.

takaisin ylös