Näin maksimoit konversiot hakusanamainonnassa

Hakusanamainonta on yksi tehokkaimmista digimarkkinoinnin keinoista lisätä nopeasti liikennettä verkkosivuillesi ja kasvattaa yrityksesi myyntiä. Tänä päivänä suurin osa verkon käyttäjistä hakee tarvitsemaansa tietoa ensimmäisenä verkon hakukoneista – useimmiten Googlesta. Google Ads (entinen Adwords) -mainonnalla näyt juuri siellä,  missä potentiaaliset asiakkaasi etsivät tietoa tuotteisiisi ja palveluihisi liittyen.

Hakukoneiden kolme ensimmäistä hakutulosta saavat ylivoimaisesti suurimman osan tiedonhakijoiden klikkauksista. Hakutulosten kärkipaikoista on kuitenkin kova kilpailu ja sinne pääseminen vaatii pitkäjänteistä työtä. Google Ads ratkaisee kuitenkin tämän ongelman heilauttaen yrityksesi suoraan hakutulosten kärkeen vastaanottamaan käyttäjien klikkauksia!

Google Ads -mainokset kohdistetaan näkymään sellaisille käyttäjille, jotka hakevat hakukoneista tietoa käyttämällä tiettyjä hakusanoja ja hakulausekkeita. Näin mainonta on tarkkaan kohdistettua ja sen näkevät sellaiset käyttäjät, jotka jo harkitsevat ostoksen tekemistä.

Aikaisemmassa hakusanamainonnan artikkelissa esittelimme vinkkejä, joilla saat hakusanamainonnan tuottamaan lisää euroja yrityksesi kassaan. Tärkeimpiä tekijöitä myynnin kasvattamiseen hakusanamainonnan avulla on keskittyä maksimoimaan konversiot, eli mainonnan tavoitteet. Tässä artikkelissa saat parhaimmat vinkit, joilla saat kasvatettua konversioiden määrää.

Lue 6 vinkkiä, joiden avulla saat hakumainonnan tuottamaan lisää euroja yrityksellesi!

Mikä on konversio?

Konversio mittaa mainonnan tehokkuutta suhteessa myyntiin, eli kuinka mainontaan käytetyt rahat ovat konvertoituneet myynniksi.

Konversiolla tarkoitetaan sivustosta riippuen toimenpidettä, jonka käyttäjän toivotaan tekevän.

Konversio voi olla esimerkiksi

  • Tuotteen tai palvelun ostaminen
  • Verkkoajanvarauksen tekeminen
  • Yhteystietojen jättäminen
  • Lomakkeen täyttäminen

Siihen, että konvertoituuko vierailija sivustolla, voi olla monta syytä.

Suurimmat syyt konvertoitumiseen löytyvät kuitenkin seuraavien kysymysten vastauksista:

Missä ostopolun vaiheessa käyttäjä on? Tutustuuko käyttäjä vasta erilaisiin palveluntarjoajiin, vertaillen hintoja ja tuotteita? Melko harva käyttäjä konvertoituu heti ensimmäisellä kerralla vieraillessaan sivustolla. Hakusanamainonta on kuitenkin erinomainen keino lisätä liikennettä sivustolle ja edistää yrityksesi näkyvyyttä. Sivustolle uudelleen palaava vierailija on jo paljon todennäköisempi ostaja.

Millainen käyttäjän kohtaama sivusto on? Helppokäyttöinen, mielenkiintoinen ja laadukkaan oloinen sivusto edistää merkittävästi käyttäjän konvertoitumista. Hakusanamainonnan kannalta äärimmäisen tärkeä tekijä on ohjata mainos oikealle laskeutumissivulle, joka vastaa tarkasti mainoksen tekstisisältöä.

Hakusanamainonnan uudelleenmarkkinointi sivulla käyneille lisää konversioiden määrää

Kaikille on varmasti tuttua nähdä mainoksia tuotteista, joita on aiemmin tarkastellut tai lisännyt ostoskoriin esimerkiksi verkkokaupan sivuilla. Tuotteen uudelleen näkeminen verkossa esimerkiksi Display-mainoksena usein sinetöi ostopäätöksen ja näin ollen sivustolle palaava asiakas todennäköisemmin konvertoituu, eli tekee esimerkiksi myönteisen ostopäätöksen.

Myös hakusanamainonnassa on mahdollista kohdistaa mainokset näkymään sivustolla vierailleille kävijöille. Kun nämä kävijät tavoitetaan uudelleen heidän palatessaan hakukoneiden äärelle etsimään lisää tietoa tuotteista tai brändeistä, he ovat jo paljon pidemmällä ostopolulla, eli siis ne kuuluisat ostohousut jalassa.

Muista nämä uudelleenmarkkinointia tehdessäsi:

  • Makrokonversioista puhuttaessa tarkoitetaan esimerkiksi ostoksen tekoa, mutta jotta saisit luotua uudelleenmarkkinointiyleisöjä, aseta tavoitteeksi myös mikrokonversioita. Mikrokonversioita voivat olla esimerkiksi tietyllä tuotesivulla vierailu tai ostoksen lisääminen ostoskoriin. Mikrokonversioiden avulla pystyt luomaan tarkasti kohdistettuja mainoskampanjoita uudelleenmarkkinointiyleisöillesi.
  • Uudelleenmarkkinointiyleisölle näkyvistä mainoksista kannattaa maksaa isompi klikkihinta, sillä nämä kampanjat saavat yleensä kaksinkertaisen määrän konversioita! Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että tehdessäsi Google Ads -mainontaa tarjoa suurempaa klikkauskohtaista hintatarjousta. Hintatarjouksia voit säädellä kampanjaa luodessa manuaalisesti, jolloin määrittelet, kuinka paljon olet valmis maksamaan yhdestä klikistä. Klikkihinnat määräytyvät Googlen huutokauppatilastossa sen perusteella, kuinka paljon mainostajat ovat valmiita maksamaan tietyn hakusanan näkyvyydestä.

Huolehdi, että mainoksen laskeutumissivu vastaa mainoksen tekstisisältöä

Jotta hakusanamainonta olisi onnistunutta ja verkkosivuillesi päätynyt asiakas konvertoituisi todennäköisimmin, pidä huoli, että ohjaat mainoksia klikanneen käyttäjän varmasti oikealle sivulle. Jos mainoksesi tekstisisältö korostaa tiettyjä tuotteita, kuten naisten farkkuja, ohjaa käyttäjä naisten farkkujen kategoriasivulle, älä verkkokaupan etusivulle. Näin varmistat, matka konvertoitumiseen olisi mahdollisimman lyhyt ja vaivaton.

Jos mainoksen laskeutumissivu ei vastaa mainoksen tekstiä, käyttäjä palaa takaisin hakutuloksiin. Google huomaa tämän ja laskee mainoksen laatupisteitä, mikä puolestaan nostaa mainoksesi klikkihintaa.

Maksimoi konversiot näiden vinkkien avulla

Kun olet saanut potentiaalisia asiakkaita sivustollesi ja huolehtinut, että mainoksen laskeutumissivu varmasti vastaa mainoksen tekstisisältöä, on konvertoituminen jo erittäin todennäköistä. Sivuston visuaalisuus, helppokäyttöisyys, laatu ja luotettavuus ovat kuitenkin avaintekijöitä konversion syntymiseen.

Tässä vielä lisäksi muutama vinkki, jotka kannattaa laittaa kuntoon konversioiden maksimoimiseksi:

  • Tee tutkimusta siitä, mitä asiakkaat haluavat yritykseltäsi. Kuuntele asiakkaiden palautetta heidän toivomistaan tuotteista ja palveluista, ja tarjoa niitä heille. Räätälöidyt, asiakaskohtaiset palvelut ja kysytyt tuotteet eivät varmasti laske myyntiäsi. Mainosta juuri näitä toivottuja tuotteita ja palveluita.
  • Nosta yrityksen tai verkkokaupan etusivulle asiakkaita kiinnostavia vaihtuvia trendejä, sesonkien uutuuksia ja uusia palveluita.
  • Tee sivuston navigointi ja hakumahdollisuus mahdollisimman loogiseksi ja vaivattomaksi. Luo erilaisia kategoriasivuja, ja verkkokaupassa käytä suodattimia. Näin parannat käyttäjäkokemusta.
  • Anna asiakkaille mahdollisuus antaa arvostelu yrityksestäsi. Muiden asiakkaiden antamat arviot kasvattavat yrityksesi antamaa brändimielikuvaa.
  • Jos kyseessä on verkkokauppa, tee hinnat näyttäviksi ja selkeiksi, sekä käytä isoja Call to Action -painikkeita, kuten ”Osta tästä” tai ”Tilaa nyt!”
  • Tarjoa erilaisia ostoa helpottavia koukkuja, kuten ilmaiset toimitukset ja palautukset tai rahat takaisin -takuu.

Mittaa konversioiden toteutumista ja kehitä mainontaasi tulosten perusteella

Konversioiden mittaamisessa tulee tutkia ja analysoida jatkuvasti, minkälaisia toimenpiteitä käyttäjä tekee verkkosivuillasi. Miksi käyttäjä poistuu nopeasti tai jättää verkkokauppaostoksen tekemättä?

Kuten kaikkea digimarkkinointia, myös hakusanamainonnan onnistumista on helppo mitata. Seuraamalla dataa ja analytiikkaa suoraan Google Adsista, sekä asentamalla Google Analyticsin, saat tarkkaa tietoa siitä, miten mainoksesi toimivat.

Pystyt tarkastelemaan:

  • Yksittäisten kampanjoiden menestymistä
  • Kuinka paljon mainoskampanjasi on tuonut lisää myyntiä
  • Millainen klikkihintojen suuruus on
  • Kuinka paljon klikkejä on tullut
  • Millainen klikkausprosentti on
  • Kuinka paljon konversioita olet saanut
  • Sekä mikä keskimääräinen konversion hinta on.

Mainosten A/B-testaus on mainio keino selvittää mainosten toimivuutta. A/B-testauksessa luodaan kaksi samantyylistä mainosta, joiden analytiikkaa seuraamalla nähdään, kumpi mainoksista toimii paremmin.

Hakusanamainonta voi olla tehokas markkinointitapa, mutta mitä enemmän hakusanoja ja mainosryhmiä on, sitä enemmän se vie myös kuukausittaista tilinhoidon aikaa. Oikein toteutetussa Google Ads -kampanjassa jokainen saamasi mainosklikkaus on potentiaalinen asiakas, sillä asiakas on jo ostoaikeissa etsiessään tietoa hakukoneista.

Hakusanojen tutkimus, tuotteisiin tutustuminen, hintavertailut ja kilpailijoiden mainoksiin perehtyminen on pitkäjänteistä työtä. Hakusanamainonnan kampanjan luomiseen kannattaa käyttää aikaa ja tehdä työ huolellisesti, sillä huonosti tehty hakusanamainonta ei tuota tuloksia ja muuttuu ikäväksi kulueräksi.

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

Mikäli hakusanamainonta ei tuota tuloksia tai kaipaat ammattilaisen mielipidettä digimarkkinointisi suunnittelussa, jätä yhteydenottopyyntö! Me autamme mielellämme sinua selvittämään yrityksesi kannalta parhaimmat markkinoinnin ratkaisut!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Veera Pelkonen

MarkkinointiAkatemian oman markkinoinnin parissa työskentelevä Veera tekee samalla maisteriopintoja Tampereen yliopistossa.

Vapaa-ajalla onnea tuovat sunnuntaibrunssit, livemusiikki, lumilautailu ja muu sporttailu.

takaisin ylös