Muista nämä Googlen Display -mainonnassa – saavuta parhaat mahdolliset tulokset!

Google Display -verkosto on maailman laajin mainosverkosto, johon kuuluu satoja tuhansia verkkosivustoja. On siis sanomattakin selvää, että Display-mainonta on yksi erittäin olennainen ja tärkeä digimarkkinoinnin muoto.

Display-mainonta on avainasemassa brändin näkyvyyden edistämisessä, eli kun yrityksesi tavoite on kasvattaa tunnettuutta sekä tehdä digitaalista asiakashankintaa. Avain menestykseen alkaa potentiaalisen asiakaskunnan huomion herättämisellä, sekä sinnikkäällä ja jatkuvalla uusasiakashankinnalla.

Google Display -mainonnan avulla voit sitouttaa uusia, potentiaalisia asiakkaita yritykseesi sekä viimeistellä ostopäätöksiä esimerkiksi uudelleenmarkkinoinnin avulla sivustolla jo vierailleille kävijöille.

Mitä Display-mainonta on?

Display-mainokset näkyvät sivustolle upotettuina bannerimainoksina. Mainokset voivat olla yhdistettyjä kuva- ja tekstimainoksia tai esimerkiksi videomainoksia. Mainosten avulla voit kasvattaa sekä yrityksesi brändin näkyvyyttä että mainostaa esimerkiksi tiettyjen sesonkien tuotetarjouksia.

Display-mainonnan tarkoituksena on herättää huomiota käyttäjän surffaillessa eri sivustoilla, ohjata käyttäjä vierailemaan sinun sivustollasi sekä jättää käyttäjälle muistijälki mainostettavasta brändistä.

Hakusanamainonta, eli Google Ads, on tehokas keino tavoittaa ostoaikeissa olevat verkon käyttäjät kohdistamalla mainokset näkymään tiettyjen hakusanojen ja -lausekkeiden yhteydessä. Kun hakusanamainontasi on toimivaa, laajenna mainontasi Googlen Display-verkostoon, jonka myötä tavoitat myös ne verkon käyttäjät, jotka eivät aktiivisesti etsi tietoa tuotteista ja palveluista.

Seuraavan kerran kun käyttäjä päätyy hakukoneiden äärelle etsimään tietoa tuotteista tai palveluista, on huomattavasti todennäköisempää, että käyttäjä klikkaa sen yrityksen sivuille, jonka nimen jo muistaa ja on luonut siitä jonkun mielikuvan. Näin ollen Display-mainosten tarkoitus on tavoittaa ostopolun alkupäässä olevia ihmisiä, jotka eivät välttämättä ole vielä edes tietoisia kyseisen brändin tai tuotteen olemassaolosta. Hakusanamainonnassa puolestaan mainokset kohdistetaan näkymään ostopolun loppupäässä oleville ihmisille, kun he etsivät tietoa itse ja vertailevat eri palveluntarjoajia. Display-mainontaa ja hakusanamainontaa kannattaakin tehdä samaan aikaan, sillä ne täydentävät mainosti toinen toisiaan!

Lue vinkit, joiden avulla saat maksimoitua konversiot hakusanamainonnassa!

Kun suunnittelet Display-mainonnan aloittamista, pidä mielessäsi ainakin nämä seikat, jotta mainontasi olisi mahdollisimman tuotteliasta!

Kohdista mainoksesi näkymään oikealle yleisölle

Display-verkosto on äärimmäisen laaja ja auttaa sinua tavoittamaan sekä kylmät että lämpimät asiakkaan oikean kohdennuksen avulla.  Display-mainonnassa voit luoda jo ostaneiden asiakkaittesi perusteella uusia, samankaltaisia yleisöjä, jotka ovat todennäköisesti kiinnostuneita tuotteistasi ja potentiaalisia ostajia.  Kohdistamalla mainokset näille samankaltaisille yleisöille, tavoitat tehokkaasti kylmiä, mutta yrityksesi kannalta potentiaalisia asiakkaita.

Display-mainonnassa voit kohdentaa mainokset monipuolisesti esimerkiksi:

  • Kohderyhmän demografisten tietojen (ikä, sukupuolli, sijainti) mukaan.
  • Kiinnostuksen kohteiden mukaan.
  • Avainsanojen mukaan, jolloin mainoksia esitetään sellaisilla mainosverkoston sivuilla, joilla kyseinen avainsana esiintyy. Näin tavoitat ostoaikeissa olevan käyttäjän.
  • Ohjattuina siuvston mukaan, jolloin päätät itse tarkasti, millä sivustoilla mainoksesi näkyvät.
  • Uudelleenmarkkinointina, jolloin mainokset esitetään uudelleen sivustolla aiemmin vierailleille kävijöille.
  • Samankaltaisten yleisöjen mukaan, jolloin mainokset näytetään käyttäjille, jotka ovat kiinnostuneita samankaltaisista asioista kuin uudelleenmarkkinointiluettelossasi olevat käyttäjät.

Ota käyttöön responsiiviset Display-mainokset

Responsiiviset Display-mainokset ovat perinteistä bannerimainosta monipuolisempi mainostusmuoto.

  • Responsiiviset Display-mainokset näkyvät kaikkialla Google Display -verkoston sivustoilla, peleissä ja sovelluksissa.
  • Responsiivisille Display-mainoksille luodaan useita otsikko- ja mainostekstivaihtoehtoja, joista Google valitsee yksilöllisesti näytettävät mainostekstit vastaamaan mahdollisimman tarkasti käyttäjän hakutermejä.
  • Google muodostaa myös kuvasta useita eri bannerikokoja, jotka se näyttää sivustolle parhaiten sopivassa kuvakoossa. Responsiivinen Display-mainos voi siis näkyä toisella sivustolla perinteisenä bannerimainoksena ja toisella sivustolla dynaamisena tekstimainoksena, jolloin Google valitsee parhaimman muodon annetuista mainostekstivaihtoehdoista.
  • Säästät huomattavasti aikaa mainosryhmien hallinnassa ja ylläpidossa, kun Google muodostaa puolestasi parhaimman mahdollisen mainosmuodon riippuen sivustosta ja käyttäjän tekemästä hausta.

Uudelleenmarkkinointi tuo sivustolle todennäköisempiä ostajia

Uudelleenmarkkinoinnissa esitetään Display-mainoksia ihmisille, jotka jo ovat vierailleet verkkosivustollasi. Tämä tarkoittaa juurikin sitä, että kun esimerkiksi tarkastelet verkkokaupassa tiettyjä tuotteita, sinulle näytetään bannerimainoksia kyseisistä tuotteista kun jatkat netissä surffailua muilla sivustoilla.

Muista tämä uudelleenmarkkinoinnissa:

  • Uudelleenmarkkinoinnin tarkoituksena on sinetöidä ostopäätöksen teko, joka on syystä tai toisesta jäänyt kesken ensimmäisellä kerralla. Voit siis lisätä uudelleenmarkkinoinnin mainokseen esimerkiksi alekoodin, joka kannustaa käyttäjää klikkaamaan mainosta ja tekemään ostoksen.
  • Tarkastele uudelleenmarkkinointiyleisöjen käyttäytymistä, eli missä he viettävät aikaa, kun heille näytetään uudelleen mainoksia. Se, millä muilla sivustolla käyttäjät vierailevat, on arvokasta tietoa kun kohdistat mainokset näkymään tietyllä sivustolla.

Hyödynnä Google Adsin automaatioita

Google Ads optimoi jatkuvasti toimintaansa automaattisesti ja pyrkii auttamaan sinua saavuttamaan parhaimmat mahdolliset tulokset. Toisin sanoen Google Ads oppii tuntemaan yrityksesi ja potentiaaliset asiakkaasi päivä päivältä paremmin, jolloin se osaa näyttää mainokset parhaimmassa muodossa, juuri oikeille yleisöille, juuri oikeaan aikaan. Näin et maksa turhista klikeistä, vaan sivustolla vierailija on aidosti potentiaalinen asiakas.

Lisää konversioiden määrää näiden vinkkien avulla:

  • Kokeile automaattista kohdistusta. Silloin Google hakee tuottoisimpia yleisöjä olemassa olevien yleisöjen (kuten uudelleenmarkkinointiyleisöjen) ja laskeutumissivujen perusteella.
  • Käytä automaattisia hintatarjouksia, jolloin Google muokkaa automaattisesti sitä, kuinka paljon maksat yhdestä klikkauksesta. Sinun on helpompi saavuttaa asettamasi tavoitteet.
  • Smart Display -kampanjoissa Google yhdistelee automaattisesti kaikki edellä mainitut, eli automaattiset kohdennukset ja hintatarjoukset, sekä lisäksi mainosaineistojen parhaimmat versiot.

Kaipaatko apua?

Me autamme! 

Googlen Display-verkosto on tehokas keino löytää yrityksesi kannalta oikea kohdeyleisö. Bannerimainonta voi kuitenkin helposti ärsyttää väärän kohderyhmän käyttäjää ja olla sen vuoksi tehotonta, joten on erittäin tärkeää tehdä mainoskampanjat huolella ja kohdistaa ne oikeille ihmisille, oikeaan aikaan.

Display-mainonta on tuottavaa silloin, kun taustalla on vahva ymmärrys Googlen verkostoista, toimintatavoista ja algoritmeista. Jotta mainokset toimivat ja tuottavat parhaalla mahdollisella tavalla, tarvitaan vankkaa kokemusta ja ammattitaitoa. Jos sinusta tuntuu, että tuloksia ei synny tai aika ei riitä, on hyvä kääntyä ammattilaisen puoleen.

MarkkinointiAkatemialla on vuosien kokemus Display-mainonnasta, erilaisten asiakkaiden ja toimialojen parista. MarkkinointiAkatemialla on tällä hetkellä yli 400 Display-mainonnan asiakasta ja jo toteutuneita Display-mainonnan kampanjoita on tuhansia!

Ennen mainonnan aloittamista asiantuntijamme tekevät huolellisen kartoituksen markkinointisi nykytilasta, jonka jälkeen mainonta suunnitellaan ja toteutetaan sinun toiveitasi ja tavoitteitasi noudattaen. Mainonta aloitetaan tilanteeseen parhaiten sopivilla asetelmilla, minkä jälkeen seuraamme tuloksia aktiivisesti ja teemme tarvittavia muutoksia sen perusteella.

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

MarkkinointiAkatemialla mainonta tehdään suoraan asiakkaan omalta tililtä, kuukausittaisena tilinhoitona. Tilinhoidon etuina ovat esimerkiksi:

  • Läpinäkyvyys: Tiedät mistä maksat ja mitä markkinointiin käyttämälläsi rahalla saat!
  • Raportit: Kuukausittaisen perinteisen tulosraportin lisäksi saat asiantuntijaltamme toimenpideraportin, jossa kerrotaan tehdyistä muutostoimenpiteistä.
  • Oma yhteyshenkilö: Yhteyshenkilösi on säännöllisesti yhteydessä sinuun koko yhteistyön ajan, joten et joudu selittämään toiveitasi tai sinua askarruttavia kysymyksiäsi aina eri henkilölle esimerkiksi soittamalla asiakaspalveluun.
  • Tulokset: Meillä fokus on aina tuloksissa! Jos analytiikka tai sen tulkitseminen ei ole vahvuutesi, ei huolta – yhteyshenkilösi käy kanssasi läpi mainonnan tulokset ja tulkitsee ne sivulle puolestasi.

Jos tavoitteenasi on saavuttaa parhaat mahdolliset tulokset Display-mainonnalla, ota yhteyttä – me hoidamme homman! Jätä viesti ja asiantuntijamme on sinuun yhteydessä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Veera Pelkonen

MarkkinointiAkatemian oman markkinoinnin parissa työskentelevä Veera tekee samalla maisteriopintoja Tampereen yliopistossa.

Vapaa-ajalla onnea tuovat sunnuntaibrunssit, livemusiikki, lumilautailu ja muu sporttailu.

takaisin ylös