Monikanavamyyntisuppilo

Multikanavamyyntiraportit Analyticsissä tehdään konversiopoluista ja tapahtumasarjoista eri digitaalisissa kanavissa, jotka johtavat konversioihin. Konversiopolut kattavat käytännössä kaikki digitaaliset kanavat. Niitä ovat yleisimmin: suora haku, maksuton haku, maksullinen haku, viittaus, näyttö ja sosiaalinen verkosto. Oletuksena näet edellisen 30 päivän aikana tapahtuneet tapahtumat, mutta sen pystyy säätämään aina 90 päivään asti.

Analyticsin raporteissa yleisesti viimeinen tapahtuma juuri ennen konversiota saa kaiken krediitin. Mutta nykyään monet konversiot eivät todellakaan tapahdu ensimmäisellä verkkosivuilla vierailulla.

Vai mitä mieltä olet, saakohan tässä viimeinen tapahtuma semisti liikaa arvostusta?

Käyttäjä on siis kaksi kertaa tullut sivuille mainoksen kautta, sen jälkeen tullut suoraan sivuille ja viimeiseksi ennen kauppaa tullut orgaanisesta liikenteestä, jolle analytics merkitsee omissa raporteissaan konversion.

Nykyään ihmiset vertailevat hintoja, etsivät tietoa tuotteesta ja etsivät vaihtoehtoisia tuotteita. Multikanavasuppilo auttaa ymmärtämään esim. mitkä hakusanat käynnistävät prosessin ja mitkä kanavat klousaavat diilin.

Tässä hyvä esimerkki kuinka pitkiä konversioon johtaneet polut nykyään ovat.

Henkilökohtainen suosikkini on rivi 170 missä asiakas menee konversioreitin aikana kolme kertaa mainoksen kautta, kolme kertaa orgaanisen liikenteen kautta ja viimeiseksi suoraan verkkokauppaan ostamaan 11,83€ arvoinen tuote. Tämä kertoo siitä, kuinka pitkään nykyaikana etsitään ja harkitaan pienenkin ostoksen tekoa.

Mallinvertailutyökalu

Mallinvertailutyökalulla saa selville mm. sen mitä tapahtui ennen verkkosivulta ostoa ja mikä sai tapahtumaketjun liikkelle sekä mikä vei sen maaliin asti.

Monet markkinoijat vieläkin arvioivat esimerkiksi Google Adwords -kampanjan toimivuutta sen konversioiden mukaan. Tämä on yhtä vanha tapa kuin Pandoran musiikki. Vaikka tietty kanava ei ole tuonut suoria konversioita niin mallinvertailutyökalun avulla näet kätevästi sen onko se kenties avustanut konversioita tai toiminut niiden käynnistäjänä. Hyvä esimerkki tästä on Displaymainonta. Siinä konversioprosentti on lähes aina alhainen, mutta hyvin monesti se aloittaa tai auttaa konversioiden syntymistä.

Multikanavamarkkinointi on kuin shakkipeli. Onnistuminen riippuu kaikista nappuloista, eikä pelkästään siitä joka matin tekee. Pelkällä kuningattarella ei kannata lähteä hyökkämään, vaan siihen tarvitaan muitakin avuksi. Hyökkäyksen voi aloittaa sotilas, sitä voi jatkaa uhraamalla lähetin ja viimeisenä sinetöidä kunkun kohtalon kuningatterella. Kaikkien yhteispeli ratkaisee, mikäli joku matkan varrella puuttuu niin kauppa voi jäädä saamatta.

Nykypäivänä yrityksen pitää ja kannattaa olla esillä monessa eri kanavassa, jotta asiakkaan saa loppujen lopuksi itselleen. Siksi me MarkkinointiAkatemiassa teemme kokonaisvaltaista digimainontaa asiakkaille, missä ei mikään kanava jää paitsioon, eikä tarkasti analysoimatta.

Esimerkki erään meidän asiakkaana olevan verkkokaupan yhden kuukauden liikenteestä.

Google cpc eli Adwords-mainokset ovat tuoneet analytics-raportin mukaan kauppoja 203 kpl ja myyntiä n. 25 000€. Luvut ovat ihan kohtuullisia, mutta halutaan vielä tarkastella syvemmälle sitä kuinka monessa konversiossa adwords-mainokset ovat olleet mukana. Tämän raportin saa tekemällä mallinvertailutyökalulla valitsemalla oletusmalleista viimeinen Adwords-klikkaus.

Kuvasta nähdään, että adwords-mainokset ovatkin olleet mukana 268:ssa konversiossa ja myyntiä on niiden ansiosta tullut yhteensä n. 33 000€. Konversioiden määrä joissa Adwords-mainokset ovat mukana onkin siis oikeasti 32% kovempi mitä Analyticsin raportti näyttää.

Talvi on tulossa, älä anna roudan pilata bisnestäsi! Mikäli kaipaat analyysejä konversiopoluista, mainonnan toimivuudesta tai eri digitaalisten kanavien yhteispelistä niin ota rohkeasti yhteyttä ja selvitetään yhdessä liikenteen solmukohdat!

Sauli Alho

Kirjoittaja on hakusanamainonnan pioneereja jolla on laajan digitaalisen mainonnan lisäksi myös jäätävää kokemusta datan analysoinnista. Voittaa myös kaikki shakissa.

takaisin ylös