Mitä hakukoneoptimointi (SEO) käytännössä tarkoittaa?

Hakukoneoptimoinnin asiantuntijana törmään usein erikoisiin käsityksiin siitä, mitä hakukoneoptimointi oikeastaan on. Yksi sekoittaa sen hakumainontaan, toinen taas luulee sen tarkoittavan ohjelmointia. Kolmas olettaa, että optimointi on pelkkää meta-avainsanojen lisäilyä sivuston html-koodiin. Neljäs arvelee, että optimoinnissa kyse on suunnilleen mustaan magiaan verrattavasta kikkailusta.

Tosiasiassa hakukoneoptimointiin ei liity sen ihmeempää mystiikkaa, vaan kyse on melko yksinkertaisista asioista. Pohjimmiltaan hakukoneoptimointi tarkoittaa sivuston kehittämistä siten, että…

  • Sivusto palvelee käyttäjiä mahdollisimman hyvin, ja
  • Sivuston sisältö on hakukoneille ymmärrettävää ja selkeää.

Tyypillisessä hakukoneoptimointiprojektissa työni ydin on sivuston korjaaminen ja täydentäminen niin teknisesti kuin sisältöjenkin osalta.

Mikä hakukoneoptimoinnissa on niin tärkeää?

Lähes kaikki suomalaiset etsivät verkosta tietoa ostopäätöksiä varten. Päivittäistavaraostokset ja kioskikäynnit hoituvat yleensä ilman hakukoneita, mutta kun kyse on hiemankin kalliimmista hankinnoista tai kun kuluttaja on ostamassa jotakin ensimmäistä kertaa, sormet hamuavat näppäimistöllä kohti Googlea. Sama pätee B2B-ostoihin.

Suomessa tehdään vuosittain yli miljardi hakua Googlen hakukoneella, ja suurin osa hakijoista päätyy klikkaamaan orgaanisten hakutulosten ensimmäisiä hakutuloksia. Mitä ylemmäs sivusto hakutuloksissa sijoittuu, sitä enemmän liikennettä kertyy.

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi vs. Google Ads?

Hakukoneoptimointi ja Google Ads -mainonta eivät sulje toisiaan pois, vaan tukevat toinen toisiaan. Tämä johtuu siitä, että osa hakukoneen käyttäjistä klikkaa hakutulossivulla näkyviä mainoksia, osa taas orgaanisia hakutuloksia. Kaikkia käyttäjiä ei siis voida käytännössä koskaan tavoittaa pelkästään hakukoneoptimoinnilla tai pelkästään hakusanamainonnalla. Molempia tarvitaan aina.

Hakukoneoptimoinnilla on myönteinen vaikutus hakusanamainonnan tuloksiin. Jos sivusto on hidas, sekava ja sisällöltään puutteellinen, voivat hakusanamainonnan tulokset jäädä vajaiksi. Näihin ongelmakohtiin voidaan puuttua optimoinnilla. Lisäksi on syytä muistaa, että hyvin optimoitu sivusto saa hakusanamainonnassa paremmat laatupisteet, jolloin mainosten klikkihinnat ovat edullisempia.

Lue lisää: 6 vinkkiä tehokkaampaan hakusanamainontaan

Mitä hakukoneoptimoinnissa käytännössä tehdään?

Hakukoneoptimointi vaatii teknistä osaamista, optimoinnissa käytettävien työkalujen tuntemusta ja taitoa tuottaa laadukasta verkkosisältöä. Koska hakukoneoptimointi edellyttää kattavaa ymmärrystä Googlen hakukoneen toimintaperiaatteista, on apuun yleensä paras pyytää joku, joka ei ole asialla ensimmäistä kertaa ja joka tietää, miten homma toimii.

Tämän tekstin luettuasi tiedät, mitä teemme sivustolle hakukoneoptimointiprojektin aikana.

Hakukoneoptimointi edellyttää yhteistyötä asiakkaan kanssa

Ennen hakukoneoptimointiprojektin aloitusta selvitän, millaisesta tilanteesta lähdetään liikkeelle. Kartoitan, millaisia ovat asiakkaan tavoitteet ja mitä hän optimointiprojektilta toivoo. Onko tavoitteena saada sivustolle lisää liikennettä vai parantaa konversioprosenttia? Kasvattaa asiantuntijamielikuvaa tai bränditietoisuutta? Halutaanko tietylle tuotteelle tai palvelulle lisää ostajia? Millaista kohderyhmää tavoitellaan?

Kun projektin tavoitteet ovat selvillä, teen optimoinnista etenemissuunnitelman. Näin varmistan, että asiakas tietää, miten optimointia lähdetään toteuttamaan. Tehtäväni on myös pitää asiakas projektin mittaan ajan tasalla siitä, missä mennään – mitä on jo tehty ja millaisia tuloksia on saavutettu.

Auditointi paljastaa sivuston tekniset ongelmat

Optimointiprojektin alussa selvitämme teknisellä auditoinnilla sen, millaisia tekniseen toteutukseen liittyviä haasteita sivustolla on ja kuinka ne voidaan korjata. Tarkastelemme esimerkiksi sitä, pystyvätkö hakukoneet ylipäätään lukemaan sivuston sisältöä vai eksyvätkö ne kesken matkan. Tutkimme myös sivuston nopeutta ja selvitämme, millaisilla keinoilla sivuston toimintaa voidaan saada sutjakammaksi. Lisäksi tarkastelemme sivuston yleistä käyttömukavuutta – jos sivuston käyttäminen on hankalaa, hakukoneet voivat karsastaa sivustoa.

Avainsana-analyysi on avain sisällön optimointiin

Kun optimoinnilla halutaan saavuttaa konkreettisia tuloksia, on avainsana-analyysi välttämätön vaihe. Moni kirjoittelee itse sivustolleen sisältöä, kuten asiakastarinoita, blogikirjoituksia ja uutisia. Tällainen kirjoitustyö ei kuitenkaan ole varsinaista hakukoneoptimointia, sillä se ei perustu avainsana-analyysille.

Moni kirjoittelee itse sivustolleen sisältöä, kuten asiakastarinoita, blogikirjoituksia ja uutisia. Tällainen kirjoitustyö ei kuitenkaan ole varsinaista hakukoneoptimointia, sillä se ei perustu avainsana-analyysille.

Kuinka sitten avainsana-analyysi sitten käytännössä tehdään? Tutkin Googlen avainsanadataa erilaisilla työkaluilla, joista kovimmassa käytössä ovat SemRush, RankTracker ja Google Search Console. Pyrin selvittämään, mitä ihmiset hakukoneeseen tarkalleen kirjoittavat ja mitä he haluavat oikeasti näillä hauilla löytää. Valitsen näistä ne avainsanat, jotka tukevat optimoinnin tavoitteita ja asiakkaan liiketoimintaa parhaiten ja joilla on realistiset mahdollisuudet saavuttaa hyviä tuloksia.

hakukoneoptimointi

Hakukone palkitsee laadukkaasta sisällöstä

Suurin osa optimointiprojektiin varatuista työtunneista menee yleensä sisällön optimointiin. Ilman laadukasta sisältöä hakukoneilla ei ole juuri mitään syytä palkita sivustoa hyvillä hakukonesijoituksilla. Siksi sisällön kehittäminen on optimointiprojekteissa lähes poikkeuksetta kaikkein tärkein vaihe.

Ilman laadukasta sisältöä hakukoneilla ei ole juuri mitään syytä palkita sivustoa hyvillä hakukonesijoituksilla.

Hakukoneet pyrkivät tarjoamaan käyttäjälle sisältöä, joka sopii yhteen mahdollisimman hyvin hänen tekemänsä haun kanssa. Siksi keskityn optimointiprojekteissa kehittämään sisältöä niin, että se vastaa mahdollisimman hyvin käyttäjien tekemiä hakuja ja tarjoaa heille sen, mitä he ovat hakukoneesta etsimässä. Selvitän, millaista sisältöä kunkin aiheen optimointiin tarvitaan, ja sen jälkeen tutkin, onko sivustolla jo valmiiksi aiheeseen sopivaa sisältöä vai onko kirjoitettava kokonaan uutta tekstiä. Lisäksi tutkin, millä tavalla sisältö kannattaa jäsennellä.

Liikenteen määrän ja hakukonesijoitusten kehitys paljastaa, toimiiko optimointi

Ilman seurantaa on mahdotonta osoittaa, onko optimoinnin tavoitteita saavutettu vai ei. Tätä voidaan tarkastella seuraamalla sijoitusten ja liikenteen määrän kehitystä. Tarkkailen seurantatyökaluihin kertyvää dataa ja kirjoitan raportteja asiakkaille. Uutta optimointisuunnitelmaa tehdessäni käytän usein edellisiltä kausilta kertynyttä dataa jatkosuunnitelmien pohjana.

Hakukoneoptimoijan on kehitettävä osaamistaan jokaisena arkipäivänä

Googlen hakukoneen algoritmiin tehdään muutoksia satoja kertoja vuodessa. Jotta ei putoa kehityksen kärryiltä, on jokaisen hakukoneoptimoinnin asiantuntijan panostettava ammattitaitonsa kehitykseen joka päivä. Siksi alan julkaisujen ja keskustelun seuraaminen kuuluu välttämättömänä osana jokaiseen arkipäivääni. Tämä on hyvien optimointitulosten ehto. Eilisen kikoilla ei saavuteta menestystä tämän päivän maailmassa, huomisesta puhumattakaan.

Lue lisää hakukoneoptimoinnista!

That’s all, folks!

Nyt tiedät pääpiirteittäin, mitä hakukoneoptimoija työssään tekee. Hakukoneoptimoinnissa ei ole kyse mistään elämää suuremmasta, joten periaatteessa sitä voi kuka tahansa kokeilla itse. Sen opettelu vaatii pitkällistä tiedonhakua ja kokeilemista, eikä epäonnistumisilta voi kokonaan välttyä. Jos aika tai mielenkiinto ei riitä hakukoneiden sielunelämän selvittelyyn, voi olla hyvä ajatus ottaa hakukoneoptimointi puheeksi alan ammattilaisen kanssa.

Jätä viesti meille ja kerro, mitä haluat hakukoneoptimoinnillasi saavuttaa. Selvitetään yhdessä sinulle parhaimmat ratkaisut!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Heini työskentelee MarkkinointiAkatemialla hakukoneoptimoinnin parissa. Häntä kiinnostaa erityisesti strateginen markkinointi, jossa lähtökohdaksi otetaan asiakasyrityksen liiketoiminnan tavoitteet.

Vapaa-ajallaan Heini hikoilee crossfit-salilla, laulaa suihkussa ja kirjoittaa blogia omituisista elokuvista ja kirjoista.

takaisin ylös