Miksi mainostaminen Facebookissa kannattaa?

Teimme eräälle verkkokauppa-asiakkaallemme Facebook-mainontaa dynaamisena tuoteluettelomainoksena. Dynaaminen tuoteluettelomainos on erittäin kustannustehokas mainontamalli verkkokaupoille, sillä kyseisellä mainoksella pystytään tavoittamaan ne henkilöt, jotka ovat katselleet tuotteita tai lisänneet niitä ostoskoriinsa, mutta syystä tai toisesta jättäneet ostotapahtumansa kesken. Yleensä lopulliseen ostokonversioon riittää pieni alennuskoodi tai vastaava houkutin, jolla pyritään saamaan potentiaalinen asiakas päättämään ostoksensa.

Reilun kuukauden mainonnan jälkeen saimme asiakkaalle vain 10 euron päiväbudjetilla yhteensä 91 ostoa yhteiseltä arvoltaan 10 981,70 € ja keskimäärin 28,44 kertaisen mainostuoton (tulokset ajalta 7.11.-18.12.2018).

Onnistumiseen vaikuttaa monet tekijät

MarkkinointiAkatemian asiantuntijoilla on vuosien kokemus digitaalisesta markkinoinnista ja vahvan ammattitaidon ansiosta onnistuneiden mainoskampanjoiden tulokset puhuvat puolestaan. Siihen, että toteutuuko mainoskampanja onnistuneesti, vaikuttaa moni asia, kuten tuotteesi, palvelusi ja kuinka paljon kilpailua esiintyy toimialallasi markkinoinnin osalta.

Digitaalinen markkinointi on tarmokasta työtä. Markkinointia tehdessä voi oppia paremmaksi tekijäksi seuraamalla dataa ja analytiikkaa mainonnan toimivuudesta. Osaavissa käsissä markkinointi voi olla äärimmäisen tehokasta ja markkinointiin käytetyt eurot kilisevät moninkertaisena takaisin. Seuraavaksi kerromme muutamia seikkoja, miksi Facebook-markkinointi on kannattavaa.

Lataa ilmainen Facebook-markkinoinnin opas!

Orgaaniset päivitykset vai maksettua mainontaa?

Facebook jatkaa kasvuaan ja hallitsee koko sosiaalisen median kenttää. Facebook on suurin ja tunnetuin sosiaalisen median kanava noin kolmen miljoonan suomalaisen käyttäjän voimin. Ja kuten sanotaan – yrityksen on oltava siellä, missä sen asiakkaatkin ovat. Facebook on markkinointivälineenä ylivoimainen tavoittavuuden ja kustannustehokkuutensa ansiosta. Erityisesti mainonnan tehokas kohdentaminen tekee Facebookista erinomaisen vaikutuskanavan.

Facebookin algoritmimuutoksen myötä Facebookin orgaaninen sivujen näkyvyys laskee jatkuvasti, eikä enää pelkillä orgaanisilla päivityksillä pääse uutisvirran kärkeen. Algoritmiuudistus on johtanut siihen, että uutisvirrassa suositaan enemmän ystävien julkaisuja, kun taas yrityssivujen julkaisuja on vähennetty. Näin ollen yritysten on lähes pakko käyttää rahaa mainontaan näkyvyytensä vuoksi.

Facebook-mainonnan tuloskohtainen hinta, eli klikkihinta, lähtee 0,01 eurosta ja vaihtelee muutamaan euroon. Hintaan vaikuttaa pitkälti toimiala, kilpailu, itse mainos ja sen kohdennus. Useimmiten Facebook-mainosten klikkihinta Suomessa osuu 0,10–1,50 euron välille.

Klikkausprosentti, eli CTR, näyttää, kuinka monta linkin klikkausta mainos sai verrattuna sen saamiin näyttökertoihin. Se on arvo, jota käytetään selvittämään kuinka mainokset kasvattavat liikennettä verkkosivustoille ja muihin kohteisiin. Mainoksen klikkaukseen lasketaan kaikki klikkaukset: linkin klikkaukset, klikkaukset yritysprofiilin, reaktiot (kuten tykkäykset), kommentit, jakamiset, sekä kuvan tai videon klikkaukset. Maksat siis reaktioista, joita mainos herättää.

Miksi yrityksesi tulisi mainostaa Facebookissa?

Facebook on yksi kustannustehokkaimmista mainoskanavista. Siellä pystyy hyvinkin matalalla budjetilla testaamaan eri mainosmuotoja, jonka jälkeen budjettia voi lisätä toimiville mainosmuodoille. Mitä enemmän budjettia käytettävissä, sitä laajemmin ihmisiä pystytään tavoittamaan.

Erilaisia mainosmuotoja ovat esimerkiksi:

  • yksittäiset kuvamainokset
  • slideshow-videot
  • karusellit
  • liidimainokset
  • dynaamiset tuoteluettelomainokset

→ Voit valita ja kokeilla, mikä yritykselläsi toimii parhaiten.

Se, mikä erottaa Facebookin monista muista mainoskanavista, on mainosten tarkka ja laaja kohdennettavuus.

Facebookissa pystyt tavoittamaan ihmisiä ympäri maailman esimerkiksi:

  • asuinpaikan
  • iän
  • koulutuksen
  • tehtävänimikkeen
  • parisuhdetilanteen
  • ostokäyttäytymisen tai
  • kiinnostuksen kohteiden perusteella.

Facebookissa pystyt myös uudelleenmarkkinoimaan esimerkiksi nettisivuillasi käyneille tai vaikkapa verkkokauppa-ostoksensa kesken jättäneille sivustolle asennetun Facebook-pikselin avulla. Pikseli antaa mahdollisuuden myös lukemattomiin kustomoituihin yleisöihin, esimerkiksi peilaamalla nykyisistä asiakkaistasi samankaltaisen yleisön, jotka ovat potentiaalisia asiakkaitasi, mutta jotka eivät ole vielä löytäneet yritystäsi.

Facebookin etuna on myös sen mitattavuus ja läpinäkyvyys.  Kampanjoita hallitaan oman Business Managerin kautta, josta mainoksien muokkaukset pystytään tekemään hetkessä ja reagoimaan niihin nopeasti. Samasta paikasta pystyy myös seuraamaan reaaliaikaisesti mainoksen kulutuksen ja tuoton. Facebook-pikseli tulisikin nykyään olla jokaisella mainostajalla käytössä, sillä sen avulla saadaan mahdollisimman edistyneet kohdennusvaihtoehdot käyttöön ja kampanjoiden tehokkuutta pystytään seuraamaan tarkasti.

Lataa ilmainen Facebook-oppaamme, jossa perehdytään vielä tarkemmin Facebook-markkinointiin. Oppaassa esitellään mm. miksi Facebook-markkinointi on kannattavaa, sekä kerrotaan, miten valitaan määritellään oikea tavoitemuoto ja valitaan oikea kampanjamuoto.

Lataa ilmainen Facebook-markkinoinnin opas!

Yhteenveto

Jos odotat Facebook-mainonnasta tuottoa, ei riitä, että teet mainoksen katsomatta tuloksia ja kehittämättä mainontaa oikeaan suuntaan. Tuloksellinen Facebook-markkinointi vaatii suunnitelmallisen, tehokkaan strategian, joka tuottaa yrityksellesi tulosta. Facebook kehittää mainostyökalujaan ja lisää uusia päivityksiä kuukausittain, joten oleellista on myös pysyä kehityksessä mukana ja edellä kilpailijoitasi.

Me rakennamme suunnitelmallisen strategian Facebook-mainontaan, joka käsittää tavoitteen, kampanja-ajan, budjetin, kohderyhmän määrittelyn, mainosten optimoinnin, visuaalisen ilmeen, sisällön suunnittelun, sopivimman mainostyypin valinnan, sekä tulosten raportoinnin.

Ota yhteyttä, niin suunnitellaan sinullekin toimiva Facebook-markkinointistrategia!

Pyydä tarjous!   Tilaa blogitiedote sähköpostiisi!

 

Veera Kuikka

Veera on sosiaalisen median mainossuunittelija MarkkinointiAkatemialla.

Vapaa-aikaansa Veera viettää ystäviensä seurassa, kesät rannalla, talvet laudan päällä rinteessä.

takaisin ylös