Miksi jokaisen verkkokaupan kannattaa ottaa Google Shopping käyttöön?

Google Shopping – tuo verkkokauppiaan unelma – on vihdoin tullut myös Suomeen! Yhdysvalloissa Google Shopping on ollut käytössä jo vuodesta 2012 ja muihin Pohjoismaihin Shopping tuli vuonna 2013. Google Shopping on loistava tapa erottautua kilpailijoista jo alkumetreillä, ja houkutella asiakkaita suoraan hakutuloksista verkkokauppaan.

Mikä Google Shopping?

Google Shopping tarkoittaa kuvamainoksia, jotka näkyvät käyttäjälle Googlen hakutuloksissa. Google näyttää käyttäjälle hakua vastaavan tuoteryhmän tuotteita, joissa käyttäjälle näkyy heti kuvan lisäksi tuotteen hinta verkkokaupassa. Näin ollen käyttäjä voi tutustua ja vertailla eri tuotevaihtoehtoja, ennen kuin klikkaa itsensä varsinaiselle sivustolle.

Lue aikaisempi artikkeli Google Shoppingista täällä!

Google Shopping nike lenkkarit

Miksi verkkokauppiaan kannattaa ottaa Google Shopping -mainosmuoto osaksi markkinointia?

Google Shopping on loistava keino vangita käyttäjän huomio kuvamainoksella perinteisen tekstimainoksen sijaan. Kuvamainos, jossa on kerrottu myös hintatiedot, antaa käyttäjälle heti paremman käsityksen tuotetarjonnasta. Verkkokauppaan tulee Shopping-mainosten kautta vähemmän hukkaklikkejä, koska käyttäjät voivat valita jo kuvamainoksen perusteella itseä kiinnostavat tuotteet.

Google Shopping -kuvamainosten avulla voit mainostajana saada enemmän mainostilaa, sillä yhdellä käyttäjän tekemällä haulla on mahdollista saada useampi kuvamainos näkyviin samaan aikaan. Parhaan näkyvyyden saat mainostamalla sekä Shopping-kuvamainoksilla, että perinteisillä tekstimainoksilla. Laaja mainosnäkyvyys lisää verkkokaupan näkyvyyttä hakutuloksissa ja vierailu juuri sinun yrityksesi verkkokaupassa on entistä todennäköisempää.

USA:ssa ja Euroopassa Google Shopping -mainokset ovat olleet käytössä useamman vuoden, ja niiden on todettu toimivan perinteisiä tekstimainoksia paremmin. Shopping-mainokset ovat tuoneet enemmän myyntiä ja niiden klikkihinta on myös edullisempi. Koska mainosta klikkaavat käyttäjät ovat ostovalmiimpia asiakkaita, myös mainonnan tuottoprosentti (ROAS) on siten ollut Shopping-mainoksissa tekstimainosta korkeampi!

Lataa ilmainen hakusanamainonnan opas!

Näin otat Google Shopping -mainokset käyttöön

Jotta voit luoda Google Shopping -mainoskampanjoita Google Ads -työkalussa, tarvitset käyttöösi Kauppiasportaali-työkalun (Google Merchant Center). Google Shopping -mainoskampanjoissa ei käytetä avainsanoja lainkaan, vaan mainokset kohdistetaan näkymään käyttäjälle tuotedatan perusteella. Tämä tuotedata syötetään mainoskampanjaa tehdessä Kauppiasportaaliin.

Tuotedatalla tarkoitetaan tuotetietoja, jotka pitävät sisällään tuotteista kertovia ominaisuuksia, kuten tuotteen hinta, nimi ja merkki. Kun Kauppiasportaali on linkitetty Google Ads -tiliin, Kauppiasportaalista löytyvän tuotedatan perusteella Google näyttää käyttäjän hakuun parhaiten sopivia Shopping-kuvamainoksia.

Google Shopping nike lenkkarit vertailu

Asiakascase

MarkkinointiAkatemian hakukonemainonnan asiantuntijat olivat enemmän kuin innoissaan, kun uutinen Google Shoppingin saapumisesta Suomeen vihdoin konkretisoitui. Ensimmäisiä Google Shopping -kampanjoita alettiin tekemään välittömästi, ja tässä lyhyesti esiteltynä yhden kampanjan tuloksia!

Toteutimme Shopping-mainontaa eräälle suomalaiselle B2B verkkokaupalle, joka tarjoaa tuotteita kaikenlaisten yritysten tarpeisiin. Tulokset ovat olleet lyhyessä ajassa mainioita: impressioita, eli mainoksen näyttökertoja on kertynyt vajaan kahden kuukauden aikana 137 858 ja sivustolle klikkauksia 879. Keskimääräinen klikkihinta on ollut 0,29 €. Konversioita, eli ostoja kertyi Shopping-mainosten kautta kahdeksan kappaletta.

Google Ads -hakukonemainonta MarkkinointiAkatemialla

Google Ads -hakukonemainonta on tarkkaa ja huolellista työtä. Tuloksia tuottava mainonta vaatii syvällistä ymmärrystä oikeanlaisten kampanjarakenteiden luomisesta, budjeteista sekä Googlen algoritmeista. Mainonnan ulkoistaminen ammattilaiselle on fiksu ratkaisu etenkin silloin, kun yrityksen sisäinen aika ja ymmärrys ei tahdo riittää.

Google Ads -mainonnassa, kuten muussakin mainonnassa, oleellista on mitata tarkasti mainonnan toteutumista ja valjastaa datan perusteella saadut tulokset ohjaamaan mainontaa oikeaan suuntaan. MarkkinointiAkatemialla hyödynnetään tehokkaasti koneoppimisen ja tilastomatematiikan ratkaisuja, jonka ansiosta olemme saavuttaneet loistavia tuloksia asiakkaillemme kustannustehokkaasti. Esimerkiksi kansainvälisessä Google Ads -vertailussa olemme saavuttaneet korkean aseman, tekemämme mainonnan tuoton ollessa maailman huippuluokkaa!

Meille tärkeää on kasvattaa yrityksesi tulosta todistettavasti toimivan digimarkkinoinnin avulla. Näin ollen pelkät hakukonemainonnan kautta saadut klikkaukset eivät vielä riitä, vaan olennaista on se, mitä tapahtuu klikkausten jälkeen. Löytäähän asiakas sivuiltasi tarvitseman tiedon ja mahdollisuus ostoksen tekoon tai yhteystietojen jättämiseen on tehty mahdollisimman helpoksi?

Digitaalinen markkinointi koostuu monesta eri osa-alueesta, mutta kokonaisuuden ymmärtäminen on tie parempiin tuloksiin. Ostaessasi palveluita MarkkinointiAkatemialta, voit olla varma, että yhteyshenkilösi osaa suunnitella juuri sinun yrityksellesi toimivat ratkaisut ja tulkitsee sinulle mainonnan tulokset ymmärrettävästi.

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

Kun haluat saavuttaa tuloksia markkinoinnin parissa, jätä meille viesti ja kerro, millaisia tavoitteita haluaisit saavuttaa ja mitä ongelmia haluat ratkaista. Me suunnittelemme onnistuneet mainoskampanjat ja saavutamme yrityksellesi tuloksia!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

 

Veera Pelkonen

MarkkinointiAkatemian oman markkinoinnin parissa työskentelevä Veera tekee samalla maisteriopintoja Tampereen yliopistossa.

Vapaa-ajalla onnea tuovat sunnuntaibrunssit, livemusiikki, lumilautailu ja muu sporttailu.

takaisin ylös