Mikä on markkinoinnin vuosikello ja miksi kaikkien pitäisi käyttää sitä?

Some some some, ajankohtaisuus, infoähky, mielenkiintoisen sisällön tuottaminen, pinnalla pysyminen… Jestas, että kuulostaa hektiseltä ja vaivaa vaativalta! Kiitos tekniikan ja nykyaikaisten työkalujen, voit vähintään puolittaa kaiken digimarkkinointiin liittyvän stressin suunnittelemalla, ajastamalla ja hyödyntämällä markkinoinnin vuosikelloa.

markkinoinnin vuosikello

Niin mikä se markkinoinnin vuosikello on?

Markkinoinnin vuosikello, markkinoinnin vuosisuunnitelma tai markkinoinnin vuosikalenteri. Kaikki termit ovat käypiä ja tarkoittavat samaa asiaa: työkalua, joka auttaa säännöllisenä pysymisessä, ennakoinnissa ja pitkän tähtäimen suunnittelussa. Jokaisella yrityksellä, somettajalla, brändillä ja Instagramin lemmikkiprofiililla pitäisi olla vuosikello, jos haluat muistaa kaikki juhlapyhät, ajankohtaiset teemat ja muuten vain varmistaa sen, että lomakaudellakin somekanavat eivät kuole kasaan. Vuosikello luo myös hyvää tukea vuodelle asetettujen tavoitteiden saavuttamiselle: kun tavoitteet ovat tuoreena mielessä ja sisältöä tehdään lyhyessä ajassa isompi määrä, pysyy laatu ja viesti helpommin yhtenäisenä.

Työkalun nimi itsessään on jo kaiken kertova: se on suunnitelma tai runko, mistä näet nopealla vilkaisulla kaikki päivät, teemat ja aiheet, mistä ihan ehdottomasti pitää saada joku postaus ulos. Mieti siis tärkeät päivämäärät, ajankohdat ja teemat sen mukaan, mitkä ovat yrityksellesi ja asiakkaillesi tärkeitä. Kirjakauppa haluaa ajoissa muistuttaa koululaisia ostamaan repun täydeltä tarvikkeita loppukesästä, lelukaupat tykittävät vanhemmille mainosta mainoksen perään joulun lähestyessä ja mekkokaupat varmistavat, että asiakaskunta muistaa ostaa kesä- ja festarimekot hyvissä ajoin kevään koittaessa.

Markkinoinnin vuosikello on yksinkertaisimmillaan esimerkiksi Google Sheet, johon on merkitty tärkeät päivämäärät koko vuodelle + suunnitelma siitä, mitä silloin postataan. Ei sen vaikeampaa!

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

Käytä aikasi paremmin, ennakoi!

Suunnittelu ja ennakointi ovat kovia sanoja hektisessä nykypäivässä. Jos sinulla ei vielä ole markkinoinnin vuosikelloa käytössäsi, on tässä luultavasti yksi avaintekijä siihen, miten kevennät stressiä kaiken muistamisesta!

Käytä kerran vuodessa esimerkiksi yksi – tai edes puolikas – työpäivä siihen, että selvität koko seuraavan vuoden tärkeimmät päivämäärät, teemat ja yleisimmät puheenaiheet kohderyhmäsi keskuudessa. Valitse sinulle paras pohja: yksinkertainen listaus, taulukko, nappaa netistä tulostettava ympyrämalli tai ota käyttöön esimerkiksi Cloqqan tarjoama digitaalinen vuosikellotyökalu. Sitten vain syötät postausajankohtiin lyhyet kuvaukset siitä, missä ja mitä haluat aiheesta julkaista.

Vuosikellon yksi merkintä voi esimerkiksi olla yksinkertaisimmillaan seuraava:

24.12. Jouluaatto – Postaa Instagramiin ja Facebookiin jouluinen kuva, jossa toivotetaan hyvää joulua asiakkaille.

Kun suunnitelmat ovat valmiina, voit joko itse alkaa toteuttamaan sisältöä tai pistää sisältötiimisi hommiin. Kuvat, videot ja grafiikat voi tehdä valmiiksi vuottakin ennen, jolloin ne eivät vahingossakaan pääse unohtumaan!

Ota haltuun ajastaminen ja somen suunnittelu

Jotta huolella tehty vuosikello ei mene täysin hukkaan, kannattaa ottaa haltuun eri somekanavien ajastus- ja suunnittelutyökalut. Esimerkiksi Facebookissa on valmiina ominaisuutena postauksen ajastaminen myöhempään ajankohtaan, mutta Instagram ja Twitter vaativat kolmannen palvelun käyttämistä. Eri ajastustyökaluja löytyy kuitenkin jo hyvä valikoima, joista voit valita käyttöösi ja budjettiisi parhaiten sopivan.

markkinoinnin vuosikello

Viisi askelta kohti tehokkaampaa ja suunnitelmallisempaa markkinointia

  1. Mieti tulostavoitteesi seuraavalle vuodelle ja hahmottele, miten niihin päästään. Jos koko vuoden miettiminen tuntuu pelottavalta, suunnittele ensin ensimmäinen puolivuotinen ja sen perusteella toinen puolivuotinen.
  2. Merkitse kalenteriin kaikki yrityksellesi ja yrityksen kohderyhmälle tärkeät päivämäärät.
  3. Merkitse kalenteriin karkea kuvaus siitä, mitä ja millä alustalla kunakin päivämääränä julkaistaan.
  4. Tuota sisältö tai ulkoista sisällöntuotanto ja ajasta tärkeimmät julkaisut koko vuodelle.
  5. Nauti yhden stressitekijän poistumisesta ja keskity olennaiseen!

Lataa Instagram-mainonnan opas! Lataa Facebook-mainonnan opas!

Hirvittävän hyvä tapa jättää kaikki somestressaaminen muille ja ulkoistaa digimarkkinointi. Ota yhteyttä, kerro tarpeistasi ja suunnitellaan yhdessä hyvä, kestävä markkinointistrategia yrityksesi somekanaville!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Mirella Ruotsalainen

MarkkinointiAkatemian sisältösuunnittelija Mirella kuvailee itseään usein digitaalisen markkinoinnin monitoimiapinaksi. Vahva ict-alan osaaminen tukee sisällöntuotannossa teknisten kommervenkkien huomiointia.

Töiltä jäävä aika kuluu pitkälti hevosvalokuvaukseen liittyvän toiminimen parissa, vierellä seikkailevaa lampurikoiraa unohtamatta.

takaisin ylös