Mikä on markkinoinnin vuosikello ja miksi kaikkien pitäisi käyttää sitä?

Some-postaukset, ajankohtaisuuksiin tarttuminen, mielenkiintoisen sisällön tuottaminen, pinnalla pysyminen – markkinointiviestinnälle asetetut vaatimukset kuulostavat takuulla monessa yrityksessä hektisiltä ja vaivalloisilta. Hyödyntämällä markkinoinnin vuosikello -ajattelua, tekniikkaa ja yksinkertaisia työkaluja voi markkinoinnin toteuttamiseen liittyvän stressin usein vähintäänkin puolittaa.

Markkinoinnin vuosikello, -suunnitelma tai -kalenteri – termiä tärkeämpää on ennakointi

Markkinoinnin vuosikello, markkinoinnin vuosisuunnitelma tai markkinoinnin vuosikalenteri. Kaikki mainitut termit tarkoittavat useimmiten samaa asiaa: työkalua, joka auttaa säännöllisenä pysymisessä, ennakoinnissa ja pitkän tähtäimen suunnittelussa. Kutsuttiinpa työkalua millä nimellä hyvänsä, se on markkinoinnin toteuttajalle runko, josta parhaimmillaan näkee nopealla vilkaisulla ajankohdat ja aiheet, joihin kannattaa tarttua.

Jokaisella yrityksellä, brändillä tai somevaikuttajalla tulisi siis olla oman kohdeyleisönsä tavoittamiseen vuosikello, jotta sisältöstrategian tavoitteiden kannalta relevantit ajankohtaiset teemat tai vaikkapa juhlapyhät tulevat huomioiduksi. Vuosikello auttaa myös varmistamaan, etteivät somekanavat kuole esimerkiksi lomakaudella kasaan. 

Vuosikello luo hyvää tukea vuodelle asetettujen tavoitteiden saavuttamiselle. Kun tavoitteet on määritelty ja ne ovat tuoreena mielessä, on usein hyödyllistä tuottaa tiiviissä ajassa isompi määrä sisältöä. Näin sisällön laatu ja viesti pysyvät helpommin yhtenäisenä.

Mieti siis sisältökalenterisi päivämäärät, ajankohdat ja teemat sen mukaan, mitkä yrityksellesi ja asiakkaillesi ovat tärkeitä. Kirjakauppa haluaa muistuttaa koululaisia ostamaan repun täydeltä tarvikkeita loppukesästä, lelukaupat kohdentavat joulun lähestyessä mainontaa vanhemmille ja mekkokaupat varmistavat, että asiakaskunta muistaa ostaa kesä- ja festarimekot hyvissä ajoin kevään koittaessa.

Yksinkertainen taulukko voi olla toimiva työkalu

Markkinoinnin vuosikello on yksinkertaisimmillaan esimerkiksi Google Sheets -taulukko, johon on merkitty vuoden tärkeät päivämäärät ja suunnitelma siitä, mitä sisältöä yrityksen kanavissa tuolloin julkaistaan. Verkossa on saatavilla lukuisia suunnittelutyökaluksi soveltuvia sovelluksia ja palveluita, kuten esimerkiksi Cloqqan tarjoama digitaalinen vuosikellotyökalu tai ladattavia vuosikellon ympyrämalleja. Tärkeintä on valita itselleen luontevalta tuntuva pohja.

Kun käytät kerran vuodessa esimerkiksi yhden työpäivän vuosikellon työstämiseen, voit vähentää jatkuvaa stressaamista ajankohtaisuuksiin tarttumisesta. Selvitä ja listaa ensin koko seuraavan vuoden tärkeimmät päivämäärät, teemat ja yleisimmät puheenaiheet kohderyhmäsi keskuudessa. 

Ideoi seuraavaksi mitä ja missä kanavissa haluat listaamiesi ajankohtien yhteydessä julkaista, ja täydennä vuosikelloon lyhyet kuvaukset. Yksinkertaisimmillaan vuosikellon merkintä voi olla esimerkiksi seuraava:

24.12. Jouluaatto – Postaa Instagramiin ja Facebookiin jouluinen kuva, jossa toivotetaan hyvää joulua asiakkaille.

Kun suunnitelma on valmis, voit joko itse alkaa toteuttamaan sisältöä tai osallistaa yrityksesi mahdollista sisältötiimiä. Kannattaa mahdollisuuksien mukaan tuottaa myös sisältöihin tarvittavia kuvia, videoita ja grafiikoita valmiiksi, jotta nekään eivät pääse unohtumaan.

Hyödynnä somealustojen ajastus- ja suunnittelutyökaluja

Jotta huolella tehty vuosikello ei menisi hukkaan, kannattaa eri somekanavien ajastus- ja suunnittelutyökalut ottaa myös haltuun ja osaksi toteutusta. Esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa on mahdollista ajastaa postauksia myöhempään ajankohtaan, mutta jotkut alustat vaativat erillisen palvelun käyttämistä. Ajastustyökaluja löytyy kuitenkin hyvä valikoima, joista voi valita erilaisiin käyttötarpeisiin ja budjetteihin sopivan.

Viisi askelta kohti tehokkaampaa ja suunnitelmallisempaa markkinointia:

  1. Mieti tulostavoitteesi seuraavalle vuodelle ja hahmottele, miten niihin päästään. Jos koko vuoden miettiminen tuntuu hankalalta, suunnittele ensin ensimmäinen puoli vuotta ja sen perusteella toinen puolikas.
  2. Merkitse vuosikelloon kaikki yrityksellesi ja sen kohderyhmille tärkeät päivämäärät.
  3. Merkitse kalenteriin karkea kuvaus siitä, mitä ja millä alustalla kunakin päivämääränä julkaistaan.
  4. Tuota sisältö tai ulkoista sisällöntuotanto ja ajasta tärkeimmät julkaisut koko vuodelle.
  5. Nauti yhden stressitekijän poistumisesta ja keskity muihin tehtäviisi.

Parhaimmillaan yrityksen omien kanavien sisältöstrategia ja suunnitelmallinen digimarkkinointi tukevat saumattomasti yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita.