MarkkinointiAkatemia – Kasvuyrityksen tarina

Tamperelainen kasvuyritys MarkkinointiAkatemia MAK Oy on yksi Pohjoismaiden nopeimmin kasvavista markkinointialan yrityksistä. Suomen parhaan työpaikan titteliä tavoitteleva yritys on avannut suuren toimiston ja rekrytoi nyt vauhdilla kymmeniä osaajia.

Toimistolla kuhisee ja ihmiset kulkevat edestakaisin moneen suuntaan. Ilmapiiri on selvästi innostunut ja tunnelmaa voisi varmasti kuvata nykytermillä ”pöhinä”. Olemme Tampereella suuressa korkeassa tilassa, johon digitaalisen markkinoinnin asiantuntijayritys MarkkinointiAkatemia on juuri muuttanut.

Kyseessä on vaikuttava yli 1500 nelilömetrin tilakokonaisuus Haarlan vanhassa tehdaskiinteistössä Tampereen Onkiniemessä, noin viiden minuutin ajomatkan päässä kaupungin keskustasta. Vanhassa punatiilisessä rakennuksessa on sen historian aikana ollut monenlaista yritystoimintaa. Edellinen toimija samoissa tiloissa oli lasten leikkipaikka HopLop. Nyt täysin remontoidut tilat, joiden huonekorkeus on parhaillaan yli kymmenen metriä, on vallannut MarkkinointiAkatemian noin 100 hengen energinen tiimi.

Ensivilkaisulla on selvää, että uuteen toimistoon on otettu vaikutteita nykypäivän toimistotrendeistä. Tiloista löytyy omat alueet myynnille ja toteutukselle, moderni yli kymmenen erilaista neuvottelutilaa käsittävä tapaamisalue, sekä seinän kokoisella näytöllä varustettu co-working kahvila-alue, jossa voidaan järjestää 150 hengen yritystapahtumia. Työntekijöiden viihtyvyyteen on myös tehty selkeitä panostuksia ja toimistolta löytyy mm. kiipeilyseinä, VR-pelialue ja hiljaiseen työhön tai taukoihin varattu parvialue.

Parvelle suunniteltiin myös minigolf-rata”, sanoo hymyillen yrityksen markkinointi- ja suunnittelujohtaja Jari Lindholm, joka on vastannut uusien tilojen suunnittelusta projektin alusta saakka.

Uusi toimisto tarvittiin kipeästi, sillä yrityksen samassa kiinteistössä sijainneet edelliset tilat kävivät ahtaiksi. Yrityksen henkilöstömäärä on noussut kymmenien henkilöiden vuositahtia rekrytointivauhdin edelleen kiihtyessä vuosina 2019 ja 2020.

Mutta mikä MarkkinointiAkatemia?

Vuonna 2013 perustettu MarkkinointiAkatemia MAK Oy on Suomen johtava digitaalisen asiakashankinnan asiantuntijayritys (eng. Digital Customer Acquisition Agency). Kyseessä on yksi Suomen ja koko Pohjoismaiden nopeimmin kasvaneista markkinointialan yrityksistä. MAK on kasvanut kuuden hengen perustajatiimistä noin 100 ihmisen organisaatioksi vähän yli viidessä vuodessa. Yritys on viime vuodet kasvanut systemaattisesti yli 40 prosentin vuosivauhtia.

Yrityksen tie menestykseen on ollut hieman erilainen verrattuna moniin nykypäivän startup-tarinoihin, sillä kassavirralla kasvanut ”bootstrap company” ei ole tarvinnut lainkaan ulkopuolista sijoitusääomaa. Vaikka yritys on kasvanut merkittävän kokoiseksi ja toimii nykyään erittäin hienoissa tiloissa, niin tilanne ei ole aina ollut aivan tällainen. Kaikilla menestyjillä kasvu vaatii kovaa työtä ja riskinottoa, tämä on totta myös MarkkinointiAkatemian kohdalla. Perustajatiimi käynnisti yrityksen melko vaatimattomissa olosuhteissa kun yrityksen toiminta aloitettiin toimitusjohtajan kotoa.

”Meillä ei ollut aluksi varaa varsinaiseen toimistoon joten toiminta käynnistettiin minun kodissani, jossa olikin sitten kaikki  huoneet yrityksen käytössä. Siellä oli ihmisiä keittiössä, olohuoneessa ja makuuhuoneessa. Minä tein työtä kuistilta, kun en muualle mahtunut. Onneksi oli melko lämmin kesä kun aloitettiin”, kertoo yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Mikko Pulkkila.

MarkkinointiAkatemia ponnisti markkinoille nöyristä lähtökohdista, mutta jo muutamassa kuukaudessa oli myyntiä sen verran kasassa, että yritys pystyi muuttamaan ensimmäiseen oikeaan toimistoon Tampereen keskustaan. Tästä eteenpäin myynti kasvoi kuukausittain ja liikevaihto ylitti miljoonan euron rajan jo yrityksen toisena toimintavuotena.

”Kun aloitimme MarkkinointiAkatemian meillä oli selkeä missio. Koettiin, että digitaalista markkinointia tehtiin aika huonosti yritysten saaman hyödyn jäädessä liian usein lähes mitättömäksi. Halusimme tarjota palveluita joiden tuloksena olisi todellinen myynnin kasvu, eikä vain klikkien tai tykkäysten määrä. Halusimme luoda yrityksen joka on eri alustojen paras asiantuntija ja samalla reilu yhteistyökumppani kaiken kokoisille yrityksille”, Pulkkila jatkaa yrityksen perustamiseen liittyen.

”Palvellaan kaikenlaisia yrityksiä, hallinnoidaan tuhansia mainostilejä, hankitaan eniten kokemusta ja tullaan parhaaksi asiantuntijaksi.”

Vuosien varrella on tullut vastaan lukuisia mainosalan ihmisiä jotka ovat ihmetelleet,  että miksi yrityksellä on tavanomainen suomenkielinen nimi eikä amerikkalaishenkisempi englanninkielinen sanayhdistelmä, joka on tyypillistä alan yrityksille?

”Meillä oli muutamia periaatteita ja tavoitteita kun aloitimme MarkkinointiAkatemian toiminnan, jotka erosivat muista alan yrityksistä. Halusimme luoda yrityksen joka saavuttaa tuhansien asiakkaiden massan mahdollisimman nopeasti, jotta saamme enemmän dataa ja tulemme kilpailijoita paremmaksi asiantuntijaksi esimerkiksi Googlen mainosratkaisuissa. Toiminta-ajatuksena oli silloin ja on edelleen, että asiakkaiden liiketoiminnalliset mitattavat tulokset paranevat digitaalisen markkinoinnin myötä. Tämä tarkoittaa konkreettisia tarjouspyyntöjä, kaupallisia yhteydenottoja, sekä puhdasta myynnin kasvua”, linjaa Pulkkila.

”Ajattelimme aikanaan, että suoraviivaisella suomenkielisellä nimellä erottaudutaan kilpailijoista ja että erityisesti pienempien yritysten on helpompi ostaa yritykseltä jonka kanssa voi samaistua paremmin. Toivoimme, että näin saisimme asiakasmäärät kasvuun nopeasti. Vaikka luonteeltani en ole ikinä täysin tyytyväinen yrityksen saavuttamiin tuloksiin, niin tällä mittarilla olemme onnistuneet aika hyvin ja MarkkinointiAkatemia on oikeastaan noussut omaan luokkaansa monien kilpailijoiden edelle”, Pulkkila summaa.

Vahvan myynnin lisäksi MarkkinointiAkatemia on alusta asti ollut myös toimialansa asiantuntija. Korkea mainosratkaisujen osaaminen on aina ollut toiminnan keskiössä. Yksi yhtiön perustajaosakkaista on markkinointialalla erittäin arvostettu hakukonemainonnan osaaja Sauli Alho. Hän on ollut tärkeässä roolissa yritystoiminnan alusta saakka ja on iso syy siihen, että MarkkinointiAkatemia on saavuttanut aseman Googlen Premier Partner -toimistona. Saulin johdolla MAK:n osaaminen on kehittynyt globaalistikin vertailtuna maailman huipputasolle. Asiantuntijoita ja teknisiä mainonnan osaajia on myös rekrytoitu systemaattisesti koko ajan lisää. MarkkinointiAkatemialle onkin muodostunut todella kova osaaminen datan analysointiin ja mainonnan erilaisiin teknologioihin. Nykyään MAK:lla on omat mainosalustakohtaiset osaajatiimit, jotka kehittävät uusia ja parempia metodeja markkinoinnin tehostamiseen hyödyntäen tekoälyä ja eri teknologioita. Yritys on kehittänyt sisäisesti mm. älykkään tekoälyratkaisun Google Ads -mainosten kohdistamiseen, jolla on saatu kovia myynnin tuloksia asiakkaille.

Lisää kasvua ja kansainvälistä toimintaa

Vuoden 2018 lopussa tapahtui iso kehitysaskel MarkkinointiAkatemian toiminnassa, kun Pohjoismainen pääomasijoitusyhtiö Adelis tuli yrityksen osakkaaksi. Sijoitusyhtiö oli käynyt läpi satoja markkinointialan yrityksiä joiden joukosta tamperelainen kasvuyritys oli erottautunut kirkkaasti.

”MarkkinointiAkatemia erottautui muista alan yrityksistä erinomaisilla talousluvuilla, asiantuntijoiden osaamisella sekä vahvalla yrityskulttuurillaan. Liiketoiminnan muutkin avainluvut olivat poikkeuksellisen hyviä, kuten yli 90 %:n asiakaspysyvyys sekä mainonnan tuotto asiakkaille, joka on maailman huippuluokkaa. Osaavan toiminnan seurauksena yrityksellä on paljon asiakkaiden menestystarinoita ja hienoja referenssejä. Kyseessä on siis poikkeuksellisen hyvä yritys, jolla on erittäin osaava toimitusjohtaja ja jonka kasvuun tulemme panostamaan merkittävästi,” sanoo Joel Russ, Adelis Equity Partnersilta.

Adeliksen mukaantulon jälkeen MarkkinointiAkatemia on mukana Pohjoismaisessa digitaalisen markkinoinnin konsernissa, jolla on kumppaniyritykset naapurimaissa, sekä maailmanlaajuinen palveluverkosto. Suuri verkosto mahdollistaa entistä kansainvälisempien asiakkaiden palvelemisen.

”Jatkossa tulemme auttamaan entistä enemmän suomalaisia yrityksiä kansainvälisille markkinoille pääsyssä ja globaalin liiketoiminnan rakentamisessa. Alustat kuten Google, Facebook, Instagram ja LinkedIn sekä muut netin mainoskanavat tarjoavat tässä merkittäviä mahdollisuuksia. Digitaalinen asiakashankinta mahdollistaa liiketoiminnan kansainvälisen kasvun ja sen tulisikin olla kasvuyritysten keskeinen ydinaktiviteetti, jonka ympärille muu toiminta rakennetaan.”

”Olemme perustaneet vuoden 2019 alussa oman innovaatioyksikön MAK Labin ja tulemme panostamaan erilaisten markkinointiratkaisujen tuotekehitykseen, joilla autetaan kansainvälistä kasvua tavoittelevia markkinoinnin tekijöitä erilaisissa yrityksissä. Uskomme, että MarkkinointiAkatemia voi osaamisellaan nousta merkittäväksi kasvun kumppaniksi startupeille ja perinteisemmillekin vientiyrityksille, jotka tavoittelevat uusia asiakkaita kansainvälisiltä markkinoilta”, sanoo Pulkkila.

Huipputyöpaikka sadoille markkinoinnin ammattilaisille

Tampereella uusiin tiloihin siirtymisen lisäksi MarkkinointiAkatemia etsii suurempia tiloja myös Turussa ja Helsingissä. Yritys tulee mahdollisesti avaamaan uusia toimistoja myös muualle Suomeen henkilöstömäärän ja toiminnan edelleen kasvaessa.

”Aiomme olla huipputyöpaikka markkinoinnista kiinnostuneille ihmisille. Meillä on aito halu panostaa työntekijöiden viihtyvyyteen ja osaamisen kehittämiseen. Olemme tutustuneet erityisesti toisiin tamperelaisiin yrityksiin Vincitiin ja Goforeen jotka ovat näyttäneet hienoa esimerkkiä kuinka olla hyvä työnantaja ja kiinnostava työpaikka ihmisille jotka haluavat kehittyä omassa osaamisessaan. Aiomme ottaa hyvät opit muilta ja kehittää jotain itsemme näköistä vahvistaen MarkkinointiAkatemialle jo muodostunutta omaleimaista yrityskulttuuria ja identiteettiä”, Pulkkila sanoo.

”Tavoitteenamme on työllistää muutaman vuoden kuluessa satoja markkinoinnin ammattilaisia Tampereella ja muualla Suomessa. Digitaalinen markkinointi on toimialana kasvusyklin alkuvaiheessa ja yritykset ovat vasta huomaamassa digitaalisten kanavien mahdollisuudet asiakashankinnassa ja mitattavassa markkinoinnissa. Digitaalisen markkinoinnin toimiala tulee kasvamaan merkittävästi tulevina vuosina ja MarkkinointiAkatemia aikoo olla alan johtava toimija Suomessa, konsernin kautta Pohjoismaissa, sekä myöhemmin koko Euroopassa”, sanoo Pulkkila.

MarkkinointiAkatemia on erittäin kannattava yritys ja se saavutti korkeat pisteet Kauppalehden vuoden 2018 Menestyjät-ranking vertailussa. Vauhdilla kasvavan yrityksen tavoitteena on laajentaa toimintaa entisestään ja se aikoo työllistää n. 150 henkilöä vuoden 2019 päättyessä ja useita satoja vuoden 2020 aikana.

MarkkinointiAkatemia MAK Oy on Suomen johtava digitaalisen asiakashankinnan huippuosaaja, joka tarjoaa manipuolisesti digitaalisia markkinointipalveluita Suomessa ja kansainvälisesti. 

Yrityksen perustiedot:

  • Yhtiö perustettu 2013 Tampereella
  • Liikevaihto 6,1 miljoonaa euroa vuonna 2018
  • Henkilöstö n. 100 henkilöä
  • Toimistot Tampereella, Turussa ja Helsingissä

Kauppalehden Menestyjät-ranking: https://www.kauppalehti.fi/yritykset/yritys/markkinointiakatemia+oy/25545015

Lisätietoja:

Mikko Pulkkila
Toimitusjohtaja
Puh. +358 447385951
mikko.pulkkila@markkinointiakatemia.fi

Markus Räikkönen
Viestintäjohtaja
Puh. +358 401692383
markus.raikkonen@markkinointiakatemia.fi

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

Markus Räikkönen

Markus toimii MarkkinointiAkatemialla viestintäjohtajana sekä vastaa MAK Lab -innovaatioyksikön toiminnasta. Uusien tuotteiden kehitys sekä kansainväliset projektit kuuluvat Markuksen vastuualueeseen.

takaisin ylös