Logo ja liikemerkki viestivät ammattilaisuutta

Logo ja liikemerkki tai varsinkin niiden puute kertovat yrityksestäsi enemmän kuin tuhat sanaa. Usein varsinkin aloittavilta ja jopa pk-yrityksiltä ne jäävät välillä kiireessä tai ajattelemattomuuden vuoksi toteuttamatta. Niillä saadaan kuitenkin viestittyä positiivisia ja oikeita mielleyhtymiä siitä, mitä yritys tekee ja miten se asioita hoitaa.

Logon ja liikemerkin ero

Logo ja liikemerkki sekoittuvat usein toisiinsa siten, että logolla viitataan todellisuudessa yrityksen liikemerkkiin. Tähän on kuitenkin hyvä muistisääntö. Logo sanana tulee kreikan kielestä (logos), joka hieman yksinkertaistettuna tarkoittaa sanaa. Logo on siis yrityksen tai sen tuotteen nimen graafinen esitystapa. Liikemerkki on taas usein logon yhteydessä tai kokonaan erillisenä esitettävä graafinen symboli tai ikoni, joka on helppo yhdistää yrityksen tai tuotteen nimeen. Väärinymmärrys logon ja liikemerkin välillä on niin suuri, että usein puhutaan vain logosta ja sen suunnittelusta tai toteutuksesta. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana, mitä tilaa. Tilatessasi meiltä MarkkinointiAkatemiasta logosuunnittelun, saat halutessasi logon, liikemerkin tai molemmat. Usein toimiva malli voi olla myös logon ja liikemerkin yhdistelmä, josta on hyvä muodostaa myös muita viestinnässä käytettäviä elementtejä.

Logon suunnittelu maksaa maltaita – väärin

Varsinkin suurten yritysten tai toimijoiden graafinen viestintä herättää tunteita – joskus suuriakin. Siksi suuret yritykset panostavat suunnitteluun paljon rahaa ja aikaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että logon ja liikemerkin suunnittelu olisi järisyttävän kallista vaikka se tehdään huolella. Oleellista on kertoa suunnittelijalle, mitä logolla ja liikemerkillä halutaan viestiä ja antaa visuaalisuuden ammattilaisen hoitaa loput. Logon ja liikemerkin suunnittelu on projekti, jossa onnistuneimpaan lopputulokseen pääsemiseksi tarvitaan usein myös yrityksen oman toiminta-ajatuksen kirkastamista. Kun tarvitset sparraajaa ja suuntaa yrityksesi logon ja liikemerkin toteutuksessa, ota meihin yhteyttä.

Mutta eikös logon voi ihan itsekin suunnitella ja piirrellä?

Kyllä, paras lähtökohta on, että yritys tietää itse hieman, mihin suuntaan halutaan mennä. Graafisissa toteutuksissa ja varsinkin fyysisissä logon ja liikemerkin ilmentymissä (valotaulut, pylonit, teippaukset, seinämerkit) on kuitenkin omat lainalaisuutensa. Mikä tahansa kuva tai muoto ei toimi kaikissa halutuissa käyttötarkoituksissa. Oikein suunniteltu logo tai liikemerkki on käytettävissä missä tahansa ja minkä kokoisena tahansa paperille painetusta käyntikortista aina jäähallin seinään tai metallista laserleikattuun seinäidentifikaatioon. Siksi kannattaa käyttää ammattilaista logon ja liikemerkin suunnittelussa ja välttää mahdolliset yhteensopimattomuuden ongelmat erilaisissa käyttökohteissa.

Onko yrityksesi logo tekstinkäsittelyohjelmalla kirjoitettu yrityksesi nimi? Viestiikö se yrityksesi osaamista ja toimialaa? Jos vastasit kyllä ensimmäiseen tai ei toiseen kysymykseen, ota meihin yhteyttä. Tehdään yrityksesi logosta ja liikemerkistä sellainen kuin sen kuuluu olla.

Ota yhteyttä!
takaisin ylös