Kuusi syytä, miksi laadukas yritysilme on osa yrityksesi menestystarinaa

Hyvän ensivaikutelman antaminen on tärkeää yrityksille – ihan niin kuin ihmisillekin. Eihän speed deittaamaankaan kannata lähteä verkkarit jalassa ja tukka pystyssä laukomaan suustaan mitä sattuu, koska selvähän se on, ettei sen jälkeen puhelin paljon pirise. Huolellisesti suunniteltu yritysilme madaltaa kynnystä lähestyä yritystäsi. Tässä artikkelissa kerromme kuusi syytä, miksi laadukas yritysilme on tärkeä osa yrityksesi menestystarinaa.

 

1. Tunnistettavuus

Kun yritykselläsi on laadukas ja yhteneväinen visuaalinen ilme kaikissa kanavissa, se jää paremmin mieleen. Mikä saa esimerkiksi ruokakaupassa asioivan ihmisen valitsemaan tietyn tuotteen kerta toisensa jälkeen, vaikka täysin vastaavia tuotteita on tarjolla mielin määrin ja jopa halvemmalla hinnalla?

Vastaus on yksinkertainen – brändi on tuttu. Brändi on tuttu, koska sen visuaalinen ilme ja viestintä ovat johdonmukaisia ja yhteneväisiä. Kun kaupan hyllyllä silmiin osuu tuttu pakkaus, jossa on tutut värit ja tuttu logo, on todennäköisempää, että asiakas valitsee sen tuotteen kuin täysin vastaavan tuotteen toiselta, tuntemattomammalta merkiltä.

2. Erottaa kilpailijoista – kuin kaikesta muustakin!

Mitä jos asiakas etsii tuotetta, josta hänellä ei ole entuudestaan mitään kokemusta? Vaikka tämä olisi ensimmäinen kerta, kun hän ostaa kyseisen tuotteen, hän on kuitenkin saattanut nähdä mainoksia tuotteesta aiemmin ja luonut jo valmiiksi positiivisen mielikuvan siitä – mutta mikäli näin ei ole, on tuotteen kiinnitettävä huomio ja näytettävä houkuttelevalta. Tämä onnistuu huolellisesti suunnitellulla tuotteen visuaalisella ilmeellä.

Sama koskee myös yrityksiä. Yritys saattaa löytyä Googlesta todella helposti, mutta siinä missä hitaasti toimiva sivusto saa asiakkaan sulkemaan välilehden salaman nopeasti, huono ensivaikutelma aiheuttaa saman. Vaikka sivustosi olisi teknisesti toimiva, on vaikea kiinnostua mistään muustakaan sisällöstä sivustolla, jos yrityksesi ei näytä visuaalisesti vakuuttavalta. Sen sijaan, kun yrityksesi visuaalinen identiteetti on suunniteltu ammattimaisesti ja kiinnittämällä huomiota yksityiskohtiin, kävijän kiinnostus herää ja olet jo askeleen lähempänä kauppoja.

3. Halvempaa, kuin asiakkaiden menettäminen

Hyvän yritysilmeen suunnittelu ei ole helppoa ja sen toteuttamiseen kuuluu monia vaiheita. Näin ollen prosessiin kuluu myös paljon aikaa – ja aikahan on rahaa. Jotta päästäisiin toivottuun lopputulokseen, pitää olla selkeä ymmärrys mm. yrityksen brändistä, liiketoiminnan haasteista, tavoitteista, kohderyhmästä ja kilpailijoista – vasta sitten päästään luonnostelemaan itse ilmettä.

Mutta miksi maksaisit tuhansia euroja yritysilmeestä, koska joku muu tekee sen paljon halvemmalla? Koska hyvä yritysilme tuo sinulle rahaa ja huono yritysilme taas vie sinulta rahaa. Sen lisäksi, että huono yritysilme saattaa käännyttää asiakkaita pois ja menetät rahaa, joudut todennäköisesti uusimaan sen pian ja sehän rokottaa taas budjettia. Jos yritysilmettä lähdetään rakentamaan viimeisimpien kuumien trendien pohjalta, ollaan jo menossa metsään. Se saattaa näyttää hyvältä vuoden tai kaksi, mutta ennen pitkää se kuluu ja näyttää vanhalta. Kun yritysilme suunnitellaan kestämään aikaa ja vetoamaan kohderyhmään, se maksaa enemmän, mutta pitkällä tähtäimellä tuo sinulle rahaa, eikä vie sitä.

4. Puhuttelet oikeaa kohderyhmää

Kun saadaan mahdollisimman tarkka kuva yrityksen brändistä ja kohderyhmästä, pystytään suunnittelemaan sellainen ilme, joka puhuttelee yrityksen kohderyhmää tehokkaasti. Mitä tarkemmin tunnetaan kohderyhmä, sitä paremmin tässä voidaan onnistua. Kun yritys on kohderyhmälleen helposti lähestyttävä heti ensisilmäyksellä, mainonnan toteuttaminen ja tuotteiden/palveluiden myyminen on huomattavasti helpompaa.

Minkälainen ensivaikutelma tulisi vaikkapa kasvisravintolasta, jonka yritysilmeen pääväri on punainen? Tai asianajotoimistosta, joka käyttäisi yritysilmeessään ”leikkisää” Comic-Sans -fonttia? Ymmärrät varmaan pointin. Yritysilmeen tulisi viestiä sellaisia asioita ja ominaisuuksia, jotka kohderyhmä kokee miellyttäväksi ja omaa ideologiaa tukeviksi.

5. Viestii ylpeydestä omaa liiketoimintaa kohtaan

Kun yritys on pitänyt visuaalisesta identiteetistään huolta, se viestii myös ylpeydestä omaa liiketoimintaa kohtaan. Hyvästä yritysilmeestä välittyy sellainen kuva, että yritys on ylpeä siitä mitä tekee ja on valmis panostamaan siihen. Kun yritys näyttää vakuuttavalta, asiakas näkee yrityksen laadukkaampana, luotettavampana ja kokeneempana.

6. Mainonta on purevampaa

Laadukas visuaalinen identiteetti ja kattava graafinen ohjeisto tekee tehokkaan markkinointimateriaalin toteuttamisesta jatkossa helpompaa ja mainonnasta purevampaa. Mainosten visuaalinen yhteneväisyys kaikissa kanavissa lisää yrityksesi tunnettuutta, joka taas helpottaa asiakkaan ostopäätöstä ja tehostaa hänen uskollisuuttaan yritystäsi ja brändiäsi kohtaan – koska olet jo entuudestaan tuttu. Lisäksi mainontaasi pystytään tuottamaan tehokkaammin, kun on valmiiksi selvät sävelet siitä, miten ja millaista mainontaa tulisi tehdä.

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

Kaipaako yrityksesi ilme kohennusta?

Kuten huomaat, sillä miltä yrityksesi näyttää, on väliä. Usein yritysilmeeseen ei panosteta tarpeeksi ja yritykset eivät näytä yhtä hyvältä kuin todellisuudessa ovat. Mikäli tämä pitää paikkansa myös sinun yrityksesi kohdalla, otapa yhteyttä, niin katsotaan yhdessä, kaipaako sinun yrityksesi ilme kohennusta!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Matias Valo

Graafinen suunnittelija Matias Valo suunnittelee pääsääntöisesti verkkosivustojen ulkoasuja. Hänellä on lisäksi kokemusta sivustojen teknisestä toteuttamisesta, joka helpottaa paremman käyttökokemuksen saavuttamista jo ulkoasusuunnittelusta lähtien. Matias suhtautuu intohimoisesti timanttisiin yritysilmeisiin ja typografiaan.

Vapaa-aikansa Matias viettää mieluiten rennoissa merkeissä läheisten ihmisten seurassa.

takaisin ylös