Kuinka saavuttaa kasvua digimarkkinoinnilla? – 6 kovaa vinkkiä

MarkkinointiAkatemia oli haastamassa ja tukemassa yrityksiä, jotka osallistuivat alkukesästä järjestetyn KasvuOpenin kiitoratapäiville. Yritykset saivat sparraajilta vinkkejä henkilökohtaisissa tapaamisissa ja pääsivät kasvattamaan verkostojaan. Osallistujayritysten sparrauksen lisäksi MarkkinointiAkatemian asiantuntijat vetivät kaikille avoimen workshopin markkinoinnista. Kokosimme tähän KasvuOpenista tärkeimmät ajankohtaiset vinkit siihen, kuinka yritykset voivat saavuttaa kasvua digitaalisen markkinoinnin välineillä.

1. Kerro asiakkaalle, että olet olemassa

Jos tarjoat aivan uudenlaista tuotetta, on asiakas aivan ensimmäiseksi tehtävä tietoiseksi yrityksesi olemassaolosta. Tämä onnistuu Google Display -mainonnalla, jolla tavoitetaan tarvittaessa hyvin suuriakin massoja. Google Display -mainonta on lehtimainonnan nykyaikainen vastine, jolla mainokset voidaan kohdistaa huomattavasti tarkemmin kuin lehtimainonnassa. Display-mainonnan lisäksi Facebookilla, Instagramilla ja muilla sosiaalisen median markkinointikanavilla tavoitat tarkasti asiakasprofiiliin sopivat ostajat.

2. Hakukoneesta löydät ostovalmiit asiakkaat

Kun asiakas on vetänyt ostohousut jalkaan, hän suuntaa hakukoneeseen etsimään tietoa. Silloin saat asiakkaan kiinni hakusanamainonnan avulla tai orgaanisten eli maksuttomien hakutulosten kautta. Jos sivustosi menestys orgaanisissa hakutuloksissa on vaatimatonta, voidaan sitä parantaa optimoimalla sivustoa.

3. Pidä kiinni harkitsevista asiakkaista

Kun asiakas ohjataan hakukoneesta tai display-mainoksesta kotisivuillesi, on hän käytännössä astunut sisään yritykseesi. Parhaassa tapauksessa kotisivut lunastavat mainoksen antaman lupauksen ja klousaavat kaupan. Jos asiakas kuitenkin lähtee ostamatta ja jää harkitsemaan ostosta, on sinulla upea mahdollisuus tavoittaa asiakas uudelleen remarketing-mainonnalla ja muistuttaa, miksi juuri sinun tuotteesi on paras valinta.

4. Mittaa, seuraa ja kehitä

Kun siivilöit kävijäliikenteen joukosta maksavia asiakkaita, on liikennettä syytä hakea kaikista mahdollisista kanavista. Samalla saat käyttöösi dataa, jonka avulla mainontaa voidaan kohdistaa tarkemmin. Tällöin saat kotisivuillesi aina vain laadukkaampaa liikennettä, ja siivilään jää yhä runsaammin ostavia asiakkaita. Kyse ei ole siitä, onko yritykselläsi varaa markkinoida kaikissa kanavissa, vaan siitä, onko sillä varaa jäädä jostakin kanavasta pois.

5. Keskity siihen, mitä teet parhaiten

Usein sanotaan, että yrittäjän kannattaa käyttää aikansa siihen työhön, jonka hän parhaiten osaa ja jonka varaan yrityksen liikeidea rakentuu. Siksi moni yrittäjä ulkoistaakin sähköisen markkinoinnin kumppaniyritykselle. Sokeasti kumppaniin ei kuitenkaan kannata luottaa. Jotta yhteistyö pelaa ja tiedät, mitä olet ostamassa, on syytä ottaa haltuun ainakin markkinoinnin ja mittaamisen perusasiat.

6. Tunnista sinulle oikea kumppani

Mistä hyvän markkinointitoimiston sitten tunnistaa? Kumppanilla pitäisi olla selkeät vastaukset ainakin seuraaviin kysymyksiin:

  • Mistä maksat? Kuinka suuri osa kuluista menee mainosalustalle (esim. Googlelle tai Facebookille), miten suuri on kumppanille jäävä osuus?
  • Onko toiminta läpinäkyvää? Pääsetkö katsomaan oman mainostilisi sisältöä? Kuka omistaa mainostilisi, entä kotisivusi?
  • Miten tuloksia ja liikenteen laatua mitataan? Kuinka mainontaa kehitetään?
  • Millaista asiantuntemusta kumppanillasi on? Kuka mainontaasi toteuttaa?

Lisäksi on syytä kiinnittää huomiota siihen, vastataanko markkinointitoimistolla puhelimeen. Tietääkö vastaaja, kuka hänelle soittaa? Onko sinulla yrityksessä oma yhteyshenkilö, joka tuntee sinut ja yrityksesi? Yhteistyö sujuu mukavammin, kun et ole vain nimi asiakasrekisterissä, vaan saat henkilökohtaista palvelua.

Saara Lehdonmäki

MarkkinointiAkatemian asiakkuuspäällikkö Saara on ikuinen yrittäjä ja oppija, pitkän linjan markkinointiammattilainen ja taitava verkostoituja. Saaran vahvuuksia ovat kyky ottaa nopeasti haltuun laajojakin kokonaisuuksia ja nähdä kasvun mahdollisuuksia sielläkin, missä ne kätkeytyvät muiden katseilta. Vapaa-ajallaan Saara toimii tyttöjen futiksessa joukkueenjohtajana ja vapaaehtoistyössä auttamassa niitä, jotka apua tarvitsevat.

Kun tarvitset sparrausapua ja näkemystä digimarkkinointiin ja liiketoiminnan kasvattamiseen, soita Saaralle numeroon 044 732 8305 tai laita meiliä osoitteeseen saara.lehdonmaki@markkinointiakatemia.fi.

takaisin ylös