Kotisivujen valmisteemat: uhka vai mahdollisuus?

Yrityksen kotisivut ovat tänä päivänä elinehto yrityksen olemassaololle. Asiakkaat etsivät jatkuvasti tietoa tuotteista ja palveluista verkosta, joten hyvin rakennetut kotisivut ovat yrityksen asiakaspalvelun jatke ja usein myös ensimmäinen kontakti asiakkaaseen. Asiakkaan tulisi löytää helposti haluamansa tiedot kotisivuilta, mutta mikäli sivut ovat hitaat, huonosti toteutetut, epäselvät tai eivät yksinkertaisesti löydy, antavat ne negatiivisen mielikuvan yrityksestä.

Yrityksen kotisivujen antamalla ensivaikutelmalla on suuri merkitys siinä, miten asiakas jatkossa suhtautuu yritykseesi. Yrityksesi kotisivuilta tulisi käydä ilmi, mikä on yrityksesi tarkoitus ja niiden tulee olla helppokäyttöiset sekä visuaalisesti mielenkiintoiset. Jos ensivaikutelma on huono, pahimmassa tapauksessa asiakas ei enää koskaan palaa vierailemaan kotisivuillasi ja ostaa etsimänsä tuotteet tai palvelut kilpailijan sivuilta. Kotisivujen merkitys on siten sanomattakin selvää.

Kun alat suunnittelemaan yrityksesi kotisivujen rakentamista, törmäät varmasti erilaisiin vaihtoehtoihin. Kotisivut voi koodata alusta asti itse, jolloin kannattaa hyödyntää ammattilaisen apua. Toisaalta erilaisia valmisteemoja on myös tarjolla, mutta niiden käytettävyydessä ilmenee usein erilaisia ongelmia. MarkkinointiAkatemian kotisivutiimin toteuttaja kertoo tässä tekstissä, miksi valmisteemojen käyttöä kannattaa välttää.

Miksi kotisivujen rakennuksessa ei kannata käyttää valmisteemoja?

Kotisivuja rakentaessa valitettavan moni yritys sortuu nykypäivänä erilaisten kotisivujen valmisteemojen loukkuun.  Valmisteemat lupaavat tuhat ja yksi ominaisuutta kotisivuille ja niiden käyttöominaisuuksiin, mutta ilman sen suurempia vastuita. On täysin ymmärrettävää, että asiaan vihkiytymätön henkilö, jolle on sisällytetty vastuu yrityksen kotisivujen uudistamisesta, sortuu näihin teemoihin nähdessään ne ja kuvitellessaan mielessään miltä heidän omat uudet sivustonsa voisivat näyttää. Moni yrittäjä toteaakin varmasti itsekseen:

“Vau! Nämä kotisivujen valmisteemat näyttävätkin ihan hyviltä ja eivät maksakaan kuin satasen per teema.”

Tässä kohtaa kuitenkin jokaisen tulisi laittaa välittömästi käsijarru päälle, ottaa askel taaksepäin ja kysyä seuraavat kysymykset:

  • Kuinka pitkään teemaa tuetaan?
  • Mitä teemalla voidaan toteuttaa ja taipuuko se juuri minun, sekä yritykseni tarpeisiin?
  • Pystyykö teemaa jatkokehittämään tulevaisuudessa mahdollisesti ja kuka vastaa siinä mahdollisesti piilevistä koodausvirheistä ja ongelmista?
  • Mikä on toteutuksen todellinen hinta ottaen huomioon sen asettamat rajoitteet ja mahdolliset ongelmat?
  • Onko teema hakukoneoptimoitu?
  • Pystyykö sivustoa ja teemaa päivittämään jatkossa siten, että ne vastaavat myös hakukoneiden toivomaa muotoa?
  • Onko teemassa otettu huomioon käytettävyys (eli pystyvätkö myös esimerkiksi näkö- tai liikuntarajoitteiset käyttämään sivustoa helposti)?

Kuten vanha sanonta kertoo: “moni kakku päältä kaunis”, eli toisin sanoen, vaikka jälki on kaunista, voi totuus pinnan alla olla aivan jotain muuta. Jos sivustoa ei ole tehty hyvin ja oikein alusta asti, yritys maksaa kalliin hinnan hakukonenäkyvyydessä; Google, Bing ja monet muut hakukoneet arvottavat hyvin tehdyt kotisivut korkeammalle kuin huonosti toteutetut. Heikko hakukonenäkyvyys johtaa myös asiakkaiden puutteeseen, eli myynnin menetykseen.

Tästä syystä olisikin erityisen tärkeää, että yrityksen kotisivuston luo ja ylläpitää ammattilainen, jolloin yritys ja yrittäjä itse voivat keskittyä omaan ydinosaamiseensa. 

  Pyydä ilmainen tarjous uusista kotisivuista tai verkkokaupasta!

Kolme syytä, miksi ammattilaisen suunnittelema kotisivu on parempi ratkaisu kuin valmisteema

1. Ammattigraafikko huolehtii, että kotisivut tukevat yrityksen yleisilmettä ja brändiä

MarkkinointiAkatemialla jokaisen sivun suunnittelu alkaa ammattigraafikon suunnittelutyöstä. Graafikkomme huolehtivat yhteistyössä asiakkaan kanssa, että jokainen sivusto vastaa yrityksen yleisilmettä ja brändiä. Näin varmistetaan, että ensimmäinen kosketus sivustolle tultaessa vahvistaa toivottua mielikuvaa, joka pyritään välittämään asiakkaalle.

Jos kyseessä olisi valmisteema, rajoittaisi se monessa tapauksessa välittömästi graafikon mahdollisuuksia suunnitella sivuston ilmettä ja täten mahdollisesti vahingoittaisi lopputulosta.

2. Hyvin tehty pohja varmistaa sivuston helpon ylläpidon tulevaisuudessa

Valmisteemojen tapauksessa myös koodi on useassa tapauksessa huonosti toteutettua, joka tarkoittaa sitä, että myös ylläpitokustannukset saattavat nousta. Toki myös hyviäkin valmisteemoja löytyy markkinoilta, mutta ne voivat silti rajoittaa sivuston jatkokehitysmahdollisuuksia, sekä naittavat yrityksen usein kyseisen teeman valmistajaan turhankin tiukasti, pahimmassa tapauksessa rampauttaen sivuston ja yrityksen kasvun. Erityisen nopeasti tämä voi korostua esimerkiksi verkkokaupoissa, joihin joissain tapauksissa halutaan saada integroitua varastojärjestelmä tai jokin muu ERP-järjestelmä.

Hyvin koodattu on puoliksi tehty. Koodaamalla sivuston teeman alusta asti oikein ja hyvin, varmistamme sivuston helpon jatkokehityksen tarpeen tullessa ja pidämme langat sekä omissa että yrityksen käsissä. Samalla myös varmistamme sivuston optimaalisen nopeuden, käytettävyyden ja helpon ylläpidon, jotka laskevat kuluja pitkällä tähtäimellä. Kaikki sivustomme onkin koodattu avoimia lähdekoodeja käyttäen ja hyviä koodaustapoja noudattaen.

Hyvin tehty sivusto on myös huomattavasti helpompi optimoida hakukoneita ja konversioita ajatellen. Kuten jo aiemmin totesimme, korostuu tämä erityisesti verkkokaupoissa, jotka ovat suora jatke mahdollisille kivijalkakaupoille tai monessa tapauksessa yrityksen ainoa kauppapaikka. Oli kyseessä B2B- tai B2C-verkkokauppa on erityisen tärkeää, että se on tehty juuri yrityksen brändiä ja tarpeita varten.

3. Laadukas sisällöntuotanto varmistaa, että yrityksen tarkoitus ja viesti ei jää epäselväksi

MarkkinointiAkatemian kotisivujen rakentamiseen osallistuu kolmen eri osa-alueen asiantuntijaa. Graafikko, joka huolehtii visuaalisen ilmeen toteutumisesta, web-kehittäjä, joka koodaa sivut alusta asti, sekä sisältösuunnittelija, joka varmistaa sivuston sisällön laadun.

Sisältösuunnittelija suunnittelee aina yhteistyössä asiakkaan kanssa, mitä kotisivuilla tahdotaan viestiä asiakkaalle ja mitä sivustolla vierailevilta kävijöiltä toivotaan. Sisällöntuotannossa otetaan myös huomioon sisältöjen hakukoneystävällisyys, jotta sivuston sijoitus esimerkiksi Googlen hakutuloksissa olisi jo lähtökohtaisesti mahdollisimman hyvä.

Yhteenveto: Mistä sitten tunnistaa laadukkaan kotisivutoteutuksen?

Jos asian haluaa tiivistää kolmeen kohtaan, voidaan se muotoilla seuraavasti:

  1. Sivusto / verkkokauppa vastaa asiakkaan tarpeita ja sitä voidaan helposti jatkokehittää vastaamaan myös tulevaisuuden tarpeita.
  2. Sivuston pohja on toteutettu huolella, eikä se sisällä ylimääräistä koodia tai lisäosia, jotka saattaisivat vahingoittaa sivuston toimintaa tai jatkokehitystä mukaan lukien mahdolliset konversio- ja hakukoneoptimoinnit.
  3. Sivuston kehityksessä on käytetty nykyaikaisia ja todistetusti toimivia tekniikoita, joilla varmistetaan se, että sivuston tekniikka on tuettua myös jatkossa.

Jos siis olet miettinyt kotisivujen perustamista, päivitystä tai kohennusta, kannattaa suunnittelu ja toteutus jättää ammattilaisen huoleksi. Kun sijoitat laadukkaisiin kotisivuihin, kotisivut palvelevat yrityksesi tarpeita paremmin ja pitkään.

Pyydä ilmainen tarjous ja katsotaan minkälaisen kotisivuston tai verkkokaupan me voisimme toteuttaa juuri sinulle. Oli yrityksesi keskittynyt B2B- tai B2C-kauppaan, voimme auttaa sinua niin kotisivujen, mainonnan, hakukonenäkyvyyden kuin optimoinninkin suhteen.

Lue asiakastarina MarkkinointiAkatemian ja Puulonin uusien kotisivujen rakentamisesta.

Asiakastarina Puulon Pyydä ilmainen konsultaatio uusista kotisivuista tai verkkokaupasta!

Toni Manninen

Toni on MarkkinointiAkatemian SEO-velho joka taitaa myös WordPress-sivustojen salat. Vapaa-ajallaan Toni viettää aikaansa koiransa ja muiden läheistensä kanssa, kuin myös omien nettisivuprojektiensa parissa.

takaisin ylös