Käytätkö sinäkin surkeita kuvia?

 

Yritysten markkinointiin kuuluu lähes poikkeuksetta viestintää, johon tarvitaan valokuvia.

Mutta mistä kuvat ovat peräisin? Vaihtoehtoina ovat yleensä nämä:

1. Yrittäjä ottaa ihan itse kännykkäkameralla, salamalla otettuja, hieman tärähtäneitä ja huonosti rajattuja kuvia. Koska se on ilmaista.

Kuva: http://uglyhousephotos.com/wordpress/?p=20385

2. Kiireinen yrittäjä ei ehdi miettiä mitä kuvia käytetään eikä hän halua sijoittaa niihin paljoa rahaa, joten markkinointitoimisto valitsee ilmaisia tai edullisia kuvapankkikuvia, jotka näyttävät… kuvapankkikuvilta.

Kuva: Shutterstock

3. Yrittäjä ottaa itse hyvällä kameralla, hyvässä valaistuksessa otettuja, hyvin sommiteltuja kuvia.

Tämä kuva on kuitenkin ilmaisesta Pixabay-kuvapankista.

4. Yrittäjä tilaa paikalle ammattilaisvalokuvaajan, joka ottaa sarjan monipuolisia kuvia – parhaimmassa tapauksessa myös videoita – joita voi käyttää moneen eri markkinointikanavaan.

Kuva: MarkkinointiAkatemian yhteistyökumppani, valokuvaaja sekä videokuvaaja Jussi Mura.

Markkinointisuunnittelijan näkökulmasta suosittelen vaihtoehtoja 3 ja 4.

Miksi yrittäjän (tai muun henkilöstön) pitäisi valokuvata?

Jos yritys haluaa olla aktiivinen sosiaalisen median kanavissa, valokuvaamista kannattaa harjoitella ja kehittää, koska kuvalliset julkaisut ovat huomattavasti tehokkaampia kuin tekstijulkaisut (The Role of Visual Media in Impactful Brand Storytelling, 2015).

Kuvien laatu voi riippua myös kontekstista ja yrityksestä: yleisöllä on luultavasti erilaiset odotukset design-muotoilijan some-kuviin verrattuna kaivinkoneurakoitsijan some-kuviin.

Miksi yrittäjän pitäisi kutsua ammattilaisvalokuvaaja kylään?

Pro-tason kuvia kannattaa mielestäni käyttää etenkin yrityksen nettisivuilla ja printtimateriaaleissa. Sosiaalisessa mediassa laatukuvat ovat tarpeellisia erityisesti mainonnassa, vaikka esim. Facebook- tai Instagram-mainonnassa voikin ilmaiseksi käyttää Shutterstock-kuvapankkikuvia.

Kun tilaat ammattilaiskuvaajalta materiaalia:

  • kuvissa näkyy sinun yrityksesi, sinun tuotteesi, sinun kasvosi.
  • kilpailijoiden sivuilta ei löydy vastaavaa kuvamateriaalia – kuvasi ovat ainutlaatuisia ja sinulla on niihin monipuoliset käyttöoikeudet.

Kuvapankeista toki löytyy monipuolista ja laadukasta materiaalia sekä kuvituskuvaa, joita mekin käytämme suunnitellessamme pk-yrittäjille sähköistä markkinointia. Olen kuitenkin törmännyt aivan liian usein Arianeen, joten kaipaisin suomalaisyritysten markkinointiin enemmän yrityksen ja yrittäjien omia kasvoja.

Anne Luoma, markkinointisuunnittelija

MarkkinointiAkatemia

takaisin ylös