Instagram-mainonta – ota haltuun viimeistään nyt!

Instagram on kuvasovelluspalvelu, joka kasvaa ja kehittyy jatkuvasti. Instagramissa on tällä hetkellä maailmanlaajuisesti jo yli miljardi aktiivista käyttäjää. Instagram on siten myös todella tehokas mainoskanava, sillä mainostaa kannattaa tietysti siellä, missä ihmisetkin ovat.

Instagramin käyttäjät ovat sekä yksityisiä ihmisiä että yritysprofiileja. Instagramin yritysprofiilit palvelevat yrityksiä monella tavalla, aina tuotteiden ja palveluiden mainostuksesta esimerkiksi yrityksen työnantajamielikuvan luomiseen. Nykyään Instagramin maksettu mainonta ei ole pelkästään yrityksen brändimielikuvan rakentamista, vaan Instagram-mainonnalla on mahdollista tehdä oikeasti hyvää tulosta, sekä kasvattaa myyntiä.

Instagramin uskotaankin kasvavan tulevaisuudessa entistäkin suuremmaksi mainoskanavaksi. Instagram toimii erinomaisen hyvin brändimarkkinoinnin alustana, sillä käyttäjät hakevat mielellään inspiraatiota tuotteista ja merkeistä. Visuaalisesti mielenkiintoinen sisältö sitouttaa käyttäjiä yritykseesi huomattavasti Facebookia tehokkaammin.

Instagram-mainonta luodaan ja hallinnoidaan Facebookin Business Managerissa. Näin saat käyttöösi Facebookin keräämän valtavan käyttäjätietomäärän ja verkostot, minkä avulla mainonnan kohdentaminen oikealle kohderyhmälle on erittäin tarkkaa ja tehokasta. Kun mainostat juuri oikealle kohderyhmälle, mainonta on myös huomattavasti edullisempaa.

Jos Facebook-mainonta ei ole sinulle vielä tuttua, lataa tästä ilmainen Facebook-mainonnan opas!

Instagram-mainonta on kustannustehokasta mainontaa

Instagram-mainonnassa on paljon erilaisia hyötyjä

  • Mainokset on helppo kohdentaa oikealle kohderyhmälle.
  • Mainostaminen on kustannustehokasta. Yhä useampi käyttäjistä on Instagramissa, mutta mainostajat vielä suurelta osin Facebookissa. Tästä syystä Instagramissa on mahdollista tavoittaa suuri kohdeyleisö edullisemmin; Instagramissa CPM, eli 1000 näyttökerran hinta on paljon edullisempi kuin Facebookissa.
  • Erilaisia mainosmuotoja kehitetään jatkuvasti, joten myös erilaisia tapoja mainostaa on runsaasti! Riippuen mainonnan tavoitteistasi, voit kokeilla erilaisia mainostusmuotoja ja testata mikä niistä toimii yrityksellesi parhaiten.
  • Ytimekäs viesti, selkeät toimintakehotteet ja visuaalinen kuva tai video tekevät mainoksesta toimivan.
  • Mainonnan tuloksia on helppo mitata, minkä myötä mainontaa on myös helppo kehittää oikeaan suuntaan.
  • Instagramissa käyttäjät ovat esimerkiksi paljon Facebook-käyttäjiä aktiivisempia vuorovaikuttamaan yritysten kanssa.
  • Yrityksesi kannalta oikeilla hashtageilla saat tavoitettua yhä enemmän potentiaalista yleisöä.

Riittääkö orgaaninen näkyvyys, eli yritysprofiili Instagramissa, vai kannattaako tehdä myös maksettua mainontaa?

Mikäli yrityksesi tavoite on kasvattaa myyntiä ja tehdä digitaalista asiakashankintaa Instagramissa, orgaaninen näkyvyys ei riitä. Yrityksellä voi olla oma yritysprofiili Instagramissa, mutta julkaisut näkyvät vain yrityksen seuraajien uutisvirrassa, etkä silti välttämättä tavoita kaikkia yrityksesi seuraajia.

Yrityksen Instagram-profiililla voi olla erilaisia tarkoituksia ja siinä kannattaa jälleen miettiä, mikä on yrityksenne Instagram-profiilin tavoite? Millaisen kohderyhmän haluat Instagramissa tavoittaa ja mikä on viestisi heille?

Esimerkiksi herkulliset ruoka-annokset ravintolan Instagramissa, rentouttavan näköiset hemmotteluhoidot kauneusalan yrityksessä tai mielenkiintoiset ja inspiroivat asukuvat vaatejälleenmyyjän Instagramissa houkuttelevat käyttäjiä tutustumaan yritykseesi paremmin ja ostamaan tarjoamiasi tuotteita ja palveluita.

Vastaavasti jos tavoitteenasi on kasvattaa työnantajamielikuvaa, henkilöstön ja työpaikan arjen sisällyttäminen helposti lähestyttävällä tavalla kuvien ja videoiden muodossa kertoo uusille työnhakijoille, millaista työskentely mahdollisesti yrityksessänne on.

Yrityksen Instagram-profiili voi olla visuaalisesti tarkkaan harkittu ja harmoninen, mutta aina sen ei tarvitse olla ihan viimeisen päälle muokattu ja viimeistelty. Tärkeintä on, että se on linjassa yrityksesi viestin kanssa.

Instagramissa maksettua mainontaa kannattaa tehdä, kun haluat aktiivisesti kasvattaa asiakaskuntaasi ja tavoittaa uusia potentiaalisia asiakkaita. Kun haluat ottaa Instagramin osaksi myynnin kasvattamista myös silloin maksettu mainonta on välttämätöntä ottaa käyttöön.

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

Millainen kohderyhmä on Instagram-mainonnassa?

Instagramin käyttäjät ovat huomattavasti aktiivisempia verrattuna muihin sosiaalisen median palveluihin. Instagramissa on mahdollista tavoittaa jopa 1,6 miljoonaa suomalaista!

Instagramin käyttäjät ovat toistaiseksi olleet hieman Facebook-käyttäjiä nuorempia, joskin vanhempien ihmisten käyttäjämäärä on lisääntynyt jatkuvasti.

Mainokset kohdistetaan näkymään potentiaaliselle kohderyhmälle Facebookin monipuolisten kohdennustyökalujen avulla. Voit kohdentaa mainoksia mm. sijainnin, sukupuolen ja iän lisäksi esimerkiksi kiinnostuksen kohteiden perusteella.

Lue lisää: Miksi mainostaminen Facebookissa on kannattavaa!

Millaiset mainokset toimivat Instagramissa?

Jotta mainokset toimivat, ne tulee suunnitella huolellisesti sopimaan käyttäjän uutisvirtaan, kuitenkin niin, että ne herättävät toivottua huomiota.

Verrattuna Facebookiin, Instagram on vahvasti kuvapainoitteinen sovellus. Facebookissa mainostettavien palveluiden visuaalinen viesti on toki tärkeää, mutta mainosmuodot ja sisällöt eroavat kuitenkin jonkin verran Instagramista.

Instagram-mainonnassa olennaista on fiiliksen ja tunnelman luominen. Kirjoitettua tekstiä on huomattavasti vähemmän, mutta sitäkin tärkeämpää on sen ytimekäs viesti. Instagramin mainoksissa toimivat selkeät Call to action -napit, kuten ”Katso lisää!”, jotka ohjaavat käyttäjän yrityksen sivuille.

Facebookin Business Managerissa määritellään mainontaa tehdessä mm. mainonnan tavoite, budjetti, kohderyhmä sekä mainostekstit. Voit valita mainokset näkymään sekä Facebookissa että Instagramissa tai ainoastaan Instagramissa. Instagramissa voit myös valita mainosten näkyvyyden Instagram-syötteessä, jolloin mainokset näkyvät käyttäjien uutisvirrassa tai vaihtoehtoisesti Instagram-tarinoissa.

Mainoksia luodessa kannattaa jälleen pohtia mikä on niiden tarkoitus. Onko tavoitteena kasvattaa yrityksen brändin tunnettuutta tai rohkeasti tavoitella lisää myyntiä? Kun tavoitteena on myynnin lisääminen, se tulee tehdä mahdollisimman helpoksi. Yleinen nyrkkisääntö on, että mitä vähemmän klikkauksia, vaiheita ja portaita on konversioon, sitä todennäköisemmin ne syntyvät.

Pohditko pitäisikö yrityksesi mainostaa Facebookissa vai Instagramissa? Facebook-mainonnan rinnalla mainonta Instagramissa voi olla yhtä kannattavaa ja vähintäänkin kokeilemisen arvoista. Jos mainonta toimii Facebookissa, toimii se hyvin todennäköisesti myös Instagramissa.

Instagram-mainonta on kustannustehokasta

Laitetaanko sinunkin yrityksesi Instagram-mainonta kuntoon? Ota yhteyttä, niin me suunnittelemme sinulle toimivat mainoskampanjat ja selvitämme, missä kanavassa sinun yrityksesi kannattaa mainostaa!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Veera Pelkonen

MarkkinointiAkatemian oman markkinoinnin parissa työskentelevä Veera tekee samalla maisteriopintoja Tampereen yliopistossa.

Vapaa-ajalla onnea tuovat sunnuntaibrunssit, livemusiikki, lumilautailu ja muu sporttailu.

takaisin ylös