Instagram-mainonta – näin teet mielenkiintoisia mainoksia sekä Instagramin syötteeseen että tarinoihin

Edellisessä artikkelissa esittelimme Instagram-mainonnan mahdollisuuksia ja kerroimme, miksi mainostaminen Instagramissa on kannattavaa. Instagramissa on tällä hetkellä maailmanlaajuisesti yli miljardi käyttäjää,  mistä johtuen se on yksi maailman suurimmista mobiilimainosalustoista. Instagramin suosio ei näytä laantuvan – päinvastoin, Instagramia pidetään tämän hetken suosituimpana somekanavana.

Instagramissa jaetaan joka päivä yli 70 miljoonaa kuvaa, jonka vuoksi se koetaan vahvana sisällöntuotantokanavana. Yritykset ovat pikkuhiljaa ymmärtäneet Instagram-mainonnan monipuoliset mahdollisuudet, sillä Instagram on tehokas kanava tulla löydetyksi sekä vahvistaa brändimielikuvaa.

Koska aktiivisten käyttäjien määrä Instagramissa kasvaa jatkuvasti, on selvää, että yrityksen kannattaa ottaa Instagram-mainonta osaksi markkinoinnin strategiaansa. Instagram ei ole pelkästään esimerkiksi vaate-, kosmetiikka-, tai sisustustuotteiden jälleenmyyjien mainospaikka; Instagram-mainonta kasvattaa suosiotaan yhä enemmän myös esimerkiksi B2B-yrityksissä. Tässä artikkelissa kerromme Instagram-mainonnan syötteen ja tarinoiden mainonnan mahdollisuuksista.

 

Tee mielenkiintoisia mainoksia, jotka inspiroivat käyttäjiä

Instagramissa mainontaa hallinnoidaan Facebookin Business Managerista, jolloin saat käyttöösi samat kohdennusvaihtoehdot ja Facebookin massiivisen tietoverkoston. Facebookin kohdennusalgoritmit tuntevat käyttäjät lähes paremmin kuin käyttäjät itse, jonka vuoksi mainonnan kohdentaminen myös Instagramissa on todella tarkkaa ja tehokasta.

Olennainen tekijä Instagram-mainonnan onnistumiselle on tuottaa visuaalisesti mielenkiintoista sisältöä. Kun mainokset herättävät käyttäjissä kiinnostusta ja inspiroivat heitä, mainoksia ei koeta negatiivisesti, eivätkä ne tunnu lainkaan perinteisiltä mainoksilta.

Ajankohtaisuus, uudet ideat, trendit sekä vinkit rohkaisevat käyttäjää kokeilemaan uutta ja sitouttavat käyttäjää paremmin yritykseesi. Suunnittele siis mainontasi huolellisesti ja pohdi, mitä haluat viestiä kohderyhmällesi.

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

Instagram-tarinat vai Instagram-syöte?

Instagram-mainonnassa voit valita kahdesta mainossijoittelusta: Instagramin syöte, jolloin mainos sulautuu käyttäjän uutisvirtaan, tai Instagramin tarinat, jotka kasvattavat suosiotaan koko ajan. Voit mainostaa kuvilla, videoilla, kokoelmakuvamainoksilla sekä Facebookista jo tutuksi tulleilla karusellimainoksilla. Vain kokeilemalla selviää, kumpi sijoittelu toimii sinun yritykselläsi paremmin!

Instagram-syötteen mainokset

Instagramin syötemainokset toimivat parhaiten kun:

  • Haluat ohjata käyttäjät vierailemaan sivustollasi
  • Haluat kasvattaa tuotteiden tunnettuutta ja myyntiä
  • Haluat luoda mainoksen nopeasti.

Instagramin syötemainoksissa yksinkertaisuus yleensä toimii. Koska kuvat sulautuvat käyttäjän uutisvirtaan, tee mainoksesta helposti lähestyttävä; käytä kuvissa ihmisiä ja pyri inspiroimaan käyttäjää.

  

Muista nämä kuvaa suunnitellessa:

  • Kiinnitä kuvassa huomio yhteen asiaan. Mikä on kuvan viesti: yksittäinen tuote, tunnelma, maisema, asu vai jokin muu?
  • Saman mainosjoukon kuvissa tulee olla yhteneväinen visuaalinen ilme. Yhteneväistä yrityksen visuaalista ilmettä kannattaa ylläpitää sekä yritysprofiilissa, että maksetussa mainonnassa.
  • Käytä tarkkoja kuvia. Jos mainoksesi on epätarkka, heität rahasi hukkaan. Et tarvitse ammattikuvaajaa, mutta hämärässä otettu, tärähtänyt kuva ei kiinnosta ketään.
  • Älä kirjoita mainokseen liikaa tekstiä. Jos tekstimäärä on liian suuri, mainostasi saatetaan näyttää tavallista vähemmän.

Jos haluat sisällyttää mainokseen enemmän sisältöä, tee karusellimainos, jossa voit näyttää kahta tai useampia kuvia ja/tai videoita sekä otsikoita ja linkkejä tai toimintokutsuja yhdessä mainoksessa. Videot toimivat yksittäistä kuvaa paremmin, kun mainoksessa on tavoitteena näyttää enemmän sisältöä.

Vaihtoehtoja Instagramin syötteeseen ovat siis:

  • Yksittäiset kuvat
  • Videot, joiden kesto on korkeintaan 15 sekuntia
  • Karusellimainokset, joissa on useampia kuvia tai videoita
  • Kokoelmamainokset

Instagram-tarinoiden mainokset

Instagramin tarinoiden katsominen on saavuttanut hurjan suosion! Instagramin tarinoihin sijoitetut mainokset näkyvät käyttäjälle koko näytön kokoisina mainoksina. Mainokset näkyvät käyttäjille heidän seuraamiensa käyttäjien tarinoiden välissä. Instagram-tarinoissa voi olla sekä kuvia että videoita, jotka käyttäjät voivat katsella viidentoista sekunnin ajan, tai näyttöä napauttamalla siirtyä seuraavaan tarinaan. Tästä syystä Instagram-tarinoiden mainosten täytyy herättää heti käyttäjän kiinnostus, sillä käyttäjä siirtyy epämielenkiintoisen sisällön vuoksi välittömästi tarinasta seuraavaan.

Kun Instagram-tarinoiden mainokset ovat toimivia, niillä voi saavuttaa loistavia tuloksia! Esimerkiksi Airbnb teki sarjan 15 sekunnin videoita Instagramin tarinoihin, minkä avulla Airbnb koki merkittävän kasvun käyttäjien Airbnb:n muistamisprosentin kasvaessa kaksinumeroiseksi!

Instagram-tarinoihin kannattaa laittaa myös toimintakehote, joka ohjaa yrityksen sivulle, joka puolestaan vastaa mainoksen sisältöön. Kun Google Analyticsiin on asetettu konversiotavoite, se kertoo, kuinka paljon mainonta on tuottanut euroja kassaasi. Rekrytointikampanjoissa konversioseuranta perustuu hakemusten jättämiseen.

Instagram-tarinoiden etuina ovat:

  • Joustavuus, nopeus ja hauskuus.
  • Koko näytön käyttö, jonka etuna on häiriötekijöiden poissulku.
  • Luovuus ja omaperäisyys, kuten piirtotyökalujen ja videoefektien hyödyntäminen.
  • Spontaaniuden hyödyntäminen esimerkiksi tarjouskampanjoissa.

Erityisesti videoiden suosio on kasvanut erittäin paljon, joten sitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää myös yritysten markkinoinnissa. Kuten sanottua, käyttäjä pystyy armottomasti vaihtamaan tarinasta toiseen, jos video ei vangitse käyttäjän huomiota välittömästi. Suunnittele Instagram-tarinan video siis siten, että se alkaa heti vakuuttavasti, jolloin käyttäjä katsoo sen myös loppuun asti. Videoissa tunnelma, äänet, värimaailma ja ihmisläheisyys vaikuttavat olennaisesti videon toimivuuteen.

Vaihtoehtoja Instagramin tarinoihin ovat siis:

  • Videot. Suosi käyttäjäläheisiä videoita, jossa video ei tunnu mainokselta. Toisaalta voit tehdä myös uskomattomia ja upeita videoita, jos haluat herättää tunteita tai tarjota elämyksiä.
  • Kuvat. Muutama saman visuaalisen ilmeen kuvasarja toimii hyvin Instagramin tarinoissa.
  • Karuselli. Voit luoda tarinassa entistä syvällisempiä ja monimuotoisia mainoksia karusellin avulla.
  • Instant Experience, joka on koko näytön kokonainen mainos – kuva tai video. Käyttäjä pääsee vierailemaan helposti yrityksen sivuille pyyhkäisemällä näyttöä tarinassa olevan ”swipe up” -toiminnon avulla

Jos sinäkin haluat saavuttaa tuloksia Instagram-mainonnalla, ota yhteyttä – me teemme sen puolestasi!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

takaisin ylös