Huomioi nämä asiat vaihtaessasi verkkokauppa-alustaa

Verkkokauppa-alusta vaihdossa vai muutoksia tulossa? Huomioi ainakin nämä asiat

Verkkokauppojen merkittävät muutokset, kuten alustan vaihtaminen esimerkiksi Magentosta, WooCommercesta tai PrestaShopista toiseen, ovat useimmiten melko hermeettiset mittakaavat saavuttavia prosesseja. Huomioitavien muuttujien määrä tahtoo kasvaa usein lähes ylivoimaisen vaikeaksi hallita, jolloin jotkin asiat jäävät helposti vähemmälle huomiolle. Kokonaisuuden pienimmätkin osat voivat olla kuitenkin verkkokaupan kaupallisen suorituskyvyn kannalta olennaisia.

Perusteet verkkokauppa-alustan vaihtamiselle ovat kuitenkin käytännössä aina perustellut. Vanha alusta ei ole skaalautunut riittävästi bisneksen kasvaessa, asettaa liikaa rajoituksia muokattavuutensa puolesta tai teknisesti suorituskyvyltään uudempi kauppa on jo käytettävyytensäkin puolesta tarpeellista ottaa käyttöön.

Muutoksen tuoksinassa on kuitenkin vaarallisen helppoa ajatella, että mutkia oikaisemalla prosessi saadaan nopeammin maaliin tai joitain asioita voidaan yksinkertaisesti unohtaa. Olen kohdannut jo lyhyessäkin ajassa monta tapausta, jossa tällaisten oikaisujen tai unohdusten myötä seuraukset ovat olleet merkittävän vahingollisia. Ongelmat ovat heijastuneet erityisesti luonnolliseen hakuliikenteeseen, mutta myös muihinkin kanaviin. Tuntui siis melko luontevalta ottaa muutama olennainen asia esille.

Vaikka blogi onkin otsikoitu verkkokauppoihin liittyväksi, ohjeet pätevät pitkälti sivustouudistukseen kuin sivustouudistukseen. En myöskään sano, että kirjoituksen sisältö edustaisi absoluuttista totuutta ja muut näkemykset olisivat vääriä, tai että nämä kohdat huomioimalla ongelmilta vältyttäisiin 100 % varmasti. Kokemuksestani ja erinäisiä keskusteluita seuranneena nämä ovat kuitenkin niitä yleisimpiä ongelmakohtia, jotka ovat eteen tulleet.

1. Uudelleenohjaa. Kaikki.

Verkkokauppauudistusten yhteydessä on tyypillistä, että osoiterakenteille tapahtuu jonkinasteinen muutos. Mikäli vanha osoiterakenne säilyy, ongelmiakaan ei yleensä seuraa. Osoiterakenteiden muutosten yhteydessä uudelleenohjauksia tehdään useimmiten edes jossain määrin, mutta iso massa vanhoista osoitteista voi jäädä ohjaamatta erinäisistä syistä, joiden erittely ei ole olennaista. Mikäli kuitenkin verkkokaupan kategoriarakenne ja tuotevalikoima säilyvät entisellään, mutta osoiterakenteeseen tulee muutoksia, vanhat osoitteet on ohjattava uusiin vastaaviin kohteisiinsa.

Kun puhutaan verkkokaupoista ja tuotevalikoiman uudelleenohjaamisesta, työmaa voi olla ymmärrettävästi valtava. Tämä onkin hyvä huomioida jo osoiterakennetta pohtiessa – onko muutoksia mahdollista tehdä säännönmukaisesti, jolloin uudelleenohjausten rakentaminen olisi edes jossain määrin automatisoitavissa? Mikäli muutos on jo tehty, vaihtoehto on usein enää manuaalinen työ.

Mikäli vanhoja osoitteita ei ohjata uudelleen uusiin, seurauksena on 404-virheitä, joiden määrä voi huidella pahimmillaan sadoissa, jopa tuhansissa riippuen verkkokaupan laajuudesta (tämäkin on tullut nähtyä). Hakuindeksin päivittyminen voi viedä aikaa ja rikkinäiset osoitteet voivat olla tiedonhakijoiden riesana jopa viikkoja, kun vaihtoehtona olisi ohjata kävijä uudelleen suoraan etsimänsä tuotteen pariin. Vanhoja osoitteita voi olla myös linkitettynä keskustelupalstoille tai blogeihin, tai asiakkaat ovat voineet tallentaa vanhoja osoitteita kirjanmerkkeihinsä. Vaivaa uudelleenohjausten eteen on nähtävä, mutta se on paras tapa varmistaa, että jo olemassa olevia sijoituksia hakutuloksissa ei menetetä ainakaan muutokset seurauksena.

404-virheistä keskusteltaessa on tarpeellista huomauttaa, että 404-virheet itsessään tuskin aiheuttavat erityisiä ongelmia hakutuloksissa sijoittumiseen. Niiden välilliset vaikutukset tosin voivat saada ongelmia aikaan ja mikäli kyse on vain osoitemuutoksesta, voit menettää kävijöitä täysin turhaan.

2. Tee 404-sivustasi laadukas ja palveleva

Mikäli verkkokaupasta poistetaan kategorioita tai tuotteita, on luonnollisesti järkevintä jättää ne ohjaamatta uudelleen. Tässä kohtaa huomiota kannattaakin kiinnittää laadukkaaseen 404-sivuun. Kävijää opastamalla käyttämään esimerkiksi hakutoimintoa tai navigoimaan muihin verkkokaupan osiin ehkäisee välitöntä poistumista. Geneerinen 404-sivu tai sen puuttuminen kokonaan ovat melko varmoja tapoja häätää verkkokauppaan osunut kävijä muualle. Joissain tapauksissa virheelliseen osoitteeseen päätynyt kävijä saatetaan ohjata automaattisesti etusivulle ilman mitään tietoa siitä, mitä linkkiä klikatessa tapahtui. Tämänkin vuoksi 404-sivun käyttö on tärkeää, jonka lisäksi hakukoneiden tarvitsee myös olla tietoisia siitä, mitkä linkit toimivat ja mitkä eivät. Ilman 404-statuskoodia viesti poistetusta sivusta ei välttämättä mene perille.

3. Valmistele varasuunnitelma, jos jotain menee pieleen

Alustaa vaihtaessa perinteinen Bitti Poikittain -ongelmatilanne voi sattua osaavallekin taholle. Vanha verkkokauppa on saatettu ottaa jo pois päiviltä ja uusi on virheen takia saavuttamattomissa, joten kävijät eivät pääse enää verkkokauppaan ollenkaan. Tällaiset tilanteet ovat lähtökohtaisesti tilapäisiä, mutta pitkittyessään voivat johtaa isompiin ongelmiin. Varmuuskopiot ja varasuunnitelmat näiden tilanteiden varalle ovat melko itsestään selvä asia, mutta voivat unohtua laajan projektin yhteydessä yllättävänkin herkästi. Varmista siis, että jokin varasuunnitelma on olemassa. Vastaavat ongelmat voivat tulla eteen myös tilanteissa, joissa julkaisuvaiheen yhteydessä tai heti sen jälkeen verkkokauppaan tehdään teknisiä muutoksia.

4. Varmista, että robotit pääsevät verkkokauppaasi

Ajattelin aluksi, että tämä nyt ainakin on asia, josta ei tarvitse sanoa ääneen kenellekään. Yllättävää kuitenkin on, että verkkokaupan uudistuksen jälkeen ihmetellään viikkoja, kun orgaanisista kanavista saapuva liikenne hiipuu ja vasta tällöin havahdutaan tarkastamaan, mitä meta robots -määritys sanoo. “Noindex” on julkaistussa verkkokaupassa hieman nolo tikki, vaikka kyseessä onkin lähtökohtaisesti vahinko. Ei siltikään ole välttämättä huono juttu varmistaa, että tämäkin asetus on kunnossa.

Yllä olevissa asioissa on varmasti monia sellaisia juttuja, jotka voivat vaikuttaa itsestäänselvyyksiltä. Mikäli näitä asioita ei kuitenkaan huomioida tai tarkasteta, tilanne voi johtaa pahimmillaan vakaviinkin ongelmiin verkkokaupan kaupallisessa suorituskyvyssä. Jos verkkokauppasi tai sivustosi brändi muuttuu kokonaan, hakukonelöydettävyyttä ajatellen on olemassa muutama huomioitava asia, joista kuitenkin toisella kertaa lisää.

Pidetään huolta siitä, että kenenkään ei tarvitsisi enää painia tällaisten ongelmien kanssa. Kaikki verkkokauppiaat kuitenkin ansaitsevat toimivan kaupan. Mikäli haluat varmistaa myös itse, että muutosprosessi menee läpi sujuvasti, voit ottaa yhteyttä meihin. Konsultoimme ja autamme mielellämme muutos- ja uudistustilanteissa!

Anssi Kosonen

Anssi luotsaa MarkkinointiAkatemialla sisällöntuotanto- ja hakukoneoptimointitiimiä, pitäen itsensä tiukasti mukana päivittäisessä työskentelyssä. Anssin kyky hahmottaa kokonaisuuksia ja ratkaista ongelmia on ollut avuksi jo monelle verkkokauppiaalle.

takaisin ylös