Halvat vai toimivat kotisivut?

Miksi yritykselläsi on tai tulisi olla kotisivut? Mikä kotisivujen tarkoitus on? Luultavasti haluat auttaa potentiaalisia uusia asiakkaita löytämään yrityksesi palvelut. Oletko kuitenkaan pohtinut sitä, mitkä asiat vaikuttavat siihen, että uusi asiakas löytää sivustosi, kiinnostuu toiminnastasi ja ottaa yhteyttä?

Nettiä käyttää 90 prosenttia suomalaisista, ja päivittäin netissä surffailee 78 prosenttia väestöstä (lähde). Älä sano, että ei meidän tarvitse löytyä netistä, koska myymme palvelujamme yrityksille: 71 prosenttia yrityksistä aloittaa tarpeen ilmaantuessa ratkaisun haun Googlesta (lähde).

Ensivaikutelma ratkaisee

Kotisivut ovat sähköisen markkinoinnin perusta, jonne liikenne eri kanavista ohjataan. Hyväkään mainos ei auta, jos kotisivut eivät vakuuta asiakasta. Kotisivut ovat kuin yrityksesi myyjä, joka parhaassa tapauksessa naulaa kaupan tai vähintäänkin luo liidin – ja pahimmassa tapauksessa karkottaa asiakkaan suoraan kilpailijan ovelle.

Kuten myyjän ja asiakkaan kohtaamisessa ensivaikutelma on tärkeä, niin myös kotisivujen ja asiakkaan kohtaamisessa. Kotisivujen ulkoasu luo mielikuvan teistä yrityksenä: oletteko luotettava toimija, onko teitä helppo lähestyä? Lisäksi kotisivuilta tulee selvitä nopeasti, mitä hyötyä tarjoatte asiakkaillenne. Toimivan sisällön avulla asiakas ohjataan ottamaan yhteyttä teihin. Myös teknisellä toimivuudella on ratkaiseva merkitys: olet varmasti itsekin joskus tuskastunut jonkin yrityksen sivujen toimimattomuuteen ja siirtynyt kilpailijan kotisivuille.

Miksi siskon miehen veljen kaima ei ole paras valinta yrityksesi kotisivujen toteuttajaksi?

Yrityksesi tarpeita palvelevat kotisivut ovat investointi, johon kannattaa panostaa siinä missä muihinkin yrityksesi hankintoihin, joilta odotetaan tuottoa. Siksi siskon miehen veljen kaiman halvalla toteuttamat sivut eivät välttämättä palvele yritystäsi, vaan mahdollisesti jopa aiheuttavat vastakkaisen reaktion potentiaalisissa asiakkaissasi.

Tuskin ulkoistat sukulaisille tai puolitutuille muitakaan yrityksesi toiminnan kannalta ratkaisevia hankintoja – miksi siis tekisit niin kotisivujen kohdalla?

Hyvältä näyttää, mutta mitä konepellin alta löytyy?

Kuinka asiakkaat löytävät kotisivuillenne? Hakukoneystävällisen sivuston rakentaminen ei käy jokaiselta koodia ymmärtävältä bittinikkarilta. Työhön kannattaa valita kokenut web-kehittäjä, jonka ansiosta kotisivusi löytyvät verkosta ja toimivat moitteettomasti.

Löydettävyyteen vaikuttaa teknistä toteutustakin enemmän sisältö, joka on muotoiltava siten, että hakukoneista tietoa etsivät löytävät sivuston toimintasi kannalta keskeisillä hakusanoilla. Tämä vaatii ammattilaisen työpanosta.

Puhdistus.fi sai kotisivu-uudistuksen myötä enemmän laadukkaita yhteydenottoja

Kun kotisivujen tekninen toteutus, ulkoasun suunnittelu ja sisällöntuotanto annetaan ammattilaisten tehtäviksi, voivat uudet sivut tehdä ihmeitä: sivuston liikenteen laatu ja yhteydenottojen määrä saattavat kasvaa merkittävästi. Juuri näin tapahtui Puhdistus.fi-sivustolle toteuttamamme uudistuksen seurauksena.

Yrityksemme kotisivut olivat vanhanaikaiset ja sekavat eivätkä näin ollen edustaneet nykyistä liiketoimintaamme. Suurimpana haasteena oli yrityksemme sekä edustamamme korkean teknologian eli laserpuhdistuksen huono tunnettuus.

Uudet kotisivumme valmistuivat vaivatta ja kuvaavat nyt yrityksemme toimintaa. Sivut ovat laadukkaat ja nykyaikaiset, viestivät sivustokävijöille yrityksemme luottavuudesta ja antavat meistä helposti lähestyttävän vaikutelman.

Uusien kotisivujemme avaamisen myötä olemme saaneet enemmän yhteydenottoja, ja yhteydenottojen laatu on parantunut.

– Jussi Mäki, Puhdistus.fi

Meillä MarkkinointiAkatemialla kotisivujesi toteuttamiseen osallistuu graafikko, sisällöntuottaja ja web-kehittäjä, joka huolehtii sivuston teknisestä toteutuksesta. Kun kotisivut ovat valmiit, ne siirtyvät sinun omistukseesi, ja pääset itse päivittämään niiden sisältöä helposti.

Oletko valmis muutokseen? Ota yhteyttä, niin toteutetaan yrityksellesi hakukoneystävälliset ja toimivat kotisivut!

Saara Lehdonmäki

Saara Lehdonmäki toimii MarkkinointiAkatemialla asiakasrajapinnassa ja auttaa arjessaan suomalaisyrityksiä kasvamaan digitaalisen markkinoinnin keinoin. Saaran vahvuuksia ovat muutokselle avoin mieli ja kyky hahmottaa suuriakin kokonaisuuksia.

Kun haluat yrityksellesi uudet, toimivat kotisivut, ota yhteyttä Saaraan: puh. 044 7328 305, sähköposti: saara.lehdonmaki@markkinointiakatemia.fi.

takaisin ylös