Hakukoneoptimointi vuonna 2019 – Poimintoja BrightonSEO-konferenssista

BrightonSEO on hakukoneoptimoinnin konferenssi, jonne digimarkkinoijat kokoontuvat kahdesti vuodessa verkostoitumaan ja teroittamaan osaamistaan. Osa MarkkinontiAkatemian optimointitiimistä kävi tapahtumassa imuroimassa tietotaitoa ja tutustumassa muihin hakukonemarkkinoinnin ammattilaisiin. Keräsin tapahtumasta kiinnostavimmat pointit tapahtuman puheenvuoroista. Näistä digimarkkinoinnin kulmakivistä maailmalla puhutaan!

1. Tee tiedosta kiinnostavaa

Maailma on täynnä tilastoja, listoja ja muuta dataa, joka ei sinällään ole kovin mielenkiintoista. Kun käsissäsi on palanen dataa, mieti, mitä tahdot sillä sanoa. Minkä viestin tahdot yleisöllesi välittää? Mitä yksityiskohtaa tahdot alleviivata? Yhdistele tietoa eri lähteistä, havainnollista, esitä näkökulma joka kiinnostaa! Mark Johnstone tarjosi workshopissaan esimerkkejä siitä, kuinka käytännössä missä tahansa datassa on ainekset viraalimarkkinointiin. Tässä niistä muutama.

  • Suuri osa meistä nauttii joka päivä vähintään kupin kahvia. Pienissä määrissä kofeiini piristää, mutta liika kofeiini on epäterveellistä. Kuinka monta kupillista kahvia olisi juotava, jotta kofeiiniannos olisi hengenvaarallinen? Se selviää Caffeine Calculator -työkalulla.
  • Kofeiinimyrkytys ei ole ainoa vaara, joka toimiston arjessa piilee: myös istuminen tappaa.
  • Hai on yksi maailman pelätyimmistä eläimistä, ja syystä: hait tappavat vuosittain noin kahdeksan ihmistä. Mutta kuinka monta haita ihmiset tappavat? Tämä selviää infograafista, jossa verrataan keskenään haiden surmaamien ihmisten ja ihmisten surmaamien haiden määrää.
  • Maailma on täynnä upeita idiomeja. Idioms of the World -listaan on koottu näistä hauskimmat. Mukana on myös yksi suomenkielinen idiomi – arvaatko, mikä?

2. Ei mobile first, vaan mobile only

Mobiilikäytön kasvu on ollut jo pitkään digimarkkinoinnin puhutuimpia aiheita. Mobiilin merkitys kasvoi jälleen tänä vuonna, kun Googlen hakukone otti käyttöön ns. mobile first -indeksoinnin, joka järjestää hakutulokset ensisijaisesti sivuston mobiiliversion mukaan – riippumatta siitä, tehdäänkö haku pöytäkoneella vai mobiililaitteella.

Voit kuitenkin heittää mobile first -ajattelun suoraan romukoppaan, jos kohdistat markkinointiviestisi milleniaaleille eli suunnilleen vuosina 1993–2014 syntyneille nuorille. (Varo kuitenkin kutsumasta heitä ääneen milleniaaleiksi – he vihaavat sitä.) “Mobile first is so 2011”, totesi Sarah M. Bradley puheenvuorossaan, joka käsitteli yliopisto-opiskelijoille kohdennettua somemarkkinointia. Mitä nuoret edellä, sitä vanhemmat perässä – mobiililaitteiden ylivalta tulee kasvamaan myös vanhempien ikäluokkien keskuudessa.

3. Älä ammu silmät kiinni

Moni markkinoija tähtää silmät kiinni ja toivoo sormet ristissä, että osuu: ”Tein nettiin sisältöä – toivottavasti se saa paljon tykkäyksiä ja linkkejä!” Jos haluat saada sisällöllä aikaan tuloksia, älä tee näin. Tätä peräänkuulutti Matt Siltala How to create the best content in the world -esityksessään.

Sen sijaan varmista, että sisältösi koskettaa kohdeyleisöä. Älä aloita siitä, mitä haluat yleisölle kertoa, vaan siitä, mitä yleisösi tahtoo kuulla – mikä on yleisölle tärkeää, mitä yleisösi tarvitsee. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta näin se menee. Kuka väitti, että poskettoman hyvän sisällön tekeminen olisi helppoa? Jos se olisi, kaikki tekisivät sitä.

4. Hakukoneoptimointi <3 design

Okei, myönnetään: hakukoneoptimoinnin asiantuntijat sortuvat usein vähättelemään graafisen suunnittelun ja sivustojen ulkoasun merkitystä. Tästä ajattelusta on päästävä eroon. Graafisella suunnittelulla on parhaimmillaan valtava merkitys sivuston käyttäjäkokemukseen – ja siten myös sivuston orgaaniseen hakukonenäkyvyyteen. Googlen hakukone tahtoo tarjota tiedonhakijoille sivustoja, joiden käyttäminen on helppoa ja mukavaa. Rumalla sivustolla ei viihdy kukaan. Hakukonenäkyvyyden ja suunnittelun yhteydestä konferenssissa puhui Meg Fenn Using stunning design to leverage your SEO -puheenvuorossa.

5. Älä kikkaile, vaan ansaitse hakukonesijoituksesi

Googlen hakukone tulee jatkuvasti fiksummaksi. Vippaskonsteja, joilla hakukonealgoritmia voidaan huijata tai pakottaa nostamaan sivustoa hakukonesijoituksissa, on yhä vähemmän – niihin ei tulevaa kehitystä ennakoiva markkinoija investoi. Keskity siis algoritmin naruttamisen sijaan käyttäjään: ostavaan asiakkaaseen.

Jos tarjoat samaa tuotetta samaan hintaan kuin kaikki muut, miksi kukaan valitsisi sinut? Perustele ja ansaitse paikkasi! Sekä kuluttajat että Googlen hakukone tarvitsee todisteista siitä, että olet markkinallasi parempi vaihtoehto kuin muut. Kun miellytät kohdeyleisöäsi ja perustelet oman paremmuutesi kilpailijoihin verrattuna, miellytät myös Googlen hakukonetta. Tätä korosti Hannah Thorpe SEO without Traffic -presentaatiossa.

6. Orgaanisen liikenteen saaminen on yhä haastavampaa

Kongressin odotetuin esitys oli päätöspuheenvuoro eli SEOmozin perustaja Rand Fishkin On SERP SEO – The Infuriating Reality of Search’s Future. Fishkin käsitteli esityksessään sitä, kuinka Googlen hakukoneessa tapahtuneet muutokset vaikuttavat digimarkkinoijien työhön.

Vanhoina hyvinä aikoina Googlen hakukone toimi väylänä, jonka kautta tiedonhakijat siirtyivät erilaisille sivustoille. On kuitenkin tapahtumassa merkittävä muutos: nykyään Googlen hakukone pyrkii tarjoamaan tiedonhakijalle tämän etsimän informaation suoraan hakukoneessa – ilman että käyttäjää ohjataan lainkaan sivustolle.

Googlen hakukone ei ole ainoa verkkopalvelu, jossa kehitys viettää tähän suuntaan. Myös Facebook, Instagram, LinkedIn, Reddit ja YouTube pyrkivät kynsin hampain estämään tiedonhakijaa karkaamasta sivustoltaan tai sovelluksestaan linkkien kautta muille alustoille. Kilpailu orgaanisesta liikenteestä on yhä kovempaa.

Orgaanista liikennettä riittää silti edelleen jaettavaksi. Pelkillä h1-otsikoilla, title-tageilla ja metakuvauksilla ei kuitenkaan voi odottaa menestystä orgaanisissa sijoituksissa – tarvitaan yhä syvempää ymmärrystä siitä, mikä tiedonhakijoita kiinnostaa. Roiskimalla sinne tänne saat aikaan vain sotkua. Sen sijaan kova työ ja oikea asenne palkitaan: tuloksellinen markkinointi kysyy pitkäjänteisyyttä, ajantasaista tietoa alan kehityksestä ja hyviä hermoja.

Lue, kuinka MarkkinointiAkatemialla tehdään hakukoneoptimointia! Onko hakukoneoptimointisi kiljua vai vuosikertaviiniä? Tsekkaa asiantuntijan vinkit avainsanojen valintaan!
Heini Lindfors

Heini työskentelee MarkkinointiAkatemialla hakukoneoptimoinnin parissa. Häntä kiinnostaa erityisesti strateginen markkinointi, jossa lähtökohdaksi otetaan asiakkaan näkökulma ja tarpeet.

Vapaa-ajallaan Heini hikoilee crossfit-salilla, laulaa suihkussa ja kirjoittaa blogia omituisista elokuvista ja kirjoista.

takaisin ylös