Hakukone-
optimointi (SEO)

Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on parantaa verkkopalvelun orgaanista näkyvyyttä hakukoneissa siten, että verkkopalvelu sijoittuu mahdollisimman korkealla hakutuloksissa relevanteilla hakulausekkeilla. Hakukoneoptimointi koostuu verkkopalvelun teknisten ominaisuuksien, sisältöjen ja käyttäjäkokemuksen kehittämisestä sekä domainin auktoriteetin vahvistamisesta.

Mitä hyötyä hakukoneoptimoinnista on?

Hakukoneoptimointi kasvattaa verkkopalveluun saapuvan liikenteen määrää

Joka päivä Suomessa tehdään kymmeniä miljoonia hakuja. Jopa 90 % näistä käyttäjistä klikkaa ensimmäiselle hakutulossivulle sijoittuviin verkkopalveluihin, ja siitäkin suurin osa sijoille 1.–3. sijoittuviin. Hakukoneoptimoinnilla pyritään nostamaan verkkopalvelun sijoitusta relevanteissa hakutuloksissa, jolloin esimerkiksi sijalta 11. hakutulosten kärkeen nousseen verkkopalvelun liikenteen määrä moninkertaistuu.

Hakukoneoptimointi parantaa verkkopalveluun saapuvan liikenteen laatua

Hakukoneoptimoinnin perustana on tavoitellun kohderyhmän ja heidän hakukäyttäytymisensä ymmärtäminen. Hakumarkkinaa analysoimalla voidaan selvittää, millä avainsanoilla yrityksen tarjoomaan liittyvää tietoa todellisuudessa etsitään. Kun verkkopalvelua optimoidaan juuri näille avainsanoille, tavoitetaan hakukoneista yritykselle aidosti potentiaaliset asiakkaat.

Hakukoneoptimointi edistää verkkopalvelun tuloksellisuutta ja konversion todennäköisyyttä

Hakukoneet suosivat verkkopalveluita, joissa käyttäjät viettävät aikaa ja joihin he päättävät hakunsa. Siksi hakukoneoptimoinnilla pyritään kehittämään verkkopalvelua siten, että se toimii mahdollisimman hyvin ja käyttäjä löytää mahdollisimman helposti etsimänsä tiedon. Kun verkkopalvelu vastaa käyttäjän tarpeita ja hänen on helppo liikkua verkkopalvelussa, käyttäjä myös konvertoituu todennäköisemmin – riippumatta siitä, mitä reittiä hän verkkopalveluun päätyy.

Hakukoneoptimoinnin ansiosta hakusanamainonnan hinta laskee

Oli kyse orgaanisista tai maksetuista hakutuloksista, hakukone haluaa näyttää käyttäjille mahdollisimman hyvin heidän haun tarkoitustaan vastaavia ja laadukkaita hakutuloksia. Kun verkkopalvelua hakukoneoptimoidaan, paranevat hakukonesijoitusten lisäksi myös verkkopalvelun laatupisteet, jolloin hakusanamainonta on edullisempaa. Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta tukevatkin toisiaan edistäen yhdessä tehokkaasti verkkopalvelun hakukonelöydettävyyttä ja laadukkaan liikenteen määrää.

Hakukoneoptimoinnin ratkaisut

Auditointi

Hakukoneoptimoinnin auditoinnilla selvitetään verkkosivuston hakukonenäkyvyyteen vaikuttavien teknisten ominaisuuksien tila ja määritellään tarvittavat toimenpiteet näkyvyyden parantamiseksi. Laajemmassa auditoinnissa tutkitaan lisäksi yrityksen hakumarkkinaa sekä verkkopalvelun avainsanastoa ja käytettävyyttä, jolloin saadaan kattava kuva verkkopalvelun nykytilasta ja kehityskohteista hakukonenäkyvyyden näkökulmasta.

Avainsana-analyysi

Avainsana-analyysissä kartoitetaan tavoitellun kohderyhmän hakukäyttäytymistä sekä kiinnostusta ja kysyntää yrityksen tarjoomaa kohtaan. Avainsana-analyysi tarjoaa arvokkaan tiedon lisäksi apua esimerkiksi kohderyhmää kiinnostavien sisältöjen tuottamiseen tai heidän tarpeitaan palvelevan verkkopalvelun suunnitteluun.

Google Business Profile

Google Business Profile on yrityksen käyntikortti Googlen hakutuloksissa ja karttapalveluissa. Optimoitu yritysprofiili edistää yrityksen löydettävyyttä erityisesti paikallisissa hauissa sekä parantaa yrityksen luotettavuutta ja palvelun laatua.

Domainverkosto

Oman domainverkostomme avulla parannamme yrityksen verkkopalvelun hakukoneauktoriteettia rakentamalla ulkoisia linkityksiä, mikä parantaa verkkopalvelun sijoittumista relevanteissa hakutuloksissa. Laajaa domainverkostoamme kehitetään jatkuvasti ja jokainen verkostostamme lähtevä linkitys luodaan sisällöntuottajiemme kirjoittamista laadukkaista sisällöistä.

Perustukset

Hakukoneoptimoinnin perustuksilla varmistetaan, että hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat perusedellytykset ovat kunnossa. Perustuksissa tutkimme tavoitellun kohderyhmän hakukäyttäytymistä yrityksen tarjoomaan liittyen ja sen pohjalta varmistamme, että hakukone osaa sijoittaa verkkopalvelun sisältöjä relevanteilla hakulausekkeilla.

SEO

Hakukoneoptimoinnin (SEO) peruskokonaisuudessa parannamme verkkopalvelun hakukonelöydettävyyttä vähintään kuuden kuukauden ajan kehittämällä verkkopalvelun nykyisiä sisältöjä, metatietoja sekä teknisiä ominaisuuksia.

SEO & CRO

Laajassa hakukoneoptimoinnissa toteutetaan nykyisen sisällön ja teknisen optimoinnin lisäksi tarvittaessa sisällöntuotantoa, konversio-optimointia (CRO) verkkopalvelun käytettävyyden ja palvelupolkujen parantamisen toimenpiteillä, sekä verkkopalvelun teknisten ominaisuuksien laajempaa optimointia vähintään kuuden kuukauden ajan. 

SEO & CRO & Off-site

Ulkopuolisten palveluiden off-site -optimointi tuo hakukoneoptimoinnin kokonaisuuteen lisäksi ulkoisten tilien ja verkkolinkitysten optimoinnin sekä vahvistamisen. Kokonaisuus mahdollistaa laajan ja nopeatempoisen löydettävyyden kehittämisen vähintään kuuden kuukauden aikajaksolla.

Löydettävyyspaketti

Sinun ei tarvitse tietää, mitä verkkosivustosi löydettävyyden kehittäminen ja tuloksellisuuden parantaminen vaatii. Lue lisää kattavasta ja ennakoitavasta löydettävyyspaketistamme täältä.

Yhteistyön eteneminen

Oma asiantuntija

Määritämme hakukoneoptimoinnin tiimistämme teille oman asiantuntijan. Hän keskustelee kanssasi liiketoimintanne tavoitteista, yrityksenne kilpailueduista ja tavoittelemistanne kohderyhmistä, jotta hakukoneoptimoinnin toimenpiteet voidaan suunnitella palvelemaan mahdollisimman hyvin yksilöllisiä tarpeitanne.

Analysointi ja suunnittelu

Hakukoneoptimoinnin toimenpiteiden suunnittelu alkaa aina kattavalla analysoinnilla, joka sisältää muun muassa verkkopalvelun teknisten ominaisuuksien auditoinnin sekä hakumarkkina- ja avainsanatutkimuksen. Analysoinnin pohjalta oma asiantuntijanne suunnittelee ja aikatauluttaa yksilöllisesti liiketoiminnallenne merkitykselliset hakukoneoptimoinnin toimenpiteet.

Toteutus

Oma asiantuntijanne toteuttaa verkkopalveluunne optimointitoimenpiteitä sovitun suunnitelman ja aikataulun mukaisesti. Mittaamme ja analysoimme säännöllisesti optimointitoimenpiteiden vaikutuksia, minkä perusteella verkkopalvelun hakukonelöydettävyyttä parannetaan jatkuvasti.

Raportointi

Asiakkaanamme sinulla on jatkuva pääsy reaaliaikaiseen raportointiympäristöömme, josta voit seurata markkinoinnin tuloksellisuutta sekä toimenpidelokia. Lisäksi oma asiantuntijasi raportoi sinulle kvartaaleittain hakukoneoptimoinnin toimenpiteistä ja tuloksista.

Ota yhteyttä hakukoneoptimoinnista

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Haluatko tietää lisää hakukoneoptimoinnista?

Jos haluat ymmärtää paremmin hakukoneita sekä löydettävyyteen vaikuttavia tekijöitä, lue alta muutamia asiantuntijoidemme kirjoittamia artikkeleita tai lataa maksuttomat oppaamme hakukoneoptimoinnista sekä domainin arvon vahvistamisesta!

Mitä on hakukoneoptimointi (SEO)?
Hakukoneoptimointi voi moninkertaistaa kysynnän ostopolun eri vaiheissa
Havaintoja

Mitä on hakukoneoptimointi (SEO)?

Hakukoneoptimoinnista keskusteltaessa saatetaan usein törmätä erikoisiin käsityksiin siitä, mitä hakukoneoptimointi (SEO) oikeastaan on. Yksi sekoittaa sen hakumainontaan, toinen ohjelmointiin. Kolmas…

Vinkit avainsanatutkimukseen – miksi haetuin sana ei aina ole paras?
Havaintoja

Vinkit avainsanatutkimukseen – miksi haetuin sana ei aina ole paras?

Avainsanatutkimus, avainsanojen analysointi ja niiden valinta ovat olennaisia tekijöitä hakusanamainonnan tai hakukoneoptimoinnin toimenpiteiden onnistumisessa ja asetettujen tavoitteiden täyttymisessä. Suomessa hakukoneille…