Hakukoneoptimoinnissa ulkoinen linkitys parantaa sivustosi hakukonesijoituksia

Hakukoneoptimointi, eli SEO (Search Engine Optimization), tarkoittaa sivuston kehitystä siten, että se palvelee käyttäjäänsä mahdollisimman hyvin ja sivuston sisältö on myös hakukoneille ymmärrettävää. Hakukoneoptimoinnin tarkoituksena on saavuttaa sivustolle hakukoneissa – kuten Googlessa – parempia orgaanisia, eli luonnollisia hakukonesijoituksia. Näin varmistat, että ostavat asiakkaat löytävät hakukoneista juuri sinun yrityksesi hakiessaan tietoa tarjoamistasi tuotteista tai palveluista.

Hakukoneoptimoinnin voi jakaa karkeasti kahteen osaan: sisältöjen, kuten tekstien ja kuvien optimointiin, sekä sivuston palvelimessa ja koodissa tapahtuva tekniseen optimointiin. Yksi osa teknistä hakukoneoptimointia ovat linkitykset, joilla on merkittävä vaikutus sivuston hakukonenäkyvyyteen.

Hakukoneoptimointi ulkoinen linkitys

Mitä linkitykset tarkoittavat?

Sivuston sisäinen linkitys johdattaa käyttäjää liikkumaan sivustolla loogisesti. Botit analysoivat sivuston rakennetta ja sen perusteella muodostavat sisällöistä kokonaisuuden. Sen vuoksi on tärkeää, että sivustosi sisäinen linkitys on rakennettu niin, että sisäiset linkit liittyvät samaan aiheeseen. Jos sisäisiä linkkejä viljellään liikaa ristiin rastiin alasivuilta toiselle, botit eivät saa selkeää käsitystä sivustosi rakenteesta.

Ulkoinen linkitys puolestaan tarkoittaa linkittämistä, jossa ulkoiselta sivustolta linkkiä klikkaamalla päädytään kohdesivustolle. Puhuttaessa ulkoisesta linkityksestä, linkit tulevat kokonaan eri domainilta (eli verkkotunnukselta), kuin kohdesivusto. Tämä artikkeli kertoo, mitä merkitystä ulkoisilla linkeillä on ja miten voit hankkia niitä itse.

Mitä merkitystä ulkoisella linkityksellä on hakukonenäkyvyyden näkökulmasta?

Ulkoiset linkit vaikuttavat olennaisesti sivuston hakukonenäkyvyyteen parantaen kohdesivuston sijoitusta hakukoneissa. Mitä enemmän kohdesivustolle linkitetään ulkoisista lähteistä, sitä paremmille paikoille Google sen nostaa hakukonesijoituksissa. Sen lisäksi ulkoiset linkit palvelevat myös käyttäjää, joka pääsee kätevästi siirtymään kohdesivustolle lukemaan aiheesta lisää.

Ulkoisten linkkien määrä ja sivuston laatu ratkaisevat

Google arvottaa sivuston paremmaksi ulkopuolisista lähteistä tulevan linkityksen perusteella, sillä se päättelee, ettei kukaan halua linkittää sivustolle, joka on huono eikä tuota käyttäjille minkäänlaista arvoa. Ulkoisten linkkien kanssa tulee kuitenkin olla tarkkana, sillä sivuston laadulla, jolta linkitys tehdään, on suuri merkitys Googlelle.

Laadun lisäksi ulkoisten linkkien määrällä on olennainen merkitys parempaan hakukonenäkyvyyteen: Google tulkitsee kohdesivuston laadun sitä luotettavammaksi, mitä enemmän se saa laadukkaista ulkoisista lähteistä linkkejä.

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

Hakukoneoptimointi ulkoinen linkitys

Näin hankit ulkoisia linkkejä sivustollesi

Ulkoisten linkkien hankkiminen voi olla haastavaa. Usein ulkoisia linkkejä haetaan kommentoimalla sivuston linkki erilaisiin blogeihin ja foorumeille, mutta hakukoneiden algoritmit eivät arvosta tällaisia linkkejä yhtä paljon kuin laadukkailta sivustoilta hankittuja, aiheeseen liittyviä ja sivuston tekstin sekaan upotettuja linkkejä.

Seuraavien vinkkien avulla saat vahvempia ulkoisia linkkejä sivustollesi ja varmistat näin paremman hakukonenäkyvyyden!

  1. Referenssit ja yhteistyökumppanit

Kun asiakkaasi ovat saaneet sinulta huipputuotteita ja ylivertaista palvelua, pyydä heitä mainitsemaan ja linkittämään yrityksesi sekä myymäsi tuotteen tai palvelun tuotesivu heidän sivuillaan, blogissa tai somessa. Vaihtoehtoisesti tarjoa asiakkaillesi mahdollisuus kirjoittaa omille sivuillesi referenssitarina, johon laitat linkin ohjaamaan heidän sivustolleen.

Sama pätee yhteistyökumppaneihisi: pyydä heitä linkittämään yrityksesi heidän sivuilleen ja linkitä myös omille sivuillesi yhteistyökumppanisi yrityksen sivut. Näin molemmat yritykset hyötyvät linkittämisestä.

  1. Kohderyhmää kiinnostava laadukas sisältö

Yksi hakukoneoptimoinnin tärkein osa-alue on varmistaa, että sivuston sisältö on laadukasta ja relevanttia. Sisällön tulee olla ajankohtaista ja kohderyhmää kiinnostavaa. Se, että sivusto näyttää kivalta, ei vielä riitä – sen tulee olla myös toiminnallisuudeltaan loogisesti rakennettu. Näin käyttäjä varmasti löytää sivustolta etsimänsä ja konvertoituminen on tehty mahdollisimman helpoksi. Kun nämä asiat ovat kunnossa, käyttäjät ja asiakkaasi ovat todennäköisempiä linkittämään sivustosi omille sivuilleen, sillä sivustosi sisältö nähdään luotettavana ja laadukkaana.

  1. Lisää yrityksesi Google My Business -palveluun

Kun lisäät yrityksesi Google My Business -palveluun, yrityksesi näytetään, kun käyttäjät tekevät Googlessa tai Google Mapsissa yrityksesi haun tai sen tarjoamia palveluita etsivän haun. Google My Business -palvelussa voit julkaista yrityksesi kuulumisia ja tarjouksia, lisätä kuvia ja aloittaa keskustelun asiakkaidesi kanssa.

Maksimoi yrityksesi näkyvyys myös tekemällä tarvittavat sometilit ja lisää esimerkiksi yrityksesi Facebook-sivuille linkki sivustollesi. Näin saat taas yhden ulkoisen linkin lisää.

  1. Kysy suoraan

Linkkejä voi ja kannattaa kysyä rohkeasti ihan suoraan. Kun sivustosi sisältö on laadukasta ja ajankohtaista, voit itse ottaa yhteyttä samojen aihealueiden sivustojen ylläpitäjiin ja ehdottaa oman sivustosi linkkaamista heidän sivustolleen. Erilaisilla foorumeilla ja sosiaalisessa mediassa kannattaa osallistua sivustosi aihetta käsittelevään keskusteluun ja lisätä sivustosi linkki informatiivisen ja tarttuvan saatetekstin kera mukaan keskusteluun.

Kun sivustosi kaipaa kohennusta, käänny ammattilaisen puoleen

Hakukoneoptimointi on ratkaisu yrityksesi löydettävyyteen ja lisäksi se varmistaa, että sivustosi tarjoaa kävijälleen parhaimman mahdollisen käyttäjäkokemuksen. Hakukoneoptimointi vaatii teknistä osaamista, optimoinnissa käytettävien työkalujen tuntemusta ja taitoa tuottaa laadukasta verkkosisältöä.

Hakukoneoptimointi on jatkuvaa työtä ja sivuston kehittämistä: Googlen algoritmit, jotka määrittävät sivustojen hakukonesijoitukset, päivittyvät jatkuvasti, joten vaikka sivustosi on tänään ensimmäisellä sijalla, sijoitus voikin olla huomenna kahdeskymmenes. Siksi sivuston käyttäjäkokemusta tulee analysoida ja kehittää jatkuvasti sekä sivustolle tulee lisätä aktiivisesti uutta sisältöä, joka tarjoaa vastauksia käyttäjien kysymyksiin.

Tästä syystä hakukoneoptimoinnin ulkoistaminen ammattilaiselle on sijoitus, joka tuottaa moninkertaisena takaisin. Ilman hakukoneoptimointia sivuston on lähes mahdotonta sijoittua hakutuloksissa orgaanisesti korkealle.

Kun sivustosi on kohennuksen tarpeessa, jätä viesti ja räätälöidään sinulle toimiva markkinoinnin paletti!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Veera Pelkonen

MarkkinointiAkatemian oman markkinoinnin parissa työskentelevä Veera tekee samalla maisteriopintoja Tampereen yliopistossa.

Vapaa-ajalla onnea tuovat sunnuntaibrunssit, livemusiikki, lumilautailu ja muu sporttailu.

takaisin ylös