Googlen galleriamainokset – Tulevaisuudessa uusi tapa vangita hakukoneiden käyttäjät

Tänä päivänä tietoa etsitään heti, kun tarve tai halu herää, kaivattiimpa sitten kaupungilla kulkiessa kahvilaa tai uusia kuulokkeita juuri hajonneiden tilalle. On selvää, että hakutulosten korkeimmat sijat sekä näyttävimmät mainokset saavat parhaiten näiden kärsimättömien käyttäjien huomion.

Google Marketing Livessä julkaistiin uusi galleriamainosten betaversio. Galleriamainokset ovat kuvamainoksia, jotka näkyvät käyttäjän puhelimessa Googlen hakutulosten yläosassa. Galleriamainokset ovat verrattavissa Facebookin ja Instagramin karusellimainoksiin.

Galleriamainos

Mitä ovat galleriamainokset?

Galleriamainokset ovat dynaamisia kuvamainoksia, jotka ilmestyvät käyttäjän näytölle, kun tehdään haku mobiililaitteella Googlessa. Kuvamainokset ovat swaipattavia karusellimainoksia, joissa on otsikko ja url-osoite, jota klikkaamalla pääsee kätevästi siirtymään suoraan kohdesivustolle. Karuselliin kuvamainoksia voi laittaa neljästä kahdeksaan. Karusellimainokseen voi kirjoittaa kolme erilaista otsikkoa, jolloin pääset testailemaan, millainen toimintakehote toimii mainoksissa parhaiten. Galleriamainokset keräävät Googlen tutkimusten mukaan jopa 25 % enemmän sitoutumisia kuin perinteiset tekstimainokset.

Mihin kohderyhmään galleriamainokset toimivat?

Kun mielessä on tarkistaa lounaslista, etsiä tietoa tuotteiden hinnoista tai liikkeen sijainnista, avataan yleensä ensimmäisenä Internet ja kysytään Googlelta. Jokainen yrittäjä varmasti haluaa näkyä hakukonesijoituksissa palkintopaikoilla ja houkutella potentiaaliset ostajat tutustumaan tarkemmin yrityksen tarjoamiin tuotteisiin ja palveluihin. Jotta parhaimman mainospaikan hyötysuhde olisi kannattavaa (mainos tuottaa enemmän kuin maksaa), tulee mainoksen näkyä relevantille kohderyhmälle ja kiinnittää välittömästi käyttäjän huomio.

Galleriamainokset toimivat hyvinkin erilaisille yrityksille, sillä kuvamainos luo mielikuvan ja jättää muistijäljen huomattavasti tehokkaammin kuin perinteinen tekstimainos. Käyttäjän surffaillessa puhelimella Googlessa, kuvamainoksella on matalampi kynnys päätyä käyttäjän puhelimeen ruudunkaappauksena, joka lähetetään kaverille tai säästetään myöhempää käyttötarkoitusta varten. Näin kuvamainos jättää tehokkaamman muistijäljen käyttäjälle.

Etenkin yritysten, joiden mainostettavat tuotteet tai palvelut ovat visuaalisesti näyttäviä, kannattaa panostaa kuvamainontaan. Myös yritykset joiden toimiala on palveluiden parissa B2B:ssä, voivat kuvamainonnan avulla tehdä tehokkaasti esimerkiksi palveluprosessien tai referenssien mainontaa. Pääset jälleen luomaan mielikuvia nopeasti ja tehokkaasti käyttäjälle, joka sitten suuremmalla todennäköisyydellä päätyy tutustumaan yritykseesi tarkemmin, klikkaamalla itsensä vierailemaan sivustollesi.

Mitä hyötyä galleriamainoksista on?

Tutkimusten mukaan käyttäjät sitoutuvat kuvamainoksiin tekstimainoksia tehokkaammin, sillä visuaalista viestiä on nopeampi prosessoida. Perinteisissä tekstimainoksissa on vaikeampi tehdä vaikutus käyttäjään, toisin kuin kuvamainoksissa. Kuvamainoksissa käyttäjä saa heti käsityksen yrityksesi brändistä ja hän on jo puolivälissä matkalla vierailemaan sivustollesi.

Yhteenveto

Koska käyttäjät haluavat löytää vastauksen ongelmaansa heti kun sellainen ilmenee, haetaan älypuhelimella vastaus saman tien Googlesta. Tämä tarjoaa yrityksille huippumahdollisuuden päästä vuorovaikuttamaan kuluttajien kanssa ja tarjota ratkaisu käyttäjän ongelmaan.

Kuvamainokset jäävät käyttäjän mieleen tekstimainoksia tehokkaammin. Käyttäjä saa hyvin nopeasti käsityksen yrityksesi tuotteiden tarjonnasta karusellimainoksen avulla ja voi klikata itsensä sivustollesi esimerkiksi tekemään ostos.

Toistaiseksi nämä galleriamainokset ovat käytettävissä 11 eri kielellä: englanti, saksa, japani, ranska, espanja, hollanti, portugali, italia, venäjä, ruotsi ja puola. Jäämme innolla odottamaan, saammeko galleriamainokset myös Suomen markkinoille. Sitä odotellessa käy lukemassa Google Shopping -kuvamainoksista

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

Kun mielen päällä on kysymyksiä Google-mainonnasta tai markkinoinnista yleisesti, älä epäröi ottaa yhteyttä. Jätä viesti ja pohditaan yhdessä, millaiset mainostusmuodot toimivat yrityksellesi parhaiten ja saat mainonnan tuottamaan euroja!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Veera Pelkonen

MarkkinointiAkatemian oman markkinoinnin parissa työskentelevä Veera tekee samalla maisteriopintoja Tampereen yliopistossa.

Vapaa-ajalla onnea tuovat sunnuntaibrunssit, livemusiikki, lumilautailu ja muu sporttailu.

takaisin ylös