Google Shopping on mainostajan unelma – Vihdoin saimme sen Suomeen!

Google Shopping, kauan odotettu Google Ads -mainostyökalun kampanjatyyppi, on viimein rantautunut Suomeen! Pohjoismaihin Google Shopping on tullut jo muutama vuosi sitten, mutta Suomessa pienten markkinoiden vuoksi tätä mainostajan unelmaa on jouduttu vielä odottelemaan. MarkkinointiAkatemian hakukonemainonnan asiantuntijat ovat erittäin innoissaan tästä uutisesta!

Google Ads -hakusanamainonnassa viitataan perinteisiin tekstimainoksiin, jotka ilmestyvät käyttäjän näytölle heidän tehdessä jokin haku Googlen hakukoneessa. Hakukoneiden käyttäjät suosivat lähes poikkeuksetta ensimmäisinä näkyviä hakutuloksia, joita on helppo ja vaivaton klikata. Hakusanamainonnalla tavoitat ne ihmiset, jotka etsivät tietoa yrityksesi tuotteista ja palveluista, sijainnista, aukioloajoista tai esimerkiksi vertailevat tuotteiden hintoja. Hakusanamainokset ohjaavat ostoa harkitsevat asiakkaat suoraan verkkosivuillesi.

Mitä sitten Google Shopping on? Google Shopping tarkoittaa käytännössä sitä, että käyttäjän tehdessä hakukoneessa jokin haku, hänelle esitellään hakua vastaavan tuoteryhmän tuotteita tekstimainoksien sijaan kuvamainoksina. Kuvamainoksissa näkyy heti tuotteiden tiedot, kuten hinta ja yrityksen nimi, joten käyttäjän ei tarvitse vielä klikata itseään vierailemaan verkkokaupan tai kivijalkaliikkeen verkkosivustolle, vaan voi ensin tehdä tuotevertailua ja saada nopeammin parempi käsitys tarjolla olevasta valikoimasta kuvamainosten perusteella. Google Shopping on mainostajalle erinomainen keino saada enemmän näkyvyyttä, nostaa mainosten klikkausprosenttia ja sen johdosta kasvattaa merkittävästi myyntiä!

Google Shopping – miten se toimii?

Jotta saisit tehtyä Google Shopping -kampanjoita, tarvitset Kauppiasportaali-työkalun, joka liitetään Google Ads -mainostiliisi. Kauppiasportaali toimii Google Shopping -mainosten pohjana ja sen avulla hallinoidaan verkkokaupan tuotedataa. Kauppiasportaaliin syötetään yrityksen tiedot, logo, postitusinformaatio sekä tuotedata. Tuotedata tarkoittaa verkkokaupan myytävien tuotteiden ominaisuuksia ja tietoja, kuten nimi, materiaali, väri ja hinta.

Shopping -mainoksissa ei käytetä avainsanoja lainkaan, vaan sen sijaan Kauppiasportaalissa olevan tuotedatan perusteella määritetään, miten ja milloin Google näyttää mainoksiasi. Kauppiasportaalin kautta lähetetty tuotedata sisältää tietoa myymistäsi tuotteista, jonka perusteella Google etsii mainoksiasi vastaavia käyttäjien hakuja. Näin käyttäjille näytetään mahdollisimman osuvia tuotteita! Kampanjan pohjalta Google luo automaattisesti Shopping-mainoksesi, eli ne näkyvät samalla periaatteella kuin tekstimainoksesi.

Google Shopping

Houkuttele todennäköisimmät ostajat vierailemaan sivustollasi

Kun käyttäjä tekee haun hakukoneessa, Google Shopping -mainokset näkyvät käyttäjän hakutuloksissa kuvina, joista käyttäjä näkee suoraan tuotteen tarkemmat tiedot. Kuvassa näkyvät tuotetiedoista käyttäjä näkee heti tuotteen nimen ja hinnan, sekä yrityksen nimen. Google Shopping -mainonnan avulla pystyt herättämään tehokkaammin käyttäjän mielenkiinnon, sillä käyttäjä kiinnittää luonnollisesti enemmän huomiota kuvamainoksiin kuin perinteisiin tekstimainoksiin.

Tuotteiden tiedot kannattaakin syöttää huolellisesti tuotesyötteeseen, sillä käyttäjä pystyy tekemään tarkempaa vertailua tuotteista kuvien ja tuotteiden tietojen perusteella ennen verkkokauppaan siirtymistä. Näin käyttäjällä on parempi käsitys tuotteista ja on todennäköisempi ostaja siirtyessään sivustolle.

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

Entistä laajempi mainosnäkyvyys

Perinteisissä tekstimainoksissa käyttäjälle näkyy vain yksi mainos kerrallaan ja tämä mainos johdattaa käyttäjän mainoksen tekstiä vastaavalle lasketumissivulle. Google Shopping -mainoksissa yritys voi saada näkyviin useampia kuvamainoksia kerrallaan, sillä kaikki käytättäjän hakua vastaavat mainokset voivat näkyä samassa hakutuloksessa.

Esimerkiksi, jos verkkokauppasi myy saman tuoteryhmän sisällä useita eri vaihtoehtoja, näkee käyttäjä ne heti kuvamainoksina. Jos käyttäjä tekee haun ”punaiset juoksukengät”, voi verkkokauppa näyttää kaikki heidän myynnissä olevat punaiset juoksukengät. Tuotetietojen takia hintavertailukin on helppoa, jolloin käyttäjä saa heti käsityksen valikoimasta ja voi sen perusteella klikata sivustolle tarkastelemaan mieluisaa vaihtoehtoa.

Mainokset toimivat sekä kivijalkaliikkeille että verkkokaupoille

Perinteisissä Google Ads -tekstimainoksissa kivijalkaliikkeet voivat helposti mainostaa esimerkiksi liikkeen sijaintia ja aukioloaikoja sijainnin perusteella samalla paikkakunnalla oleville käyttäjille. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että mainos näkyy ainoastaan käyttäjille, joiden sijainti on lähellä liikkeesi sijaintia. Voit itse määritellä kampanjaa luodessa mainoksen näkyvyyden kilometrin tarkkuudella, jolloin mainokset ovat kohdistettu näkymään varmasti oikealle kohderyhmälle.

Tämä periaate pätee myöskin Google Shopping -mainoksiin. Käyttäjän etsiessä hakukoneista tuotteita ja palveluita, he voivat klikata kuvamainosta ja siirtyä kivijalkaliikkeen verkkosivujen yhteystietoihin, tarkistaa reittiohjeita tai soittaa suoraan myymälään.

Verkkokauppojen kannattaa ottaa Google Shopping ehdottomasti heti käyttöön, sillä tuotetietojen näkyminen kuvan kera on verrattoman suuri todennäköisyys saada käyttäjä vierailemaan sivustollasi ja tekemään ostos! Jotta pääset tekemään Shopping-mainonnan avulla enemmän myyntiä, muista ohjata käyttäjä asianmukaiselle laskeutumissivulle ja tee ostamisesta mahdollisimman helppoa.

Yhteenveto

Google Shopping -mainonnassa on lukuisia hyötyjä, jotka palvelevat niin käyttäjää kuin mainostajaakin. Shopping-kuvamainokset ovat mielenkiintoisia ja tarjoavat käyttäjälle heti huomattavasti perinteistä tekstimainosta enemmän tietoa. Käyttäjä saa heti selkeämmän kuvan siitä, mitä yrityksellä on tarjota, joka auttaa ostopäätöksen tekemistä.

Google Shopping hyödyt:

  • houkuttelet todennäköisempiä ostajia vierailemaan verkkosivustollasi
  • Shopping-mainoksissa on korkeampi klikkausprosentti
  • Shopping-mainoksissa perinteistä tekstimainosta laajempi kattavuus
  • toimii sekä verkkokaupoille että kivijalkaliikkeille
  • helppo kampanjanhallinta: avainsanojen sijaan mainokset näytetään käyttäjälle syöttämäsi tuotedatan perusteella
  • kuvamainoksissa on enemmän mainostilaa, jonka avulla kiinnität paremmin käyttäjän huomion
  • voit saada useamman kuvamainoksen näkymään yhdellä haulla
  • maksat ainoastaan, kun käyttäjä klikkaa mainosta!

Nyt kannattaa toimia!

Jotta Google Shopping -mainoskampanjat toimivat, teknisen hakukoneoptimoinnin merkitys korostuu. Tekninen hakukoneoptimointi varmistaa, että sivuston sisältö on hakukoneille ymmärrettävää. Tuotekuvausten laatu on myös olennainen tekijä, jotta mainokset palvelisivat käyttäjää mahdollisimman hyvin. On selvää, että Shopping -mainoskampanjoiden teko on tarkkaa ja huolellista työtä!

Suomalaiset toimijat pääsevät nyt aiempaa helpommin testailemaan myös ulkomaisia markkinoita – ja päinvastoin. Haluatko sinä ottaa ensimmäisten joukossa Google Shopping -mainokset haltuun ja näyttää yrityseksesi tarjontaa monipuolisesti käyttäjille mielenkiintoisina ja kattavina kuvamainoksina? Mikäli hakukonemainonta, Google Ads ja Kauppiasportaali aiheittaa harmaita hiuksia, ei huolta – me hoidamme tunnukset ja tilinhallinnoinnit, sekä rakennamme onnistuneet mainoskampanjat puolestasi. Hyödynnämme Google Ads -mainonnassa tehokkaasti koneoppimista, jonka ansiosta olemme saaneet asiakkaillemme loistavia tuloksia ja kasvatteet myyntiä.

Lue lisää hakusanamainonnasta!

Ota yhteyttä ja otetaan yhdessä Google Shopping haltuun!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Veera Pelkonen

MarkkinointiAkatemian oman markkinoinnin parissa työskentelevä Veera tekee samalla maisteriopintoja Tampereen yliopistossa.

Vapaa-ajalla onnea tuovat sunnuntaibrunssit, livemusiikki, lumilautailu ja muu sporttailu.

takaisin ylös