Google Ads -mainonnassa korkeilla laatupisteillä nappaat parhaimmat hakukonesijoitukset ja maksat mainonnasta vähemmän

Google haluaa palvella ensisijaisesti käyttäjäänsä mahdollisimman hyvin ja tarjota parhaan mahdollisen ja relevantin tuloksen käyttäjän tekemään hakuun. Tästä syystä Google Ads -hakusanamainonnassa Google arvioi mainosten, avainsanojen sekä kohdesivujen laatua antamalla kokonaisuudelle laatupisteitä. Laatupisteillä on suuri vaikutus siihen, miten paljon maksat mainonnasta, sekä miten hyvin mainokset sijoittuvat Googlen hakutulossivulla.

Korkeiden laatupisteiden avulla voit parhaimmillaan saavuttaa parempia mainossijoituksia alhaisemmilla klikkihinnoilla, kun taas alhaisten laatupisteiden mainokset sijoittuvat huonosti, niiden näyttökerrat pienenevät ja maksat mainonnan klikkihinnoista huomattavasti enemmän. Hakusanamainontaan sijoitetut rahat valuvat ikävästi kankkulan kaivoon, jos laatupisteiden tärkeyttä ei oteta huomioon.

Mitä laatupisteet ovat ja miten laatupisteitä arvioidaan?

Google antaa tekemällesi Google Ads -hakusanamainontakokonaisuudelle laatupisteet heti, kun mainokset alkavat saada mainosnäyttöjä ja klikkauksia. Laatupisteitä voi saada asteikolla 1–10: 7–10 kielii mainoksista, joissa elementit toimivat tyydyttävästi, hyvin tai täydellisesti, kun taas vähemmän pisteitä saaneissa kokonaisuuksissa elementit kaipaavat huomiota.

Yhden tai kahden laatupisteen tilanteissa saatat menettää mainosnäkyvyytesi kokonaan, sillä tällöin Google ei välttämättä näytä mainoksia lainkaan.

Laatupisteet rakentuvat mainosten, avainsanojen ja laskeutumissivun laadun mukaan.

Tätä laatua määrittävät useat, osittain tuntemattomat tekijät, joita Googlen rakentamat algoritmit painottavat eri suhteissa perustuen kerättyyn dataan. Tällaisia tekijöitä ovat mm.

  •   mainoksen tekstin sekä laskeutumissivun vastaavuus käyttäjän tekemään hakuun
  •   laskeutumissivun käyttökokemus ja nopeus
  •   mainosten klikkausprosentti.

Mitä korkeampi esimerkiksi CTR, eli klikkausprosentti mainoksella on sitä vähemmän maksat mainonnasta. Voit siis mainostaa kilpailijaasi korkeammalla sijalla pienemmillä kustannuksilla, jos laatupisteesi ovat kilpailijaasi paremmat.

Google Ads -laatupisteet

Miten laatupisteitä voi parantaa?

1. Käytä mainosryhmäsi avainsanoja mainoksen otsikossa sekä kuvauksessa = klikkausprosenttisi paranee

Klikkausprosentti on yksi merkittävimmistä laatupisteitä määrittävistä tekijöistä. Klikkausprosentti nimittäin kertoo, kokevatko käyttäjät kyseisen mainoksen suhteessa tekemäänsä hakuun relevantiksi. Kun käyttäjän tekemä hakutermi toistuu mainoksen otsikossa ja mainoksen tekstissä, sitä todennäköisemmin käyttäjä uskoo löytävänsä vastauksen sivuiltasi ja klikkaa mainostasi. 

Esimerkiksi, jos käyttäjä hakee ”lounas Tampere”, hän oletettavasti klikkaa tarkastelemaan lähemmin ainoastaan mainoksia, joiden mainostekstit viittaavat Tampereella lounasta tarjoaviin ravintoloihin. Näin klikkausprosentti kertoo Googlelle, vastaako mainosteksti käyttäjän tekemään hakulausekkeeseen. 

Hyödynnä myös mahdollisuuksien mukaan monipuolisia mainoslaajennuksia, sillä ne kasvattavat mainoksesi pinta-alaa näin nostaen klikkauksen todennäköisyyttä.

2. Älä laita liikaa avainsanoja yhteen mainosryhmään

Google Ads -mainonnassa mainosryhmätasolla määritellään kampanjaan avainsanat ja mainokset. Yleinen virhe Google Ads -mainoskampanjaa luodessa on laittaa valtava määrä avainsanoja yhteen mainosryhmään. Googlen on näin vaikeampaa tarjota käyttäjän hakua parhaiten vastaava mainos, jos avainsanoja on liikaa.

SKAG (Single Keyword Ad Group) -menetelmää käytettäessä jokaiselle avainsanalle luodaan oma mainosryhmänsä. Näin voidaan varmistaa avainsanan, eli käyttäjän tekemä hakusanan tai hakulausekkeen esiintyminen mainostekstissä. Kun hakulauseke ja mainosteksti ovat synkassa, klikkausprosentti paranee ja kaikki voittaa. Simple.

3. Varmista, että laskeutumissivu vastaa tarkasti mainostekstiin

Esimerkiksi, jos mainostat verkkokauppasi sesongin aletuotteita, mutta ohjaat käyttäjän mainoksesta verkkokauppasi etusivulle, ei laskeutumissivun sisältö tällöin vastaa käyttäjän tekemään hakuun. Käyttäjä tuskin jatkaa etsintöjä verkkokaupassasi, vaan palaa hakutuloksiin ja jatkaa surffailemaan toisaalle. Varmista siis, että mainosta klikannut käyttäjä ländää taatusti juuri sille tuote- tai kategoriasivulle, jota mainostekstissäsi rummutat. Niin, ja pidä AINA huoli siitä, ettei yksikään mainos päädy 404-sivulle. 

Huolehdi myös laskeutumissivun käyttäjäkokemuksesta, sillä vaikka laskeutumissivu vastaisikin mainostekstiin, palaa käyttäjä takaisin hakutuloksiin, jos sivusto saa käyttäjän syystä tai toisesta turhautumaan, pahimmassa tapauksessa raivon partaalle. Esimerkiksi tappavan hidas sivuston latautuminen on yksi yleisimpiä syitä, miksi hakutuloksiin palataan oitis. Muista myös, että Google arvottaa sivustoja perustuen niiden mobiilikäytettävyyteen, joten varmista ensimmäisenä, että mobiiliversio sivustostasi on kunnossa.

Mikäli huomaat sivustossasi ongelmakohtia, kannattaa konsultoida ammattilaista – usein vaikuttavat tekijät nimittäin piilevät sivuston teknisissä, koodiin liittyvissä kommervenkeissä, joita ei välttämättä paljaalla silmällä edes näe.

Sivuston tavoitteen toteutuminen kannattaa tehdä mahdollisimman helpoksi – oli se sitten yhteydenotto, verkkoajanvaraus tai ostotapahtuma. Mitä vähempien klikkausten päässä konversiosta käyttäjä on, sitä todennäköisemmin konversio myös syntyy.

Google arvioi sivustolla myös sen tekstisisältöjä sekä rakennetta. Tekstisisällön optimointi avainsanan perusteella ei vielä riitä, sisällön tulee olla muutenkin laadukasta ja tarjota käyttäjälleen arvokasta ja hyödyllistä tietoa, joka vastaa käyttäjän kysymykseen.

Parempaa laatua, pienemmät klikkihinnat

Google Ads -mainonnassa et maksa mainosnäytöistä, vaan hinnoittelu perustuu mainosklikkeihin. Jos mainosteksti tai laskeutumissivu ei ole relevantti suhteessa hakulausekkeeseen, tulee käyttäjä bumerangina takaisin hakutuloksiin ja maksat kovaa hintaa näistä hukkaklikeistä.

Panostamalla avainsanojen, mainostekstin ja laskeutumissivun symbioosiin varmistat, että:

  •   käyttäjän tekemällä haulle näytetään hakua parhaiten vastaavat mainokset
  •   klikkausprosenttisi paranee, sillä käyttäjä uskoo löytävänsä sivustoltasi etsimänsä
  •   saat paremmat laatupisteet, jolloin mainoksesi näkyvät paremmin, mutta maksat niistä parhaimmillaan jopa 50% pienemmän klikkikohtaisen hinnan!

Jos haluat antaa Google-mainonnan osaavien kumppanien käsiin, me otamme mieluusti homman työn alle! Voit luottaa meihin: esimerkiksi kansainvälisessä Google Ads -vertailussa kipusimme kärkinimien joukkoon tekemämme hakusanamainonnan tuoton ollessa maailman huippuluokkaa. Jätä viesti, jos haluat pohtia Google Ads -maailman koukeroita yhdessä tai muuten vaan jututtaa asiantuntijaamme markkinoinnista!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

 

takaisin ylös