Facebook-mainonnan perusteet – mikä on Business Manager ja miten se perustetaan?

Edellisessä Someta sujuvasti: miksi tekisit ja miten teet yrityssivun Facebookiin? -artikkelissa kerroimme, miten pääset alkuun somettamiseen. Kun tiedät, kuinka usein yrityksen Facebook-sivua kannattaa päivittää ja millaisia asioita sivulta pitää löytyä, voitkin aloittaa Facebook-mainonnan. Mutta miten mainontaa tehdään, mikä on Business Manager ja miten se perustetaan – näihin kysymyksiin löydät vastauksen jatkamalla lukemista!

Mikä ero on julkaisun mainostamisella ja Facebook Business Managerissa luodun mainoskampanjan välillä?

Mainontaa voi tehdä Facebookissa kahdella eri tavalla. Voit julkaista postauksen ja boostata sitä rahalla suoraan Facebook-seinälläsi, tai voit tehdä mainoksen Facebook Business Managerin kautta. Mitä eroa näillä sitten on?

Voit tehostaa Facebook-postausta vaivattomasti klikkaamalla julkaisun reunassa olevaa Mainosta julkaisua -painiketta. Riittää, että asetat mainoksen keston, budjetin, kohdennuksen ja käynnistät mainonnan. Julkaisun mainostaminen, eli sponsorointi, lisää postauksen näkyvyyttä uutisvirrassa, Facebook-sivun orgaanista näkyvyyttä ja se on kaikin puolin helppo vaihtoehto, mikäli sinulla ei ole paljon kokemusta Facebook-markkinoinnista.

Vaikka julkaisun boostaus ja sen helppous saattaa houkutella, se ei silti ole tehokkain tapa tehdä mainontaa Facebookissa. Boostaamisen tavoite on saada mahdollisimman paljon reaktioita julkaisuun, eikä niinkään liikennettä kotisivuille, saatikka konversioita esimerkiksi ostoista. Onkin olennaista pohtia, mitä haluat mainonnalla saavuttaa.

Mainosta Facebookissa

Mikä on Business Manager?

Business Manager on ilmainen alusta, jonka avulla voit hallita Facebook-mainontaa. Business Managerin avulla saat pidettyä henkilökohtaisen Facebook-profiilin ja yrityksen profiilin erillään toisistaan. Voit hallita yrityksesi sivuja ja mainostiliä keskitetysti yhdessä paikassa, jolloin yrityksen sisällöt eivät sekoitu omiin sisältöihin. Yrityksen siirtäminen Business Manageriin on erityisen järkevää, mikäli yrityksen Facebook-sivujen parissa työskentelee useampi henkilö. 

Mainonnan rakentaminen Business Manageriin on tosin hieman monimutkaisempaa kuin postauksen boostaus, sillä mainostyökalut ovat paljon laajemmat. Kampanjaa tehdessä tulee asettaa mainokselle tavoite, selvittää kohderyhmä ja suunnitella mainoksen sisältö sekä visuaalinen ilme. Business Manager mahdollistaa mainokselle erilaiset sijoittelut ja laajemmat kohdennukset esimerkiksi videotasi X prosenttia katsoneille tai kotisivusi kävijöille. 

Business Managerin kautta voit myös mitata mainoksen tehokkuutta, ja pääset kehittämään sen perusteella kampanjaa jatkuvasti. Tarvittavat muokkaukset esimerkiksi mainoksen kohdennuksiin tai budjettiin voi tehdä mainostyökalussa milloin vain. Business Managerissa voit myös hyödyntää useita eri mainossijoitteluja perinteisen uutissyötteen sijaan: Facebook voi automaattisesti sijoittaa mainoksen tehokkaimmalle mainospaikalle tai voit valita videoille ja Instagram-mainokselle omat sijoittelut. 

Mainonnan kohdistaminen

Mainoksen teko Business Managerissa saattaa olla työläämpää, mutta oikein rakennetun mainoskampanjan avulla saat julkaisun boostaukseen verrattuna parempia tuloksia – vieläpä kustannustehokkaasti. Business Manager on erityisen hyödyllinen työkalu, jos suunnitelmissa on mainostaa Facebookissa myös tulevaisuudessa, haluat asettaa selkeän päämäärän mainonnalle ja jos tekijöitä on useampi kuin yksi. 

Mainostaminen Facebookissa

Lataa Instagram-mainonnan opas! Lataa Facebook-mainonnan opas!

Miten perustat Business Manager -tilin?

  1. Mene business.facebook.com​-sivulle
  2. Klikkaa “LUO TILI” oikeasta yläkulmasta
  3. Kirjaudu omalla tunnuksellasi Facebookiin
  4. Luo Business Manager -tili:
    a. Lisää yrityksen nimi
    b. Täytä yrityksen yhteystiedot ja toimi Facebookin ohjeiden mukaan 
    c. Business Manager on nyt luotu ja siirryt seuraavaksi sinne
  5. Tämän jälkeen lisää yrityksesi Facebook-sivu klikkaamalla “Lisää sivu” ja kirjoittamalla hakukenttään Facebook-sivusi nimi
  6. Sen jälkeen lisää mainostili klikkaamalla “Lisää mainostili” -> kirjoita mainostiliin yrityksen nimi ja valuutta -> klikkaa Luo mainostili -> tämän jälkeen voit lisätä maksutavan yrityksen asetuksista.

Nyt Business Manager on käyttövalmis mainonnan aloittamiseen!

Tärkeimmät stepit Business Managerissa mainostamiseen

  1. Käytä mainonnan tavoitteita. Mainonnan hallinnassa voit valita eri tavoitteista esimerkiksi haluatko lisää paikallista näkyvyyttä, liidejä vai liikennettä sivullesi. Tavoitteen valitseminen mainonnan alussa auttaa luomaan strategian tämän tavoitteen ympärille.
  2. Hyödynnä edistyneitä kohdennusmahdollisuuksia. Mieti, mikä on potentiaalinen asiakaskuntasi? Business Managerissa voit kohdentaa mainontaa hyvinkin tarkasti: mitä tarkemmin mainontaa kohdentaa, sitä paremmat tulokset yleensä ovat.
  3. Määrittele budjetti. On tärkeää mitoittaa budjetti suhteessa kohdeyleisön kokoon, jotta mainonta on tehokasta ja mainosnäyttöjä tulee riittävästi.
  4. Hallitse luovaa sisältöä. Huomiota herättävä ja tavoitettasi vastaava mainos on kaiken A ja O. Business Managerissa voit esimerkiksi valita eri mainosmuotoja karusellista diavideoihin, lisätä otsikkoja ja ohjata tietyllä toimintakutsupainikkeella haluttuun toimintoon.
  5. Mittaa jatkuvasti. Hyödynnä Facebook-pikselin mahdollisuuksia ja mittaa kutakin kampanjaa oikein mittarein. Muista seurata, optimoida ja kehittää mainosta jatkuvasti, jotta saat mainonnasta irti mahdollisimman suuren hyödyn.

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

Kun haluat ulkoistaa markkinointisi osaavalle kumppanille, me teemme tulokselliset mainoskampanjat puolestasi.  Jätä rohkeasti viestiä ja olemme yhteydessä sinuun!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Veera Kuikka

Veera on somemainonnan tiiminvetäjä MarkkinointiAkatemialla.

Vapaa-aikaansa Veera viettää ystäviensä seurassa, kesät rannalla, talvet laudan päällä rinteessä.

takaisin ylös