Digitaalisen asiakashankinnan kumppanin valinta – näin tunnistat ammattitaitoisen ja luotettavan tekijän!

Digitaalista markkinoinnin erilaisia palveluita tarjoavia yrityksiä on Suomessa runsaasti. Jokaisella toimistolla on erilaiset toimintatavat ja monia yrittäjiä mietityttää, miten sitten valita oikea kumppani tekemään markkinointia. Digimarkkinointi on tänä päivänä lähes jokaisen yrityksen elinehto. Jos tieto, osaaminen tai aika ei itsellä riitä, digimarkkinoinnin ulkoistaminen ammattilaiselle voi olla järkevä idea. Moni yritys on kuitenkin kokenut tulleensa jopa huijatuksi digimarkkinointia myyvien yritysten toimesta kun toiminta ei ole läpinäkyvää, eikä oikeastaan tiedä, mihin markkinointiin sijoitetut rahat on käytetty.

Digitaalisen markkinoinnin kumppania valittaessa voi olla vaikeaa arvioida, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota ja millaisia asioita kumppanilta kannattaa vaatia. Kävin luennoimassa aiheesta Tampereen aikuiskoulutuskeskuksen Bisnestä Pirkanmaalta, yrittäjän ammattitutkintoa suorittaville opiskelijoille digimarkkinoinnin saloista. Kävimme läpi digimarkkinoinnin perusteita ja erityisesti sitä, millaisia sudenkuoppia näiden tulevien yrittäjien kannattaa välttää ostaessaan markkinointia ulkoiselta kumppanilta.

Digimarkkinoinnin kumppani

Digitaalinen asiakashankinta vai digimarkkinointi?

Digimarkkinointi, keinot ja kanavat ovat ajan saatossa kehittyneet niin, että oikeampi termi laadukkaasti tehdystä digimarkkinoinnista on digitaalinen asiakashankinta. Digitaalista asiakashankintaa ei tehdä mutu-tuntumalla kädet ristissä toivoen, että markkinointiin sijoiteut eurot tuottavat tulosta. Jotta sivustolle saadaan laadukasta (lue ostavaa) liikennettä, markkinointia suunnitellaan, tehdään ja optimoidaan tarkasti tulkitsemalla markkinoinnin analytiikkaa ja dataa.

Digitaalinen asiakashankinta on yritykselle sijoitus, ei kuluerä, jonka tuotto on pystyttävä näyttämään toteen esimerkiksi ROAS-luvulla (Return On Ad Spend). Jotta markkinoinnin tuotto pystytään mittaamaan mainoskampanjakohtaisesti, tulee tieto mainonnan näyttökerroista, klikeistä, ostoista ja konversioista kulkeutua Google Analyticsiin, joka on asennettu yrityksen sivuille.

Markkinoinnilla saadaan parhaimmat tulokset silloin, kun mainonta ohjataan saadun datan perusteella kohti haluttua tavoitetta, oli se sitten ostotapahtuma, verkkoajanvaraus tai esimerkiksi yhteydenottopyyntö. Lue lisää markkinointianalytiikasta täällä!

Tarkista seuraavan check-listan avulla, miten tunnistat osaavan kumppanin

Kävimme opiskelijoiden kanssa Inbound-markkinoinnin ACCD-mallin (Attract, Convert, Close, Delight) avulla läpi, miten asiakasta johdatetaan ostopolulla. Markkinointi tulisi edetä kiinnostuksen herättelystä ja tunnettuuden kasvattamisesta pikkuhiljaa verkkosivuston liikenteen lisäämiseen, joka lopulta johtaa konversioon, eli ostoon tai vaikkapa yhteydenottopyyntöön.

CHECK! Osaava kumppani on aidosti kiinnostunut liiketoiminnastasi ja löytää juuri sinun liiketoimintasi kannalta oikeat markkinoinnin kanavat.

Esimerkiksi, jos yritystäsi ei tunneta vielä kovin hyvin, osaava kumppani osaa tehdä oikeat markkinoinnin toimenpiteet vahvistaaksesi brändisi tunnettuutta esimerkiksi Facebook- ja Instagram tai YouTube-mainonnan avulla.

Googlen hakukonemainonta puolestaan tarjoaa ratkaisuja ostopolun pidemmässä vaiheessa oleville käyttäjille, mutta jos yrityksesi ei löydy potentiaaliselle kohderyhmälle hakutulosten ensimmäisellä sivulta – paras paikka piilottaa ruumis on hakutulosten toinen sivu (siellä ei käy kukaan).

CHECK! Ammattitaitoinen kumppani osaa kohdistaa mainokset näkymään oikealle kohdeyleisölle sekä hakukoneoptimoida sivusi näkymään Googlessa relevanteilla hakusanoilla ja -lausekkeilla, jotta ostava asiakas löytää sinut ja yrityksesi. Sisällöntuotannon ammattilainen rakentaa verkkosivuston sisällöt perustuen avainsana-analyysiin, joka perustuu tutkittuun asiakaskäyttäytymiseen ja verkkosivujen tavoitteeseen.

Kun ostohousut jalassa oleva asiakas päätyy vierailemaan sivustollasi, mainontaan käytetty raha valuu hukkaan, jos verkkosivut eivät ohjaa asiakasta kohti haluttua tavoitetta.

CHECK! Osaava kumppani tietää, että sivuston graafinen ilme tulee puhutella kohderyhmää ja mukailla yrityksen brändiä. Ammattilainen optimoi sivustosi käyttäjäystävälliseksi ja miten sivuston tavoitteet tukevat asiakkaan liiketoimintaa, eli esimerkiksi puhtaasti kasvattamaan myyntiä.

Entä oletko joskus tuskastunut sivustoon, joka latautuu liian hitaasti ja siirtynyt muualle surffailemaan? Pelkkä kaunis ulkoasu ei riitä, tulee ottaa huomioon myös mitä konepellin alla tapahtuu, eli sivuston tekniset seikat.

CHECK! Laadukas palveluntarjoaja osaa rakentaa sivuston ilman ns. teknistä velkaa, jolloin sivusto palvelee yritystä ja sen asiakkaita pitkään. Sivusto ei perustu ylimääräisten lisäosien varaan ja on nopea. Tiesitkö muuten, että 1 sekunnin nopeampi latausaika tarkoittaa 7 % enemmän myyntiä?

Verkkosivujen hankinnassa tulee huomioida, kuka yrityksesi verkkosivut omistaa. Vaikka pääsisit itse muokkaamaan tekstejä, se ei välttämättä silti tarkoita, että omistat sivusi. Jos haluat tulevaisuudessa laajentaa yrityksesi toimintaa, siirtää sivuston toiselle palvelimelle tai ostaa toisen toimijan tekemään optimointia sivustollesi, se ei välttämättä ole mahdollista.

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

Läpinäkyvää digitaalista asiakashankintaa oikean kumppanin avulla

Kunnollinen markkinoinnin kumppani toteuttaa yrityksesi mainonnan omille mainostileille, koska sinun tulee omistaa maksamasi työ. Toiminnan tulee aina olla avointa ja läpinäkyvää, sinulla tulee aina olla mahdollisuus tietää, paljonko maksat työn tekemisestä ja kuinka paljon mainosbudjettia menee kolmannelle osapuolelle (esim. Google tai Facebook).

Hyvä kumppani haluaa vilpittömästä kasvattaa yrityksesi tulosta ja viedä liiketoimintaasi eteenpäin. Hyvä kumppani haluaa sinusta pitkäaikaisen asiakkaan ja sinua palvellut myyjä auttaa sinua henkilökohtaisesti, eikä vaihda tien toiselle puolelle kadulla kohdattaessa.

Parhaimmat markkinoinnin asiantuntijat tekevät työtään intohimolla ja ennen kaikkea hyvällä omallatunnolla.

Jos kaipaat kumppania tekemään yrityksesi markkinointia, ota rohkeasti yhteyttä, niin suunnitellaan yhdessä toimiva markkinoinnin strategia!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Saara Lehdonmäki

MarkkinointiAkatemian asiakkuuspäällikkö Saara on ikuinen yrittäjä ja oppija, pitkän linjan markkinointiammattilainen ja taitava verkostoituja. Saaran vahvuuksia ovat kyky ottaa nopeasti haltuun laajojakin kokonaisuuksia ja nähdä kasvun mahdollisuuksia sielläkin, missä ne kätkeytyvät muiden katseilta. Vapaa-ajallaan Saara puuhailee vapaaehtoistyön parissa auttamassa niitä, jotka apua tarvitsevat.

 

takaisin ylös