Digimarkkinointi vuonna 2018 – Ota talteen vinkit SIGMA 2017 -konferenssista!

Mitkä ovat digimarkkinoinnin tärkeimmät aiheet vuonna 2018? Mihin sinun kannattaa panostaa, jotta saat verkosta enemmän kauppaa ja yhteydenottoja? Avaamme tässä tekstissä digimarkkinoinnin tärkeimpiä kehityssuuntia ja muita SIGMA 2017 -konferenssissa käsiteltyjä aiheita. Lopussa jaamme muutaman kullanarvoisen vinkin siitä, kuinka voitat kilpailijasi digimarkkinoinnin keinoin!

MarkkinointiAkatemian porukka matkaa säännöllisesti maailmalla seuraamassa digimarkkinoinnin kehityssuuntia. Kävimme viime joulukuussa SIGMAssa eli Summit of iGaming Malta -konferenssissa tutustumassa pelibisneksen uusiin tuuliin.

Pelibisnes näyttää suuntaa muille liiketoiminnan ja markkinoinnin aloille

Miksi juuri pelialaa voidaan pitää digimarkkinoinnin suunnannäyttäjänä? Kyseessä on yksi maailman kilpailluimmista aloista, ja siksi juuri tällä alalla tapahtuvat muutokset näyttävät usein suuntaa myös muiden alojen tulevista trendeistä. Pelialan yrityksillä on käytössään maailman parhaat työkalut ja testausmenetelmät siihen, mikä toimii tai ja mikä ei.

Enemmän sisältöä = parempia hakukoneoptimoinnin tuloksia

Pelialalla sisältö on tärkeässä roolissa, ja hyvää tarinaa suolletaan joka päivä pihalle. Tarinat ovat tärkeitä missä tahansa muussakin bisneksessä. Mikäli haluat hyvän sijoituksen hakukoneiden luonnollisissa hakutuloksissa, on sinun kirjoitettava parempaa, kiinnostavampaa ja enemmän kuin kilpailijasi.

Netinkäyttäjä on laiska, tyhmä ja kärsimätön – Syitä panostaa selkeään ja nopeaan sivustoon

Olet varmasti joskus käynyt sivustolla, jolta etsimäsi tiedon löytäminen on vaikeaa. Ehkä olet yrittänyt epätoivoisesti navigoida oikeaan paikkaan, etsinyt sivustolta turhaan yrityksen aukioloaikoja tai kaivanut hiki hatussa ladattavaa tiedostoa.

Turhauttavaa? Kyllä.

Kiireisessä nykymaailmassa on tärkeätä huomioida käyttäjän hektinen tilanne. On panostettava siihen, että sivuston tarkoitus tulee selkeästi esille ja että käyttäjä löytää nopeasti etsimänsä.

Sivuston käyttäjälle on tehtävä nopeasti selväksi, mikä on sivun tarkoitus ja mitä käyttäjän halutaan sivulla tekevän. Anna käyttäjälle siis selkeät toimintakehotteet, esimerkiksi:

  • Lataa opas tästä
  • Osta tämä tuote
  • Kirjoita alennuskoodi tähän
  • Ota yhteyttä ja kysy lisää

Väännä asiasi ratakiskosta. Netinkäyttäjä on kärsimätön, eikä hänellä ole aikaa tulkinnoille.

Hitaasti latautuva sivusto johtaa menetettyihin kauppoihin

Olet varmasti myös kironnut joskus hitaasti latautuvaa sivustoa ja lopulta poistunut koko sivustolta. Todennäköisesti olet myös joskus jättänyt verkkokaupassa ostokset tekemättä, koska verkkokauppa yksinkertaisesti toimii liian hitaasti.

Et ole yksin: jopa 38 prosenttia nettikäyttäjistä on joskus huutanut, kironnut tai heittänyt kännykkäänsä seinään liian hitaasti latautuvan sivuston takia.

Sivun latausnopeuden pitäisi olla alle 2,4 sekuntia. Jokainen sekunnin kymmenesosa tämän yli tarkoittaa menetettyjä asiakkaita ja hukkaan heitettyä kauppaa. Siksi erityisesti verkkokauppiaitten kannattaa tosissaan panostaa sivuston nopeuteen.

Yhden sekunnin viivästys latausajassa tarkoittaa…

  • 8,3 % enemmän välittömien poistumisten prosenttiosuutta (bounce rate)
  • 3,5 % pienempää konversioiden osuutta (conversion rate)
  • 9,4 % vähemmän sivulatauksia

Kyse ei siis ole turhanaikaisesta säädöstä, vaan asiasta, jonka myötä voit ansaita merkittävästi kauppaa – tai menettää sitä.

Palvele asiakasta verkossa – Tavoitteena pitää käyttäjä sivulla pidempään

Semrushin mukaan sivustolla vietetty aika on toiseksi tärkein tekijä, jonka mukaan Googlen hakukone arvottaa sivustoja orgaanisissa hakutuloksissa. Tämä on loogista: kun käyttäjä viettää sivustolla aikaa, Googlen algoritmi tulkitsee tämän siten, että sivuston sisältö on käyttäjälle arvokasta ja kiinnostavaa.

Mikä sitten on hyvä sivustolla vietetty aika? Yleisesti ottaen alle 30 sekunnin vierailua pidetään huonona ja yli 2 minuutin vierailua erittäin hyvänä. Kaikki tältä väliltä on käytännössä normaalia.

Aika, jota voidaan pitää hyvänä vierailun kestona, riippuu tosin siitä, mitä sivustolla on tarkoitus tehdä tai millaista sisältöä sivustolla on. Jos sivulla ei ole mitään muuta tarkoitusta kuin saada käyttäjä lataamaan tietty tiedosto, ei siellä tietenkään vietetä minuuttitolkulla aikaa – paitsi jos nettiyhteys takkuilee. Optimaaliaika riippuu aina kontekstista.

Tärkeimmät vinkit digimarkkinointiin vuodelle 2018

Nyt korvat hörölle ja silmät auki! Seuraavaksi kerron muutaman helpon ja nopean tipsin, joilla saat käyttäjät viihtymään sivustollasi pidempään.

1. Anna asiakkaille enemmän kuin he odottavat

Kirjoita enemmän sisältöä. Tarjoa kävijöille kustomoitua, selkeää ja havainnollista grafiikkaa erilaisissa muodossa. Infograafien avulla havainnollistat sanomaasi ja varmistat, että viestisi menee perille.

2. Pyydä vierailijoita sitoutumaan

Käytä sivustolla interaktiivisia elementtejä: pelejä, testejä, kisoja. Saat esimerkiksi käyttäjän yhteystiedot ja markkinointiluvan paljon helpommin, jos pyydät ne esimerkiksi hauskan testin tai pelin yhteydessä.

3. Vangitse käyttäjän huomio visuaalisilla elementeillä

Elävöitä tekstiä kuvilla, grafiikalla ja videoilla. Saat käyttäjän lukemaan pitkänkin tekstin loppuun asti ja viihtymään sivustolla pidempään, kun tuot sanomaasi happea visuaalisilla elementeillä.

 

Kuinka sinä varmistat, että sivustollasi riittää liikennettä myös vuonna 2018? Tiedätkö ylipäätään, kuinka sivustosi sijoittuu hakukoneissa ja kuinka paljon aikaa käyttäjät viettävät sivustollasi? Ota yhteyttä meihin, niin selvitetään, mikä on verkkonäkyvyytesi nykytila ja kuinka sitä voidaan kehittää!

Ota yhteyttä!
Sauli Alho

Sauli Alho vastaa MarkkinointiAkatemialla Google-mainonnan kehityksestä. Sauli on työskennellyt Google-mainonnan parissa vuodesta 2006 lähtien ja tuntee Googlen mainostyökalujen kommervenkit luultavasti paremmin kuin kukaan muu Suomessa. Sauli voittaa kaikki myös shakissa.

takaisin ylös