Verkkokaupan myynnin kasvattaminen – 10 vinkkiä tuloksen maksimointiin

Suomessa on valtavan paljon toimijoita, joilla pääasiallisena tulonlähteenä toimii esimerkiksi jälleenmyyjien tai kivijalkaliikkeen kautta tulevat myynnit. Tämän lisäksi usealla toimijalla on verkkokauppa, mutta verkkokaupan tuotot saattavat olla prosentuaalisesti vain pieni siivu kokonaismyynnistä, sillä verkkokauppa on saatettu alun perin rakentaa esimerkiksi palvelun jatkeeksi, tuotteiden esittelykatalogiksi tai jälleenmyyjien tukilähteeksi. Koronaviruksen aiheuttama kriisi on kuitenkin syönyt monelta toimijalta suurimman tulonlähteen kivijalasta, eikä verkkokaupan nykyinen myyntiosuus riitä kattamaan kuluja yli vaikean tilanteen.

Olet kuitenkin jo askeleen edellä olemassaolevalla verkkokaupallasi ja sen myynnin maksimointiin kannattaa nyt panostaa. Kokosimme tähän artikkeliin asiantuntijoidemme vinkit, joiden avulla tarkistat, onhan verkkokauppasi pohjarakenteet kunnossa ja mitä seikkoja mainonnan saralla kannattaa huomioida, jotta ohjaat tehokkaasti ostavat asiakkaasi shoppailemaan verkkokauppaasi!

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

Verkkokaupan myynnin kasvattaminen

Verkkokauppojen ROAS kasvussa

Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi joudumme harjoittamaan social distancingia ja pysymään mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman paljon kotona. Tästä johtuen ihmisten kulutuskäyttäytyminen on muuttunut radikaalisti ja siirtynyt suurelta osin verkkoon. Verkkopäätteillä vietetään enemmän aikaa kuin koskaan, jolloin yritysten näkövinkkelistä digitaalisen liiketoiminnan kasvattaminen vähentää koronaviruksen kaltaisen erikoistilanteen aiheuttamia riskejä. Lue aikasempi artikkeli: koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne jättää tilaa luovuudelle.

MarkkinointiAkatemian johtava analyytikko Erik Grönroos selvitti, millaisia mainonnan tuloksia asiakkaamme ovat saaneet sen jälkeen, kun koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne alkoi.

mak-korona-roas

”Mainostuotto mittaa sitä suhdetta, montako euroa myyntiä saadaan yhtä mainontaan sijoitettua euroa kohden tuotettua. 1500 prosentin mainostuotolla saadaan 1000 euron mainosbudjetilla myyntiä 15 000 euroa. Tämä on mahdollista ainoastaan oikeaoppisella analytiikan ja koneoppimisen hyödyntämisellä, jossa data valjastetaan siihen, mikä asiakkaan liiketoiminnalle on tärkeää”, Grönroos kuvailee.

mak-korona-revenue

”Vaikka mainostuotto on yksi tärkeimmistä, ellei tärkein, mainonnan laatua ja tuloksellisuutta kuvaava mittari, se ei vielä yksinään kerro sitä, millaista tulosta mainonnalla on tuotettu. Euroiksi vietynä verkkokauppa-asiakkaamme ovat saaneet tuottamallamme hakumainonnalla lisää myyntiä 100 000 – 200 000 euroa joka päivä. Siitä huolimatta, että vallitseva koronaviruksen aiheuttama tilanne on mikä on”, Grönroos kertoo.

Oli koronakriisiä tai ei, on äärimmäisen tärkeää, että verkkokauppasi pohja ja rakenteet ovat kunnossa. Jos verkkokauppaa ei vielä ole, valitettavasti laadukasta sellaista ei saa vartissa pystyyn. Poikkeustilanteen myötä vapautuneen ajan puitteissa verkkokaupan pystyttämistä kannattaa kuitenkin harkita todenteolla, sillä verkkokauppojen merkitys ja palvelujen siirtyminen digitaalisiin ympäristöihin tulee varmasti jatkossa kiihtymään. Ota seuraavista vinkeistä vaari ja nosta verkkokauppasi myynti seuraavalle tasolle!

10 vinkkiä verkkokaupan myynnin maksimointiin

1. Rakenna verkkokaupan navigaatio hierarkkisesti

Jos verkkokaupan navigaatio ei ole kunnossa, et pelkästään menetä potentiaalisia ostajia heidän turhautuessaan sivustolla, vaan lisäksi verkkokauppasi tuloksellisen mainonnan teko sekä hakukonelöydettävyys kärsii. Kun verkkokaupan navigaatiopalkki on rakennettu hierarkkisesti perustuen avainsana-analyysiin, mainontaa on huomattavasti helpompi ohjata yksittäisten tuotesivujen lisäksi erilaisille tuoteosasto- tai brändikategoriasivuille. Myös Google saa enemmän ruokaa loogisesta navigaatiorakenteesta ja pystyy tarjoamaan hakutulossivuilla käyttäjän tekemiin hakuihin mahdollisimman tarkasti osuvia tuloksia.

”Järkevästi jäsennelty ja kategorisoitu verkkokaupan rakenne on yksi tärkeimpiä myynnin edellytyksiä”, toteaa Google-mainonnan moniosaaja Jari Katajamäki. ”Yhteinen tekijä menestyville verkkokaupoille on aina se, että rakenteet ovat kunnossa.

2. Asianmukainen konversioseuranta ohjaa mainontaa oikeaan suuntaan

Analytiikan rooli markkinoinnissa on tärkeä, sillä analytiikasta ja datasta saatujen tulosten perusteella mainontaa ohjataan ja optimoidaan oikeaan suuntaan saavuttamaan sille asetetut tavoitteet. Klikkausten ja sivuston liikenteen määrä ei vielä riitä kertomaan mainonnan toimivuudesta, tarvitaan oikeaoppinen konversioseuranta jäljittämään mainonnan toteutumista, jotta voidaan tarkasti todentaa eri mainoskanavien ROAS, CPA sekä eri liikenteen lähteiden attribuutioarvo ennen varsinaista ostotapahtumaa, toisin sanoen mistä kanavasta eurot kassaan todellisuudessa tipahtelevat.

”Google Analyticsin etuna on, että se on osa Googlen ekosysteemiä ja täten kerättyä dataa pystytään hyödyntämään Googlen mainontaympäristöissä suoraan. Hyödynnämme tilastomatematiikkaa ja tilastollista testaamista mainonnan tehokkuuden analysoimisessa, jonka avulla parhaiten toimivat mainoskampanjat skaalataan isommiksi. Tällä saadaan kasvua ja toimivista jutuista kaikki mehut irti”, Erik tiivistää.

3. Hakukoneoptimoinnilla verkkokaupan käytettävyys kuntoon ja hakukonesijoitukset paraatipaikoille

Hakukoneoptimointi on yksi markkinoinnin kulmakivi, jonka merkitystä ei kenenkään verkkokauppiaan tule väheksyä. Hakukoneoptimoinnin tärkein tehtävä on kehittää sivuston käytettävyyttä ja sen sisältöjä paremmaksi, jotta sivuston tarkoitus on myös hakukoneille ymmärrettävää. Hakukoneoptimoinnin tuloksena sivuston on mahdollista saavuttaa paraatipaikat hakutuloksissa, jolloin saat kerättyä orgaanista liikennettä verkkokauppaasi.

Hakukoneoptimoinnin yksi osa-alue on nopeusoptimointi, jolloin sivustolla ja palvelimella tehdään toimenpiteitä, jotka vaikuttavat sivuston lataamisnopeuteen. Mikäli huomaat sivustossasi ongelmakohtia, kannattaa konsultoida ammattilaista – usein vaikuttavat tekijät nimittäin piilevät sivuston koodiin liittyvissä seikoissa, joita ei välttämättä paljaalla silmällä edes näe.

”Sivuston lataamisnopeutta ammattilainen pystyy suhteellisen nopeasti parantamaan, joten se on asia, joka kannattaa laittaa heti kuntoon. Latausnopeudella on valtavan suuri vaikutus myynnin menetykseen: jopa 50% käyttäjistä klikkaa itsensä pois sivustolta, jos sivuston latautuminen kestää enemmän kuin kolme sekuntia”, muistuttaa asiakkuuspäällikkö Teemu Silvennoinen.

Lataa hakukoneoptimoinnin opas!

4. Varmista, että verkkokauppa-alusta tukee tuotefeediä

Jotta voit tehdä esimerkiksi dynaamisia remarketing -kampanjoita tai muita automatisoituja mainoskampanjoita, tarvitset verkkokaupastasi tuotefeedin, joka syötetään mainosalustasta riippuen joko Facebookin Business Manageriin tai Kauppiasportaaliin Google Shopping -mainontaa varten. Mitä tarkemmin tuotetiedot on täytetty, sen paremmin mainonta toimii.

5. Panosta tuote-esittelyihin

Tuote-esittelyiden rustaaminen on aikaa vievää työtä. Kuitenkin, mitä enemmän jaksat kertoa yksityiskohtia ja kuvailla tuotteen ominaisuuksista, sen paremmin myyt käyttäjälle tuotteen – etenkin, jos kauppaat tuotteita, joita myy tsiljoona muutakin verkkokauppaa. Se palkitsee, sillä se, joka parhaiten erottuu joukosta, todennäköisesti klousaa kaupat – oli kysessä sitten edullisempi hinta, paremmat tuotetiedot / tuotekuvat tai luotettavamman oloinen verkkokauppa.

6. Tarjoa monipuoliset maksu- ja toimitustavat sekä kaikki luottamusta herättävät tekijät

Oli poikkeustilannetta tai ei, verkkokaupassa tulisi aina tehdä ostoksen tekeminen mahdollisimman helpoksi. Monipuoliset maksutavat eivät pelkästään helpota ostoksen tekemistä, vaan herättävät myös luottamusta. Vallitsevassa erikoistilanteessa toimitustapoja kannattaa mahdollisuuksien mukaan laajentaa ja tarjota paketin toimitusta suoraan kotiovelle asti.

”Ostoksen helppous on hurjan tärkeää, mutta lisäksi mitkä tahansa lisäarvoa tai kiireen tuntua aiheuttavat tekijät, kuten osta tänään, saat pakettisi huomenna, ilmoita minulle, kun kokoani on jälleen varastossa tai tuotetta jäljellä vain kaksi varastossa, madaltavat ostopäätöksen tekoa”, Jari huomauttaa.

Verkkokaupan myynnin maksimointi

7. Mieti, missä mainostat

Kun verkkokaupan rakenteet ja sisältö ovat kunnossa, mainontaa on helpompi hallita, sen sisältö on hakukoneille ymmärrettävää ja näin ollen kipuat hakutuloksissa paremmille sijoituksille.

Verkkokaupan myynnin tehostamista voi lähestyä kolmella eri tavalla: tehokas uusasiakashankinta, uudelleenmarkkinointi sivustolla vierailleille ja oston tehneille, sekä keskiostoksen kasvattaminen. Uuden asiakaskunnan tavoittelu on tehokasta esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, sillä Facebook ja Instagram muodostavat yhdessä mainosalustakokonaisuuden, jossa yhdistyvät monipuoliset kohdennustavat, valtava käyttäjämäärä sekä lukuisat mainosvaihtoehdot.

Vallitsevassa poikkeustilanteessa kannattaa pohtia, missä kanavassa olisi paras juuri nyt mainostaa. ”Tämän parempaa aikaa esimerkiksi Facebook- ja Instagram-mainonnalle ei ole. Median käyttöaste etenkin visuaalisissa kanavissa on kasvanut merkittävästi. Samaan aikaan isot toimialat ovat vetäneet mainonnan pois, jolloin kilpailu ja median ostaminen on vähentynyt. Ihmiset surffailevat verkossa enemmän kuin koskaan ja samaan aikaan mainostaminen Facebookissa on halvempaa kuin pitkään aikaan. Käyttäjät ovat vapautuneen ajan puitteissa myöskin vastaanottavaisempia – kunhan sisältö on kohdennettu heidän kiinnostuksen kohteiden mukaisesti”, Teemu kertoo.

Lataa Facebook-mainonnan opas! Lataa Instagram-mainonnan opas!

Sinulta jo ostoksen tehneitä asiakkaita voit houkutella takaisin shoppailemaan tehokkaan uudelleenmarkkinoinnin avulla niin ikään Facebookissa, mutta lisäksi sähköpostimarkkinointi on erittäin toimiva ja kustannustehokas tapa viestiä asiakkaillesi yrityksesi tuotteista, tarjouksista, uutuuksista tai esimerkiksi uusista palveluista. Tuottavan sähköpostimarkkinoinnin kannalta olennaista on asiakaslistojen segmentointi sekä tarkoin suunnitellut sisällöt, jotka kiinnostavat kohderyhmää. Lue lisää sähköpostimarkkinoinnista täällä.

Google Ads -hakukonemainonta on tehokasta erityisesti ostopolun loppupäässä olevien asiakkaiden tavoittamiseen vastaamalla heidän kysymyksiinsä ja tarpeisiinsa. Google Shopping -mainonta kannattaa jokaisen verkkokaupan ottaa viimeistään nyt haltuun, sillä kuvamainokset hintatietoineen konvertoivat käyttäjiä perinteisiä tekstimainoksia tehokkaammin. Lue lisää Google Shopping -mainonnasta täällä tai lataa Google Shopping -mainonnan kattava opas täällä.

Keskiostoksen kasvattamista voi tehostaa tarjoamalla ilmaiset toimituskulut X euron ostoksista tai alekupongin seuraavaa ostokertaa varten, kun ostokset ylittävät tietyn euromäärän.

8. Mainosta tuotteita, jotka ovat ajankohtaisia juuri nyt

Koska arkemme on muuttunut lyhyessä ajassa merkittävästi, mainostaa kannattaa luonnollisesti niitä tuotteita, jotka ovat tavalla tai toisella ajankohtaisia juuri nyt. ”Mieti, mikä on verkkokauppasi tuotevalikoimassa sellaista, joka hyödyttää asiakkaitasi juuri nyt. Jos myyt leluja, boostaa koko perheen mukavaa ajanvietettä, esimerkiksi lautapelejä. Jos puolestaan myyt vaikkapa kosmetiikkaa, myy kotihemmottelutuotteita ja käsirasvaa kuiville käsille runsaan käsidesin käytön vuoksi”, Teemu suosittelee. ”Muista olla ajantasalla varastosaldojen kanssa, ettet vahingossa mainosta suurella budjetilla tuotteita, jotka ovat varastosta loppu. Se nimittäin harmittaa sekä sinua että asiakasta”, Teemu naurahtaa.

Markkinoinnissa kiinnitä katse myös tulevaisuuteen ja ennakoi: kotimaan matkailu, mökkeily, remontit, pihan laitto ja kaikki muu kotona tehtävä puuhastelu – toisin sanoen, mikä on kiinnostavaa sisältöä asiakkaillesi nyt sekä kolmen kuukauden päästä? Mieti, mikä ikinä onkaan myytäväsi tuote tai palvelu, miten asiakkaasi voivat hyötyä siitä parhaiten seuraavien viikkojen ja kuukausien aikana.

9. Muista ohjata mainos oikealle laskeutumissivulle

Valitettavan usein verkkokauppojen mainokset ohjaavat käyttäjän väärälle laskeutumissivulle, jolloin heität mainosbudjettisi kankkulan kaivoon. Jos mainostat verkkokauppasi miesten tuotteita, mutta ohjaat käyttäjän mainoksesta naisten tuotteisiin tai muuhun väärään kategoriaan, ei laskeutumissivun sisältö tällöin vastaa mainokseen. Käyttäjä tuskin jatkaa etsintöjä verkkokaupassasi, vaan palaa hakutuloksiin ja jatkaa surffailemaan toisaalle.

10. Panosta brändimainontaan

Brändimainonnan merkitys korostuu erikoistilanteissa, joten sen merkitystä ei kannata ohittaa. Käyttäjälle tutun brändin tuotteet päätyvät todennäköisemmin valituksi. YouTube on erittäin kustannustehokas mainoskanava eritoten brändimarkkinointia silmällä pitäen. Mainosnäyttöjä kertyy helposti pienemmälläkin budjetilla, ja maksat ainoastaan suoritetuista toiminnoista – saat siis rutkasti ilmaista näkyvyyttä vaikkei mainoksen nähnyt heti vierailisikaan sivustollasi. Lue lisää YouTube-mainonnasta täällä.

Asiantuntija avuksesi

Jos verkkokaupan myynti ei tahdo lähteä kasvuun, autamme mielellämme. Oli kyseessä verkkokaupan myynnin maksimointi tai muu digimarkkinoinnin pelikenttään liittyvä mieltä askarruttava kysymys, tarjoamme mahdollisuuden pallotella ideoita asiantuntijamme kanssa tunnin mittaisessa konsultaatiossa, katso lisätiedot tästä tai jätä oheisella lomakkeella viesti ja olemme sinuun yhteydessä. Selvitetään mahdolliset pullonkaulat ja ratkaisut haasteisiin yhtessä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Veera Pelkonen

MarkkinointiAkatemian oman markkinoinnin parissa työskentelevä Veera on innokas somettaja, sisällöntuottaja sekä monimuotoinen markkinoinnin, myynnin ja yhteistyökumppanuuksien välissä seikkaileva koordinoija.

Vapaa-ajalla onnea tuovat sunnuntaibrunssit, livemusiikki, lumilautailu ja muu sporttailu.

takaisin ylös