Sähköpostimarkkinointi – Tavoita kustannustehokkaasti asiakkaasi verkossa

Tämänhetkinen Suomessa ja maailmalla vallitseva koronaviruksen aiheuttama epätavallinen tilanne on muuttanut perustavanlaatuisesti niin yritysten kuin kuluttajienkin arkea. Kotona ollaan kenties enemmän kuin koskaan, joten ihmisten verkossa vietetty aika on kasvanut eksponentiaalisesti. Samaan aikaan yritykset etsivät kuumeisesti erilaisia mahdollisuuksia tavoittaa verkossa sekä olemassa olevia asiakkaita että uutta asiakaskuntaa. Yksi tehokas tapa viestiä olemassa oleville ja yrityksestä jo kiinnostuneille asiakkaille on sähköpostimarkkinointi ja sen taustalla toimiva automaatio.

Koska netissä surffaillaan nyt aktiivisesti, sähköpostimarkkinointi on erittäin toimiva ja kustannustehokas tapa viestiä asiakkaillesi yrityksesi tuotteista, tarjouksista, uutuuksista tai esimerkiksi uusista palveluista. Tuottavan sähköpostimarkkinoinnin kannalta olennaista on asiakaslistojen segmentointi sekä tarkoin suunnitellut sisällöt, jotka kiinnostavat kohderyhmää. Lisäksi on tärkeää, että sähköpostilistaa rakennettaessa asiakkaat antavat luvan sähköpostimarkkinointia varten. Näin asiakkaat ovat liittyneet listalle omaehtoisesti sekä antaneet markkinointiluvan GDPR -säädöksiä noudattaen, eivätkä ärsyynny saadessaan tuntemattomasta yrityksestä sähköpostia.

Lue aikaisempi blogi: Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne jättää tilaa luovuudelle

Sähköpostimarkkinointi ja -automaatio

Näin keräät sähköpostiosoitteet oikeaoppisesti sekä ostavilta että kiinnostuneilta asiakkailta

Kerätessäsi asiakkaidesi sähköposteja talteen, muistathan pyytää GDPR:n mukaisesti luvan käyttää osoitetta jatkossa sähköpostimarkkinointia varten. Sähköpostilistalta on helppo poistua koska tahansa vain yhdellä napin painalluksella, joten markkinointiluvan saa yleensä helposti.

Luvan sähköpostilistan kasvattamiseen voit kysyä esimerkiksi:

  1. Aina, kun asiakkaasi ovat tekemisissä yrityksesi kanssa ensimmäistä kertaa. Soittaessasi mahdolliselle prospektille, kysy samalla lupa sähköpostimarkkinointiin, syntyi sillä hetkellä kauppoja tai ei.
  2. Lisäämällä verkkosivustollesi lomakkeen, jonka kautta yrityksesi uutiskirjeen pystyy kuka tahansa sivustollasi vieraileva itselleen helposti tilaamaan. Jos verkkosivustolla on tarjolla erilaista sähköpostiin tilattavaa sisältöä, kuten oppaita, verkkolehtiä tai muuta vastaavaa, tulee latauksen yhteydessä samalla pyytää lupa jatkomarkkinointia varten.
  3. Oston yhteydessä, sillä konversion syntyminen uudelleenmarkkinoinnin avulla on todennäköistä ja maksaa yritykselle jatkossa vähemmän kuin uusasiakashankinta.

Näin saat jo ostaneiden asiakkaiden lisäksi myös potentiaalisia tulevia asiakkaita listoillesi.

Sähköpostilistojen segmentointi mahdollistaa personoidun viestinnän

Jotta voit viestiä asiakkaillesi ajankohtaista, heitä kiinnostavaa sisältöä, sähköpostilistat tulee ryhmitellä henkilöiden ominaisuuksien mukaan. Se, mikä on milloinkin oikea tapa segmentoida listoja, riippuu täysin yrityksesi liiketoiminnasta ja sen mukaisista tavoitteista.

Yleisimpiä ja kenties tärkeimpiä tapoja ryhmitellä asiakaslistat ovat esimerkiksi:

  •       Ostavat asiakkaat
  •       Ostavien asiakkaiden suuruusluokan mukainen ryhmittely
  •       Sukupuoli
  •       Sinusta kiinnostuneet asiakkaat, esimerkiksi uutiskirjeen tilanneet
  •       Tietystä tarjoamastasi palvelusta todennäköisesti kiinnostuneet henkilöt.

Mitä tarkemmin pystyt segmentoimaan ja lähettämään kohderyhmää varmasti kiinnostavaa sisältöä, sitä todennäköisimmin sähköpostimarkkinointisi tuottaa tulosta ja on vaivan arvoista.

Sähköpostiautomaatiot – näin homma toimii

Otetaan esimerkki.
Talon maalausta suunnitteleva henkilö törmää esimerkiksi Googlessa yrityksesi mainokseen ja vierailee verkkosivustollasi. Mainostamasi Talon maalaajan opas kiinnostaa ja ladatessaan oppaan hän antaa samalla luvan myös sähköpostimarkkinointiin. Kotvasen kuluttua, esimerkiksi muutaman päivän päästä oppaan ladanneen sähköpostiin kilahtaa tarjous maalitarvikkeista tai vaihtoehtoisesti talon maalauksen ulkoistamisesta ammattilaiselle. Koska henkilö on ladannut oppaan, hän on todennäköisesti jo ostopolun loppupäässä ja näin ollen kiinnostunut viestimästäsi asiasta, jolloin tarjoukseen tarttuminen on lähempänä kuin arvaatkaan.

Tämän kaiken hoitaa puolestasi taustalle rakennettu sähköpostiautomaatio.

Sähköpostimarkkinointia voit tehdä esimerkiksi MailChimp-työkalulla, joka on ilmainen ensimmäiseen 2000 tilaajaan saakka. MailChimp-tilillä pääset hallinnoimaan asiakaslistoja, sähköpostikampanjoita ja -automaatioita.

Sähköpostiviestit suunnitellaan tarkoituksenmukaisen sisällön lisäksi mukailemaan yrityksesi brändiä. Viestit lähetetään lopulta niille asetettujen tägien, listojen sekä taustalla toimivien ehtolausekkeiden mukaan, joko automaattisesti tai manuaalisesti. Sähköpostiautomaatioissa voi kuljettaa asiakasta etenemään ostopolulla ja kertoa mahdollisista alekoodeista tai kaupanpäällisistä viestien lähtiessä automaattisesti. Perinteisessä kuukausittaisessa uutiskirjeessä puolestaan suositaan yhteneväistä pohjaa, sisältöjen ollessa kuitenkin mahdollisimman ajankohtaisia.

Sähköpostiautomaatioita voi hyödyntää lähes mihin tahansa: vain mielikuvitus on rajana, mitä kaikkea sen avulla voidaankaan lopulta toteuttaa ja viestiä! Verkkokaupoille sähköpostimarkkinointi taas on tänä päivänä jo melkoinen elinehto, sillä sen avulla asiakkaillesi voidaan viestiä ajankohtaista tietoa uusista tuotteista erittäin kustannustehokkaasti ja reaaliaikaisesti.

Sitting with computer

Muista kohderyhmääsi ajankohtaisella sisällöllä

Kuten kaikessa muussakin markkinoinnissa, sisällöt tulee suunnitella kohderyhmää kiinnostavaksi. Riippuen liiketoiminnastasi, mieti millaista mielenkiintoista, lisäarvoa tuottavaa sisältöä sähköpostin välityksellä asiakkaillesi on järkevää viestiä.

Tällä hetkellä useat verkkokaupat tarjoavat sähköpostimarkkinoinnin välityksellä erilaisia alennuskampanjoita, ilmaista toimitusta tai muita houkuttimia saadakseen asiakkaat vierailemaan verkkokaupassaan. Jos yrityksen palveluiden puitteissa voidaan tarjota esimerkiksi kotisohvalta käsin katseltavia live stream -lähetyksiä tai webinaareja, sähköposti on oiva keino palveluntarjonnan monipuolisuudesta viestimiseen.

Kun sisällöt on viilattu kohderyhmää kiinnostavaksi, saadaan kuukausittaiset uutiskirjeet ja muut sisällöt integroitua osaksi koko yrityksesi myyntisuppiloa. Erilaisten aihepiirien sisältöjen ja niiden perusteella rakennettujen automaatioiden avulla pidät pumput pumppaamassa samalla, kun itse keskityt bisneksesi muihin osa-alueisiin.

Vältä spämmäämistä

Sähköpostivirta on yleisesti ottaen valtavaa, joten jatkuvan spämäämmisen sijasta on tärkeää tarjota asiakkaillesi arvokasta ja mielenkiintoista sisältöä. Jos käyttäjän sähköpostilaatikko on tupaten täynnä, lyhyen silmäilyn jälkeen epämielenkiintoiset viestit poistetaan armotta edes avaamatta niitä, mielenkiintoisten päätyessä lukulistalle – älä siis lähetä turhanpäiväisyyksiä ja keskity myös erityisesti sähköpostikampanjoidesi otsikointiin. Viestien määrään ja sisältöön pystyt helposti itse vaikuttamaan – laatu kuitenkin korvaa tässäkin tapauksessa määrän.

Data haltuun

Sähköpostimarkkinoinnin, kuten kaiken markkinoinnin toimivuutta tulee luonnollisesti mitata, jotta voidaan arvioida markkinoinnin onnistumista ja tehdä saadun datan perusteella tarvittavia muutostoimenpiteitä. MailChimp- ja Google Analytics -tileillesi kertyneestä datasta voit tarkastella, millainen sisältö on ihmisiä kiinnostanut sekä millaiset viestit tuottavat eniten haluttuja konversioita, kuten esimerkiksi ostotapahtumia tai oppaan latauksia. Kun data on hallussa ja sähköpostimarkkinointia mitataan tarkoituksenmukaisella tavalla, voidaan sen laatua optimoida ja parantaa tehokkaasti.

Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

Jos koet, että sähköpostimarkkinoinnin ja -automaatioiden rakentaminen ei ole vahvinta osaamistasi, tai haluat käyttää aikasi tehokkaasti liiketoimintasi muilla osa-alueilla, ota yhteyttä ja suunnitellaan yhdessä toimivat markkinointitoimenpiteet.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

takaisin ylös