Poikkeusvuosi on muuttanut verkkokäyttäytymistä pysyvästi – Pysytkö muutoksessa mukana?

Kulunut vuosi jää historiankirjoihin: poikkeuksellinen tilanne on haastanut ja muuttanut pysyvästi ihmisten arjen ja terveyden, unohtamatta koko maailman talouden ja yritysten ravistelua. COVID-19 on muuttanut pysyvästi tapojamme toimia arjessa ja yrityksinä.

Koronapandemia on tuonut myös paljon hyvää, sillä pysähtyminen perusarvojen äärelle on muuttanut monet itsestäänselvyydet takaisin arvokkaiksi arjen iloiksi – kahvikupponen kahvilassa ja ystävän halaaminen tuntuu nyt merkityksellisemmältä kuin kenties koskaan aikaisemmin. Poikkeusvuosi on vauhdittanut myös merkittävästi jo käynnissä ollutta digitalisaatiota, johon kohdistuneet muutokset ovat tulleet jäädäkseen.

Digitalisoinnin kiihtyminen on asettanut yrityksille uuden vaatimustason pysyä muutoksessa mukana ja muotoilla omat liiketoiminnan prosessit, kuten myynnin, palveluiden sekä markkinoinnin toiminnot uudelleen, jotta ne voivat vastata nykyisiin vaatimuksiin. 

Liiketoiminnan digitalisointi

Suomalaisista jopa 35 % on lisännyt verkko-ostamistana pandemian aikana

Arjen muuttuminen ja kotona vietetyt karanteenit ovat vieneet kuluttajat kasvavissa määrin verkkoon ja muuttanut myös ostokäyttäytymisen digipainoitteisemmaksi. Myös henkilöt, joille verkko-ostaminen ei ollut vielä ennen poikkeustilannetta osana arkipäivää, ovat lisänneet verkko-ostamistaan ja tekevät digiavusteisia ratkaisuja päivittäisessä elämässään yhä enemmän.

Pohjoismaisen kuluttajatutkimuksen mukaan suomalaisista jopa 35 % on lisännyt verkko-ostamistaan pandemian aikana. Verkko-ostoksilla oli maalis-huhtikuun aikana 24–39-vuotiaista ensi kertaa joka kymmenes ja yli 75-vuotiaista joka neljäs, eli etenkin ikääntyneiden osuus verkko-ostamisessa on lisääntynyt. Postin teettämässä vuoden 2019 suuressa verkkokauppatutkimuksessa käy niin ikään ilmi, että lähes viidennes (18 %) kuluttajista arvioi ostavansa lähes kaiken verkosta vuonna 2025. Jo n. 10 % suomalaisista ostaa nykyisin verkosta kaiken tai lähes kaiken.

Koska kysynnän siirtyminen verkkoon on tapahtunut muutoksen myötä lähes toimialariippumattomasti, myös yritysten, joiden tuotteita ja palveluita ostetaan pääsääntöisesti paikan päällä, tulee tarkastella ja uudelleenarvioida omaa verkkonäkyvyyttään. Merkittävä osa verkkokäyttäytymistä on kuluttajien tekemät hintavertailut, saatavuustietojen etsiminen ja palveluntarjoajien selvittäminen. Erityisesti suuremmissa hankinnoissa potentiaalisten palveluntarjoajien ja eri vaihtoehtojen vertailu kerryttää useita sivustokäyntejä, ennen ostopäätöksen syntymistä.

Tästä syystä yritysten näkökulmasta vahvimmilla ovat ne, jotka ovat varmistaneet omien tuotteiden ja palveluiden saamisen asiakkaalle – niin verkossa kuin kivijalassakin – mahdollisimman helpoksi ja luotettavan oloiseksi tapahtumaksi. Kärsimättömät kuluttajat ovat tottuneet ostamaan tuotteet sieltä mistä se onnistuu mahdollisimman helposti, nopeasti ja heille valitsemanaan ajankohtana.

Vaivaton ja ilahduttava ostopolku tekee asiakkaastasi kanta-asiakkaan

Siinä missä kivijalkaliikkeessä tapahtuvaa ostoa, myös asiakkaan digitaalista ostopolkua tulee tarkastella yrityksen ja asiakkaan välisenä vuorovaikutuksena:

Mitä yritysten tulee tehdä tavoittaakseen verkossa mahdollisimman hyvin heistä kiinnostuneet asiakkaat? Olennaista on herättää mielenkiinto yritystä kohtaan ja luoda tarvetta oikeassa kanavassa, oikeaan aikaan.

Mitä yritysten tulee tehdä vastatakseen potentiaalisten asiakkaiden kysyntään? Olennaista on muotoilla oma bisnes parhaalla mahdollisella tavalla vastaamaan asiakkaan tarpeeseen sekä rakentaa vahva verkkonäkyvyys ja vastata digissä tietoa etsivän asiakkaan kysymyksiin.

Jokainen kokemus asiakkaan kanssa on tärkeä, tapahtui se sitten verkossa tai kasvotusten. Kun asiakaskokemus on hiottu huippuunsa ja koko ostopolku on asiakkaalle saumaton, vaivaton ja ilahduttava prosessi, tulee tästä asiakkaasta yrityksen pitkäaikainen kanta-asiakas ja parhaimmillaan suosittelija-asiakas.

Ota yhteyttä, autamme mielellämme digitalisaation haasteissa

Nyt jos koskaan kannattaa pysähtyä arvioimaan omaa liiketoimintaa kriittisesti ja pohtia, miten pystyt parhaiten vastaamaan muuttuneeseen kysyntään. Autamme mielellämme yrityksenne verkkonäkyvyyden ja digitaalisen ostopolun arvioinnissa, sekä tietenkin uusien haasteiden taklaamisessa.

Olemme yhdessä Roister Marketingin ja Aucorin kanssa osa johtavaa pohjoismaista markkinointikonsernia. Roister Marketing on alansa huippuosaaja luodessaan uutta kysyntää digitalisoituviin toimintaympäristöihin, kun taas Aucor tunnetaan Suomen vahvimpana WordPress-toimistona. Näin palvelutarjontamme on entistä laajempi ja pystymme entistä paremmin palvelemaan asiakkaitamme ja luomaan kysyntää myös haastavissa liiketoimintaympäristöissä.

Ota yhteyttä ja jatketaan keskustelua!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Veera Pelkonen

MarkkinointiAkatemian oman markkinoinnin parissa puuhasteleva Veera on innokas somettaja, sisällöntuottaja sekä monimuotoinen markkinoinnin, myynnin ja yhteistyökumppanuuksien välissä seikkaileva koordinoija.

Vapaa-ajalla onnea tuovat sunnuntaibrunssit, livemusiikki, lumilautailu ja muu sporttailu.

takaisin ylös