Mitä verkkokaupan myynnin kasvattaminen vaatii – 4 askelta parempaan tulokseen

Kuluneen vuoden aikana digitalisaatio on voimistunut entisestään, jonka vuoksi tulokselliset tavat tavoittaa aktiivisesti uusia asiakkaita, sitouttaa olemassaolevia asiakkaita ja tarjota saumattomia asiakaspalvelukokemuksia päivittyvät muutoksen myötä kiihtyvällä tahdilla. Asiakkaan ostopolku on yhä vahvemmin digitaalinen, jolloin yritysten täytyy suunnitella myynnin ja markkinoinnin prosessit digitaalisten ehtojen mukaisesti.

Verkkokaupat eivät enää tulevaisuudessa ole pelkkä palvelunjatke kivijalkakauppojen rinnalla, vaan keskeinen osa liiketoimintaa yhä useammalla toimialalla. Tästä johtuen ei ole enää valintakysymys, onko verkossa vai ei – asiakkaat nimittäin ovat jo siellä.

Miten rakennat verkkokaupastasi väsymättömän myyntikoneen, joka tahkoaa ostoja 24/7? Kokosimme vinkit, joiden avulla saat verkkokauppasi myynnin kasvuun.

Verkkokaupan myynnin kasvattaminen

Verkkokaupan tärkein tehtävä on saada aikaan mahdollisimman paljon myyntiä

Newsflash: verkkokaupan tärkein tehtävä on saada mahdollisimman paljon myyntiä aikaiseksi. Verkkokaupan pyörittämisessä kaikkien toimintojen tulisi tähdätä myynnin maksimointiin.

Verkkokaupan myynnin maksimoimista voi lähestyä karkeasti neljällä eri tavalla:

  1. Tavoita uutta asiakaskuntaa aktiivisesti verkossa ja johdata kohti konversiota.
  2. Tee ostoksen tekemisestä mahdollisimman helppoa – kasvata konversioprosenttia.
  3. Kasvata verkkokauppasi keskiostosta.
  4. Kasvata ostostiheyttä – houkuttele sinulta jo ostaneet tekemään uudelleen ostoksia verkkokaupassasi.

Kun kiinnität huomion näihin tekijöihin ja teet parannuksia jokaisella osa-alueella, työsi tulos palkitsee kasvuun nousevilla myyntikäppyröillä.

1. Tavoita uutta asiakaskuntaa aktiivisesti verkossa

Ihmiset tekevät päivittäin arkipäivän hankintoja suoraan verkossa, jolloin yritys, johon asiakas ei verkossa törmää, jää armotta kilpailijoiden jalkoihin. Jotta pystyt aktiivisesti tavoittamaan digiympäristöissä surffailevat potentiaaliset asiakkaat, tulee yrityksesi verkkopresenssi olla vahva.

Asiakkaita voit tavoittaa verkossa tehokkaasti esimerkiksi:

  • Herätä kiinnostusta ja tarvetta. Jotta asiakkaat tekevät ostoksen, tulee heillä syntyä siihen tarve. Ja jotta asiakkaat voivat päätyä tekemään ostoksen juuri sinulta, tulee heidän tietää sinusta. Facebook-, Instagram-, Display- ja YouTube-mainonta ovat loistavia kanavia pysäyttää verkkokaupastasi todennäköisesti kiinnostuneiden asiakkaiden huomio ja tehdä yritystäsi tunnetuksi.
  • Vastaa asiakkaiden kysymyksiin verkossa. Verkkokaupan yksi menestymisen edellytys on varmistaa paras mahdollinen hakukonenäkyvyys ja napata tietoa etsivät asiakkaat vierailemaan juuri sinun verkkokaupassasi. Google Ads -hakukonemainonta, Google Shopping -kuvamainonta ja hakukoneoptimointi ovat avainsanoja Googlen hakutuloksissa dominointiin.
  • Klousaa kaupat uudelleenmarkkinoinnin avulla. Tutkimuksien mukaan verkkokaupan käyttäjä tarvitsee useamman vierailukerran sivustolla ennen ostopäätöksen tekoa. Tästä syystä tarvitaan uudelleenmarkkinointia, jossa verkkosivustolla vierailleille kohdistetaan mainontaa tarkoituksena viimeistellä kesken jäänyt ostos. Voit muodostaa lämpimiä yleisöjä eri kanavissa käyttämällä asiakas- ja sähköpostilistoja, pääasiallisena tavoitteena tuottaa mahdollisimman monta konversiota.

Oletko jo testannut vaikuttajamarkkinointia?

Vaikuttajamarkkinointi on yksi äärimmäisen tehokas tapa tavoittaa verkkokauppaasi uusia asiakkaita. Siinä on kyse siitä, että eri (some)kanavien kautta tunnetuiksi tulemat vaikuttajat esittelevät ja kertovat kokemuksistaan erilaisten yritysten / tuotteiden / palveluiden parissa ja pyrkivät vaikuttamaan heidän seuraajiinsa omilla mielipiteillään. Vaikuttajamarkkinointi on todettu tehokkaaksi, sillä vaikka kyseessä on yleensä maksettu yhteistyö, kohdeyleisö luottaa vaikuttajan mielipiteeseen enemmän kuin ns. tavallisiin mainoksiin.

Ei liene sellaista verkkokauppaa, joka ei voisi hyötyä vaikuttajamarkkinoinnista jollain tavalla. Parhaiten tuloksia vaikuttajamarkkinoinnilla saa, kun vaikuttajan seuraama yleisö on samaa kohderyhmää kuin yrityksen tavoittelemat henkilöt. Lisäksi yhteistyökumppaneiksi kannattaa valita vaikuttajia, jotka pitävät aidosti verkkokauppasi tuotteista, jolloin yhteistyö ei vaikuta teennäiseltä.

2. Tee ostoksen tekemisestä mahdollisimman helppoa – kasvata konversioprosenttia

Jotta verkkokaupassasi syntyy konversioita tiheällä tahdilla, kannattaa huomioida kaikki mahdolliset keinot, jotka madaltavat asiakkaan ostopäätöksen tekoa.

Hakukoneoptimointi on yksi markkinoinnin kulmakivi, jonka merkitystä ei kenenkään verkkokauppiaan tule väheksyä. Hakukoneoptimoinnin tärkein tehtävä on kehittää sivuston käytettävyyttä ja sen sisältöjä paremmaksi, jotta sivuston tarkoitus on myös hakukoneille ymmärrettävää.

Verkkokauppasi sisällön ja ulkoasun parantaminen on pitkäjänteistä sivuston optimoin­tia, jossa analytiikan avulla tutkitaan verkkokauppasi käytettävyy­dessä esiintyviä pullonkauloja. Näitä ongelmakohtia tunnistamalla ja korjaamalla pyritään vaikuttamaan siihen, että mahdollisimman moni kävijöistäsi tekee ostoksen.

Sähköpostimarkkinointi on yksi verkkokaupan tärkeimmistä myyjistä

Sähköpostimarkkinoinnin avulla kasvatat verkkokauppasi kävijävirtaa, kannustat ostoon ja sitoutat sekä tuotat lisäarvoa asiakkaillesi. Aina kun verkkokaupassasi on uusia vierailijoita, pyri kasvattamaan uutiskirjelistaasi ja keräämään talteen sähköposteja yrityksestäsi kiinnostuneilta asiakkailta. Lisää verkkokauppaasi lomake tai ponnahdusikkuna, jossa tarjoat esimerkiksi 10 % alennuksen ensimmäisestä ostosta uutiskirjeen tilanneille.

Sähköposti kannattaa kerätä talteen myös oston yhteydessä (muistathan pyytää GDPR:n mukaisesti luvan!), sillä uuden ostoksen saaminen on jatkossa todennäköisempää sähköpostimarkkinoinnin avulla. Ostoskorin hylänneille kannattaa luoda sähköpostiautomaatiosarja, jossa muistutetaan sähköpostitse ostoksen viimeistelystä.

Ostopäätöksen tekemistä voi vauhdittaa myös mm. seuraavilla tekijöillä:

  • Huolehdi riittävästä latausnopeudesta: yli 50 % käyttäjistä klikkaa itsensä pois sivustolta, jos lataaminen kestää yli kolme sekuntia.
  • Varmista mobiiliystävällisyys: suurin osa käyttäjistä surffailee verkossa mobiililaitteella.
  • Tarjoa ilmaiset toimitukset ja/tai palautukset.
  • Tarjoa monipuoliset maksutavat.
  • Valjasta chat-palvelu vastaamaan asiakkaidesi kysymyksiin.
  • Luo kiireen tuntua: ”vain yksi kappale jäljellä” tai sitouta myöhemmin ostoon: ”ilmoita minulle, kun kokoani on jälleen varastossa”.
  • Tarjoa ja kerro nopeista toimituksista: ”tilaa tänään, saat pakettisi huomenna”.
  • Pyydä tuotteen ostajia arvostelemaan tuote sähköpostitse tarjoamalla jokin pieni etu arvostelua vastaan.

3. Keskiostoksen kasvattaminen

Verkkokaupan pyörittämisessä kertyy operatiivisia kustannuksia, kuten henkilöstökulut ja tilavuokrat sekä lisäksi maksuliikenteestä ja postituksesta aiheutuvat kustannukset. Tästä syystä jokainen lähetetty ja etenkin palautettu paketti on suuri kustannus verkkokaupalle. Verkkokauppiaan kannattaakin aina pyrkiä saavuttamaan mahdollisimman suuri keskiostos sekä useamman tuotteen ostotapahtuma. Mahdollisuus koko kaupan peruuntumiselle on näin ollen pienempi.

Keskiostosta voi kasvattaa mm. seuraavilla tekijöillä:

  • Tarjoa ilmaiset toimitukset, kun ostoksen loppusumma ylittää X euroa.
  • Rakenna yhteensopivia tuotepaketteja.
  • Tarjoa määräalennus: ”osta kolme, maksa kaksi”.
  • Tarjoa tuotteiden yhteyteen jokin lisäpalvelu, esimerkiksi kuljetus kotiovelle asti, vanhan tuotteen vaihto uuteen asennuksen kera jne.

4. Ostotiheyden kasvattaminen

Sinulta jo ostoksen tehneitä asiakkaita kannattaa ilahduttaa tuottamalla asiakkaalle lisäarvoa ja pyrkiä rakentamaan asiakkuussuhteista pitkiä. Kanta-asiakkaasi ovat asiakkaista parhaimpia, sillä uudelleenostamisen todennäköisyys on huomattavasti korkeampaa, ja lisäksi kaupan syntyminen vanhan asiakkaan kohdalla on usein edullisempaa verrattuna ensimmäiseen ostokseen. Kantiksille kannattaakin suunnitella omia etuja ja tehdä ostamisesta koukuttavaa.

Ostotiheyttä voi kasvattaa mm. seuraavilla tekijöillä:

  • Suunnittele säännöllinen uutiskirje kantiksille. Uutiskirjeessä voit nostaa eri teemoja, kirjoittaa aiheeseen liittyviä artikkeleita, järjestää arvontoja, tai tarjota erilaisia etuja.
  • Mainosta ajankohtaisia tuotteita.
  • Luo verkkokauppaasi mielenkiintoisia tuotekategorioita, kuten uutuudet, tarjoukset, most wanted jne.
  • Luo pisteytysjärjestelmä: enemmän ostoja, enemmän etuja.
  • Jos mahdollista, myy ja mainosta eksklusiivisia tuotteita tai ”myynnissä vain nyt rajattu erä” ja luo kiireen tuntua.

Muista laittaa verkkokaupan perustukset kuntoon

Laadukas verkkokauppa tai sivusto – niin teknisesti kuin ulkoasultaankin – on digitaalisen asiakashankinnan ja markkinoinnin lähtökohta. Verkkokaupan teknisen pohjan laatu sekä sisältö vaikuttavat merkittävästi mainonnan toimivuuteen sekä hakukonelöydettävyyteen. Jotta verkkokaupan saa tahkoamaan aktiivisesti myyntiä, on tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että verkkokaupan kivijalka on kunnossa. Lue lisää täältä!

Konsultoi ammattilaista, kun huomaat verkkokaupassasi ongelmakohtia, sillä haasteet saattavat piillä sivuston teknisissä kommervenkeissä. Kun haluat viedä verkkokauppasi myynnin seuraaville leveleille, jätä viesti, niin jutellaan lisää!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Veera Pelkonen

MarkkinointiAkatemian oman markkinoinnin parissa työskentelevä Veera on innokas somettaja, sisällöntuottaja sekä monimuotoinen markkinoinnin, myynnin ja yhteistyökumppanuuksien välissä seikkaileva koordinoija.

Vapaa-ajalla onnea tuovat sunnuntaibrunssit, livemusiikki, lumilautailu ja muu sporttailu.

takaisin ylös