Mistä digitaalisen markkinoinnin hinta koostuu?

Useimmilla yrittäjillä ja yrityksillä on jo kokemuksia erilaisista digitaalisen markkinoinnin kanavista ja ratkaisuista. Markkinoinnin tulokset eivät kuitenkaan aina ole toivottuja, resurssit eivät tahdo riittää tai kokonaisuuden hahmottaminen tuntuu vaikealta. Mikäli markkinointi takkuaa, kannattaa kääntyä osaavan kumppanin puoleen.

Mutta miten valita juuri se oikea kumppani? Millainen on sopiva markkinoinnin budjetti? Mistä markkinoinnin ja mainonnan ratkaisujen hinnat koostuvat? Tiedämme, että moni yrittäjä pohtii näitä kysymyksiä etsiessään kumppania tulokselliseen digitaaliseen markkinointiin. 

Digimarkkinointitoimistot toimivat varsin erilaisilla tavoilla, joten niiden hintoja voi olla vaikeaa vertailla keskenään. Olennaista palvelun ostajan kannalta on palvelun läpinäkyvyys, eli tieto siitä mistä asiakkaana maksat – läpinäkyvyys rakentaa luottamusta kumppanin ja asiakkaan välillä.

Digitaalisen markkinoinnin hinta koostuu lähes poikkeuksetta kahdesta osasta: asiantuntijan tekemästä työstä sekä markkinointiin eri kanavissa käytettävästä budjetista.

Mistä asiantuntijan toteuttaman digitaalisen markkinoinnin hinta koostuu?

Konsultointi asiakkaan lähtötilanteesta ja tavoitteista

Kenties yrityksessänne on jo selvää, mitä markkinoinnilla halutaan saavuttaa, ja kaipaatte enää luotettavaa kumppania toteuttamaan suunnitelmanne. Vai koetaanko yrityksessänne koko markkinoinnin suunnittelu ja kanavien valinta vaikeaksi? Oli lähtötilanteenne mikä hyvänsä, asiantunteva kumppani suunnittelee kokonaisuuden ja strategiset valinnat yhdessä kanssanne.

Markkinointikumppanin tehtävä on saada aikaan toivottuja tuloksia, eikä tämä ole mahdollista ilman että yrityksen liiketoiminnalliset tavoitteet ovat selvillä. Kumppanina selvitämme siis aluksi mitkä ovat yrityksenne tärkeimpiä tavoitteita ja mikä on markkinointinne nykytila, jotta voimme suunnitella ja toteuttaa tavoitteitanne tukevia toimenpiteitä.

Kampanjoiden rakentaminen

Tuloksellinen digitaalinen markkinointi vaatii onnistuakseen pitkäjänteistä työtä. Meillä on tästä vuosien kokemus, mikä toimii vankkana perustana onnistuneille markkinointikampanjoille. Suunnittelemme kullakin toimialalla tehokkaasti toimivia mainoksia, jotka saavuttavat yrityksen liiketoiminnan tavoitteiden kannalta oikean kohderyhmän. Keskitymme vahvasti tuloksiin, eli siihen että markkinointi saavuttaa sille asetetut tavoitteet.

Kampanjoiden optimointi

Jotta markkinointikampanjat olisivat tuloksellisia, tulee niitä seurata ja kehittää jatkuvasti. Markkinointi käynnistetään asiantuntemukseemme perustuen tilanteeseen parhaiten sopivilla asetelmilla, minkä jälkeen tuloksia seurataan aktiivisesti ja kampanjaan tehdään tarvittavia muutoksia tulosten analysoinnin perusteella. Toteutamme markkinointia yksittäisten kampanjoiden sijaan toimintamallilla, jonka keskiössä on jatkuva kehitys ja nopea reagointi.

Mainosbudjetin koko

Toinen osa kumppanuuden hinnasta on mainosbudjetin suuruus, eli kuinka paljon itse mainontaan käytetään rahaa. Mitään yleispätevää sääntöä mainosbudjetin suuruudesta ei ole, sillä eri mainoskanavat ja -muodot palvelevat tavoitteita eri tavalla.

Mainonnan toimivuuteen vaikuttavat kuitenkin olennaisesti esimerkiksi toimiala, tuotteet ja niihin kohdistuva kysyntä, verkkokaupan käytettävyys ja toimivuus sekä se, kuinka voimakkaasti kilpailtu kyseisen toimialan markkina on. Osaava kumppani osaa määritellä tarkoituksenmukaisen budjetin sekä valita oikeat, yrityksen tavoitteita palvelevat kanavat.

Digitaalisessa mainonnassa maksetaan kanavasta riippuen joko näyttökerroista tai klikkauksista. Alla muutamia esimerkkejä:

Facebook-mainonnassa tuloskohtainen hinta, eli klikkihinta, lähtee 0,01 eurosta ja vaihtelee muutamaan euroon. Hintaan vaikuttavia seikkoja ovat toimiala, kilpailu, itse mainos, sekä sen kohdennus. Useimmiten Facebook-mainosten klikkihinta Suomessa osuu 0,10 – 1,50 euron välille. Klikkausprosentti, eli CTR (click through rate), näyttää, kuinka monta linkin klikkausta mainos sai suhteessa sen saamiin näyttökertoihin. Mainostajat maksavat siis reaktioista, joita mainos herättää. Tarkan kohdennuksen avulla turhia klikkauksia on mahdollista välttää, ja pitää näin mainostaminen edullisena.

Google Ads -hakusanamainonnassa mainostaja maksaa ainoastaan klikeistä: pelkän mainoksen näyttäminen ei siis aiheuta kustannuksia. Keskimääräinen Google Ads klikkihinta vaihtelee 0,10 – 0,50 euron välillä, riippuen mainoksessa käytettyjen hakusanojen kilpailusta ja sijoituksesta. Klikkihintaan vaikuttaa myös mainoksen kohdesivun laatu, eli vastaako laskeutumissivu käyttäjän tekemää hakua. 

Mainosten kohdentaminen oikealle kohderyhmälle herättää aidosti potentiaalisten asiakkaiden mielenkiinnon ja ohjaa yrityksenne verkkosivuille sellaiset käyttäjät, jotka todennäköisimmin ostavat tuotteitanne ja palveluitanne.

Mitä digimarkkinointiin käytetyllä rahalla saa?

Tavoiteltavat tulokset

Liian usein digitaalisella markkinoinnilla tavoitellaan toissijaisia tavoitteita, kuten lisää kävijöitä verkkosivustolle. Jos kävijät eivät kuitenkaan tee verkkosivuilla haluttuja toimenpiteitä eli konversioita ei tapahdu, tulisi mainontaa kehittää täyttämään liiketoiminnalle asetettuja tavoitteita.

Ammattitaitoinen kumppani ymmärtää kokonaisuuden ja osaa edetä kohti suurempia tavoitteita askel kerrallaan. Miten asiakas etenee ostopolulla, miten asiakkaan ja yrityksen kohtaamispisteisiin voi vaikuttaa ja kuinka ohjata asiakasta oikeaan suuntaan – nämä ovat kaikki olennaisia asioita markkinoinnin suunnittelussa, jotta voidaan saavuttaa liiketoiminnan kannalta merkittäviä tuloksia, kuten lisää myyntiä.

Markkinointikumppanina keskitymme aina vahvasti tuloksiin. Pelkästään klikkien määrän kasvattaminen ei riitä, vaan olennaista on keskittyä siihen, mitä tapahtuu klikkien eli sivustolle siirtymisen jälkeen. Autamme yritystänne saavuttamaan tavoitteenne, oli se sitten yhteydenottojen lisääminen, tunnettuuden lisääminen tai myynnin kasvu.

Tulosten laaja mittaaminen ja raportointi

Huonot kokemukset digitaalisesta mainonnasta liittyvät usein siihen, että markkinointikampanjoita ei ole suunniteltu huolellisesti ja toimenpiteiden vaikutuksia on mitattu puutteellisesti.

Markkinointia toteuttaessa tulee aktiivisesti seurata mitä toimenpiteitä käyttäjä tekee sivustolla, mitä jättää tekemättä ja ennen kaikkea ymmärtää miksi näin tapahtuu. Kun sivuston toiminnoista kerätään dataa ja sen pohjalta tehdään tarvittavia muutoksia, pystytään toimenpiteet kohdistamaan oikein, jolloin mainonta on tuottavaa.

Jos analytiikan tulkitseminen tuntuu haastavalta, rohkaisemme vaatimaan kumppanilta selkeyttä raportointiin. Jatkuvasti analysoimamme datan avulla voimme sitoutua asiakkaidemme tuloksiin pitkäjänteisesti ja parantaa niitä reaaliaikaisesti. Läpinäkyvän tiedon avulla mittaamme toimenpiteitä sekä raportoimme niiden vaikutuksista säännöllisesti. 

Parhaat asiantuntijat käytössäsi

Kun yrityksenne haluaa ulkoistaa digitaalisen markkinoinnin toteuttamisen, mutta on hankala tietää mistä aloittaa, keskustelemme mielellämme vaihtoehdoista. Asiantunteva kartoitus markkinoinnin nykytilasta riittää vain alkuun: sen jälkeen tarvitaan vahvaa osaamista toivottujen tulosten saavuttamiseksi.

Markkinointi on tuottavaa silloin, kun taustalla on vankka ymmärrys eri mainostyökalujen verkostoista, toimintatavoista ja algoritmeista. Eri mainostyökalut toimivat eri tavalla ja niihin tulee jatkuvasti uudistuksia ja muutoksia toiminnallisuuksiin.

Asiakkaanamme yrityksenne hyötyy usean eri alan asiantuntijan osaamisesta. Toimimme tiimeittäin ja yli tiimien rajojen, mikä vahvistaa ammattitaidon jatkuvaa kehittymistä. Päivitämme asiantuntemustamme muuttuvissa markkinoinnan ympäristöissä, jotta yrityksenne voi keskittyä liiketoiminnan ytimeen.