Lunawood voitti Kasvu Openin 2019 ja tavoittelee nyt lisää kansainvälistä kasvua yhdessä MarkkinointiAkatemian kanssa

Kasvu Openin vuoden 2019 Start Again -sarjan voiton korjannut lämpöpuun tuotannon innovatiivinen edelläkävijä Oy Lunawood Ltd teki päätöksen osallistumisesta viime hetkellä. Päätös kannatti, sillä takataskuun jäi paitsi voitto myös lukuisia uusia kontakteja, joista yksi oli MarkkinointiAkatemia. MarkkinointiAkatemia valikoituikin tapahtuman jälkeen yrityksen kumppaniksi matkalle kohti kansainvälistä kasvua, ja yhteistyö aloitettiin vuoden 2020 alussa.

Haastattelimme Lunawoodin markkinointijohtaja Maija Masalinia heidän matkastaan Kasvu Openissa sekä yhteistyön alkutaipaleesta MarkkinointiAkatemian kanssa ja kysyimme, mitkä ovat tärkeimmät hyödyt ja tulokset, joita niin Kasvu Openilla kuin MarkkinointiAkatemialla on ollut Lunawoodille tarjota.

Lunawood
Kuva Sami Tirkkonen

Lunawoodin tarina

Lunawood on tarjonnut asiakkailleen ammattimaista ja luotettavaa palvelua jo vuodesta 1986, ja on tänä päivänä tunnettu lämpöpuun tuotannon markkinajohtajana sekä laadukkaana, kestävän kehityksen sanansaattajana.

Pienenä perheyrityksenä aloittaneen Lunawoodin ensimmäinen lämpökäsitelty uunikuorma näki päivänvalon vuonna 2002, aloittaen Lunawoodin päätähuimaavan nousukiidon. Kasvua ovat lujittaneet yhtiön arvot: innovatiivisuus, ekologisuus sekä pitkäkestoisten asiakassuhteiden rakentaminen strategian keskiössä ovat luoneet vankan pohjan, jolle kasvua on ollut hyvä rakentaa.

Alkuun Lunawoodin myynti oli kotimaapainotteinen, mutta 2010 uuden omistajan myötä aloitettiin kansainvälistymisstrategia. Tällä hetkellä viennin aste liikevaihdosta on 97 % ja liikevaihto on kasvanut viimeisen seitsemän vuoden aikana n. 15 prosenttia.

Kasvu Openin matkassa myös MarkkinointiAkatemian ja Lunawoodin tiet kohtasivat

”Kasvu Openiin päätettiin hakea hyvin vikkelän päätöksen tuloksena Etelä-Suomen Metsäkeskuksen vinkin perusteella. Kasvu Open yllätti meidät heti positiivisesti, sillä sieltä sai paljon vertaistukea, sparrausta ja mentorointia yritysten keskinäisen kilpailun sijaan”, Masalin kuvailee Kasvu Openin matkan alkua.

MarkkinointiAkatemia on ollut yksi Kasvu Openin pääyhteistyökumppaneista vuodesta 2019. Tämä johti myös Lunawoodin ja MarkkinointiAkatemian teiden kohtaamiseen: ”me tavattiin Koskisen Juuson kanssa Karnevaalissa, ja jo sitä ennenkin oli muodostunut käsitys, että hitto soikoon, MarkkinointiAkatemiassa voisi olla ainesta olla meille sopiva kumppani digipuolen markkinoinnissa, johon me tarvittiin apua”, Masalin kertoo.

”Meidän kasvutavoite on tuplata liikevaihto ja saavuttaa kolminkertainen kannattavuus seuraavan viiden vuoden aikana. Markkinoinnin näkökulmasta tavoitteet on sidottu brändin tunnettuuden kasvattamiseen globaalisti etenkin valikoiduilla kohdemarkkinoilla. Me olemme toimialan suurin, joten haluamme ehdottomasti olla myös halutuin brändi”, Masalin kertoo tavoitteistaan tälle vuodelle.

”MarkkinointiAkatemia on meille täydellinen kumppani, sillä digipuoli on ainut markkinoinnin kanava, jota pystymme tehokkaasti globaalisti hallinnoimaan – eihän me voida esimerkiksi kääntää printtimateriaalia yli 50 kielelle jokaiseen maahan, jossa meillä on asiakkaita. Digimarkkinointi on tehokasta, tarkasti kohdennettavaa ja kustannustehokasta, ja on ehdottomasti paras ratkaisu kansainvälisessä markkinoinnissa.”

MarkkinointiAkatemia Kasvu Openissa
MarkkinointiAkatemian asiakkuuspäälliköt Janne Paloheimo ja Juuso Koskinen Kasvu Openin Karnevaalissa sparraushommissa. Kuva Matias Ulfves.

Mainonnan tuloksena verkkosivujen kävijäliikenne räjähdysmäiseen kasvuun

Yhteistyö MarkkinointiAkatemian ja Lunawoodin kanssa lähti rytinällä käyntiin. ”Me olemme saaneet välittömästi tosi hyviä tuloksia! Verkkosivujen ja somekanavien kävijämääräthän suorastaan räjähtivät kun somemarkkinointi aloitettiin MarkkinointiAkatemian kanssa”, Masalin hehkuttaa.

”Meidän kohderyhmä on arkkitehdit, joskin me ei myydä arkkitehdeille suoraan, vaan toimitaan paikallisten kumppaneiden kautta jo yli 50 maassa. MarkkinointiAkatemian tekemän somemarkkinoinnin avulla me tavoitetaan tehokkaasti kyseinen kohderyhmä ja vahvistetaan Lunawoodin brändimielikuvaa, jolloin kysyntä kasvaa ja jälleenmyyjien työ helpottuu”, Masalin kertoo.

Vain kahdessa kuukaudessa Facebook-mainonnalla on tavoitettu potentiaalista kohderyhmää lähes miljoonan henkilön verran. Verkkosivustolle vierailemaan tässä ajassa on tullut lähes 65000 henkilöä ja konversioitakin on kertynyt jo päälle parisataa. Facebook-mainonta on kustannustehokasta, kun sisältö ja mainoksen aihepiiri on kohdennettu relevantille kohderyhmälle. Lunawoodin Facebook-mainonnassa sivustolle tulleen liikenteen hinta on ollut todella edullista keskimääräisen tuloskohtaisen hinnan ollessa vain 0,05 € ja parhaimmillaan jopa 0,02 €.

”MarkkinointiAkatemia-yhteistyön ja Kasvu Openin voiton yhteisvaikutuksen tuloksena saamme nykyään päivittäin yhteydenottoja ympäri maailmaa! En muista, koska viimeksi olisi ollut jatkuvasti näin kiire, tunnettuuden kasvukäppyrä on lähtenyt todelliseen kasvuun globaaleilla markkinoilla”, Masalin iloitsee.

Kasvu Openista parhaat kontaktit kasvun tueksi

Masalinin mukaan yksi Kasvu Openin parhaimmista anneista oli uusien kontaktien saaminen. ”Ehdottomasti parasta, mitä Kasvu Openista jäi käteen, on tämä valtava verkosto, paljon uusia kohtaamisia ja uusia asiakkaita. Lunawoodin voiton myötä medianäkyvyys on ollut myös valtaisa; siitä on ollut todella iso hyöty esimerkiksi työnantajamielikuvassa, seuraajamäärissä ja siinä, miten meihin suhtaudutaan mediassa”, Masalin kehuu.

Lunawood kaipasi Kasvu Openilta tukiverkostoa erityisesti kansainvälisen kasvun tukemiseen. ”MarkkinointiAkatemia pystyi hienosti tuomaan ajatuksia ja osaamista kansainväliseen markkinoinnin strategiaan. Juuso oli meidän sparraaja Kasvu Openissa ja Juusosta välittyi heti ihmisläheinen tapa toimia ja joustavuus, joka on meidän ehdoton vaatimus kumppanilta. Se fiilis, mikä Juusosta ja MarkkinointiAkatemiasta välittyi ja meidät vakuutti silloin, ei ole muuttunut mihinkään yhteistyön edetessä, päinvastoin. Me halutaan säilyttää meidän vahva brändi omissa käsissämme, mutta kumppanilta haluamme osaamista viestiä oikeita kanavia pitkin oikealle kohderyhmälle Lunawoodin hienoa tarinaa”, Masalin kiittelee.

Kaikille muille yrityksille, jotka ovat hakeutuneet mukaan Kasvu Openiin, Masalin antaa vinkiksi olla rohkea ja kertoa kasvun haasteet avoimesti muille. ”Se ei auta, jos Kasvu Openiin menee ainoastaan esittelemään omaa toimintaa, siellä on tarjolla niin valtavasti sparrausta ja mentorointia sekä vertaistukea muilta yrityksiltä, siitä kannattaa oikeasti ottaa kaikki hyöty irti!”, Masalin suosittelee.

”Mielestäni Kasvu Openista on erityisen paljon hyötyä yrityksille, jotka ovat kasvaneet jo tiettyyn pisteeseen, mutta kasvu on ikään kuin jumittunut paikoilleen. Mitä seuraavan kasvustepin saavuttaminen vaatii ja minkälaisia yhteistyökumppaneita kasvun kirittäjiksi kannattaa ottaa – näihin pohdintoihin saa Kasvu Openista ja sparraajilta hyviä vinkkejä”, Masalin suosittelee. ”Silloin pitää takoa, kun rauta on kuumaa, ja pitää uskaltaa tehdä myös nopeita päätöksiä. Kasvua on turha tavoitella, jos ei ole valmis hyppäämään uusiin haasteisiin ja kokeilemaan uutta!”, Masalin tiivistää oleelliset vinkit Kasvu Openin yrityksille.

Kasvu Openin ydinajatus on saattaa erilaiset kasvuyritykset ja huippuasiantuntijat yhteen luomaan yrityksen kasvun kannalta merkittäviä uusia kontakteja. Kasvu Open Kasvupoluilla asiantuntijoiden sparrauksen avulla tarkastellaan yrityksen tilannetta ja autetaan yrityksiä tavoittamaan täsmäosaamista liiketoiminnan kehittämiseen ja kasvuun.

Kasvupoluilta valitaan sparrauspäivien päätteeksi kaksi potentiaalisinta yritystä Kasvu Open – finalistijoukkoon. Finalistijoukko kisaa Kasvu Openin voitosta Kasvu Open Karnevaalissa, jonka voitti viime vuonna Lunawood.

Jätä viesti asiantuntijallemme kun haluat vaihtaa ajatuksia asiantuntijamme kanssa kasvuun liittyvistä haasteista, markkinoinnista yleisesti tai vaikkapa Kasvu Openista. Asiantuntijamme on sinuun yhtyedessä pikimiten!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Veera Pelkonen

MarkkinointiAkatemian oman markkinoinnin parissa työskentelevä Veera on innokas somettaja, sisällöntuottaja sekä monimuotoinen markkinoinnin, myynnin ja yhteistyökumppanuuksien välissä seikkaileva koordinoija.

Vapaa-ajalla onnea tuovat sunnuntaibrunssit, livemusiikki, lumilautailu ja muu sporttailu.

takaisin ylös