Johdata asiakasta Facebookin algoritmin avulla kohti konversiota

Facebook jatkaa edelleen kasvuaan ja dominoi väkevästi koko sosiaali­sen median kenttää. Suomessa jo yli 2,7 miljoonaa käyttäjää kir­jautuu kuukausittain Facebookiin vähintään kerran. Mainonnan tehokkaan kohdentamisen avulla Facebook lukeutuu yhdeksi parhaimmaksi mainosalustaksi tavoittaa kustannustehokkaasti uusia asiakkaita sekä houkutella verkkosivustollasi vierailleet takaisin ostoksille.

Jotta saat Facebook-mainonnan tuottamaan myyntiä ja kasvattamaan liikevaihtoasi, tulee mainonta suunnitella systemaattisesti johdattamaan asiakasta digitaalisella ostopolulla. Toisin sanoen asiakas pyritään naaraamaan siihen kuuluisaan myyntifunneliin, meillä päin somesuppiloon. Miten suunnittelet Facebook-mainonnan etenemään vaihe vaiheelta tunnettuuden kasvattamisesta harkintaan ja lopulta konversioon – sen kerromme tässä artikkelissa.

Facebook-mainonta

Unohda tykkäykset – mainonnan tärkein tehtävä on tuoda euroja kassaan

Facebook on mitä mainioin paikka tavoittaa uusia asiakkaita, jotka eivät välttämättä ole vielä kuulleetkaan yrityksestäsi. Hyödyntämällä tehokkaasti Facebookin algoritmia ja sen monipuolisia kohdennuskeinoja, pystyt tavoittamaan sinusta todennäköisesti kiinnostuneita henkilöitä hyvinkin kustannustehokkaasti ja vältyt hakuammunnalta, joka tulee pitkässä juoksussa merkittävän kalliiksi. Kylmistä yleisöistä louhitaan pikkuhiljaa eri vaiheiden kautta uskollisia, pitkäaikaisia asiakkaita.

Mainonnan oikein kohdistaminen pätee aina ja kanavasta riippu­matta: jos mainontasi on hakuammuntaa liian suurelle yleisölle liian pienellä budjetilla, mainonta on kallista, eikä tuota tuloksia. Tästä syystä on tärkeää, että tunnet asiakkaasi. Ymmärrät mistä he ovat kiinnostuneita, jonka myötä voit suunnitella kärkiviestit vastaamaan asiakkaidesi tarpeisiin.

MarkkinointiAkatemian sosiaalisen median markkinoinnin spesialisti Veera Kuikka muistuttaa: “Mikäli mielit saada Facebookin tahkoamaan sinulle konkreettisia tuloksia, mainontaa ei tule toteutttaa yksittäisinä mainoskampanjoina tai julkaisujen sponsorointeina (miksi näin – lue lisää täältä). Ei kannata erehtyä hurraamaan, että Facebook-mainonta on saavuttanut kaikki tavoitteensa silloin, kun mainonta on tavoittanut suuren määrän silmäpareja tai sivustosi seuraajamäärät alkavat kasvaa.”

Mainonnan reagoinnit ja seuraajamäärät kasvattavat toki yrityksen tunnettuutta, mutta ovat vasta osatekijöitä matkalla siihen, että se todella tuo euroja kassaan. Kes­kity siis aina ensin mainonnan ansiosta syntyneisiin myyntieuroihin, tapaa­misiin, tarjouksiin ja liideihin, sillä ne kertovat siitä, miten hyvin mainonta oikeasti tuottaa. Hyödynnä muita lukuja operatiivisen tekemi­sen optimointiin.

Miten Facebookin algoritmi toimii?

Johtava analyytikkomme Erik Grönroos avaa Facebookin algoritmin saloja: ”Facebookin algoritmi käy läpi miljoonia signaaleja aina, kun käyttäjä avaa uutisvirtansa näkyviin. Tästä datamassasta algoritmi päättelee, mistä sisällöistä käyttäjä on todennäköisesti kiinnostunut ja muodostaa käyttäjälle personoidun uutisvirran. Painotukseen vaikuttaa suosituimmat päivitykset sekä se, kenen kanssa käyttäjä on viimeksi ollut yhteydessä. Tämän vuoksi verkostonsa kaikkia päivityksiä ei ole mahdollista seurata eikä nähdä.

Mitä se tarkoittaa mainonnan kannalta?

Facebookissa hyödynnetään vahvistusoppimista (Reinforce­ment Learning), jossa mainoskampanjaa opetetaan suoriutu­maan yhä paremmin ja paremmin kohti sitä tavoitetta, joka sille on asetettu. Facebookin algoritmi oppii kohdistamaan mainoksiasi juuri sinun tuotteistasi kiinnostuneille kävijöille siten, että sitä ope­tetaan verkkopalvelustasi kerättävällä konversiodatalla. Mai­nonta räätälöidään koneellisesti käyttäjäkohtaisesti ja koh­distetaan juuri niille käyttäjille, jotka todennäköisimmin ostavat. Mitä enemmän ja pidempään konversioita tulee, sitä enemmän algoritmi saa palautetta ja sitä paremmin se oppii”, Grönroos kuvailee.

Suppilomallin avulla kohti tuloksia

Tuloksellisessa mainonnassa asiakasta johdatetaan etene­mään vaihe vaiheelta kohti haluttua lopputulosta Facebookin algoritmin avustuksella – oli kyseessä sitten yhteydenotto tai os­tos. Puhutaan ns. suppilomainonnasta, jonka jokaisessa vaihees­sa hyödynnetään Facebookin algoritmia täydellä teholla.

Mainonnan ensimmäinen vaihe

Mainonnan ensimmäisessä vaiheessa pyritään tavoittamaan mahdollisimman suuri yleisö ja reagointimäärä. Mainonnan tarkoi­tus on tavoitella asiakkaita, jotka eivät ole vielä kuulleet yritykses­täsi, mutta ovat todennäköisesti potentiaalisia asiakkaitasi. Tällöin puhutaan kylmistä yleisöistä. Kohdennustapoina käytetään Face­bookin demografisia tietoja, jolloin Facebook esittää mainoksia henkilöille, joiden käyttäytyminen vastaa kohdennusmäärittelyi­hin.

Mainontaa voit kohdentaa voit esimerkiksi seuraavien tekijöiden perusteella:

  •   sukupuoli, ikä tai sijainti
  •   koulutus, tehtävänimike, parisuhdetilanne, vanhemmuus
  •   kiinnostuksen kohteet / käyttäytyminen.

Mainonnan ensimmäisessä vaiheessa kampanjan tavoit­teeksi asetetaan liikenne, sillä pyrkimyksenä on tavoit­taa mahdollisimman suuri kylmä yleisö vierailemaan sivustollasi. Kampanja optimoidaan aloitussivun näytöille, sillä tavoitteena on, että käyttäjä ei vain reagoi mainok­seen, vaan klikkaa itsensä vierailemaan sivustollesi.

Mainonnan toinen vaihe

Mainonnan toisessa vaiheessa mainontaan reagoineista ja verk­kosivustolla vierailleista muodostetaan oma ryhmänsä, josta luo­daan puolestaan samankaltaisuuteen perustutuva ns. peiliyleisö, jolle mainontaa esitetään. Facebookin algoritmi etsii samankaltaisia profiileja, jotka ovat jo ostaneet sinulta tai olleet jollain tavalla sidoksissa yritykseesi. Jos potentiaalinen asiakas on ostanut samankaltaisia tuotteita toisel­ta yritykseltä, Facebook haravoi nämä käyttäjät ja näyttää sinun mainostasi heille, jolloin he ovat todennäköisimmin kiinnostuneita myös sinun yrityksestäsi.

Toisessa vaiheessa kampanjan tavoitteeksi asetetaan konversiokampanja. Samankaltaisuuteen perustavan peiliyleisön kohdennuksen avulla louhitaan lisää poten­tiaalisia asiakkaita. Kampanja optimoidaan esimerkiksi verkkokaupoilla tuotteen ostoskoriin lisäämiseen. 

Mainonnan viimeinen vaihe

Viimeisessä vaiheessa mainonta kohdistetaan verkkosivuilla vie­railleille – joko koko sivuston laajuisesti tai vain tietyn alasivun kävijöitä hyödyntäen. Ostoksen kesken jättäneet asiakkaat pa­lautetaan viimeistelemään ostos uudelleenmarkkinoinnin avulla, esimerkiksi rakentamalla dynaamisia remarketing -kampanjoita. Voit myös muodostaa lämpimiä yleisöjä käyttämällä asiakaslistoja ja sähköpostilistoja, pääasiallisena tavoitteena tuottaa mahdolli­simman monta konversiota.

Jotta voit hyödyntää Facebook-mainontaa täydellä teholla ja tehdä esimerkiksi uudelleenmarkkinointikampanjoita, tarvitset Face­bookin pikselin, jotta sivuston vierailijatiedot saadaan kerättyä talteen. Facebook-pikseli on verkkosivuille asennettava seurantakoodi, jonka avulla tehostat ja analysoit mainontasi tehokkuutta ymmärtämällä sivuston kävijöitä ja hei­dän tekemiä toimenpiteitä sivustollasi.

Kolmannessa vaiheessa kampanjan tavoitteeksi asete­taan konversio, jolloin pyritään samaan mahdollisimman paljon ostoja tai yhteydenottoja. Verkkokaupoilla kam­panja optimoidaan ostoksen tekemiseen.

Analytiikka kaiken tekemisen ytimessä

Digimarkkinoinnilla saadaan parhaimmat tulokset silloin, kun mainontaa tehdään siten, että mainoskampanjoita opetetaan re­aaliaikaisella datalla ajamaan kohti haluttua tavoitetta paremmin ja paremmin. Jotta mainontaa varten saadaan tieto konversioista, ne pitää lä­hettää sivuston päästä mainonnan analytiikkaan tiedoksi, kun konversio tapahtuu. Muutoin mainontaympäristö, esimerkiksi Facebook, ei saa tietoa ostosta tai yhteydenotosta, eikä mainon­taa pystytä ohjaamaan, vaan mainontaa tehtäisiin sokkona.

MarkkinointiAkatemian ammattilaiset hyödyntävät mainonnasta kertynyttä dataa paitsi mainonnan toimivuuden mittaamiseen, myös ennen kaikkea sen kohdentamiseen koneoppimisen ja tilastoma­tematiikan menetelmiä hyödyntämällä.

”Tuotimme asiakkaillemme vuonna 2019 Facebook-mainonnalla viisi miljoonaa euroa lisää myyntiä, mainostuoton (ROAS) ollessa keskimäärin 765 % ja parhaimmillaan 4800 %. Tekemämme mainonnan keskimääräinen klikkihinta (CPC) oli 0,04 – 0,64 € ja hankintahinta (CPA) parhaimmillaan 0,22 € / uusi hankittu asiakas.” Grönroos tiivistää MarkkinointiAkatemian tekemiä mainonnan tuloksia.

Lataa Facebook-mainonnan opas! Tilaa blogitiedote suoraan sähköpostiisi!

Kun haluat vaihtaa ajatuksia asiantuntijamme kanssa, miten Facebook-mainonta saadaan tahkoamaan tuloksia yrityksellesi, jätä viesti ja asiantuntijamme on sinuun yhteydessä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Veera Pelkonen

MarkkinointiAkatemian oman markkinoinnin parissa puuhasteleva Veera on innokas somettaja, sisällöntuottaja sekä monimuotoinen markkinoinnin, myynnin ja yhteistyökumppanuuksien välissä seikkaileva koordinoija.

Vapaa-ajalla onnea tuovat sunnuntaibrunssit, livemusiikki, lumilautailu ja muu sporttailu.

takaisin ylös